Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Какви са мръсните тайни на електромобилната индустрия?

Ключови думи: мръсни тайни, автомобилна индустрия, електромобили, скрита човешка цена

Материал на Bloomberg разказва за това какво стои зад лъскавите електромобили, които са носителят на зелената идея, но добивът и обработката на суровини, нужни за производството им, са по-скоро трагични. Разбира се, тук не трябва да бъде обвинявана технологията, а правителствата, които поставят работниците в заводите в тежки условия и неглижират сериозни животозастрашаващи ситуации. Филмът разказва за завод в Индонезия - страната, която до края на десетилетието може да държи две трети от доставките на никел - суровина, необходима за направата на електрическите автомобили. Материалът е излъчен в предаването "Чиста енергия" с водеща Вероника Денизова.

Индонезийският остров Сулавеси, някога покрит с гори, сега е глобален център за добив на никел – ключов елемент за батериите на електромобилите. Световните производители на батерии разчитат на никела от Сулавеси, което има тежки последици за местната общност и околната среда.

В индустриалния парк „Мороуали“, където никеловите заводи заменят джунглите и оризищата, икономиката процъфтява с ръст от 600% между 2015 и 2022 година. Местните обаче плащат висока цена: замърсяване на въздуха от въглищни съоръжения, респираторни заболявания и туберкулоза при децата, причинени от праха и мръсотията.

„Това е място, което заема площ десет пъти по-голяма от Сентръл парк в Ню Йорк. Изглежда като огромна фабрика, която е пусната насред нещо, което е било реално джунгла и оризища, дори преди 15-20 години.“, казва Матю Кембъл от Bloomberg.

Работниците се сблъскват с опасни условия на труд, липса на защитно облекло и чести инциденти. На Бъдни вечер 2023 г. пожар в леярна за неръждаема стомана уби 21 души, а десетки други са ранени. Работници, говорещи при условие за анонимност, разказват за чести травми.

След инцидент в завод на Gunbuster Nickel Industry през 2022 г., когато двама работници изгарят живи, започват протести, които водят до насилие и смъртта на още двама души. Работници се оплакват от липса на корпоративна отговорност и опасни условия на труд.

"Много съм притеснен от инциденти на работа, защото се страхувам, че те може да имат голям ефект върху мен и семейството ми, ако получа трайни увреждания или умра. Случи се инцидент с приятел - окото му беше ударено от искри при рязането на метала. Това причини необратими увреждания“, споделя работник в завода.

Въпреки критиките правителството поддържа политиката за развитие на никеловата индустрия, която държи две трети от световните доставки на никел. Докато политиците и компаниите се възползват от икономическия успех, местните общности страдат от последствията на този бърз растеж.

Тази история подчертава големите разходи и рискове, свързани с производството на „чисти“ електромобили, и напомня за човешката цена зад технологичния напредък.

„Прогнозите на Bloomberg сочат, че със скоростта, с която се развиват събитията, Индонезия може държи две трети от доставките на никел в световен мащаб до края на това десетилетие. Така че ще бъдат доминиращия производител. Това е чудесен пример за това как ние си мислим, че нещо е много обикновено – като да си купиш кола, което хиляди хора по целия свят правят всеки ден - наистина има ефект върху реални хора и места, които са потенциално много далеч от нас“, казва Матю Кембъл, Bloomberg.

Индонезийски индустриален парк „Мороуали“ твърди, че „изисква от всички бизнеси да правят проверка на риска за безопасността и да правят съответните корекции“ и че компаниите, които работят в комплекса, „трябва да отговарят на всички закони и регулации за опазване на околната среда“, както и вътрешно-фирмените насоки за замърсяването.

Gunbuster Nickel Industry твърди, че спазва всички правила за безопасност и търси начини да подобри условията на труд.

Ford твърди, че работи в тясно сътрудничество с доставчици, сътрудници и партньори, за да се справи с всички проблеми, свързани с правата на човека по веригата за доставки и е отдадена на съблюдаването на стандартите за опазването на околната среда.

Tesla твърди, че инвестира значителни ресурси, за да се справи с риска за здравето и околната среда в Индонезия и че преходът към електромобили не би бил възможен без индонезийския никел.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
БНБ посочи: Домакинствата държат в банките депозити за над 100 млрд. лева Депозитите на домакинствата в българските банки преминаха 100 млрд. лева Трикове как да не се скарате с роднините по празниците Полезно е предварително да си изясните кои теми са потенциално взривоопасни
Босът на Реал Мадрид си постави важна задача Иска да задържи Вини България предложи доставки на мазут на РСМ Правителството в София с крачка, която показва добросъседство
Как най-бързо да затоплите салона на колата през зимата Пускането на вентилатора на максимална скорост веднага след запалването е грешка Гонзо с обръщение към футболна България Председателят на централата: 2025 г. беше изпълнена с предизвикателства, важни решения и промени, но и с ясна воля за развитие
Как да отключим колата си, ако дистанционното не работи При много модели ключалката е скрита, затова трябва да я намерите Жълта стрелка на светофара улеснява шофирането Засега тя се използва само в САЩ, но има идея да се появи и в Европа
Тежка катастрофа на АМ Тракия, мъгла поглъща шофьорите Към следобедните часове очаквано има сравнително по-голям трафик от обикновено Над 2,4 милиарда деца в 195 държави: Дядо Коледа скоро ще донесе първите подаръци Дядо Коледа официално излетя с шейната си и сега обикаля света, за да донесе подаръци на децата
Как да намалим симптомите на астма: Тези два природни продукта помагат Характерните симптоми включват повтарящи се пристъпи на хрипове, усещане за стягане или болка в гърдите, задух и кашлица Статистика: Европа най-сетне се възстановява от пандемията COVID-19 Според последните налични данни за октомври и септември 2025 г., производството на услуги в ЕС е нараснало с 16,4% спрямо февруари 2020 г.