Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Унгария и френският гигант Vinci купиха летището в Будапеща за 4,3 млрд. евро

Ключови думи: унгария, vinci, летище, будапеща, покупка, 4.3 млрд. евро

Унгария и френският строителен гигант Vinci купиха Budapest Airport Zrt. в сделка за 4,3 млрд. евро, предоставяща големия актив на премиера Виктор Орбан, който отдавна желае летището, пише Bloomberg.

Купувачите са платили 3,1 млрд. евро за летището и са поели нетен дълг от 1,2 млрд. евро, съобщи правителството. Bloomberg първа съобщи за цената на сделката. Продавачите са AviAlliance - германския оператор на унгарския хъб, както и Сингапурският държавен фонд GIC и базираният в Канада фонд Caisse de Depot et Placement du Quebec.

Орбан защитаваше придобиването като част от по-широк стремеж да подкрепи местната собственост в стратегически активи. Унгария купи дял от 80% в хъба, а Vinci придобива остатъка. Сделката, която беше одобрена от Европейската комисия, беше финализирана след подписването.

„Собствеността на летището е въпрос на суверенитет“, коментира унгарският министър на икономиката Мартон Наги в комюнике. „Летището не е само за превоз на пътници и туризъм, а е и стратегически важно като товарен хъб“, допълва той.

Летището, което е на 39-о място сред най-натоварените в Европа, е считано за перлата в короната на унгарския туризъм и логистичен отрасъл. Будапеща има средно 307 ежедневни полета от началото на година, колкото и летището в Прага, сочат данни на Eurocontrol.

Сделката е първа крачка към развиването на летището за Унгария, която води преговори с Катарския държавен фонд да се присъедини към консорциума на по-късен етап. Унгария иска да изгради трети терминал и да повиши капацитета както за пътниците, така и за товарите, съобщи Наги в интервю за Bloomberg през декември.

„Имаме планове да въвлечем катарците по-късно, но определено искаме да запазим мажоритарния дял“, заяви Орбан в интервю за държавното радио в петък.

Правителството позиционира Будапеща като входен пункт за китайски туристи и инвестиции в ЕС, след като привлече големи инвестиции в завод за батерии и за автомобили, включително от BYD, която ще установи първия си завод за електромобили в Европа в Унгария.

Летището в Будапеща счита, че ще привлече близо 17 млн. пътници тази година спрямо 14,7 млн. миналата година. Летището обяви печалба от 74 млн. евро през 2023 г., след като приходите му нараснаха с 20% на годишна база до 338 млн. евро. То е отдадено на концесия, която изтича през 2080 г.

За Vinci делът в летището е част от агресивно разширяване, което подкрепя претенциите на компанията, че е водещият частен летищен оператор в света. Френският строителен гигант има 79 летища в света, сочат данни на сайта му, включително във Франция и Португалия, както и значителни дейности в Латинска Америка.

През април Vinci прие да придобие мажоритарен дял от летището в Единбург за 1,3 млрд. паунда (1,6 млн. долара), разширявайки присъствието си във Великобритания след придобиването на мажоритарни дялове в летище „Гетуик“ в Лондон и международното летище в Белфаст от 2018 г. насам.

Орбан отдавна иска летището в Будапеща, но беше принуден да се октаже от опит за придобиване през 2021 г. заради финансови затруднения. В офертата участваха унгарската енергийна компания Mol и близки до Орбан хора.

Фискалното положение все още е затегнато, като бюджетът е на дефицит от 7,2 млрд. долара през първите четири месеца на годината, над годишната цел. Но в знак за значението на сделката Орбан разреши оттеглянето на държавата от редица инвестиции, за да набере средства за покупката на летището.

Унгария продаде дял от 15% в местното подразделение на Erste Group Bank и дял от 35% в унгарското подразделение на Vienna Insurance Group преди придобиването. Държавни кредитори също емитираха дълг, за да покрият остатъка от цената.

Първоначално AviAlliance нямаше намерения да продава летището. Тя влезе в преговори след дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба. Ръководството на компанията отхвърля това твърдение.

2
Коментара по темата
2.
И к'во
07.06.2024 20:15:31
Първо продаваме, после купуваме, после пак продаваме. Това си е чист "алъш вериш" с комисионни + Реклама.
1.
Дернев
07.06.2024 16:25:42
"дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба."
Кога ще ги стигнем. Дали изобщо ще ги стигнем.
  Добави Коментар
Подпалиха колата на водещ политик Инцидентът се случи на германска земя Фатална катастрофа в България Отиде си 36-годишен мъж
Какво се случва с Покровск? Битката се ожесточава Обявиха Идеалния футболен отбор Впечатлява
Кой подаде българско знаме на Цеца в РСМ? Флаг по време на концерт разбуни духовете Венци Стефанов с тежък коментар за мениджъра на Насар "Същото направи и с един мой футболист", заяви босът на Славия
Пребиха български кмет Нападението стана в село Нова дръзка кражба в Париж Обраха магазин за бижута
Разтърсваща информация за верижната катастрофа в София Бивш шеф в "Автомагистрали" помел колите Ето кога се очакват геомагнитна буря да достигне Земята На 6-7 ноември изригванията могат да окажат влияние върху чувствителни и по-възрастни хора
Последната звезда от „Записки по българските въстания“ си отиде Илия Илиев оставя след себе си богато творческо наследство и десетки роли в театъра и киното Зуека продава своите картини по 800 евро Това е сравнително ниска сума за авторски живописни произведения, особено когато зад тях стои човек с име и биография като неговата