Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Тази диета намалява риска от хронични проблеми

Ключови думи: хронични проблеми, флагман, диета

Може би най-известен с виното и морските си дарове, географският регион близо до Испания и Португалия е приветстван за предлагането на здравословен начин на хранене, известен като Атлантическа диета. Според последните проучвания, тя се свързва със значително по-нисък риск от хронични здравословни проблеми в сравнение с други части на света.

Какво представлява Атлантическата диета
Атлантическата диета се отнася до традиционните диетични модели на хората, живеещи в северозападна Испания и северна Португалия. Този хранителен модел набляга на зеленчуци, плодове, зърнени храни, боб, зехтин, ядки, морски дарове и малки количества вино и млечни продукти.

Още по-добрата новина е за любителите на месо, картофи и всякакви въглехидрати. Атлантическата диета, известна още като Южноевропейската атлантическа диета, съдържа много от тях. Основната група тук включва хляб, ориз, тестени изделия и картофи, като практикуващите ядат по шест до осем дневни порции. След нишестето, ядките са с приоритет, а именно кестени, орехи, бадеми и лешници, след това зехтин, млечни продукти, риба и морски дарове, постно месо и яйца. Друга важна характеристика на Атлантическата диета са използваните техники за готвене – задушаване, варене, скара и печене, които са по-здравословната алтернатива на пърженето.

Освен че се фокусира върху видовете храни за ядене и как се приготвят, тази диета насърчава общите хранителни навици и сезонното хранене. Проучванията показват, че хората, които се хранят в компания по-често, се чувстват по-щастливи и са по-удовлетворени от живота, имат доверие в другите, ангажирани са с местните общности и имат повече приятели, на които могат да разчитат за подкрепа. Консумирането на храни, които са в сезона, от друга страна, гарантира разнообразна диета и продукти, които са най-богати на хранителни вещества и аромати.

Какви са ползите
Подобрено метаболитно здраве
Метаболитното здраве е свързано с фактори като тегло, кръвно налягане, метаболизъм и кръвна захар. Оптималното ниво тук означава, че тялото може да смила и абсорбира хранителни вещества от храната, която ядете, без нездравословни скокове на кръвната захар, възпаление и инсулин, а изследванията показват, че Атлантическата диета може да бъде полезна именно за здравето на метаболизма.

Според изследване в Испания, 42% от участниците са по-малко склонни да изпитат метаболитен проблем, ако следват Атлантическата диета. Те са имали намалени нива на затлъстяване и LDL холестерол, както и намалена обиколка на талията. Според учените, ефектите на тази диета вероятно се дължат на високия прием на растителни храни и здравословни мазнини като зехтин. Атлантическата диета също така може да насърчи по-здравословен метаболитен профил поради своите фибри, антиоксиданти и други хранителни вещества.

Насърчаване здравето на сърцето
Поради акцента на Атлантическата диета върху омега-3 мастните киселини от риба и морски дарове, тя може да помогне за понижаване на нивата на триглицеридите и повишаване на HDL (добрия) холестерол. Всъщност здравните специалисти препоръчват на всички възрастни да ядат риба поне два пъти седмично за по-добро сърдечносъдово здраве. След това идва ред на мононенаситени мазнини като зехтин, които Атлантическата диета предлага. Те са с високо съдържание на антиоксиданти и помагат да защитите холестерола си от окисляване. Мононенаситените мазнини, открити в зехтина, също осигуряват хранителни вещества, които помагат за развитието и поддържането на клетките на тялото ви.

Подкрепя дълголетието
Експертът по дълголетие Дан Бютнер може и да не е преброил областите на Испания или Португалия в своето изследване на Синята зона (области на света с най-дълго живеещо население), но се оказва, че може би е трябвало да го направи. Според скорошни проучвания, Атлантическата диета е свързана с по-нисък риск от смъртност при по-възрастни хора в сравнение с други части на света. Едно проучване, публикувано през февруари 2024 г., измерва участниците, които са спазвали диетата, срещу тези, които не са го правили, и е открило пряка връзка с дълголетието. Това вероятно се дължи на фокуса върху високо антиоксидантни и противовъзпалителни храни като пресни продукти, бобови растения, зехтин, мазни морски дарове и от време на време чаша вино.


Как да следвате диетата
Атлантическата диета се фокусира върху приоритизирането на цели храни, сезонни съставки и социално хранене, което я прави положителен и устойчив модел. За повечето от нас, освен ако лекарят ви не е препоръчал друго, яденето на храни с повече плодове, зеленчуци, постно месо, морски дарове, бобови растения/варива и здравословни мазнини (като зехтин) насърчава здравето и може да доведе до по-добро контрол на кръвната захар, подобрено здраве на мозъка, по-нисък холестерол и кръвно налягане и много други. Заредете се с мазна риба (като аншоа и сардини), сезонни продукти, щадящи червата нишестета като картофи и хляб с квас и зехтин. Ключът също е доброто качество, а не преработените или конвенционалните храни, така че изберете месо като свинско и агнешко и млечни продукти като яйца и сирене – всички органични, хранени с трева и местни, когато е възможно.

Диетолозите също така съветват да намалите консумацията на червено месо. Прекаляването с него е свързано с по-висок риск от хронични заболявания. Винаги говорете с вашия лекар или диетолог, за да намерите подходящата диета, която работи най-добре за вас. Тя трябва да ви кара да се чувствате добре, да функционирате правилно и да постигате целите с теглото си.

Източник: Tialoto.bg

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Всяка година в сезона на черешите правя този обърнат сладкиш - сочен, ароматен и толкова вкусен, че не остава и троха Истинска класика Министърът на туризма Илин Димитров: Курортите ни са готови, но туристи няма Основният отлив на чуждестранни посетители се наблюдава на два от най-важните за българския туризъм пазари, каквито са германският и румънският
Как призрачният мегакомплекс Коста дел Кроко край Царево се превърна в бетонен капан за милиони евро Историята започва през 2006 година, когато руските инвеститори Константин Циганов и Андрей Панпурин обещават да вложат сто и десет милиона евро в проекта Брутално покушение в Мексико разкрива кървавата реалност зад блясъка на Световното първенство по футбол Убиха кмет
Тръмп на 80: Превръща Белия дом в арена за зрелищни ММА битки Шоуто на стойност 60 милиона долара ще посрещне малко над 4000 души Берем и ревем! Производителите на ягоди са с унищожена реколта Голяма градушка е унищожила посевите 
Зачестяват случаите на ухапвания от кърлежи, как да се предпазим от лаймска болест Доц. д-р Трифон Вълков съветва и как да се предпазим от летните вируси С този трик ще се отървете завинаги от досадните мравки, не са нужни силни препарати! Има няколко лесни метода, които могат да помогнат за ограничаването им, без да използвате агресивни химикали
Голяма опасност във водите на Егейско море край Атина и Централна Гърция Отровна риба, която досега се е срещала основно във водите около Южна Гърция, е разширила ареала си в Егейско море В никакъв случай не купувайте пилешки гърди, ако забележите това на опаковката Един детайл веднага разкрива, че нещо не е наред
Шокиращи данни: Над 6200 българи са с чешки шофьорски книжки Схемата е действала като добре организирана мрежа с множество участници Съдбата отваря нова врата за шест зодии до края на месеца За едни знаци това означава финансово раздвижване и професионални възможности, за други – вътрешно изчистване, любовни решения или връщане към по-здравословен ритъм