Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Готови за Шенген: разделен трафик и нови пунктове

ГКПП Кулата вече няма да съществува след влизането в Шенген, но митническият контрол на тази граница ще остане
Ключови думи: шенген, граница, проверки, трафик, граничен пункт, митница

Агенция “Митници” вече е готова за Шенген не само по въздух и вода, но и по суша. По най-натоварените гранични пунктове ще се раздели товарният трафик от този на леките коли. На летищата пътниците, пристигащи и пътуващи към държави извън Шенген, ще бъдат отделени от останалите, за да бъдат проверявани. Ще има и нови гранични контролно-пропускателни пунктове, разказаха за “24 часа” от Агенция “Митници”.

Ще се слагат и мобилни рентгени за проследяване на рискови превози и те вече са част от европейската система за следене на акцизни стоки. Въведени са нови системи за анализ на риска и автоматично селектиране на рискови стоки и превози. Работи се по въвеждането на система за следене на трафик в реално време. Над 2000 камери записват на всеки пункт и са свързани с централния сървър, което рязко е свило нарушенията и корупцията по пунктовете.

Предстоящото приемане на България в Шенген не само по въздух и вода, а и по суша, което според финансовия министър Асен Василев се очертава да се случи на 1 януари 2025 г., ще промени не само броя на пунктовете, но и техните функции, споделят от митниците. Нови пунктове ще облекчат още трафика след 2025 г. Планирани са такива на българо-македонската граница: Симитли-Пехчево и Струмяни-Берово. Към Турция ще има пешеходен пункт на Резово и пункта Белеврен-Ахлатлъ.

Първата осезаема промяна ще бъде закриването на ГКПП-тата на границата ни с Гърция и Румъния, което означава, че пътуването до тези държави ще става напълно свободно. Летищата, които са едновременно и Шенгенска, и вътрешна за ЕС граница, трябва да отделят потоците на заминаващи и пристигащи от държави, които са в Шенген, с останалите, които не са. Товарните и круизните кораби и пътниците на тях ще бъдат проверявани, ако идват от страна извън зоната за свободно пътуване, като засега е планирано това да става на пасажерските терминали в Бургас, Несебър и Варна.

Гранични проверки ще има задължително за пристигащите и заминаващите - товари, пътници и автомобили, от и към трети държави. Митнически проверки остават задължителни за всеки по суша, въздух и вода, ако идва от държави извън Шенген. За всички останали проверките ще са изградени на база анализ на риска, като той се преценява по няколко критерия - зависи не само от държавата, от която пристигат или към която отиват, а и от пренасяната стока. На граничните пунктове на летища и пристанища вместо граничен контрол може да има внезапни полицейски проверки.

Митническият контрол остава и ще продължи да има митническо оформяне на стоките, обработки по измерване на масата на пътни превозни средства, разрешителния режим, винетния контрол. Подготовката ни за Шенген предвижда и ремонти и модернизиране на основни ГКПП-та.

През 2023 г. е направена частична реконструкция на ГКПП Капитан Андреево чрез изграждането на две нови специализирани входящи трасета за хладилни камиони и стоки, подлежащи на официален контрол от Българската агенция по безопасност на храните. Инвестицията е за 5 млн. лв. Трасетата вече са оборудвани с автоматични везни и дезинфекционни рамки, както и с всички необходими други съоръжения, ускоряващи граничния контрол. Увеличаването на броя на входящи трасета за товарни автомобили от 10 на 12, изграждането на втора отделна площадка за рентгенови проверки и навес над съществуващата, както и реорганизацията на трафика увеличиха пропускателната способност на пункта и съответно времето за изчакване на вход в страната намаля, каза Павел Тонев, доскоро шеф на митниците, а сега съветник на финансовия министър. Започна и реконструкцията на ГКПП Станке Лисичково, известно като митнически пункт Логодаж.

След приключване на мащабното му разширение трасетата ще станат по три в посока - две за лек и едно за тежък трафик в посока, ще се построят нови площадки за дезинфекция, хладилен контейнер и рентген, ще се поставят нови кабини, осветление и козирка. Предстои изграждане на нова административна сграда, халета за щателна митническа проверка, санитарни помещения за преминаващите, както и цялата прилежаща водопроводна и комуникационна инфраструктура. С осъществяване на реконструкцията освен повишаване на пропускателната способност ще се постигне и по-ускорена обработка на тежкия трафик чрез събиране на една линия на всички контролни дейности от компетентността на Агенция “Митници”. През 2023 г. започна и втората фаза от реконструкцията на ГКПП Калотина, която се очаква да приключи през пролетта на 2024 г.

Целта е увеличаването на броя на входящи и изходящи трасета за пътнически автомобили. Втората фаза предвижда изграждане на трасета за гранични проверки, разположени под общ навес. Промени се случват и в информационната система на митниците - БИМИС. През 2023 г. тя вече прави трансгранично признаване на електронни идентичности.

Има нов софтуер за обработка на информация. Митниците са една от първите институции у нас, които имат частен облак в държавния сектор. Дейностите по митническото оформяне на вноса, износа и транзита вече са напълно дигитализирани. С развитието на IT системите бе дадена възможност хартиените документи в основните митнически процеси да бъдат изцяло премахнати, а обслужването на операциите да става електронно. Българските митници вече са част от системата за следене и контрол на акцизни стоки и за обмен на акцизни данни. Страната ни е сред първите седем държави от Европейския съюз, въвела опростени електронни процедури за превоз на стоки, които преминават транзит през нас.

В момента е в ход въвеждането на система за контрол на транспортни средства в реално време, както и за автоматизирани анализ на данните и на риска, който да селектира подозрителни превозни средства и товари. Във всички митнически учреждения работят над 2000 камери, за които е изградена комуникационна свързаност, което е свело до минимум нарушенията в тях.

9
Коментара по темата
9.
*********
04.03.2024 13:32:16
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
8.
запознат
04.03.2024 13:05:29
Пункт на Резово и Белеврен
7.
До 2
04.03.2024 10:21:48
Не си висял с дни на опашка за камиони на някое КПП, нали дебил малоумен? Ние международните шофьори от сърце поздравяваме майкати. Тъпак!
6.
Бургазлия
04.03.2024 10:07:39
Шенген?
Ми те не могат една кола с 260 км /ч на магистрала Тракия да я локализират два месеца и да разберат кой я карал.
Да не говорим , че коли влезли от Турция и излезли през дунавския мост не знаят какво пренасят и колко време са били в България.
На Хартия всичко е тамън , а реално всичко е потоп.
5.
Do 2
04.03.2024 10:02:43
"Кой ще отговаря за последствията след - Шенген"
Хахахахахахахахахахахахахахахахахахахаха..

Рядко куха манерка си. Ама ти си го знаеш де.
4.
Хахах
04.03.2024 09:54:35
Само граничните пунктове са готови, няма икономика, няма улици, няма вода, няма ток иначе ще влизаме в шенген...извращения, а тези от европа спят ли или ходят само по жълтите павета
3.
Адам
04.03.2024 09:09:17
Австрия и Унгария са най-отявлените копейки и ще изпълняват нарежданията на Москва до последно. Не вярвам да вдигнат ветото скоро,
2.
Bg
04.03.2024 08:56:03
Интересно, когато падне и това измислено от "народа" правителство или т.н. Сглобка ... Кой ще отговаря за последствията след - Шенген
1.
Xxx
04.03.2024 08:52:30
Ние сме готови,но те не ни искат ;)
  Добави Коментар
Тази статистика ще ви шокира Всеки пети живее на линията на бедност Войната на пътищата продължава, камион и микробус се блъснаха, хора лежат по земята При пристигането си спешните медици установяват, че има поне 9 пострадали, част от които лежели на пътя
Би Ти Ви и Нова телевизия спират да снимат сериали Двете частни медии олекнаха с десетки милиони след забраната за реклама на хазарта Той пак стана баща Изгората на администратора на ЦСКА Стойко Сакалиев - Габриела, го дари с момиченце
Отнемат книжката за хвърлен фас Забранено е да спите с колата си Ако на това място си опънете палатката, грози ви затвор Според гръцкото законодателство е забранено поставянето на палатки или паркиране на каравани в археологически обекти, плажове, горски зони и като цяло на обществени места
Синът на Илия Павлов спечелил над 600 милиона евро като инвестирал в... Преди 6 години той посъветвал майка си да инвестира в биткойни Всички го пием, цената му скача драстично заради... Има глобален недостиг
Моторист изби рибата, кара с тенджера на главата Приспособлението обаче е подготвено за новата си функция – каишки го придържали за главата на мъжа Ковид мутира и се завърна като FLiRT, вижте симптомите Публикувано тази седмица предварително проучване на изследователи от Харвардския университет показва, че ефективността на ваксините срещу тези щамове намалява
Луксозната яхта на контрабандиста Паскал изчезна от Созопол Предполага се, че Паскал е разпоредил на капитана да тръгне за Гърция, където първоначално се укри Какво се случи с този камион Пътният инцидент е станал на пътя край село Куцина