Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо камерите на тол системата няма да могат да измерват средната скорост

Идеята за засичане на средна скорост с тези камери звучи добре, но трудно ще се реализира
Ключови думи: новини, Флагман, Бургас, камери, тол система, скорост

Преди няколко дни правителството анонсира идеята си камерите на тол системата да измерват средната скорост на автомобилите и да налагат глоби, когато се установи, че има нарушения. Мнозина възприеха идеята като много добра, но Европейският център по транспортна политика смята нещо друго.

Ето и тяхната позиция:

„Много шум за нищо“

Миналата седмица шумно беше обявена новината, че вече чрез камерите на Националното ТОЛ управление (НЦТОЛУ) ще се следи за средна скорост и нарушителите ще бъдат санкционирани. На пръв поглед това е идея и възможност, която би могла да допринесе за превенция над нарушителите по републиканската пътна мрежа.

Какво представлява системата

Между две камери на ТОЛ-а се изчислява средната скорост на дадено МПС, като в първата точка и в следващата се засича регистрационният номер на автомобила. Ако се установи превишаване на скоростта, то метаданните и снимката, доказващи нарушението, ще се изпращат към МВР от националното ТОЛ управление за съставяне на електронен фиш и изпращането му към потенциалния нарушител.

Налице са няколко особено интересни факта.

На първо място тази система далеч няма да заработи скоро, както се очаква от всички ни. В момента националното ТОЛ управление, Министерството на вътрешните работи (МВР) и Българският институт по метрология (БИМ) тепърва започват да работят съвместно по идеята за измерване на средна скорост посредством камерите на ТОЛ-а.

На второ място към момента НЦТОЛУ са изпратили за сертифициране системата за средна скорост към БИМ, но тепърва ще трябва да се прави доработка на софтуера. Например защото сегашният е пригоден да работи за нуждите на ТОЛ системата. Изниква и въпросът кой ще плати доработката на софтуера. Най-вероятно добавянето на новата функция ще бъде платена от страна на националното ТОЛ управление на фирмата КАПШ, която продължава да е собственик на софтуера за нуждите на ТОЛ-а.

На трето място никой не говори и съответно нищо не се прави за възможностите, които дава една друга система, която вече е изградена и доказано работи много добре. Става дума за RFID чиповете, които всички автомобили в България вече имат на предното си обзорно стъкло. Тези чипове или както ги наричаме „еко-стикерите“ бяха въведени с цел превенция над връщането на километражите на автомобилите. Но същественото при тях е, че камерите, които могат да ги прочетат, са в пъти по-евтини от камерите, необходими за прочитането на регистрационния номер, и не се влияят от това дали времето навън е топло или студено, дали е тъмно или светло и дали рег. номер на МПС-то се вижда достатъчно добре.

Не четвърто място камерите, които четат регистрационните номера, включително и тези, които се използват от НЦТОЛУ, са много скъпи поради това, че се изисква много висока резолюция, за да може да бъде прочетен номера. В същото време, ако два автомобила се движат на малка дистанция един зад друг или лек автомобил е закриван от по-голямо превозно средство, то тогава системата на ТОЛ-а вероятно изобщо няма да отчете кога точно е минало дадено превозно средство през рамката с камерите. Това прави системата доста неефективна. Също така ако предният регистрационен номер е зацапан от кал или покрит със сняг отново няма да може ефективно да се използва системата.

Така например като много ефективни могат да бъдат посочени системите за следене на средната скорост в Сърбия и в Турция, но и на двете места не се използват снимките от регистрационните номера, а се използва именно RFID чип. В тези държави системите са значително надградени и при тях не е никакъв проблем да санкционират и автомобили с чужди номера. Нещо, с което ние тук в България много изоставаме. Така всички, които карат в България, с чужди регистрационни табели, на практика се разминават с почти всякакви санкции. Това важи с пълна сила например за традиционно пътуващите всяко лято гастарбайтери от Западна Европа към Турция. И ако се питате защо, когато минат границата стават примерни, то точно тук е отговорът - системите за налагане на санкции за нарушения по пътищата работят достатъчно надеждно.

На пето място остава и въпросът дали МВР ще имат капацитета да обработят постъпващата информация за потенциални нарушители от системата за средна скорост. Като се има предвид, че към момента „Пътна полиция“ трудно обработва данните от стационарните и мобилните камери, или това, че от Столична община всеки месец подават данни за нарушители, минаващи през BUS лентите и МВР не може да ги обработи, то как се очаква с добавянето на системата за средна скорост те да се справят ефективно. Какво е предприело ръководството на МВР по този въпрос, ако изобщо той е бил разглеждан?

Ето и важните въпроси

Както винаги, със съжаление трябва да кажем, че явно идеята е просто да се дадат едни пари на една фирма, а пътната безопасност остава отново по периферията и явно никой не го е грижа истински за живота и здравето на собствените ни граждани.

15
Коментара по темата
15.
Дебелия пърдухъл
23.11.2023 23:15:11
"На всякъде държавата си има мафия, само в България мафията си има държава"
14.
Радул
23.11.2023 23:10:51
Защото много "наши" хора трябва да бъдат глобени, а това няма как да стане!
13.
Гербомафия
23.11.2023 23:02:24
Нали загубиха кода на системата у министъро.... Да не го откриха у някое Чекмедже на ББ.... Как ще я модифицират без кода!!!?
12.
Карайте
23.11.2023 22:01:14
Без да ви пука с пълна гассс, вярвайте във флегмъна, но не забравяйте да се усмихвате
11.
Ха ха
23.11.2023 21:55:13
Системата лесно ще се надгради, но ще има дипломатически скандал с Турция с глобени 10000 гастери, в двете посоки,
Защо не работи ТОЛ системата изградена през управлението на Тиква I Даващият ДНК ,
и преминаващите основно 100000 Турски камина на година не се таксуват , 500 милиона лева по малко за бюджета ..
10.
Антон Желязото
23.11.2023 21:46:47
А ще ме хвани ли камерата ако изневерявам на Ерика ?
9.
Многознайко
23.11.2023 20:30:01
Идеята е от няколко години и не от тази седмица и мненията в точки са писа и от някой докато си пие кафето.
8.
Тва е
23.11.2023 19:39:37
Всичко е за пари.
7.
шофьор
23.11.2023 19:19:12
Старията е писаха от пълен аматьор. RFID чиповече не могат да бъда прочетени при висока скорост. Новите коли нямат такива еко стикери, както и чуждите автомобили. Система за контрол не се прави само за българските автомобили, а и за чуждестранните. Като ще променят ЗДвП да дадат възможност да се плащат глоби за превишена скорост на границата, както се плащат глоби за липса на винетка.
6.
сс
23.11.2023 18:54:58
чУЖДИТЕ АВТОМОБИЛИ СЪЩО НЯМАТ ТАКИВА СТИКЕРИ.
5.
Морски
23.11.2023 18:07:00
Въпрос: новите автомобили до три години нямат такива стикери. Тях какво ги правим?
4.
GRAJDANIN
23.11.2023 17:56:30
Zashtoto se olqha ei sq na 23 sreshtu 24 dekemrvi ot sarafovo do Burgas ima 3 kameri,veseli praznici
3.
истината
23.11.2023 17:37:18
Проблемът във повечето системи е, че трябва да не записват нашите хора или да може да се трият. Това доста забавя работата по системите и последващата им сертификация.
2.
Боби
23.11.2023 17:26:54
Защото цялата ни работа е такава - ЦИГАНСКА.
1.
ххаахах
23.11.2023 17:14:23
уникални флегми сте две мнения няма
  Добави Коментар
6 неща, които показват, че ще сме успешни в живота Любопитните хора задават въпроси, защото който пита, получава и отговори 5 сигурни признака, че той все още не е забравил бившата си Ако той постоянно проверява профилите на бившата си в социалните мрежи, харесва публикациите ѝ или дори ги коментира, това е ясен показател
Тези зодии са най-големите флиртаджии на зодиака Ето кои са те  Българите бедни, но не щат под наем - 85% живеят в собствено жилище 85% имат свой апартамент, в Европа процентът е под 70
Задържаха мъж, пребил жена си Боят е предшестван от скандал Барикадиралият се бивш полицай в Пловдив се е предал
7 храни, които не трябва да ядете преди лягане Хапването на някои определени храни може да възпрепятства добрия сън Извадиха далака на жената от катастрофата с НСО, кракът ѝ е смазан 58-годишната Красимира е медикаментозно приспана
Намериха кокаин, трева и патрони в дома на Дъмпела Дъмпела бе задържан за намушкването в сърцето с нож ММА боеца Благой Иванов-Багата Роберт Фицо е бил опериран за втори път По-рано днес полицията претърси дома на заподозрения за атаката срещу словашкия премиер
Путин заяви, че Русия няма да превзема Харков Руските въоръжени сили постигат напредък всеки ден  Река в Италия преля и предизвика мащабно наводнение Екстремното време удари особено силно северните италиански области Венето и Ломбардия