Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Все повече изгубени и откраднати куфари на летищата

Ключови думи: куфар, летище, багаж, полет, самолет,

Общо 26 милиона куфара, сакове и чанти са били загубени, забавени, повредени или откраднати по летищата в цял свят през 2022 г. , съобщиха от Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България, цитирайки доклад на SITA - компания, предоставяща ИТ и телекомуникационни услуги за индустрията във въздушния транспорт. Според проучването в 80% от случаите при неправилно обработени багажи се е стигнало до забавянето им, а делът на изгубените и откраднатите пътни чанти се е увеличил до 7%.

От ЕПЦ - България също са отчели близо двойно увеличение на жалбите, свързани със забавени, загубени или счупени куфари през 2022 г. спрямо предходната 2021 г. Тенденцията се запазва и тази година. От центъра припомнят основните  основните права и задължения, които имат пътуващите при проблеми със своя багаж на летището.

Ако чекираният ви багаж не пристигне на летището, след като слезете от самолета, трябва веднага да отидете до съответното гише за багажи и да поискате протокол за липсата му (PIR). Там се попълва вида на куфара или чантата (цвят, размер, марка, година на купуване) и вашите данни и контакти, за да ви бъде доставен впоследствие.В подобни случаи имате право на разходи за т.нар. стоки от първа необходимост - например бельо, четка и паста за зъби, паста за бръснене и самобръсначка за мъжете. Когато купувате подобни стоки, пазете касови бележки и други документи, за да може впоследствие да поискате сумата от страна на авиокомпанията. Добре е и да се посъветвате с превозвача за неговата политика в такава ситуация, съветват от ЕПЦ-България. Възможно най-скоро след като сте кацнали, но не по-късно от 5 до 7 дни, трябва да подадете оплакване и към авиокомпанията.

При положение че куфарът не намерен до 21 дни след полета, той се приема за загубен. В този случай трябва да подадете и ново искане към авиокомпанията за компенсация. Максималната сума, на която имате право, се определя от Монреалската конвенция и тя е в размер до 1288 Специални тиражни права (приблизително 1600 евро) на пътник, освен ако няма сключена допълнителна застраховка за багаж. Нашият съвет е, ако превозвате нещо изключително ценно, да помислите за подобна застраховка, отбелязват от центъра.

Компенсацията зависи от действителната стойност на вредата в конкретния случай, като много често се изплаща фиксирана сума на килограм липсващ багаж. За да получите по-голяма сума, би помогнало наличието на фактури и касови бележки за дрехите и другите вещи, които са били в загубения куфар, е друг от съветите на експертите.
Важно е да се провери на сайта на авиокомпанията има ли ограничения за предметите, които се превозват
Важно е преди полета да проверите в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за предметите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, фотоапарат или други ценности, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба. Успоредно с това, е препоръчително да се махнат всички етикети от предишни пътувания, както и да сложите бадж/етикет с имена, адрес, имейл и телефон. Така при необходимост авиокомпанията ще може да се свърже с вас.

При загубен куфар е много важно да се пазят всички документи и да се спазват сроковете, наложени от законодателството и от авиокомпаниите. Ако авиокомпанията не отговори и не ви съдейства, и е регистрирана в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се обърнете към ЕПЦ - България за безплатна помощ и съдействие. Необходимо е да изпратите копие от бордна карта, копие от багажен етикет за чекирания куфар, както и кореспонденцията си с търговеца. Трябва да се приложи и списък с вещите, които са били в багажа, както и по възможност - касови бележки за тях. След това, заедно с нашите колеги от центъра в държавата, където е регистрирана авиокомпанията, ще съдействаме, за да получите обезщетение, информират от ЕПЦ-България.
Европейски потребителски център - България предлага безплатна индивидуална помощ за потребители, които имат проблеми с покупки зад граница в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. ЕПЦ България е част от Мрежата на европейски потребителски центрове (ECC-Net), която обхваща 29 центъра във всички държави в ЕС, Исландия и Норвегия, като работим и с Международния потребителски център в Обединеното кралство.  Мрежата помага на гражданите да наложат спазването на своите потребителски права и да се възползват от предимствата на вътрешния пазар в ЕС. Европейски потребителски център България се съфинансира от Европейската комисия и от българското правителство. Центърът функционира към Комисията за защита на потребителите.

5
Коментара по темата
5.
слагайте
29.05.2023 14:34:02
си тракери в куфарите и ще знаете къде ви е багажа
4.
fakti BG
29.05.2023 14:32:54
Pреди 2 седмици на летище Варна куфара от ОАЕ преровен и липсваха ценни неща. А самия куфар и се обмитяваше. Обмитихме и нещата, които персонала на летището ги открадна.
3.
До 2
29.05.2023 13:24:11
Но пропусна да кажеш ,че куфарни носачи там са източно европейци доста българи
2.
Европейските практики.
29.05.2023 13:07:11
Те тези дето се хващат на работа за товарачи, това им е основното занимание. Да преравят куфарите за ценни предмети, а когато има нещо по-обемно изчезват целите куфари.
1.
от опит
29.05.2023 12:57:59
Преди 14-15 години на летището в София, връщайки се от Куба, не пристигна куфарът ми. Повече от месец ходене по мъките. Телефонни разговори десетки, документи и т.н. Не се знае къде и по чия вина, но накрая го получих ошушкан липсваше 1/3 от багажа ми, без опаковъчния найлон, одран и счупен. Не мога да докажа къде е ровено в него, защото не през Мадрид, а пристигна през Милано. После с кола ми го донесоха в Бургас по тъмна доба и без да ме изчакат да го отворя за преглед. Бутнаха ми набързо да подпиша, че съм го получила, което НИКОГА НЕ ПРАВЕТЕ преди да огледате всичко в багажа си. Така не можете да имате претенции за нищо! Тогава научих, че на летище София бяха наели частна фирма за багажите, за която и впоследствие писаха, че има много оплаквания за изчезнали или отваряни багажи. Беше се вдигнал шум, смениха я, но не знам сега как е.
  Добави Коментар
Нудисти ще се женят на плаж в Сардиния Шегуват се с кмета може да стане дестинация за нудистки сватби  Колко сол е добре да консумираме Пълният отказ от натрий в храната е недопустим
САЩ не подкрепя използването на нейни оръжия на руска територия Такова разрешение вече бе дадено от Великобритания  ВМА: Белете не само черупката на боядисаните яйца Имат пори, които може да са опасни
Торнадо в близост до Родопите На много места се съобщава и за градушка, с големина на лешник МВнР: Българите в Грузия да избягват големи събирания При нужда да се обръщат към българското представителство в Тбилиси
Оперирали Цецо Елвиса заради трудова злополука с жена Тръгва на мащабно турне из България България е на последно място по продължителност на живота в ЕС В Европа е 81,5 г., а у нас - 75,8 
Кошмар в небето за куп българи, тръгнали към Санторини След няколко часа изчакване на летището в гръцката столица самолетът е пренасочен за връщане към София заради лошите метеорологични условия Пети мандат президент: Путин официално встъпва на 7 май В Кремъл тече трескава подготовка 
Сняг заваля на Боровец и Алеко Температурата падна до минус 2 градуса Шефът ви звъни след работа? Може да не му вдигате Работници се оплакват от практиката на някои работодатели да налагат глоби или удръжки от заплатата