Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Имат ли право общините да влизат в ролята на КАТ и да ни глобяват за превишена скорост

От Института за пътна безопасност скочиха срещу идеята, обявиха я като „политически пиар в контекста на местните избори”
Ключови думи: глоби, кат, общини, системи за видеонаблюдение, предложение, институт за пътна безопасност, позиция

Предложението общинските камери за видеонаблюдение да се използват при глобяване на шофьори за различни нарушения по пътя не е правилно и няма да доведе до търсения ефект. Такова е на кратко становището на Института за пътна безопасност (ИПБ) по отношение на идеята за промени в Закона за движение по пътищата, внесена за разглеждане от ГЕРБ преди дни. От ИПБ са категорични – това е пример за поредните „кръпки на парче”, особено в годината на местните избори, използва се за политически пиар, а причините, поради които този законопроект не трябва да се приема, са няколко и всяка една от тях е достатъчно основателна за гласуването „против”.

В общи линии предложението е оформено по следния начин: Общинските системи за видеонаблюдение да се използват при установяване на нарушители, като 70% от размера на глобите да влизат в общинския бюджет директно, а останалите 30% - в държавната хазна. По този начин всичките 265 общини в България на практика ще влизат в ролята на КАТ, а натрупаните средства преминават директно като приход за финансовото перо за следващата година. Дали новите готвени разпоредби ще постигнат търсената цел? По-скоро не.

Предложение: Общините да глобяват чрез камери на пътя

Първата причина, отчитат от Института за пътна безопасност, е че по този начин се създава финансова изгода за общините. По своята същност контролната дейност не бива и не е правилно да води до приходи за бюджета на съответния контролен орган, тъй като това създава предпоставка за конфликт на интереси и по-лошото – генериране на корупционен натиск. Към момента издаваните от МВР електронни фишове се отчитат като приход на Фонда за безопасност на движението по пътищата, а предлаганите промени предвиждат 70% от размера на глобите да влизат в бюджета на съответната община.

„Проблемите, които следват от това са два. Първо, че така сумите от глоби ще са на практика безотчетни – те няма да се събират целево, ще се разходват наравно с всички постъпления и ще са на едно ниво по значимост с приходите от данъците и таксите. Второ, не става ясн как точно ще се плащат задълженията – по една или по две банкови сметки, за да се разделят 70:30. По-вероятно е да е по две, което ще доведе до объркване, особено ако дадена община в един момент смени обслужващата си банка”, аргументират се от ИПБ.

В същото време, вместо да се въведе връчване чрез електронно известяване и предоставяне на цялата преписка през Системата за сигурно електронно връчване, се залага на доказано неефективния подход за връчване на място и на „късмет“. А никъде в законопроекта не се споменава възможността общините просто да предоставят на Пътна полиция средствата за видеонаблюдение, като глобите да се извършват по съществуващия досега ред. Точно по тази причина от Института питат още – Какво ще стане, когато 265 общини с различно ниво на компетентност и капацитет, започнат да генерират електронни фишове, след като вече повече от 10 години МВР, с ограничения си брой камери, не успява да се организира правилно на централно ниво?

Пример е случващото се в столицата. При сегашната система СДВР е рекордьор по невръчени фишове и наказателни постановления – около 280 000 на година. Ако се приеме законопроектът пък към това число допълнително ще се добавят около 500 000, което няма как да не доведе до излишна тежест. Нещо повече – при евентуалното приемане на промените в ЗДвП, ще се създаде предпоставка за ситуация „Пролеша” – всички шофьори в един момент, заради малък административен капацитет и огромни закъснения при издаването на фишовете, ще се превърнат в „джигити” и „системни нарушители”.

Заради всичко това, заключват от Института за пътна безопасност, настоящият законопроект не трябва да се приема в този му вид. Алтернативата е всички институции да си попадат ръка и заедно с неправителствения сектор да впрегнат усилия в избработването на изцяло нов Закон за движение по пътищата, вместо да се „кърпи” на парче.

 

7
Коментара по темата
7.
не
04.05.2023 00:35:53
Общината се занимава само с неща, от които може да изкара пари. А за неща като да следи за собствените си задължения и отговорности, никаква я няма. Опитайте се да потърдсите съдействие за онова нещо наречено Наредба за обществения ред, която самата Община е измислила, гласувала и приела и няма да срещнете никакво съдействие. Иначе има и общинска полиция, която грам не върши никаква работа.
6.
Иван
03.05.2023 21:07:17
Първо си оправете пътищата че са станали кратери,после оставете хората на мира има си лично пространство,целия Бургас стана биг брадър.Време е тези камери да бъдат премахнати.Някой доста се нагуши да ги слага.
5.
Идиоти
03.05.2023 15:35:40
Айде и санитарките да правят технически прегледи на автомобилите и да закриваме тоя кенеф. Малко полицейщина щото..
4.
Бай Иван
03.05.2023 14:38:36
Ще стане като Сините зони, уж ще решат проблема с паркирането а в действителност генерират пари на общините и те си ги раширяват до безкрай.
3.
Непослушко
03.05.2023 14:04:26
Една черна има. Искам тя да ме глобява
2.
П
03.05.2023 13:38:58
Едва ли ще има кмет който ще го въведе това На следващите избори няма да е кмет и няма да може да краде
1.
Акащ
03.05.2023 13:32:51
Аз акам с превишена скорост. Матеряла пада с 200 км.
  Добави Коментар
Къде се е намирал първият български мол Това е една много представителна сграда, имала е колонада и полукръгъл план за засводени конструкции България е била приета в ООН преди точно 70 години Страната ни е приета за пълноправен член на 14 декември 1955 г. с резолюция на Общото събрание на световната организация
Бъдни вечер под натиск: Между 30 и 40 лева излиза храната на човек за празничната трапеза Нарастващите цени принуждават някои домакинства да ограничат броя на традиционните ястия  Българските протести оглавиха първа страница на "Ню Йорк Таймс" Под кадъра от редакцията на изданието пише: „Корупция разтресе България; Антиправителствено шествие в София през седмицата"
Живия Нострадамус направи тежко предсказание за Путин за 2026 г. През цялата 2025 г. се носеха различни слухове за здравето на руския президент Последният мач на Джон Сина: Краят на легендата в WWE След 17 световни титли и над 650 сбъднати детски мечти, кечистът излиза на ринга за финален път
Измамници обещават изцеление от диабет в Бачковския манастир, 30 души са подмамени Фалшивата обява вече е свалена от мрежата Бърза млечна баклава готова за 30 минути Млечната баклава е нежен турски десерт, който съчетава хрупкави кори и кадифен млечен сироп
Стрелба в университет в САЩ, двама студенти са убити, осем са в критично състояние Има и девети ранен, но той е вън от опасност Топ медик препоръча маски и засилена хигиена, защото супергрипът вече е тук Най-рискови са затворените пространства, а ваксинацията остава най-добрата защита въпреки новите мутации
Краставиците на борсата струват 4,20 за килограм, по магазините минаха 5 лева Цените на основни храни хвърчат нагоре Задържаха петима в Германия, подозират ги, че са планирали нападение на коледен базар Прокуратурата подозира, че мотивите зад планираното нападение са ислямистки