Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Поколенията Y и Z са “снежинки” – паник атаки и депресия, ако не им харесат поста в мрежата

Във виртуалния свят можеш да редактираш живота си. Това създава илюзия, че всичко е лесно. Затова мнозина рухват дори ако шефът ги погледне накриво, смята Иво Величков
Ключови думи: Иво Величков, психолог, поколение Y, поколение Z, новини, Флагман

- Г-н Величков, защо изследователи наричат младото поколение между 20 и 30 г. Snowflake, или снежинки?

- Наричат ги така, защото са крехки, защото се топят, когато са поставени под напрежение. Много лесно и много рано развиват генерализирана тревожност, която се проявява най-често под формата на фобии и панически атаки. Личните проблеми до голяма степен зависят и от това какви условия създава средата и въпреки че в момента живеем в най-задоволеното време в човешката история, всяко следващо поколение сякаш е все по-недоволно и претенциозно от предишното. Недоволни сме дори ако температурата е различна с половин градус от това, което искаме. Тази среда прави така, че младите хора да са все по-претенциозни, недоволни и по-уязвими.

- За кои поколения говорим?

- Това са така познатите вече поколения Y и Z.

- Защо са толкова различни?

- В началото на XIX в. нашите баби и прабаби са имали много деца, защото са оцелявали само няколко от тях. Минавали са през тежки събития като смърт, болести, войни и са ставали устойчиви. Здравето - психическо и физическо, означава да си устойчив, а не да не се случват лоши неща. Което може, ще го избегнеш. Което не, няма, но трябва да посрещаш предизвикателствата в този живот. Признак за здраве е да си устойчив на проблемите и след това да можеш да продължиш. В момента младите хора са депресивни, тревожни, крехки и всяка малка несполука ги срива. Те рухват от това, че някой не е харесал поста им в социалните мрежи.

- Как по-точно ги формира днешното, както казвате, задоволено време?

- Банално е, но е истина, че днешните времена не създават здрави характери. А ние живеем в най-страхотното време в човешката история. Ние живеем комфортно. Имаме вода, имаме достъп до всичко. Тези условия обаче не създават мотивация да затвърдим характера си. Характерът се формира само през трудни ситуации. Ако няма такива, шансовете да го изградиш са по-малки. Както е с тялото - при по-малко физически трудности, толкова по-слабо е, няма шансове да развие нормална мускулатура. 

- Интернет и новите технологии влияят ли?

- С навлизането им драстично се промениха нещата. Все повече можем да живеем виртуално, а нашият мозък не различава истина от лъжа. Всяко нещо, което преживее, го приема за истина. Това дали някой ще ти се усмихне или ще хареса снимката ти или поста, има един и същи ефект. Пак се отделя допамин. На мозъка не му пука откъде идва този допамин - дали от реалния, или от виртуалния свят. Съзнанието на младите хора изцяло е оформено от новите технологии и не могат да направят сравнение като предишното поколение като моето, което познава света преди интернет. Има млади, които още със съзряването, още от 5-6-годишни не познават нищо друго освен виртуалните отношения като основа и нямат база за сравнение. Във виртуалния свят можеш да редактираш живота. Ако някой ми пише нещо лошо, просто го блокирам. Не можеш да направиш същото, ако става дума за комшия в блока, колега или дори човек от семейството.

Много по-лесно регулируем е виртуалният свят. В момента, в който имаш възможността да се потопиш в него, ти не можеш да развиеш реални отношения извън него. Не можеш да се справяш с трудни ситуации, тъй като не си бил в тях. Имаш възможност да учиш, да изкарваш пари, да се социализираш виртуално. Тогава го правиш редактирано, т.е. само във формата, в която искаш.  Това създава илюзията, че светът е лесен. В момента обаче, в който си принуден да влезеш в реалния свят, се оказва, че не е толкова лесен. Когато не си развил качества, рухваш. Отиваш на първата си работа, шефът те поглежда накриво и вече си развил депресия. В такъв смисъл младите са като снежинки.    

- Може би и затварянето заради COVID е оказало влияние?

- Да, при това драстично по няколко причини. Навлязохме в друг етап на мислене. В световното човешко съзнание вече е записана идеята, че можем да бъдем затворени, т.е. че не всичко зависи от нас, както си мислим. И връщане назад няма. Изолацията, в която бяхме, е пагубна, тъй като нашият мозък съществува, за да комуникира, да съпреживява, не просто да преживява. Всяка изолация и самоизолация са пагубни за нашето себеусещане. Виртуалната реалност създава илюзията за свобода, а не е така. Алгоритмите, които се управляват в тази сфера, не разширяват нашето обогатяване с информация. Напротив, те ни ограничават, защото най-много ти дават това, което най-много търсиш. Ако защитаваш някоя от полюсните концепции, ще те заливат с информация, подкрепяща търсенето ѝ, тъй като всичко е маркетингово. Получаваш една и съща информация и имаш чувството, че попиваш знания. Изцяло за теб обаче е скрит другият полюс, другото мислене. Все още човешките отношения са много по-реалистични, отколкото виртуалните. Виртуалните се поддържат по маркетингов алгоритъм.

- Как трябва да се отнасят родителите и работодателите към това крехко поколение?

- Не трябва да се правят компромиси, съобразени с така модерно наречената свръхчувствителност на тези млади хора. И родителите, и работодателят би трябвало да оказват възпитателно въздействие - да се възпитат ценности и навици, включително и работни. Възпитанието често е показването и отстояването на определени граници, без които градивната социализация и себереализация е невъзможна. Ако ние не покажем и не поставим тези граници, то впоследствие животът ще им ги покаже по много по-безмилостен начин. 

- Как се промениха учениците след онлайн обучението?

- Програмите изостават, защото са формални и не им дават знания и подготовка за живота. Става дума и за училищните, и за университетските програми, и то не само в България, те от само себе си ерозират мисленето на младите хора. Дори да нямат опит, те интуитивно сравняват кое е полезно и кое е безполезно. И не виждат смисъл да се ангажират с ученето. В основата на тези, които са успели, е самообучението. Като стане ясно, че се учи в един привиден вариант като в пандемията, няма как да има респект въобще към тази дейност, да не говорим към учители, към училище, към институция. 

- Как ще коментирате случката във Френската гимназия от края на миналия месец, когато ученик внесе пистолет в час по история?

- Това е резултат. Преди беше така: обществото възпитава семейството, семейството възпитава детето, т.е. има критерии, които се спазват изцяло. Това е консервативният начин на възпитание. Преди беше прието обществото да се намесва във възпитанието на детето. Всеки можеше да каже: Вашето дете не отстъпи място в автобуса, вашето дете се държа лошо с учителката. Тогава семейството коригираше поведението на детето. В момента живеем в ултралиберализъм, който като опростена концепция означава “Оставете ги, те сами ще се научат как са нещата”. Обществото е абдикирало от възпитателна функция. То е прехвърлило формално отговорността на едни импотентни институции. Има 2-3 поколения чалга семейства, които смятат, че обществото е длъжно да им възпитава децата, а не те самите. Ако нещо не върви с детето, те казват, че училището е виновно, училищният психолог трябва да си свърши работата, да се намеси психотерапевт. Когато детето е малко, не може да става дума за терапия, а за възпитание. Живеем в този пагубен модел на идеята, че всяко нещо може да бъде оправено. Както е с климатика - нагласяваш го на точните градуси. Не ми харесва носът, оперирам го. Не ми е добре детето, изпращам го на психолог. В момента, в който не се получи нищо, защото вземаме нереални решения, човек изпада в депресия.

- Рисувате доста мрачна картина.

- Не съм песимист, вярвам, че махалото, като стигне предела си, минава на другата страна. Това е неизбежно, винаги е имало цикли. Лошото е, че циклите са дълги и понякога отиват поколения.

- Напоследък в чужбина много се говори за бърнаут, или прегаряне. У нас масово явление ли е?

- Да, защото има прекалено много условия това да се случи. Живеем в постоянен стрес. Още отпреди COVID имаше тенденции, че предстои криза. От тогава до сега всичко е несигурно, а несигурността създава най-много тревожност. Прегарянето е естествена реакция. 

- Развеждат ли се повече двойките днес?

- По-големият проблем е, че младите все по-рядко се женят. Пропагандира се лична свобода. А става дума за страх от отговорност.

- Може пък любовта да е толкова силна, че да не е необходимо да се скрепява с някакъв си подпис?

- Има някаква логика, но мисля, че масово не е това причината. Подписът или думата - това е поемане на отговорност. Както, като почне човек да живее самостоятелно, поема риск. Докато си вкъщи и те хранят, не си поел рискове. Когато решиш да се отделиш, поемаш риска да не се справиш. Това те развива, учи и подготвя. Същото е и в брака. Младите хора все по-малко искат ангажиращи отношения. Съзнанието на младите е развито не да се потапя в информация, а да сърфира. Преди време, ако някой се интересува от дадена тема, трябваше да се потопи. Трябва да си направи срещи, да отиде в библиотеката, да види дали книгата е свободна, след това да препише нещо, за да я върне. Това е процес на фокусиране върху темата. Сега има много информация и буквално сърфират по нея. По същия начин е и с отношенията. Младите в IT сектора например са все повече номади. Закотвянето не е приоритетно.

Интервю от 24 часа

18
Коментара по темата
18.
До Ами
07.02.2023 12:29:03
Първо, много малък процент родители стават за родители. Жестока заблуда е, че всеки трябва да има дете. Това е един от най-важните избори, един от най-важните тестове в живота и повечето не го минават. Второ, така или иначе всеки си има собствен характер. Възпитанието е много сложно нещо. Родителите колкото и да са свестни, не могат да изолират детето си от обществото. Нито пък обществото може да му даде това, което трябва да му дадат родителите, но със сигурност е по-добре да го има. В България няма нито едно условие, за да се отглеждат здрави деца. Всяка зълготрайно здраво дете, психически и физически, е чудо. Разбира се, това не е само наш проблем. Социаните медии първо създадоха определени граждански рефлекси, но след това започнаха да унищожават обществото. Социалните медии СА лошо общество, привидно морално, от селски тип. Всеки познава всеки, нямаш свободата да кажеш какво мислиш, въпреки че знаеш, че си сред хора, които вършат наистина ужасяващи неща.
Темата е обширна.
Но Вашият коментар е крайно плитък и всъщност крайно злобен.
Не ми изглеждате като човек, който знае какво говори. И прегазвате хора, които изобщо даже не познавате, ей така, принципно някак.
17.
Ами
07.02.2023 12:14:04
Тревожността в подрастващите се развива заради липсата на семейство, а именно - семейство с постоянни раздори, меркантилно семейство без любов към децата, семейство в развод, самотен родител, извънбрачно деца от съжителство (каквото и да значи тази глупост - семейството не е просто общежитие). Такива деца нямат изградена увереност и сигурност в себе си, такава, каквато семейството дава. Те са наранени и депресирани от предателството на некадърните да създадат здраво семейство родители, които трябва да са тяхна защита, опора, възпитатели, родители, които ги подкрепят. Или стават леки, кухи хора, отдадени на пороци, чрез които смятат, че ще избягат от сериозността на това, което не им достига - дефицита на истинско родителство и истинска любов. И започват да прегазват отмъстително другите в злобата си.
16.
Много
07.02.2023 11:33:09
слабо и тенденциозно написана статия.
Господина, който я е написал, трябва сериозно да се замисли за смяна на професията.
Недопустимо е да си позволяваш мнение с толкова ограничен поглед над темата!
15.
Псевдо-психолог
07.02.2023 10:46:23
Добре, че са младите разглезени келемета за да имаме работа, иначе ще си умрем гладни психолозите!
14.
do roditelite na decata ot sega6noto pokolewnie
07.02.2023 10:31:13
ot sega6noto pokolenie decata vi vsi4ki sa otrepki i bokluci, te nqmat bude6te, za da se opravim trqbva da budat razfasovani na organi i prodadeni v gurciq za kraino nujdae6te se
13.
до 11
07.02.2023 08:59:33
На ергенския данък единственото предназначение, е да принуди хората да имат деца за да създадат следващото поколение работници и войници, които да умират във безсмислени войни. Никоя държава няма право да казва на хората как да си живеят живота. Истината се видя, дай на хората свобода да избират и повечето ще изберат да нямат деца и да не се женят, тва важи особено за жените и демографските статистики във всички развити страни от западния свят го доказват.
12.
6matarok
07.02.2023 06:24:15
Nali tova celqha kapitalistite, da napravqt ot horata slabaci i goveda koito da sa zavisimi i da nqmat haraktera da sazdadat biznes ,po tozi na4in nqma da im se barkat v shemite na kapitalistite i nqma da vzemat pazaren dql.
Pak sega gi so4ite s prast i kazvate - nqmali psihikata da izdarjat 6efa da im se kara, emi vsi4ko e vqrno , parvo pravite ot ob6testvoto muhliovci i posle gi so4ite s prast i kazvate vijte gi kakvi muhliovci sa tiq . Ne zaslujavame tazi teritoriq, nqma nito edin normalen tuk
11.
Дре
07.02.2023 03:23:42
Ергенския данък отново трябва да се въведе за лица без брак или съжителство по между мъж и жена до 50г. Посочвам между кои , защото някой ще кажат, че съжителстват еднополови. Хем ще пълним хазната, хем ще борим демографията.
10.
от gen x
07.02.2023 02:48:11
Категорично против боя иначе. Момчетата от моето поколение бяха най-гадните, именно защото ги възпитаваха така. Останаха си тъпи, самодоволни, противни и вулгарни. За нищо не стават.
9.
от gen x
07.02.2023 02:46:20
Много е зле положението. Отракани са, но не са умни. Правят впечатление на добронамерени, но не могат да развиват силни чувства сякаш. Чувствителни са, но като става дума за собствените им възгледи. Имат вкус, но го използват за банални цели. Податливи на всякакви зависимости. И най-неприятното е, че тази тяхна чувствителност не само ги прави свръхуязвими, но и ги тласка към всякакви опасности и глупости, именно защото не искат да съдят и да бъдат съдени.
8.
50/50
07.02.2023 01:13:21
Не съм съгласна с боя над деца ,но пък определено липсва труда. Децата сега не се учат на нищо,едно време и на полето са ги изкарвали ,няма кога да мислят за глупости!
7.
XX
07.02.2023 00:58:36
Мобилизация и в украйна - да мрът за ценностите на умните си и красиви майки.
6.
Майтап да не е
07.02.2023 00:21:15
Като бяхме малки и правихме бели в училище(роден съм 80те) ядохме шамари от учителите,а като се оплача на нашите и те ме ошамарваха.Сега съм благодарен,че е било така.Сега само …тьовци некадърни,лабилни и с претенции…
5.
оффф...
06.02.2023 22:31:56
По мои наблюдения най-филмирани във Facebook са 50-60 годините.

На всяка манджа-мерудия са.
Всичко им е конспирация.
Всеки им мисли злото

Ако им кажеш, че не си съгласен, започват да те обиждат като в детската градина, сякаш трябва да си много тъп, за да не им повтаряш филмите
4.
Мдааа
06.02.2023 22:12:05
Едно време шамарите оправяха всякакъв вид поколения. След това казармата ги довършваше и ставаха хора. Сега ако му изшиеш 1 шамар и в затвора ще те вкарат.
3.
хахаха
06.02.2023 21:23:58
Тоя ли ши ми кажи чи съм лабилен? Кат ударя една сливенска точка ставам бок!
2.
Бургазлия
06.02.2023 21:23:00
Еми така е,като забраниха на хората да си бият децата. И по-зле ще стават малките наркоманчета
1.
с
06.02.2023 21:12:02
Г-н Величков знае ли, че Поколение Y е в доста широк диапазон от около 1982 до 1996 г.
  Добави Коментар
Голяма новина в кралското семейство Докато в Бъкингамския дворец се справят с какво ли не, херцозите на Съсекс продължават с бебетата Тя е най-скромната и мила участничка в Ергенът, но Алек я отпрати Катето се сбогува с формата преди финала
Това е "Ергенът" от "Хелс Китчън" Чоткин вдига сватба с Полина Задържаха контрабандно оборудване и обзавеждане за яхта на пристанище Бургас Случаят е в рамките на операцията по противодействие на контрабандата на смесените екипи от четири институции – Агенция „Митници“, ГД „Гранична полиция“, ГД „Борба с организираната престъпност" и Национална агенция за приходите
Румънски автомобил се обърна по таван в Русе Колата е помела пътен знак с ограничение до 50 км. и е разцепила дърво край пътя Болната Михнева сама на Великден За празника Чапа излиза от хосписа, в който живеят с журналистката
Щерката на Стоичков ражда от богат венецуелец Христина чака момче от новия си годеник Карлос през октомври Синът на Чарли Чаплин по-евтин от Лили Иванова Наследникът на великия актьор се изявява пред българска публика за 60 лева, примата иска по 600 за концерт в лозята
"Газпром" отчете загуба от 7 млрд. долара Липсата на приходи за 2023 г. се случва на фона на над 13 млрд. долара печалба през 2022 г. Тъмната страна на риалити шоутата: Секс, насилие и провокации Молят участници да не изнасят неща от "кухнята" 
ТИР влезе в дере, спряха движението през Прохода на Републиката Камионът е самокатастрофирал  Украйна иска от САЩ шпионския дрон MQ-9 Reaper Щяла да ги ползва за идентифицирането на руски цели