Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Около 200 000 автомобила има в Бургас, броят им расте годишно с около 1500

От ОП „Транспорт“ предвиждат това лято да има еднодневни и едномесечни стикери за синя и зелена зона
Ключови думи: андрей рунчев, оп транспорт, синя зона, зелена зона, бургас, интервю

Андрей Рунчев е дългогодишният директор на ОП "Транспорт" към Община Бургас. Разговаряме с него във връзка с наближаващия старт на "зелената зона" на 2 май и за да обясни той в подробности каква е ситуацията с паркирането в Бургас.

-Г-н Рунчев, миналата година бе гласувано и прието разширение на „зелената зона“ в Бургас. Касае се за последния район в жк „Лазур“. Това неминуемо създава проблем за живущите там, които са под наем. Какво документи са нужни на хорта, за да получат стикер?

-Това е упоменато в общинската наредба. Тези, които са под наем, наистина ще имат проблем. Ако нямат постоянен адрес в Бургас, няма да могат да извадят стикер.

-Въпросът ми е свързан донякъде и със създалата се ситуация с украинските бежанци. Голяма част от тях се насочиха именно към жк „Лазур“ за временно пребиваване. В тяхната ситуация какво се случва?

-Те нямат право на стикер. Това важи за всички граждани, които не изпълняват условията в наредбата.

-А ако живущ под наем успее да направи адресна регистрация, той все пак ще трябва да има постоянен адрес и лична карта, с която да докаже, за да извади стикер?

-Личната карта е доказателство за това, че човек има постоянен адрес. С временен адрес, условията в наредбата не позволяват това да се случи. Знам, че това създава проблеми на гражданите, но в крайна сметка Общинският съвет е приел тези условия и те се изпълняват.

-Миналата година започна една добра инициатива за закупуване на временен стикер конкретно за зелена зона, който важи 14 дни. Продължава ли това?

-Със сигурност продължава, защото се оказа изключително полезно за гражданите. Това беше въведено миналата година и отношението към този временен стикер е позитивно. През определени периоди от време правим анализ на тези данни и предстои да предложим нова промяна в Наредбата. Сесиите на Общинския съвет сега са малко разместени (заради забавянето на бюджета на национално ниво, бел.а.) и не мога да ви кажа кога точно ще се случи това, но ще е скоро. Идеята е да се даде възможност за закупуване на едномесечен стикер. Имаме готовност да въведем и т.нар. „еднодневно плащане“, което ще улесни доста хората, които идват в Бургас за през деня. То ще важи за цялото работно време на съответната зона – синята е 10 часа, зелената – 9. Това ще е много удобно особено лятото, защото често в активния сезон водачите на автомобили забравят да пускат СМС-и и се създават неприятни ситуации.

-Обсъждали ли сте вече някаква цена за тези две нововъведения?

-За еднодневния стикер обмисляме за сума между 6.00 и 7.00 лв. Това излиза с една идея по-евтино, отколкото хората да заплащат почасово. Например работното време на синята зона е 10 часа и следователно 10 лева, а за зелената – 9 часа и съответно 9 лева. Този стикер ще важи за всички платени зони и вероятно цената ще бъде еднаква за двете. Относно едномесечния стикер, за него още не сме мислили каква ще е стойността му, защото там се касае за доста по-дълъг период от време. Вероятно ще има процентно намаление спрямо почасовата стойност и може би ще се стори скъпо за мнозина, но в крайна сметка – това е алтернатива, която предлагаме. Продължаваме да използваме по-консервативен подход при допускането на много автомобили в централната част и тези две опции ще са екстри в ползването на зоната. Който желае да ги ползва, ще трябва да се съобрази с условията и ако прецени, че е изгодно, ще се възползва. Всяка една от тези цени в крайна сметка трябва да действа и като рестрикция за поголовно влизане в централните зони и затрудняването на хората, живущи там.

-Преди няколко месеца споменахте за новите дигитални услуги, които ще въвеждате. Конкретно почасовото заплащане за паркиране през Вайбър. Заработи ли тази система?

-Системата работи от няколко месеца и лека-полека се покачават ползвателите. Предстои да започнем една доста мащабна рекламна кампания, чрез която да разясним на хората как да ползват новата система. Имаме собствен чат бот, който дава възможност освен потребителите да получават информация за състоянието на зоната, да могат и да заплащат през приложението Вайбър. Това е изцяло в услуга на гражданите. Ние приключваме съвсем скоро и издаването на хартиени талони. Имаме последен набор от тях, които сме изпечатали и ще бъдат продадени, но след това тази практика ще бъде прекратена и заплащането за паркиране в зоните на Бургас ще се извършва изцяло дигитално. Технологиите са много напреднали и вече наистина няма смисъл да хабим хартия. А и електронното е много по-лесно. Такава е тенденцията и освен това този тип разплащане ще се прехвърли и за други услуги, които Община Бургас предлага.

-ОП „Транспорт“ прави често анализи за ползването на зоната и това как тя се приема. Какви са данните за новата, т.нар. „синьо-зелена зона“, която бе въведена миналата година?

-Добре се възприема от хората тази смесена зона. Както съобщихме още при въвеждането ѝ, направихме възможно паркирането в нея да се извъшрва и от двата номера – 1356 и 1357. Това е възможно, защото все още цената и за синята, и за зелената зона е еднаква в размер на 1 лв. Тези хора и бизнесът, който се намира в тази част, приема добре инициативата, защото могат да се възползват от това, че през активния сезон, когато тези райони са най-натоварени, те паркират преференциално. Също така по този начин цялата периферия на Приморския парк се ползва при еднакви условия от всички – особено през лятото.

-В доста градове в България се повиши вече цената за почасово паркиране в платените зони. Готви ли се ръст и в Бургас?

-Със сигурност в един момент това ще се случи и се обмисля за в бъдеще. Основно икономическите показатели показват, че настоящата цена ще трябва да претърпи промяна. Кога ще се случи това обаче заега не може да се каже. Това зависи и от Общинския съвет, и от стратегията, която ще решим да ползваме. Така например обсъжда се и вариант да се обособи вътре в самите зони една по-малка синя зона, а останалата да премине към зелена. 

-Какво точно значи това? Обособяване на някакво ядро, където паркирането е по-скъпо докато на другите места остава на сегашни цени?

-Точно така. В определен радиус от центъра на Бургас обсъждаме цената да е по-висока, а останалата част да се трансформира в друг „цвят“. Имаме няколко концепции, които разработваме все още и в близко бъдеще ще се вземе решение, с което от една страна хем да опитаме да решим проблема с паркирането, хем и гражданите на Бургас да са доволни.

-Платеното паркиране в Бургас на практика обхвана целия разширен център на града – жилищните комплекси „Братя Миладинови“, „Лазур“, „Възраждане“ и ЦГЧ. Има ли планове за още разширяване?

-До момента извън тези изброени комплекси нямаме никакво намерение да увеличаваме обхвата на зоната. Въпреки това държа да отбележа, че платеното паркиране е процес, които има огромни ползи и те се виждат. Ясно е, че нямаме физическата възможност да се реализират идеи като многоетажните паркинги. Имахме допитвания до граждани, провеждахме анкети за места, където могат да се изградят такива. Помните – тези идеи бяха отказани от самите живущи в районите.

Коментираме с колеги от другите градове. Във Варна например сега имат общо 10 000 паркоместа. Предстои броят им обаче да се увеличи до над 20 000. В столицата постоянно се разширява периметърът на тяхната зелена зона – както знаете там в центъра е „синя“, а в периферията – „зелена“. В Пловдив ситуацията е подобна. Постоянно има желание от граждани, които живеят в периферията, да се разширява зоната, защото усещат натискът от автомобили. Но докато там има накъде да се разширява градът, тук ситуацията е различна. В Бургас единствените посоки са север-северозапад или жк „Изгрев“ и жк „Славейков“. Всичко останало е заобиколено от вода. Центърът ни е прекалено малък да поеме огромния поток от автомобили.

Всеки собственик на автомобил е длъжен да помисли за начина, по който ще паркира возилото си. Реализират се частни паркинги в Бургас, скъпо е, но в крайна сметка Общината няма нито възможността, нито ангажимента да осигури паркомясто на всеки. Затова някои от мерките, които взимаме чрез платеното паркиране, са по-рестриктивни. Знаем, че има ощетени, но общественият интерес остава защитен по този начин.

-Колко автомобила има в Бургас и региона?

-Води се ежегодна статистика за това колко автомобила през годината са били отписани и колко нововписани. Конкретно за регистрационни номера с „А“ се отчита разлика от около 3000 автомобила на година. Това значи, че в цялата област на година автомобилният парк се увеличава с 3000 автомобила. Ако приемем, че половината население на Бургаска област е концентрирано в Бургас, това значи, че всяка година тук броят на автомобилите се увеличава с около 1500. Това е абсолютният минимум, защото в това число не се включват нито лизинговите автомобили, нито служебните, които извършват дейност. Над 230 000 са общо регистрираните автомобили в Бургаска област. В областния център има над 120 000 коли, официално. Ако към това число обаче сведем и лизинговите, и служебните, вероятно бройката може да надхвърли 200 000. Проблемите с паркирането се появяват навсякъде и това е нормално при такава статистика. Всяка година правим необходимото, дори невъзможното, да осигуряваме места за паркиране, но винаги идеята, която ни води, е, че не колите, а ние, хората,  сме важните. 
 

45
Коментара по темата
45.
Ох зона ох кеф
31.03.2022 20:41:45
Бургаската зона,голям кеф,ето ги кювлийте, махат си бангийте, ох зона ох кеф, ще паркираш сельо, срещу някой лев. Хубаво ли ви е в града, а селяни мръсни, хубаво ли ви е, а?
44.
До 41
31.03.2022 20:34:24
Мухльоооо мухльо, купи си апартамент и няма да ревеш за зони, ама то малко скъпичко, не е за въшкари, нали, отделил се бил, лапай дедовия и така.
43.
до 35
31.03.2022 15:58:14
Срещу данъка общината осигурява улици, по които да се движиш, а къде ще си държиш колата си е твой проблем, а не на общината. Купи си / плати си паркомясто, гараж, синя зона, както си решиш. Колата е твоя собственост и ти трябва да си мислиш за всичко свързано с нея, включително и къде да я държиш. Притежаването на автомобл не е задължително.
42.
алоо Общината
31.03.2022 15:16:10
Никой няма право да паркира пред гараж. Било то и негова собственост. Ако аз спра с бус пред 2 гаража правя ли нарушение при положение че единия е мой ? Проблема е че общината не упражнява никакъв контрол за паркирането на коли пред собствени гаражи. А в много случаи нарушителите пречат на маневрирането и за други гаражи. Проблем който трябва да се реши от Синя зона. Защото иначе стават ей такива недоразумения със собственици с повече права от други.
41.
До 39
31.03.2022 15:01:13
По подобен начин, като теб мислят само хората които до 40г възрадт живеят при майките си!
Ами ако този който е под наем е роден в Бургас, но се е отделил от родителите си и е на квартира? Защо си мислиш че всички които са на квартира са от други населени места? Те просто да порастнали и не очакват майките им да ги дондуркат, като теб.
40.
До 37
31.03.2022 13:56:19
Къде в коментара ми въобще видя, че идеята ми е някой друг да спира пред гаража. Пред гаражите не трябва да има коли
39.
Как нито един кювлия не разбра схемата
31.03.2022 13:40:27
Като нямаш адресна регистрация, значи си на квартира, значи си от село, значи трябва да се прибираш на село. Какво не разбрахте точно? Селяни миризливи с кошници за по 200-300 лева, Бургас не е автоморга.
38.
81
31.03.2022 13:39:26
Има един хрантутник наречен омбудсман на град Бургас. Щеше уж нещо да прави и да помага, но както се вижда нищо не е направил. За какво са ни такива хрантутници ми кажете?
37.
Кьосев
31.03.2022 12:08:21
до 36...ако искаш да пробваме-аз спирам пред моя гараж и автомобила ми стои цял ден и 2ри вариант-ти спираш пред моя гараж и броиш колко минути ще стои автомобила ти там!)))
36.
До 33
31.03.2022 12:02:47
Що за глупост е това "собственици на гаражи да паркират пред гаражите си"... като има гараж ще си спира колата в него...
35.
Бургазлия
31.03.2022 11:59:41
-"Общината няма нито възможността, нито ангажимента да осигури паркомясто на всеки", но всеки трябва да ди плаща данъка-Защо?
34.
до 33
31.03.2022 09:52:06
Ще имат ли право собственици на гаражи да паркират пред гаражите си на ул.Т.Каблешков?
Това право е въведено единствено и само в Бургас.
33.
Бургазлия
31.03.2022 09:07:56
Моля елате на място да видите последната глупост която направихте при разчертаването на зелена зона на ул.Т.Каблешков и паркинга между бл.52 и бл.54. където зелената линия е с 2 м. по навътре от очертанието на улицата. и се губят около 5 места.
Защо не е очертана зелена зона пред трансформатора на същия паркинг и южната страна на бл.57 където сега се паркират над 10 коли .
Ще имат ли право собственици на гаражи да паркират пред гаражите си на ул.Т.Каблешков?
При сегашното разчертанаве само в този район се губят над 25 места.
32.
Героo
31.03.2022 08:26:43
Всичко се вдига а цените на такситата са едни от 2017г.ЗАЩО?
31.
Хаха
31.03.2022 08:21:24
Не колите били важни, а хората. По-голяма глупост не бях чел. Ми колите чии са, не са ли на хората? Кой има проблеми с паркирането, не са ли хората? Кой плаща допълнителен данък "синя зона", не са ли хората? И не са ли хората тези, които виждат кого назначавате в тази служба и как тя расте с нови и нови хрантутници?
30.
Селянин
31.03.2022 08:21:01
Да не се чешете после по главите защо центъра е празен и замря тотално. По Александровска и Богориди всичко спря заради липсата на поток, а потока го няма заради липсата на места за паркиране ИЛИ липсата на ГОЛЯМ буферен паркинг, който да е БЕЗПЛАТЕН, комбинирано със СУПЕР СТРОГ контрол за премахване на всички трошки без активна гражданска и активен технически преглед. Обаче за това се искат големи ТОПКИ, които чантаджиите в общината нямат.
29.
Защо не
31.03.2022 05:16:30
Забрана на служебни коли да домуват в жилищни райони , работа и на колите на общината не само през деня а и през нощта за да вдигат такива а те не са малко .Свидетел съм и на ползващ инвалидно място на което се паркира служебна кола а личната е на паркинга .
28.
wtf
31.03.2022 01:16:41
До 4.Бургазлия ®
И да го направи ще даваш ли по 80лв на месец да спираш там?
Защото и сега в този си вид седи празен паркинга с по 10на коли.
27.
Съвестен гражданин
31.03.2022 01:10:18
Рунчев, обясно защо украинските автомобили са освободени от зона и не се вдигат от паяк ???
26.
хм
31.03.2022 00:50:51
Пресметнах в нашия вход 24 апартамента, 58 живущи, общо имаме 15 автомобила. Как в 300 хилядна област има 200 хил автомобила, изглежда в родилното вече автомобили раздават а аз не съм разбрал
25.
до 16
31.03.2022 00:39:11
не задавай неудобни въпроси, че ще ти изтрия коментара
24.
Рунчев
30.03.2022 23:59:24
Аз съм голяма работа. Много съм велик. Търся популярност, защото избивам комплекси
23.
Жоро
30.03.2022 23:54:34
Една голяма измама. Този рунгел изобщо не го интересува кой къде ще паркира.личната угода е важна.Бургас е едно село пълно с измамници строители,псевдо мутри и евтини жени.село Бургас
22.
1
30.03.2022 23:49:41
Кво ми броите колите пребройте паркингите
21.
Ебаси цирка!
30.03.2022 23:26:00
Кола 50 коня годишен данък 20 лева. Синя зона 60 лв? Е де е логиката да ползваш цялата общинска пътна инфраструктура за 20 лева, а да паркираш за 60?
20.
Ray ban vs carrera
30.03.2022 23:17:44
O4ilata sa s dioptar 5 + i udvoqvat avtomobilite 100 000 sa ma gre6kata q vqrna
19.
До 17
30.03.2022 22:46:56
Почти на всякъде собственик на гараж спира едната кола вътре а другата отпред. Това според общината е правилно и се толерира.
18.
Център
30.03.2022 22:43:54
Зоната трябва да е денонощна и целоседмична. А не да плащам като улав и като се прибирам да въртя 40 мин, щото Ганьо е решил да паркира безплатно след 18 ч. Мислете и в тая посока, щото ще ядете дървото! Нищо не правите с тия половинчати мерки!
17.
Burgas
30.03.2022 22:39:16
Познавам двама които си дават гаражите под наем, а паркират пред тях собствените си коли. Контрола от Синя зона май наистина е избирателен, да не кажа че го няма.
16.
A
30.03.2022 22:17:45
Къдее отчета на приходите и разходите на тия зони? Колко пари са изкарали и за какво са похарчени?
15.
#$%
30.03.2022 22:13:17
До всички плиткоумни лаладжии - това, че вашата представа е, че всички в Бургас живеят в панелни блокове без гаражи и целият им свят се побира в тясната кутийка наречена апартамент, ще ви кажа, че сте на много погрешен път. Да, повечето жители на Бс обитават панелки, но не всички са без лични дворове и гаражи.
14.
възмутен теляк
30.03.2022 22:06:37
Населението на Бургас намалява, а автомобилите се увеличавали с 1500 на година. Интересно.
13.
Портиерка
30.03.2022 22:04:26
А ние с годишните абонаменти, които не могат да паркират в синята зона нито зима, нито лято, за какво плащаме?
Разширете зелената зона и в центъра,
В София и Пловдив в събота също се плаща, само тук обикаляме по 30минути да търсим места.
12.
Некадърници
30.03.2022 21:21:24
Защо в момента се заплаща годишен абонамент за зелена зона в лазур а никъде няма информация къде са границите на Зона 5, Зона 6. Плащаш а не знаеш за какво? Тотална некомпетенция. Служителките им на касата там на две магарета сламата не могат да разделят.
11.
До 2
30.03.2022 21:15:37
Господа, четете внимателно - двеста хиляди са регистрирани с А, т.е. това са автомобилите в област Бургас, а не град Бургас!
И ако има има семейства с по 2,3 коли, съвсем нормално :)
10.
х а
30.03.2022 21:14:09
А всеки реве че няма пари !
9.
*********
30.03.2022 21:12:03
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
8.
Гроб
30.03.2022 21:05:50
Крадци имало голяма полза да има да събирате парите на хората кажете в какво ги инвестирате защото цялата инфраструктура на града е една голяма леща дупки напукан асфалт всичките ви ремонтирани улици са под всякаква критика бус лентите ви даже не са направени както е редно и правилно целия асфалт по тях се качил на бордюра ей тва ви са ползите едно голямо нищо
7.
Даку бавареца
30.03.2022 21:02:12
Абсолютно вдигане голямо на данъка за втора кола и национална политика за забрана вноса на кенефи над 10г....
6.
Бццмн
30.03.2022 21:00:28
Трябва да се вземат и мерки за забрана на служебни коли и бусове да домуват в жилищните райони, както навремето разкараха автобусите и камионите и ще се освободят доста места за паркиране. Няма как да има места като всеки втори е спрял два стари варела и служебен бус пред блока.
5.
Реалист
30.03.2022 20:37:59
Има решение всяка втора кола регистрирана на един и същ собственик 1000 лв дакък, третата 1500лв. Нека имат по две. ако искат три коли.
4.
Бургазлия ®
30.03.2022 20:37:35
Рунчев направете нов паркинг на 4-5нива над земята и - 1-2под нея на мястото на стария Пиргос в жк. Лазур, че няма места за паркиране!!! За какво сте там?!
3.
инвалид
30.03.2022 20:34:24
Защо няма места за паркиране за инвалиди, както е по закон?
2.
Андрю Рунчеф
30.03.2022 20:25:04
200000 автомобила то толкова жители няма целия град. Но масово хората имат по две три коли...купуват "нова" за 2бона и старата си я пазят понеже повече от 500лв не могат да и вземат и града е пълен с ефтини кенефи...докато автомобила пак не се превърне в лукс ще започнем вместо по земята да ходим по таваните на колите....
1.
s
30.03.2022 20:13:02
Vdignete im danucite na tezi.
Zamursiavat grada.
  Добави Коментар
Инфлацията у нас бие средната в еврозоната Според експерти често обясненията за по-високата инфлация у нас не са пазарни, а става въпрос за изкривявания, за които държавата би трябвало да следи. Украйна най-после заговори за преговори с Русия В момента и двете страни се надпреварват за "най-благоприятната позиция"
Благо Джизъса идва на тенис турнир в Бургас Голмайстор номер едно в българското първенство Мартин Камбуров също ще участва Спират V блок на АЕЦ „Козлодуй“ за планов ремонт и зареждане с гориво от „Уестингхаус“ VI блок работи съгласно графика за електропроизводство
„Сиела Норма“ ще осигури машинния вот за изборите на 9 юни  Тя беше единствената, която подаде документи за участие в процедурата Главчев сезира прокуратурата и ДАНС заради скандала „Мама и Аз“ Решението на министър-председателя било в отговор на широкия обществен отзвук, свързан с проекта
НАТО тренира мащабен въздушен десант в Румъния Учението "Swift Response 24" се провежда в периода 5 - 25 май Смислени преговори - най-рано през втората половина на 2025 г., прогнозира украински топразузнавач Генерал-майор Вадим Скибицки, заместник-началник на ГУР, коментира ситуацията пред списание "Икономист"
Олимпиакос срази като гост Астън Вила с 2:4 на полуфинала в Лигата на Конференциите В другата среща от турнира Фиорентина се справи с доста мъка на свой терен с белгийския Брюж с 3:2 Избягвайте местата с бръшлян и високи треви, пълно е с кърлежи! Кърлежът хапе там и се напива с кръв, където е най-тънка кожата – сгъвките на краката и ръцете, ингвиналните гънки, каза проф. Кантарджиев
Удари по Израел с крилати ракети „Аркуб“ от Ирак  Насочени били срещу Тел Авив Разпети петък e, вярващите не пият днес дори и вода Камбаните ще забият траурно след опелото Христово