Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Сотир Цацаров проверява за конфликт на интереси транспортния министър Николай Събев

Сотир Цацаров проверява при какви условия Николай Събев е назначил заместника си Илия Илиев
Ключови думи: Будни българи, новини, флагман, бургас, сотир цацаров, николай събев

КП КОНПИ започна проверка за конфликт на интереси срещу министъра на транспорта Николай Събев и зам.-министъра Илия Илиев, съобщиха от антикорупционното ведомство. Производството е след медийни публикации и във връзка със сигнал на Сдружение "Будни българи".

В сигнала се твърди, че зам.-министърът на транспорта е продължил да бъде съдружник в частна компания след встъпването си в длъжност, а дейността на компанията се припокрива с неговите правомощия като министър – лице, заемащо висша публична длъжност.

Твърди се също така, че Събев е назначил за свой заместник Илия Илиев с ресор „железопътен сектор“, въпреки съществуващите данни, че Илиев е свързан с частни дружества, чиято основна дейност е изграждане на железопътна инфраструктура.

Съгласно ЗП КОНПИ, конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. След образуване на производството, Комисията изисква и получава необходимата информация и документи, и се произнася с мотивирано писмено решение в срок до два месеца, който може да бъде удължен еднократно до 30 дни.

Решенията на КП КОНПИ за установяване на конфликт на интереси не са окончателни и подлежат на обжалване или протест по реда на АПК. Установяването на конфликт на интереси с влязло в сила решение е основание за освобождаване от длъжност, освен когато в Конституцията е предвидено друго.

Припомняме, че вчера, съвсем изненадващо зам.-министърът на транспорта Илия Илиев беше освободен със заповед на премиера Кирил Петков.

Ето и сигнала, който е постъпил в КП КОНПИ:

СИГНАЛ

От будни граждани от Сдружение „Будните българи”

Уважаеми господа,

Извършена от нас проверка установи факти и обстоятелства, които поставят под съмнение лоялността и безпристрастното изпълнение на правомощията на министъра на транспорта и съобщенията г-н Николай Събев. Смятаме, че са налице основания за това, че в резултат на заеманата висша публична длъжност лицето злоупотребява с власт и упражнява властническо правомощие, повлияно от частния интерес. В следващите редове ще изложим информацията, до която достигнахме и която смятаме, че трябва да бъде подложена на проверка от компетентните институции.

Фактите и обстоятелствата, които смятаме, че трябва да достигнат до вашето знание са следните:

Назначаването на Илия Илиев за заместник-министър с ресор в железопътния сектор в Министерство на транспорта и съобщенията от оглавяващия ведомството Николай Събев буди основателни съмнения за това, че е повлияно изцяло от частен интерес

1.Конфликт на интереси

Безспорно установен факт е, че фирмата „Трансгео” ООД, ЕИК 040248911, чийто предмет на дейност е инвестиционно проектиране на железопътни линии, пътища, сгради, пътни и железопътни съоръжения, геодезия и кадастър, консултантски услуги в областта на строителството, строителен надзор и т.н., е пряко свързано с лицето Илия Илиев.

Справка в Търговския регистър показва, че г-н Илиев прехвърля през 2018 година въпросната фирмата на двете си деца Илиана Илиева Илиева и Цветан Илиев Илиев, като те влизат в качеството си на съдружници с равни дялове. Несъмнено става въпрос за „свързани лица“, тъй като съгласно закона такива са съпрузите или лицата, които се намират във фактическо съжителство, роднините по права линия, по съребрена линия – до четвърта степен включително, и по сватовство – до втора степен включително, както и физически и юридически лица, с които лицето, заемащо публична длъжност, се намира в икономически или политически зависимости, които пораждат основателни съмнения в неговата безпристрастност и обективност.

Наличието на свързани лица само по себе си не представлява конфликт на интереси. Свързаността обаче създава риска от такъв в случаите, при които лицето, заемащо висша публична длъжност, упражнява правомощия или изпълнява задължения по служба в частен интерес – собствен или на свързаното с него лице /§1, т.15 от ДП на ЗПКОНПИ/. В тази връзка наличието на частен интерес е безспорен, а както добре знаете той е „ахилесовата пета” на конфликта на интереси.

2.Спечелена обществена поръчка с много неизвестни, пропуски и съмнения по отношение законосъобразността на проведената процедура за избор на изпълнител и по отношение на качеството на изпълнението на заданието

Извършена проверка установи, че г-н Илиев е представител на ДЗЗД “ЕЛИХ” с код по БУЛСТАТ 176800113. Същото това обединение “ЕЛИХ” е изпълнявало проектните работи по железопътната отсечка Елин Пелин – Костенец.

Прави впечатление, че цената с която Обединение “ЕЛИХ” печели обществената поръчка за изпълнение на проектните работи е най-високата от всичките шест подадени оферти. Обединение “ЕЛИХ”, от което е част фирмата на г-н Илиев – „Трансгео” ООД, е получило договор на стойност малко над 10 млн.лева, което е с 1 млн.лева над средната цена на другите допуснати участници. Макар посоченият критерии в обявлението на обществената поръчка да не е „най-ниска цена”, а „икономически най-изгодна оферта”, то се създават огромни съмнения относно законосъобразния избор на участника за изпълнител на заданието.

Договорът е възложен от ДП НКЖИ, което държавно предприятие към момента е под управлението на г-н Илия Илиев, което означава, че самият той ще осъществява контрол, макар и не пряк, при изпълнението на договорите на ДП НКЖИ. Трябва да се отбележи и фактът, че обществената поръчка за строителство на жп магистралата Елин Пелин – Костенец, която е на стойност около над 1 млрд. лева, е многократно обжалвана.

По време на процедурата има зададени стотици въпроси от участници, отговорите на които са дадени в приблизително 100 разяснения. До голяма степен тези въпроси са свързани с качеството (неясноти и липси) на предоставените проектни разработки, чиито проектант е именно Обединението, представлявано тогава от зам.-министъра Илия Илиев. Това поражда следните въпроси – доколко техническите решения отговарят на нормативните изисквания, какво е тяхното качество и пълнота, направени ли са пълни геоложки проучвания при проектирането и дали има липсващи конструктивни елементи и чертежи.

Следва да се отбележи и фактът, че обществената поръчка за строителство на железопътната отсечка Елин Пелин – Костенец са участвали редица местни и чуждестранни компании с голям опит и история в железопътното строителство, но и те също задават редица въпроси, свързани с проектните разработки, което само по себе си говори за качеството на изпълнение на проектните дейности, извършени от представляваното от г-н Илиев Обединение „ЕЛИХ”.

Интересен е и фактът, че в ценовото предложение за строителство изпълнителят трябва да оферира и цена за „проектиране и авторски надзор”. Възниква въпросът защо следва да се извършват проектни работи за дейности, които вече са проектирани и за които е заплатена вече не малка сума? Също така защо е включено изпълнението на „авторски надзор” в договора на строителя? Това означава ли, че заместник-министър Илия Илиев се е отказал да съблюдава изпълнението на своя собствен проект чрез осъществяване на авторски надзор или предвид качеството на проекта се е отказал?

Договорите за изпълнение на строителни дейности са подписани в края на 2017 година, но строителството така и не започва поради липса на строително разрешение, поради отчуждителни процедури.

Пред медии настоящия министър на транспорта Николай Събев отбелязва, че „не може за отчуждаването на 1 декар в Елин Пелин да се искат 9 млн. лв. При такива пречки за всеки ще е много трудно да построи и 1 километър за 30 години“. Цитирана стойност наистина е внушителна и тук следва да се отбележи фактът, че трасето за изграждането на жп магистралата Елин Пелин – Костенец е предложено именно от Илия Илиев и екипа му, като изпълнители на проектната част от обществената поръчка. В обхвата на договора са включени следните дейности: проучване, обследване и техническо решение, изготвяне на технически проект и ПУП. Тук съвсем логично възниква въпросът дали при извършването на проучвателните дейности и съответно избора на трасе на жп линията от него страна не е избрал точно това, което минава имоти негова или на свързани с него лица собственост с цел продажба на многократно завишени цени при отчуждаване?

Безспорен е фактът, че проектът е от изключително значение за България, част от европейски коридор с европейско финансиране, който следва да се реализира в най-кратки срокове и държавата следва да заплати отчужденията на имотите, независимо от тяхната стойност, тъй като трасетата вече са определени и не могат да бъдат заменяни.

3.Бизнес отношенията между двамата министри стартират само месец след съвместна работа в Министерство на транспорта и съобщенията

Дни преди настъпването на новата година, министър Николай Събев освобождава от поста генерален директор на ДП НКЖИ Красимир Папукчийски и назначава на този пост свой „почтен човек”, а именно Златин Крумов, който също е с дългогодишен опит в държавното предприятие.

Интересен е фактът, че новият генерален директор спира проект за 300 млн. лева без никакви обосновани мотиви – само седмица преди да изтече крайният срок за подаване на оферти. Проектът е за скоростна жп отсечка Перник – Радомир с европейско финансиране по програма „Транспортна свързаност 2021-2027” и е публикуван през октомври 2021 година.

Тук възниква въпросът как са открити несъответствия в документацията за обществената поръчка броени дни преди крайният срок за подаване на оферти, като никой до този момент (близо четири месеца от публикуването й) да е сигнализирал за несъотвествия или да се подал жалба пред съответните институции. Участниците в проекти от този мащаб обикновено са признати международни компании не само в Европа, но и в Азия.

Интересен и е фактът, че обществената поръчка е прекратена в седмицата, в която Николай Събев заявява, че „след като българските експерти казват, че проектирането е толкова труден и бавен процес, ще направя така, че мощни, бързи и ефективни международни компании с добра репутация да участват в нашите търгове за проектиране и строителство на железните пътища, а защо не и на тунели и мостове”.

Тук възниква въпросът дали причината за прекратяване на търга не са вече създадени бизнес отношения между министъра и такива компании и той възнамерява ли да лансира същите тези компании като по същия този проект като изпълнители?

Важно е да се отбележи и че прекратеният проект е част от емблематичния коридор VIII, свързващ Р България и Р Северна Македония и е финансиран по програма „Транспортна свързаност 2021-2027”, чиито срок вече тече и подобно прекратяване на обществени поръчки би довело до невъзможност за изпълнение на проектите в заложените срокове на програмата и до връщане от страна на България на големи парични средства, отпуснати от Европа, поради неизпълнение на поетите ангажименти.

Моля, да бъде извършена проверка, която да докаже или опровергае истинността на изнесените факти и обстоятелства.

Дата: 28.01.2022 г.

Град: София

С уважение,

Екипът на Сдружение „Будни българи”

 

5
Коментара по темата
5.
Хай
24.02.2022 07:54:50
Този сотир не го ли сиктердисаха вече да отива да се гушкат с боко кратуната
4.
Лошо
23.02.2022 18:18:06
Еееее недейте така, 70% от българите още чакат промяната и вярват в Кирчо продавача на добавки. Колкото и да не ви се иска да го разберете но ББ си беше много по-добре.
3.
123
23.02.2022 16:38:11
ББ не управлява повече от година. Време е новите управляващи да поемат отговорност за провалите си. Не може все да си измиващ ръцете с друг. "Кадърните" Харварди, нищо не са показали. Нула. Само лозунги и роднински и приятелски назначения. Е няма такава олигархия. Това е приятелски кръг, които си вярва, че е незаменим. Всеки нов роднина или приятел назначен на висш пост се оправдава с това, че бил "велик" експерт. Всички тези са просто приятели по чашка - Петков, Василев, Лорер /министър, а жена му началник кабинета на Василев/, министър Събев и прочее и прочее. Излезе Кирчо, пък каже, че се борил с корупцията и народа изпатил гледа в захлас, невиждайки, че точно Кирчо носи новата корупция. Всеки иска доверени хора, ама този иска само роднини и приятели от купони. Включително и съдебната власт иска да обсеби. Е, явно си е подготвил човек, някой приятел или роднина.
2.
Чекмедже войводата
23.02.2022 16:01:28
Гробарите + ДС ДПС =Проверррка
1.
Хаха
23.02.2022 15:48:03
Добър ден лельо! Вие какво си мислехте, че Кирчовските апапи по министерствата са за да ви направят жовота по-добър ли? Всички са се оплели като свински черва! Смешно е и г-н Еконт как стана транспортен министър! Е това ако не е конфликт! Уж вече Еконт не бил негов....дрън дрън! Свга пък щял да пускат влакове на 2 етажа....пълна лудост! Ама то е така, човек като се облече във власт и губи разсъдъка си и човешкото в него!
Ааа и друго...скоро Еконт ще започне масово да работи до 18ч. в Събота! За сега в Неделя ще работят офиси "по желание" а от Април започват и с нежелание! 7 дни в седмицата 365дни! Робиииии! Събудете се бе ахмаци докато си траете ще ви експлоатират и то за жълти стотинки! Хората на запад въведоха отдавна 4 дневна работна седмица и доказаха, че КПД се повишава...само нашите абдали ще работят 7 дни!
  Добави Коментар
20 признака, че сте във връзка с контролиращ партньор Знаците, по които това личи в отношенията 10 неща, които правят един мъж прекрасен партньор и съпруг Забелязва малките промени
Забавни въпроси, които да зададете на съпруга си, когато няма за какво да си говорите Ако можеше да смениш за един ден живота си с този на някой друг, кой би бил той и защо? Ботев Пловдив вдигна Купата на България, радостта е в жълто-черно на стадион "Васил Левски" Гледахме голово шоу и огромна драма на "Васил Левски"
Нова система популяризира исторически и културни забележителности на територията на община Поморие 9 причини, поради които мъжете предпочитат по-възрастни жени В наши дни виждаме все повече двойки, в които жената е по-възрастна от мъжа. На какво се дължи това
Хрупкаво и здравословно: 3 лесни рецепти за еър фрайър Юпитер преминава в Близнаци – късметът ни се усмихва Време е за промени
Защо в хонконгските небостъргачи зеят дупки Според принципите на китайското учение фън шуй тези дупки позволяват на драконите всеки ден да прелитат от планината, където живеят, към водата Тюрбан-бюрек: Турската рецепта, която кара лигите ти да потекат! Всички ще искат рецептата
3 зодии ще извадят неочакван късмет в края на май Вселената им е подготвила куп неочаквани изненади, подаръци и дори любовни признания Предците на Хомо сапиенс са ловували с бягане на дълги разстояния Книгите, посветени на праисторията, показват множество илюстрации на групи ловци, въоръжени с копия, приближаващи бавно към плячката, или обкръжили капан