Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Кога започва спирането на коли при мръсен въздух в центъра на града

В зелено е проектът за първата нискоемисионна зона в Бургас, ограничението няма да важи за живущите в този периметър
Ключови думи: новини, екостикери, емисионни зони, Бургас, Флагман, чипове в екостикери

 Подготвя ли се Бургас за въвеждането на зони с ниски емисии, на територията на които в определени периоди от време, ще се ограничава влизане на автомобили, замърсяващи въздуха?

„Мръсните“ коли са от категория еко 1 и част от еко 2. Това са леки дизелови автомобили, произведени преди 2002 година или бензинови до 1996 година ( при технически прегледи тези автомобили се маркират със стикери ЕCO1, б.р.). Към тях са и част от МПС-тата с дизелов двигател,  до 2007 година (ECO2, б.р.). Мярката няма да важи за живущите в нискоемисионните зони.

Идеята е да се спре влизането като цяло на стари коли в гъстонаселени райони в периоди от време, когато се наблюдава сериозно замърсяване на въздуха. С думи прости предстои, както е в развитите европейски градове, така и у нас, да се забранят „цапащите“ коли в центъра.

Вижте европейската практика:

Това е европейската практика за нискоемисионни зони. Плановете са тази мярка постепенно да се въведе в най-големите български градове 

Флагман.бг се свърза с Евелина Михалева, председател на постоянната комисия по транспорт към Общинския съвет на Бургас, за да уточни кога ще се въвеждат нискоемисионните зони, каква ще е концепцията им и какви са прогнозите за екоефекта от тях.

„Нашата идея е тази зона да е заключена в идеалния център – карето между бул.“Булаир“, ул.“Цар Симеон I“, ул.“Св.св.Кирил и Методий“ и ул.“Александровска“. Това може да се случи през 2024 година. През 2022 и 2023 година ще анализираме данните за замърсяването на въздуха в тази част от града, в частност от автомобилния трафик като източник на влошаване на екосредата. Такава е европейската практика, която работи ефективно, но за да я внедрим в Бургас ще е необходимо да интегрираме и интелигентната система за трафика“, обясни Михалева.

Системата е иновативна и ще дава в реално време данни за всеки навлязъл в центъра автомобил. Информацията ще се подава от чипа в екостикера, залепен на предното стъкло на МПС-то. В Бургас вече се движат много такива автомобили - всички, преминали технически преглед след юни 2021 г.

 Мнозина смятат, че тези стикери  посочват само екогрупата на автомобила, но в чипа се съдържа информация, която на практика го превръща в трети регистрационен номер на колата. Първият са поставените от КАТ табели, вторият е VIN номерът. Информацията от чипа ще се чете при следващ технически преглед. Така, ако се опитат измами с преминаване на кола двойник, ДААА “Автомобилна администрация” ще е наясно, че има проблем и може да прави проверка. Вече са засечени фалшиви прегледи, при които през пунктовете се представяни коли, за които се е оказвало, че дори са извън България. Подмяната става, като се показва автомобил от същата марка и цвят, на който се поставят само номерата на оригиналната кола или се правят фалшиви.

Трети регистрационен паспорт е въведен на много места в Европа и особено в източната част с цел предотвратяване на кражба и подмяна на автомобили при прегледите, обясняват експертите.

Стикерите с чип ще бъдат полезни и за общините, както и за други оператори на пътна инфраструктура. Освен с камери за разпознаване на регистрационния номер, те ще идентифицират колата и чрез този чип.

В него има и технически данни – теглото на осите, вид гориво, дали е таксиметров автомобил. Ако е такси, в чипа има информация за размера на гумите, тъй като, ако са сменени с по-малки, апаратът отчита повече изминато разстояние от реалното.

Поставеният чип дава възможност и за по-лесно определяне дали колата е електрическа и има ли право на безплатно паркиране в синя и зелена зона. По този начин се спестява административен натиск  върху собствениците на електромобили, които пък са принудени да вадят специален стикер.

Освен всекидневните облекчения като паркирането, данните в чипа могат да бъдат в полза на оператори на молове и на паркинг. На тях няма да им се налага да поставят допълнителни камери, с които да разчитат номерата на автомобилите, а ще ползват информацията от чипа.

До 31 декември м.г. са въведени 1,45 млн.стикера, което е приблизително 50 % от автомобилния парк в България. Изненадващо е, че точно в момента, в който е на път да се видят резултатите от въвеждането на тази мярка, започна и кампания за стопирането на екостикерите. Едно от лобитата е в парламента, където група депутати провокират дебат от смисъла на мярката. Към тях се присъедини и омбудсманът Диана Ковачева, която описа в писмо до транспортния министър Николай Събев съмнения в ефективността на тези промени и поиска анализ. Според “Автомобилна администрация” такъв анализ може да е готов след година, когато всичките 3 милиона български автомобили сложат на предното си стъкло екостикера.

1500-те пункта  за технически прегледи в държавата са инвестирали вече в устройства за четене на чипа, което е възможност и за електронна диагностика. Така при преглед субективният фактор може да бъде намален.

Вече е започнало и свързване на средствата за измерване в техническите пунктове с информационната система на агенция “Автомобилна администрация”.

Омбудсманът Ковачева вижда проблем, че екостикерите не обхващат камионите, а те често влизали в центровете на градовете. Друг неин аргумент е оскъпяването на техническия преглед. Според експертите обаче сумата е пренебрежимо ниска - между 2 и 5 лева, а ползата за чистия въздух и информацията за автомобилите е сериозна.

Министър Николай Събев в следващите седмици ще дискутира с колегата си по електронно управление Божидар Божанов как по-ефективно да се използва системата с екостикерите.

София е готова с правилата, забраната - от идната зима

От следващата зима в София ще бъде въведена нискоемисионната зона в центъра. Забраната за влизане първоначално ще важи за автомобилите без евростандарт, за тези с Евро 1 и за част от колите с Евро 2. Тя обаче няма да засяга живеещите в нискоемисионната зона. Става дума за около 25% от автомобилите, регистрирани в града. От тях трябва да се извадят тези, които са излезли от употреба. Така според изчисления рестрикцията ще важи за около 20 - 21% от колите в София. Столицата е на финалната права на подготовката на наредба за правилата за въвеждане на нискоемисионна зона. Очаква се проектът да бъде представен в края на януари или началото на февруари и да бъде подложен на обществено обсъждане, обясни зам.-председателят на транспортната комисия в СОС и шеф на работната група, която разработва наредбата, Зафир Зарков.

София е готова с два варианта за обхват на нискоемисионни зони. Първият обхваща историческия център - между булевардите “Сливница”, “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Втората зона е с по-голям обхват - между “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”. Те може да започнат да действат от следващата зима. И двете зони вече са оборудвани с камери, които разпознават регистрационните номера на автомобилите. Те са поставени на всички входно-изходни улици в зоните.

По закон санкцията за нарушители е от 50 до 500 лв., а за фирми - от 200 до 1000 лв. За столицата се обсъжда глобата за граждани да се налага с фиш, тоест да е 50 лв. Според експерти е по-добре забраната да не важи само за дните с превишения на фините прахови частици, а за всички зимни месеци, за да има по-голям ефект от въвеждането на рестрикциите.

“Вероятно на първия етап ще бъде въведена само една зона - тази, която обхваща историческия център. След като мине един отоплителен сезон, в който тя е действала, и се оцени ефектът, ще се мисли дали да се разшири. Обсъждаме различни варианти - зоната да не действа през цялата зима, а за период от около 2 или 3 месеца и да обхване времето, в което се регистрират превишения на нормите на фините прахови частици”, уточни Зарков.

Преди месец международен доклад по темата показа, че ефектът от въвеждането на мярката в София ще е 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г. Дизеловите коли със стандарт Евро 4 и по-стари, които са едва 28% от автопарка в града, допринасят за 56% от вредните емисии на азотен оксид.

Във втория по големина град - Пловдив, намерението е само автомобили с най-висок екологичен клас да влизат в суперцентъра. Според зам.-кмета Тодор Чонов цапащите автомобили няма да преминават в карето около булевардите “Цар Борис Трети Обединител”, “Христо Ботев”, “Руски” и “България”, където сега е синята зона.

Във Варна ограниченията засега са само намерения. “Първо трябва да определим зоните със завишени нива на замърсители в атмосферния въздух. За целта ще бъде създадена комисия от РИОСВ, РЗИ, КАТ, ще се вземе под внимание и общественото мнение”, коментира Тодор Колев - директор на дирекция “Екология и опазване на околната среда” в общината. Мярката за ограничаване на влизането на т.нар. цапащи автомобили в отделни части на градовете е стъпка за подобряване на качеството на атмосферния въздух.

Към момента няма основания подобна да бъде налагана във Велико Търново, тъй като проучванията на общината показват, че основният фактор за повишени нива на фини прахови частици е битовото отопление със стари печки на дърва и въглища.

Справка в Държавната агенция "Автомобилна администрация" показва, че до 31 декември м.г. през технически преглед са преминали общо 1 441 248 автомобили, те вече са с новите екостикери. Най-много -  480 529, са тези в първа група.

Във втора попадат 173 802 автомобила, в трета са 461 345. а в четвърта група - 170 896.

Най-малко - 2192, са електрическите коли, които са в пета група, които са с нулеви вредни емисии.

Данните показват, че 30% от автомобилите, минали на технически преглед, са стари - първата им регистрация е направена между 1992 и 1996 г. и замърсяват. Ако се добяват и тези от втора и трета група, се оказва, че близо 85% от автомобили са над 13-годишни. Заради това и  кметовете имат право да налагат ограничения за колите, които  са от първа до четвърта група

32
Коментара по темата
32.
Ivo
22.08.2022 16:24:59
Върнете ни въздухът,които съзнателно ни отнехте..
31.
Templar
17.01.2022 19:16:16
Тази простотия с еко категориите е неприложима в България. Защо? Защото над 50% от българските автомобили попадат в категории под евро 2. Това означава, че огромна част от бизнеса ще бъде засегната, ако евентуално решат наистина да въведат тези ограничения. Да не говорим за милионите, които ще бъдат загубени от "синя" зона, особено в София. Не съм сигурен, защо се натиска и се говори за евро категории и ограничения, като дори и на малките деца е ясно, че те не могат да са успешни за България, както биха били за Германия например.
30.
бай Тодор
15.01.2022 10:46:31
Ами еко стикери на коминете на Нефтохим, Кроношпан, корабите на пристанището,самолетите на летището и тн.?
29.
?
15.01.2022 07:39:06
И какво сега, някои от общинските служители няма да могат да ползват синя зона, когато са на работа, защото колите им са от по-старите?! Трагедия.
28.
Бах
14.01.2022 23:56:29
тос гъсто населен град . 15 км на диагонал......в центъра на Айтос и Карнобат е в пъти по-населено, ама не им мерят замърсеността на автомобилите. Ааааааааа нямат си Лукойл ...
27.
Bai
14.01.2022 23:53:44
Налето село, от Изгрев до Рудника е 10 км, кви зони, кви 5 лева? Това се прави ама в градове с милиони хора и милиони площ, не в някво умряло село с 200 000 паляка... И като спрем колите а след 1 км ги има кво? Много прости тея в съвета.
26.
Какъв е смисъла
14.01.2022 22:28:46
"ограничението няма да важи за живущите в този периметър"

И цялата идея се осра
25.
Поредната заблуда
14.01.2022 22:08:18
Ако проблема е мръсния въздух, то замърсителите са ясни - Лукойл, Кроношпан, насипния терминал на Домусчиев. Процента замърсяване от колите спрямо горните е нищожен. Пак е замесен някакъв общински проект и комисионните от него. Последното от което се интересуват общинарите е здравето на хората.
24.
Rincewind
14.01.2022 22:07:15
Нищо не пречеше екологичния стикер да е дигитален и да е свързан с регистрационния номер на автомобила. Само дето депутатът от БСП, дето печата стикери и бандероли нямаше да опъва по 30 милиона на година. А това, че някой можел да сложи фалшиви номера - ами че той може да сложи и фалшив стикер. С такива престъпления трябва да се занимава прокуратурата.
23.
чипове
14.01.2022 21:38:03
Така беше и със синята зона, после зелената, после синьо-зелената. Първо само за центъра, после и за всички останали покрай центъра. Също както и с маските, зеления сертификат, карантината- първо само за 2 седмици, после докато мине пика, после за 2 години.
22.
Истината
14.01.2022 21:26:24
Община Бургас да не мисли как да ограничи хората, а да инвестира в зелени проекти - залесяване, паркове и т.н вместо да строи и бетонира всеки см в центъра
21.
do 20
14.01.2022 20:37:33
лесно става мръсен въздух. Да вятър духа но готиното гъсто презастрояване и то със сгради от по 4+ етажа води до невъзможност така казано да се проветрява. Глупавите едновремешни инженери били толкова глупави че мислили за вентилация на градските части ама те нали са работели по стари технологии и нищо не разбират!!! Само в допълнение София е на този хал защото си бетонираха главните булеварди които навремето са били проектирани да вкарват свеж въздух от Витоша!!!!
20.
Бургазлия
14.01.2022 20:32:55
Абе еврогейове, в Бургас и Варна постоянно духа вятър, от морето към сушата, или обратно, според сезона и денонощието. Не е София, да стоят в котловина и всичко да им пада на главите. Как ще изкарате силно замърсен въздух по Черноморието, като манипулирате данните от измервателните станции ли? Каква е идеята, лобизъм за дилърите на нови коли- да си накупим от новите чупливи боклуци и таблети на колела, а вие да си вземете комисионните, в Общинския съвет?
19.
Топез Гомес
14.01.2022 20:31:55
Абе, общинарските идиоти, толкова лк сте тъпи или някой ви плаща да си затваряте очите:
• 40% от лайната във въздуха са от лукойла, който на всичкото отгоре, не плаща и лев данък на града
• 15% са пушеците на кроношпан
• 10% са миризмите от комлушките, горно и долноезеровските орки
• 25% (минимум) са прахоляците от разбитите и немити от половин век ОБЩИНСКИ улици
Останалите 10% са за нашите таралясници, но вие искате да евете нас, едната десета, а останалите???
18.
Кьосев
14.01.2022 20:21:19
Стикери те отпадат-прието е вече! -, който платил....
17.
*********
14.01.2022 20:10:03
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
16.
до 15
14.01.2022 20:01:25
на ас че така си си мечтал и миналите 2 пъти когато Митето се явява на избори ;)
15.
Хахота
14.01.2022 20:00:11
Тез гербавите ще гледат общината на следващите избори от външната страна.
Много яко ще бъдат издухани наглярите.
14.
до 13
14.01.2022 19:53:29
ми сельо като не си образован ще си седиш в рудника или на село или най добре в на майка ти в путката. Като нямаш пари и си прост и работищ за 1к понеже нямаш акъл в главата ходи на къра там може да караш квото искаш
13.
*********
14.01.2022 19:47:15
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
12.
*********
14.01.2022 19:41:20
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
11.
С
14.01.2022 19:24:53
Ако искате да се депресирате влизайте всеки ден в този сайт.....никога нищо позитивно и весело
10.
Хм
14.01.2022 19:24:21
Моята е евро 3 по немските стандарти,а тук що попада евро 2,че и евро 1 може да лепнат?!
9.
spas
14.01.2022 19:22:11
А селяните с печки на дърва и въглища в тези зони ?

А димящите тунинг чипосани брички ?
8.
Marinero
14.01.2022 19:14:20
Пак им трябват ПАРИ!!!
7.
Бай....
14.01.2022 19:06:17
Пе,да,ли !
6.
Ников
14.01.2022 18:54:38
Гъсто населени райони - това в зеленото е гъсто населено с къщи, но не и с хора. По тоя критерии много други места в Бургас са по напред в класацията.
5.
Само незнам
14.01.2022 18:50:09
Между кола дизел евро 4 2005-а и 2007-а каква е разликата че са в различни еко категории ,при една и съща марка и модел????
4.
1
14.01.2022 18:44:59
Otgovora e: ne zapo4va
3.
Дедовия
14.01.2022 18:44:28
"Видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак!"
Господа и дами сдухани управници, аз знам че си живеете честито около "скъпият"ви мощно затихващ Бургас.Направете си трудът, една вечер да останете по-докъсно след работното ви време ,преди да се качите в колите си(служебни и лични) за да видите от какво се замърсява въздуха в града ни.
След 18.30-19.00 такси не можеш да си хванеш.
2.
*********
14.01.2022 18:36:12
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
1.
Бай Цоло
14.01.2022 18:33:23
Отидоха едни 50 млн да опазим 3 улици с чист въздух, а кроношпан, нефтохим и другите ще почиват ли в определени дни ? Защото иначе не виждам смисъл обикновения човек да плаща цената изцяло
  Добави Коментар
8 чести грешки в секса, които допускаме през 30-те години 30-те години предлагат уникален пейзаж за сексуално изследване и удовлетворение Любовен хороскоп за 6 – 12 май Време е за повече романтика
Съвети за двойки: Малки промени, с които да повишите своя фертилитет Поддържайте здравословно тегло 4 практични съвета за справяне със сенната хрема Осигурете си по-чист от полени въздух
Палава актриса се омъжи за брат си, вкара го в порното и... 28-годишната Скарлет Вас от Мелбърн става известна покрай работата си в популярната австралийска сапунена опера „Съседи“ Почина един от най-великите футболни треньори в света Издъхна на 85-годишна възраст
Мадалина най-сетне обяви причината за раздялата с Гришо Румънката излезе с официално писмено изявление Голям ли му е на Константин?! Той разкри подробности за "питона в гаража" Шоуменът разказа доста любопитна история, която обяснява защо към днешна дата няма притеснение да се съблече гол пред жените
8 загинали и 11 ранени при катастрофа между микробус и камион в Турция Микробусът бил смачкан при удара и е паднал по склон Германия отзова посланика си в Русия Причината е, че Социалдемократическата партия стана мишена на кибератака, която според Берлин е била организирана от Москва
Ядете ли това през нощта, ще отслабнете поразително Този продукт е изключително полезен и ще стопи всяка мазнина Съдбовни промени за 3 зодии през май Важен месец за тези, чието внимание е насочено към кариерни въпроси