Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

И златни плочки да сложа по „Александровска”, ако хората нямат работа, всичко губи смисъл

Ключови думи:

На общинската сесия в четвъртък трябваше да бъде даден старт на бъдещия модерен индустриален парк в Бургас. Първата стъпка бе решение за учредяване на акционерно дружество. След мъдри дебати, народните избраници обаче казаха „не”, макар че миналата година гласуваха да бъде подписан меморандум между Община Бургас и "Национална компания индустриални зони" ЕАД  за изграждане на такава зона. Сега противниците на идеята бяха с един повече от поддръжниците. Изтървахме ли последния влак, ще може ли и Бургас като други градове да привлече инвеститори за производство, или ще се задоволим  само със строители на молове и хипермаркети, които да се надпреварват кой да ни продаде по-евтини банани и по- големи яйца за Великден?  Поисках интервю от най-ядосания от тази развръзка – кмета Димитър Николов.

- Г-н Николов, отдавна не съм Ви виждал толкова ядосан.

- Защото предложението ми не беше прието. Чух какви ли не доводи, а истината е, че държавата има осигурени едни 30 милиона лева за индустриални зони и ние пропускаме шанса да се възползваме от тези пари.

- Сериозна сума - само за Бургас ли е, или за цялата страна?

- За страната. И понеже всички кметове знаят това, в момента  се надпреварват кой да осигури терен за индустриална зона и да вземе парите. Защото не можеш да каниш инвеститори на гола поляна – трябва да направиш подходи, канализация, пречиствателни станции и т.н. По наши разчети за Бургас са необходими 5-6 мил. И за тези 30 милиона ние сме в конкуренция с Варна, с Плевен, с Пловдив, Карлово, даже в Айтос имат едни площи, които се дават безвъзмездно - само и само да се осигурят терени за производство и работна ръка. А нашите момчета(общинските съветници – б.а.), докато се наконтят и наканят, както се казва в народните песни, ще изтървем тези средствата. Валери Андреев, шефът на "Национална компания индустриални зони" ЕАД,  каза, че от това протакане  има голяма опасност тези милиони изобщо да не дойдат в Бургас. Разбирате какъв абсурд се получава - ние имаме блато, за което трябват много средства да се облагороди. Държавата има пари и може да ни ги даде, а ние не ги искаме!

- Общински съветници твърдят, че винаги, когато общината апортира терен в някакво дружество, после се оказва губеща. Припомниха случая с Колодрума.

- Нещата не трябва да се гледат така опростено – ние даваме терен, държавата дава пари. Тя ни е нужна не само заради парите, което никак не е малко, но и като партньор, който разполага с огромен информационен ресурс. Например - идва в България една австрийска фирма, отива в съответното министерство и казва - дайте ми един град,  искам да правя фабрика за аксесоари за мобилни апарати.  И те ще я посъветват: „Добре, идете във Варна или в Карлово, там имаме наши индустриални зони”. Поблемът е, че в момента инвеститори пред вратата на кметството или на Областна управа няма и ние трябва да намерим професионален партньор, който да ги търси и да ги води в Бургас.  А не да сложим някой от ГЕРБ или от БСП на заплата, той да си върти по цял ден химикалката и като дойде някой да търси земя, да казва – тука има един декар, там има 2 декара. Трябва ни професионален партньор, който да умее да търси инвеститори,  да ги кани, да ги моли и накрая да ги доведе.  Ние ще им дадем земя в индустриалната зона евтино - по 20 евро, дори по 15 на квадрат, но да гарантират, че ще осигурят модерни производства, ще наемат на работа млади хора от двата ни университета, ще осигурят заплати по 600-700 лева.

 А не може ли общината да се договаря директно с инвеститорите, да не става заложник на общинските съветници?

- Според българското законодателство, когато имаме 5 дка общинска земя, ние нямаме друг механизъм да я продадем, освен да я пуснем на публичен търг . И тогава знаете какво ще стане -ще се явят разни местни играчи, ще вдигнат цената и ще изгонят инвеститора. Чуждите компании търсят градове, които имат терени с добра локация, изградени комуникации и най-важното - да са евтини. Те казват – ние не  идваме тук да строим апартаменти и да печелим, а да развиваме производство. Ще купуваме много скъпи машини и затова не можем да харчим луди пари за земя.

- Но ние и сега имаме някакви остатъци от индустриална зона.

- Да. Дори там някои общински съветници имат собственост. И когато инвеститорът им каже - дайте място да си построим еди си какво, те отговарят – добре, няма проблем,  срещу 250 евро за крадрат. И хората правят кръгом. А нашата идея е да се дава преференциално, евтино, за 15 -20 евро, но да се откриват работни места в града, да има икономика, в магазините да има хора, и на кредит да си купуват апартаменти. Просто да има пари в града.

 Вашето предложение бе да се създаде еднолично акционерно дружество, т.е. само един собственик. Къде е мястото на държавата?

- Когато регистрираме ЕАД, държавата казва, например - искате ли да стана ваш партньор с  40 процента, а за вас – 60 процента.  За моите акции аз ще дам пари, те ще са един вид капитал в дружеството, с тях ще оправим кпп-то, осветлението, улиците, да стане истинска индустриална зона. Защото в момента е блато.  Когато ходя там, си слагам ботушите.

- Казахте, че ако индустриалната зона не стане, ще се търси друга възможност.

- Имах намерение да проуча подорбно всички възможности по европейските фондове и до петък на обяд съм се занимавал с това. За съжаление европейката практика не предвижда финансиране на индустриални зони, защото  според тях това ще се яви един вид финансиране на дадена компания в България.

- А не мислите ли, че наистина е така – индустриалната земя в Бургас струва 200 евро, ние я даваме за 20.

- На общинската сесия казах - два пъти в историята си Бургас е давал безплатно терени за индустрия. Например след Първата световна война и благодарение на това тук е имало икономика, произвеждало се е на европейско за времето си ниво. Трябва да го направим и сега.

- Добре, но вие говорите само за чужди компании. Защо изключвате нашите, бургаските?

- Напротив – обсъдих бъдещата индустриална зона с много стопански организации в Бургас. Всички казаха: идеята е перфектна, действайте.  Но може ли, когато бургаска фирма иска да вземе място в зоната, да ползва някакви преференции. Отговорих – да, разбира се. Т.е. зоната не просто  ще бъде отворена за местния бизнес, той ще е с предимство.

- Един общински съветник твърди, че не е отхвърлена идеята като цяло, а има спор за детайлите.

- Пълна лъжа. Аз исках да учредим ЕАД и да го регистрираме. Ако те са искали да променят нещо, трябваше да кажат: да, кмете, подкрепяме ЕАД-то, но във 2-ра точка искаме да се редактира еди си какво. Аз съм съгласен да правя всякакви промени, щом са в интерес на града. Затова им казах (на общинските съветници) - дайте да дебатираме точка по точка устава. Бях готов да направя големи компромиси, само и само да регистрираме това дружество. Но те отхвърлиха като цяло идеята за ЕАД.

 Окончателно ли изпуснахме влака?  Може ли на друга сесия, след някаква редакция, да бъде внесено отново това предложение?

- Мисля, че може нещо да се измисли и да се направи още един опит. Аз ще настоявам, на града му трябват нови работни места. Разберете - може и златни плочки да сложим по „Александровска”, ако в града няма икономика, ако хората нямат работа и не получават добри заплати, всичко губи смисъла си.

- Имаме ли някакъв дейт лайн, някакъв срок, след който всички опити да вземем тези милиони ще бъдат безсмислени?

-          Ще искам сега официално  държавата да каже какви са рисковете, дали вече не е късно, дали има смисъл общината да кандидаства за това финансиране, или да търсим  собствени средства. Макар че бюджетът ни вече е приет и излишни пари няма.

 

 

 

8
Коментара по темата
8.
aa
31.03.2011 06:56:24
Шаро +1, световната практика показва че където има магистрала има и бизнес. Не съм голям фен на Борисов но за това че магистралите са му приоритет нямам забележки. Разберете го хора не можеш да правиш хотел преди да си направил улицата пред него. Не можеш да викаш големи компании във България и да ги задържиш ако нямаш 1 магистрала от край до край поне. Обичаме да се сравняваме с Гърция и другите ни съседки и постоянно квичим какви заплати взимаме ние и какви заплати взимат те.. да ама те имат инфраструктура за тях не е проблем утре като Генерал Моторс иска да направи Европа да кажат елате при нас имаме перфектни условия имаме магистрали и така нататък. Ние с какво ще ги привлечем? С това че за да отидеш от Бургас до София трябва да минеш през 50 села и да гледаш как с извинение магарета серат по улицата ли? От сега мога да заложа че като магистрала тракия стане живот и здраве и другите магистрали станат нашата икономика ще е 50 пъти по добре отколкото е сега. Особено за градове като Бургас магистралата ще е златна защото 3 часа път до софия не е кой знае какво и доста фирми ще се пренесат във нашия град и ще напуснат софия.
7.
Шаро
28.03.2011 18:48:34
Не си прав,кептан!Говорим за инвеститори - щом няма магистрали,няма да дойдат и да се друсат по чакъла.Тогава няма и работа.А по ларгото гладен няма смисъл да се разхождаш.....
6.
keptan
28.03.2011 15:12:21
Това за златните плочки и безработицата не важи ли и за магистралите?
Или се правим на загрижени за хората само когато ни отърва?
5.
Яд
28.03.2011 13:17:34
Тъпи копелата са нашите съветници и това е.Ревем че варна вземала повече пари, ще взема!!!! Ние тука ще лапаме мухите
4.
Бизнесмен
28.03.2011 10:04:50
Увода на това интервю ми хареса.От 20 години в Бургас не е дошъл нито един голям производител.Първо се появиха дребните мошеници-наши и чужди, после бизнесмен означаваше да купуваш парцали от Капалъ чарши и да ги продаваш тук с 300% печалба на балъците.И накрая големите хипермаркети.Много добре че имаме Карфур,Метро,Практикер и т.н., обаче само с търговия не става.Трябват нови модерни производтви.Докато не направим зона,няма да дойде никой.И после ще се вайкаме,че няма работа, няма пари.Защото в Метро е добре да пазариш,ама като ти е пълен джоба.
3.
ЖиЖиПии
28.03.2011 08:22:01
http://www.mediapool.bg/show/?storyid=166339&srcpos=15

http://www.bivol.bg/home/item/669-klub-pisateli-burgas.html

Този човек е замесен в няколко далавери включително сделка за милиони със земята на къмпинг Корал. Това е действителността, която много усърдно се прикрива от медиите в Бургас! Време е да се спре с принципа "И тези крадат ама нещо правили за града"! Няма такъв филм!
2.
Крикор
27.03.2011 22:38:53
Лъжи, лъжи и пак лъжи .... Нито ще се разкрият работни места, нито по-различни фирми от досега добре познатите няма да се появат и да правят инфраструктура! Кмета Николов така излъга през 2002 и Общинските съветници в Царево за едни 350 работни места на къмпинг Корал, ама се видя , че само земята откраднаха и препродадоха. А да познем ли кои фирми ще правят подобренията на терените? коца Маца и шайката лентяй!
1.
радул
27.03.2011 18:50:55
щото няма да има комисионни ,кък дъй
  Добави Коментар
Чистачки лъскат апартамента за 500 лева Богаташи глезят съпругата с домашна помощница Вежди Рашидов вае Ламбо за 100 000 лева! Столична община не дава паметникът да е пред Народния театър
Кой е бил най-големият страх на Мария Бакалова преди пробива в Холивуд Бургазлийката разказва за пътя си към голямата сцена Варненци пропищяха от змии От Общината търсят решение на проблема
Има надежда! Лекарство на Pfizer срещу вид рак на белия дроб показва добри резултати След 5 години при повече от половината пациенти, лекувани с лорлатиниб, ракът не е прогресирал Тези три зодии ще са галениците на съдбата в началото на юни Във всеки един аспект ще им потръгне и нещата ще им се получават безпроблемно, казват астролозитe
Алчност по съседски: Семейства плащат по 1000 евро за ферибот от Атина до Родос Нашенци масово канселират екскурзии заради надутите цени на морския превоз Тези 4 навика преди сън ви състаряват жестоко Миенето на лицето преди лягане е жизненоважно за хубава кожа
Шок и ужас! Младоженец откри на сватбата, че съпругата му е мъж Двамата имали 1-годишна връзка, в която се въздържали от интинмни контакти Тези симптоми алармират за... 5 признака на дефицит на витамин B
Испания срина авиокомпаниите, глоби ги солено заради таксите за багаж и за избор на място Превозвачите често извиват ръцете на потребителите с допълни плащания, понякога по-скъпи и от билетите, за да настанят дете до родител например Тя е милионерска съпруга и отправи уникално предложение към Мъск Светлана Гъщерова иска чипиране на всички политици