Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

У нас няма контрол и два камиона превозват зърното за три по норма, това са брутални убийци

В ДАИ имат само 4-ма инспектори, колко и какъв контрол могат да извършат те?!, пита риторично Илчо Дуганов
Ключови думи: Илчо Дуганов, новини, Флагман, катастрофа, Айтос, претоварени камиони, зърновози, нарушители, ДАИ Бургас

Илчо Дуганов е един от разпознаваемите бургаски предприемачи, бивш депутат в 39-ото Народно събрание, мажоритарен собственик и управител на „Товарни превози 1“ АД. От 30 години е в транспортния сектор. Фирмата му е с над 80 служители, превозва товари за „Лукойл Нефтохим Бургас“, работи и на международния пазар. Оттеглил се е от зърнотоварите, защото там от години се налага порочна схема на престъпно претоварване – конкуренцията е нелоялна,  превозвачите стават все по-алчни. Потърсихме Дуганов във връзка с тежката катастрофа в Айтос, която отне живота на две деца на 6 и 9 години, на 33--годишния им баща, а 17-годишен ученик е в кома.

- Г-н Дуганов, транспортната ви база е на стратегическо място в града, покрай Вас минава голяма част от трафика на зърно към пристанищата. Какво виждате?

- Претоварени автомобили, и то с просто око. От алчност. Всички гондоли (камион с ремарке) по пътищата, се движат с 55-60 кубика бруто. Пшеницата, рапицата и царевицата са с тегло от 0,85 до 1 тона. Т.е. – един кубик е почти един тон. Допустимата норма в България по закон е бруто 40 тона, става въпрос за товара плюс композицията.  Два автомобила превозват на практика товар за три. Има колеги, които возят 40-45 тона нето. Тежестта на празния камион е 15-16 тона. Това е огромно претоварване.

- Какви изводи си правите за камиона, катастрофирал в Айтос на 13 септември вечерта?

- 100 % съм убеден, че е бил претоварен. Цяла България знае за айтоския наклон, който е между 8 и 10%. Спирачната система не може да издържи 55-60 тона при подобна стръмнина. Инцидентът е неизбежен, защото става въпрос за доста километри – поне 5-6 км. Спирачките загряват, не са изчислени за тази товароносимост. Още преди Айтос те вече са загрели и при влезане в града отказват и не могат да се ползват. Този инцидент, както и миналогодишният на 11 септември, когато пострадаха шестима с 12 помлени леки коли, млада жена изгоря, а друга - бременна, бе пратена в реанимация, можеше да бъдат предотвратени, ако се извършваше качествен контрол.

- В Айтос хората са категорични, че не са виждали жив инспектор на ДАИ в района от години?

- В ДАИ имат едва 4-ма инспектори, които нищо не могат да направят. Но не само Айтос е така. Вижте съсипания път за Средец, ремонтиран основно преди 6-7 години, вижте и ул.“Крайезерна“ в Бургас. Само за 4 години експлоатация вече е разбита – има огромни коловози, защото масово се карат претоварени камиони. Най-големите нарушители са зърновози и камиони от каменните кариери, които правят  брутални нарушения.

- Кой има интерес да обезкърви ДАИ? Недопустимо е да останат с четирима инспектори за Бургаска област?

- Големите транспортни фирми. Сега, например,  започва кампанията за доставка на сол. Не съм видял да возят по-малко от 42-43 тона нето. Една нормална гондола от 30-35 кубика е най-оптималният вариант, но не се ползва. В България на пътищата са основно 60-кубиковите гондоли. Ако направите една справка, ще установите, че в страната ни има най-много от тези тежкотоварни гондоли от всички европейски държави. Това какво ви говори? Че тук няма контрол и всеки прави каквото си иска.

- С колко процента се увеличава печалбата заради тази алчност на превозвачите да пускат камионите силно претоварени?

- Това, което постигат с два камиона, по норматив трябва да е с три. Т.е.  30 % по-голяма печалба, което създава и порочна практика за целия сектор. Никой не мисли за амортизацията на пътищата и за опасностите, които се създават. Всеки гледа веднага да вземе някакви пари.

- Какво трябва да се направи, за да се спре тази порочна практика?

- Миналата година, след като стана катастрофата на 500 метра по-надолу, пак в Айтос, предложих да се сложат кантари на входовете на трите пристанища, работещи със зърно. Всеки един от тях струва по 15-20 хил.евро и смея да твърдя, че те ще решат кардинално проблема. Никой няма да тръгне претоварен, защото ще знае, че на кантара ще се установи нарушението му и ще бъде глобен. В Турция, която в това отношение беше светлинни години назад, сега никой не си позволява да кара претоварен. Има кантари на много места, отбиват и налагат глоба.

- Не са ли необходими и законодателни промени?

- Разбира се, че са необходими. Трябват по-рестриктивни мерки. Например до 45 тона бруто да има по-висока глоба, а над 45 тона – сваляне на номерата на камиона за три месеца. Да видим кой тогава ще нарушава закона.

- Колко процента от камионите карат, според вас, претоварени?

- Над 90 %. Като виждам на какви тарифи возят, ако не претоварят, няма да им бъде изгодно. Призовах колегите да седнем и да се разберем, да сложим край на тази порочна практика, но подкрепа не получих. Товарният транспорт е един от секторите, които формират съществена част от смъртността на пътя. Нужна е ясна и целенасочена политика. Чудя се какво се случва и с тол системата. Под техните съоръжения, които всички виждаме на пътищата, уж имаше датчици, които трябваше да отчитат претоварените камиони. Но или те не работят, или данните се отчитат само за сведение, което е абсурдно.

- Защо в Европа никой не претоварва?

- Заради контрола. Имам 20 автомобила, които работят в Европа, и там никой не си и помисля да претоварва. Допустими са бруто до 40 тона и всички се съобразяват.

- Колко тона претегля кантарът при входа на най-голямото ни пристанищет?  

- До 60 тона. Ние имаме кантар до 80 тона. Имал съм случаи, в които от пристанището е излизал камион, за да се претегли при мен, защото там не го хваща кантарът. И тези камиони минават през пътната мрежа на цяла България, няма кой да ги контролира. Аз бях дал моя собствен кантар безвъзмездно на КАТ и ДАИ да го ползват за контрол, но никой в тези държавни контролни инстанции нямаше интерес и преди две години го затворих.

20
Коментара по темата
20.
Анонимен
16.01.2022 11:16:19
Трябва да се свържат кантатите на пристанище с Пътна инфраструктура, Пристанищна инфраструктура, Митница и Агенция по приходите.
19.
Недялко
18.09.2021 10:38:47
Най - много "лайк" имат коментари с негативно отношение към Илчо Доганов
Флагман даже трият по откровените коментари
18.
*********
17.09.2021 08:57:33
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
17.
:)
16.09.2021 18:39:48
Зърновозите ли? По-добре да кажат как се вози газта от Лукойл и при какви условия, въпросна на време е да гръмне, някоя цистерна или бензиностанция.
16.
Така е
16.09.2021 18:14:23
Прав е човека. Всичко е точно така. Само не разбирам защо Държавата не работи. Бойко защо така изпростя, алчен гуз, 12 години имаше , в очите те гледахме.. 240 нещастници измитйте се да няма война! Гласувайте с “Не подкрепям никого”! 100% избирателна активност с този резултат да ги изпотих още малко!
15.
do 13
16.09.2021 16:49:41
аве хомо...откога чичките станаха жени.????.....да та ева в неграмотника...
14.
Ot bugarite
16.09.2021 14:26:48
Po kradlivo pleme nqma
13.
Хомофоб
16.09.2021 13:46:27
Нагла чичка, но това което казва е истина. Да се вземе справка от кантара на трите пристанища в Бургас. Всеки камион е записан с колко тона влиза и изсипва. То малоумен да си стига искаш ще намериш много.
12.
БУРГАС
16.09.2021 12:58:28
Оооооо,от къде изпълзя бе Илчо,акъл да даваш. Забравяш как грабеше по царско време . Как заграбихте не законно земята на Христо Фотев 20 и до днес нямате акт 16. Хищник си ти ,но ще се намери ловеца.
11.
Gt
16.09.2021 12:25:08
то и за това няма пътища
10.
Поредният измамник
16.09.2021 12:08:16
Този е измамник.
Ходих във фирмата му за работа.
Заплащането беше 1500лв.
Дадоха ми договор за 600лв.
След като го прочетох и им казах че искам да ме осигуряват на 1500лв. Ми се изсмяха и ми казаха да си ходя и ми казаха че аз губя сладката работа и имало стотици хора на опашката за тази позиция "шофьор на тежкотоварен автомобил"....
Прави са загубих карам вече втора година в Германия взимам и се осигурявам на 2500 евро !

Хакам им го на такива измамници които искат да те вържат като куче !!
9.
гражданин...,..
16.09.2021 12:02:12
АЗ се чудя ДАИ задействало ли се е? Проверяват ли се нон стоп камионите на тази фирма? Кой, къде, колко....? Или всичко пак ще е за 3 дни и толкова....
8.
Дон кихот
16.09.2021 11:46:56
Бат Илчо - света вода ненапита!!! Винаги честен, през живота си един човек не е излъгал и завлякъл....
7.
Селянин
16.09.2021 11:45:37
Тоя не е добър човек, но всичко което е казва е вярно.
6.
Шофьор
16.09.2021 11:35:48
Преди време имаше табели препоръчващи да не се изключва от скорост и отбивки от пътя където да навлезеш ако спирачките не се задействат и вероятно все още е така. Опитния шофьор се съобразява с тези неща
5.
Дуган
16.09.2021 11:32:23
И ти не си цвете за мирисане. В колко схеми си забъркан и колло хора си завлякал не е истина. Големия моралист и спец по законите.
4.
Педал мръсен
16.09.2021 11:30:36
На колко хора имаш да даваш заплати за затвора си боклук в ада дагориш
3.
9/11
16.09.2021 11:28:50
Значи и миналата година е имало жертвоприношение на знаменитата дата. Мръсници!
2.
*********
16.09.2021 11:28:19
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
1.
дааааа
16.09.2021 11:24:59
Може да видите ДАИ КАК СИ ТЕГЛЯТ САМО ТУРСКИ ТИРОВЕ ЗАЩОТО ПОЛУЧАВАТ ЕВРО ОТ ТЯХ.Това е винаги на входа на Карнобат от Сливен.До тях се залепиха и ТОЛ системата чакат като хиени жертвите си
  Добави Коментар
Путин отива на гости на Си в Китай Новият мандат на руския президент започва на 7 май Европейци идват у нас на гости на забранената ОМО „Илинден“ ЕСА приютява сепаратисти от целия континент
Мъж изпи 25 чаши вино, докато тича в маратон Том Гилби дегустира на сляпо различни чаши вино по време на всяка миля от Лондонския маратон Руснаците, избягали в чужбина, се завръщат, подпомагат военната икономика на Путин Обратната миграция с голям принос за икономическия растеж на Русия през 2023 г. 
Защо в Гърция въвеждат 6-дневна работна седмица? Много гърци работят на две или три места, за да свързват двата края  Ивет Лалова показа новородения си син Благодарим ви за вниманието и милите пожелания, написа лекоатлетката
И на децата вече е ясно, че не Главчев управлява държавата, обяви Нинова И той започна като началника си Борисов да играе опозиция сам на себе си, когато стане напечено, коментира лидерката на БСП Инфлацията у нас бие средната в еврозоната Според експерти често обясненията за по-високата инфлация у нас не са пазарни, а става въпрос за изкривявания, за които държавата би трябвало да следи.
Украйна най-после заговори за преговори с Русия В момента и двете страни се надпреварват за "най-благоприятната позиция" Благо Джизъса идва на тенис турнир в Бургас Голмайстор номер едно в българското първенство Мартин Камбуров също ще участва
Спират V блок на АЕЦ „Козлодуй“ за планов ремонт и зареждане с гориво от „Уестингхаус“ VI блок работи съгласно графика за електропроизводство „Сиела Норма“ ще осигури машинния вот за изборите на 9 юни  Тя беше единствената, която подаде документи за участие в процедурата