Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

София обмисля тясна и разширена зона, в която ще е забранено влизането на коли при мръсен въздух

Ключови думи: затворена улица, флагман, софия, мръсен въздух

София ще има две зони, в които движението на автомобили ще бъде ограничавано в дните със замърсен въздух. По-малката ще обхваща територията на действащата синя зона за паркиране и ще важи при по-слабо замърсяване. В критична ситуация ще се спира свободното движение в широкия център на града, предаде Дневник.бг.

Това предвижда проект за наредба за въвеждане на нискоемисионни зони в столицата, който ще е готов до есента и трябва да влезе в сила най-късно от средата на следващата година. В зависимост от съдържанието на фини прахови частици (ФПЧ) и азотен диоксид във въздуха общината ще решава в коя от двете зони ще спира влизането на автомобили и за кои екогрупи коли ще важи ограничението.

"Оборудването и за двете зони е готово, като в момента работим по свързването на инсталираните вече над 400 камери със сървъра на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", обясни Зафир Зарков от ГЕРБ, зам.-председател на общинската комисия по транспорт.

Малката зона е с граници бул. "Сливница"- бул."Васил Левски"- бул."Патриарх Евтимий"- бул."Скобелев" и ул. "Опълченска". "Тя в голяма степен ще повтаря разширената синя зона, която предлагаме да се въведе", уточни Зарков. В очертаната територия не влиза кръстовището на Орлов мост, което според измерванията от години е мястото с най-замърсен въздух в столицата.

Вторият, по-обширен вариант, обхваща районите на бул. "Сливница" - Сточна гара- бул. "Данаил Николаев"- бул."Ситняково"- бул."Пейо Яворов"- бул."Никола Вапцаров"- бул."Черни връх"- бул."Хенрих Ибсен", бул."Иван Гешов"- бул."Константин Величков".

За кои коли първо ще важи ограничението

Създаването на нискоемисионни зони е обвързано с въведеното от 12 юли законово изискване при годишния технически преглед автомобилите да получават екологичен клас, различен от фабричния. Той показва актуалното ниво на замърсяващи въздуха емисии и ги дали на пет групи.

Новото групиране се налага, защото в България колите масово са без или с развалени катализатори за допълнително пречистване на изгорелите газове, обясни Зафир Зарков. Тези коли автоматично ще попадат в по-ниска екокатегория от фабричната на колата.

В първа и втора група са по-старите автомобили - дизели, произведени преди 2007 г., и бензинови - преди 1998 г. Те ще бъдат спирани първи при налагане на нискоемисионна зона в центъра на София.

Трета група са колите, произведени до 2009 г., а четвърта - от тогава до сега. В най-високата, пета, група са само електрическите и хибридните коли. Четвърта и пета група ще са най-свободни за движение в центъра, дори при замърсен въздух.

При успешно минат годишен преглед в средата на горната част на предното стъкло на колата, (пред огледалото за обратно виждане), се залепва екостикер, който указва актуалната екокатегория на автомобила. Камери, монтирани по граничните кръстовища на нискоемисионната зона, ще разчитат екостикера и на собственика ще се налага "такса влизане в центъра", ако в този ден е забранено минаването през нея. По закон санкцията е между 50 и 500 лв.

Камерите са със зуум, който увеличава 30 пъти и лесно могат да разчитат регистрационния номер, но през зимата до 10% от колите са с кални табели и остават "неуловени", посочи Зарков. По тази причина може да се монтират допълнителни датчици в камерите само на входните кръстовища към зоната, "което не изисква сериозен финансов разход", допълни той.
При въвеждането на стикерите от Изпълнителна агенция "Пътна администрация" уточниха, че ограниченията за влизане в нискоемисионни зони няма да важат за автомобилите на живеещите там, както и за колите със специален режим. Ограниченията са само за леки автомобили и бусове до 3.5 тона.

Кога реално ще заработят зоните

Тази зима ще е последната, в която тази мярка все още няма да се прилага в София.

"Текстът в закона (за чистотата на атмосферния въздух) влиза в сила от 1 януари 2022 г. Тогава общините получават право да въвеждат нискоемисионни зони, затова няма как да бъдат въведени по-рано", уточни Зарков.

Крайният срок за въвеждането им е юни 2022 г.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Цигара подпали кабелите за спектакъла "Звук и светлина" на Царевец Щетите тепърва ще се установяват Apple вкарва ChatGPT в iPhone Какво значи това за потребителя?
Марихуана цъфна в градинката пред Районно управление на МВР Семенцата от канабис случайно се появили в градинката на ченгетата Пред очите на Пулев: Млатиха се до кръв в пандиза Топдиригентът Левон Манукян дирижира хора на затвора
В Резово приключи 400-километровия пробег 1SEA Кметът на Царево, който е запален бегач в маратонската дистанция от 42 км., лично посрещна и бяга със Силвия и екипът на 1 SEA Привикаха Кирил Петков в прокуратурата заради мелето с кола на НСО Състоянието на пострадалата жена все още е тежко, но към момента няма директна опасност за живота й
Френската полиция застреля въоръжен мъж, опитал се да подпали синагога Опитал се да подпали синагога Започва продажбата на билети за ретро влака за Празника на Розата Билетите са само двупосочни и са на цена от 45 лв.
Франсис Форд Копола се завърна в Кан с филма „Мегалополис“ Режисьорът планира този свой проект в продължение на 40 години и дори инвестира личното си състояние в него, продавайки лозята си Адвокатката на осъдения за убийството на родителите си разкри, че се е предал заради скъсан кабел Венцислав Караджов е искал е да се самоубие тази сутрин, но е приел това като знак на съдбата, каза Зоя Тошкова
Младеж почина след ядене на свръхлют чипс Десетки са със сериозни здравословни проблеми след участие в състезание в социалните мрежи Селският хитрец Алек изигра всички Най-гадното бе, че не позволи на победителките Маги и Надежда да се зарадват, че са финалистки