Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Битки за патриотичния и протестния вот на фона на вял старт на кампанията, констатира анализатор

Две формации основно се борят за патриотичния вот, и три - за протестния
Ключови думи: Борислав Цеков, Институт за модерна политика, ГЕРБ, БСП, Воля и НФСБ, ВМРО, Демократична България, ИТН, предизборна кампания

Ограниченията, които коронакризата наложи на обществения живот, дават и своя тежък отпечатък върху кампанията за предстоящите парламентарни избори на 4 април 2021 г. Това пише в свой анализ д-р Борислав Цеков от Института за модерна политика.

Невъзможността за пълноценни масови предизборни мероприятия – събрания, митинги, концерти – намалява значително възможностите за пряк и непосредствен контакт с избирателите и концентрира усилията на участниците главно на арената на медиите и социалните мрежи. Само традиционните политически сили, които имат изградена национална мрежа от членове и местни структури, в настоящата обстановка разполагат с нужния организационен инструментариум за пряк контакт с избирателите.

През първата седмица на кампанията прави впечатление все още вялият характер на медийната реклама (клипове и други платени форми) и на външната политическа реклама (билбордове). Най-видими в това отношение на старта са кампаниите на Патриотична коалиция „Воля-НФСБ" (Марешки насити публичното пространство с предварителна реклама още преди началото на кампанията), както и ВМРО и АБВ.

Кампанията се очертава като твърде бедна на идеи, което проличава и на нивото на основните предизборни послания. Като цяло те са деидеологизирани, имат по-скоро констативен, отколкото призивен, а още по-малко ударен характер. ГЕРБ влиза в тези избори с: „Работа, работа, работа", което беше част от съпътстващите им послания в предходни избори. БСП – с изпразнения от идеологическо съдържание лозунг: „С грижа за хората". “Демократична България" с тривиалното: „България може много повече“.

ВМРО също използва свой традиционен слоган - „България над всичко", като прибавя и „Доходи, семейство, сигурност" в опит да очертае някаква идейна насоченост, а Патриотичната коалиция „Воля-НФСБ" залага на прагматичното: „Гласувайте ни задачи". На фона на претенцията си да представляват някаква радикална промяна и различие в политиката, „Има такъв народ" са избрали лишеното от посока и реформаторски заряд: „Решаващият глас си ти" („решаващ", но в името на какво?). Най-радикален призив за промяна съдържа слоганът на ДПС – „Рестарт на държавата".

Слабостта на опозицията дава сила на ГЕРБ
Според всички социологически проучвания управляващите от ГЕРБ влизат в кампанията с отчетлива преднина от няколко пункта пред основната опозиционна партия БСП. Въпреки „умората“ на част от обществото от десетилетното управление, скандалите и ерозията на доверието, ГЕРБ черпи сила главно от слабостта и раздробеността на опозицията. Кампанията на ГЕРБ изглежда разфокусирана и като че ли разчита единствено на риалити-формата с „джипката".

БСП, от своя страна, изглежда лишена от достатъчно политическа енергия и от потенциал да стане всеобщ притегателен център за анти-ГЕРБ настроенията. Ако за кандидатските листи на една управляваща партия, като ГЕРБ, е обяснимо и нормално да предлагат „още от същото", то за една политическа формация, която претендира за коренна промяна, това трябва да е закодирано преди всичко в състава на нейните листи – нещо, което липсва на БСП. Листите на левицата са неубедителни и не очертават достатъчен управленски капацитет.

В нормална обстановка най-вероятно началната преднина на ГЕРБ би била основание за твърда прогноза за победа. Но необичайният характер на настоящата предизборна кампания, която преминава под знака на COVID-19, извежда на преден план влиянието на фактори, като евентуално рязко изостряне на коронакризата до изборите и ново затваряне на икономиката.

Наред с това, наличието на значителен електорален масив от около 400 хиляди души на старта на кампанията, които имат намерение да гласуват, но все още не са решили за кого, също зарежда крайния резултат с неизвестни.

Две важни битки – за патриотичния и за протестния вот
Интерес в тези избори представлява конкуренцията за патриотично-националистическия електорат между Патриотична коалиция „Воля-НФСБ" и ВМРО. Двете формации имат потенциал да изиграят важна роля за оформянето на властовата конфигурация в следващия парламент, като част от нов коалиционен формат с ГЕРБ или пък в експертна формула. За разлика от Патриотичната коалиция „Воля-НФСБ“, която досега е давала заявки по-скоро за дясно-центристка ориентация, ВМРО изглежда поливалентна по отношение на управленски коалиции, включително с БСП.

Те влизат в кампанията с различни подходи за привличането на по-широк кръг избиратели, което би им позволило да влязат в следващия парламент. Коалицията на Веселин Марешки и Валери Симеонов залага на „икономическия патриотизъм" с акцент върху социалните и анти-монополните теми, които традиционно имат чуваемост сред широки слоеве от българското общество. Докато ВМРО се опитва да разчупи своята традиционна идентичност, центрирана върху българската кауза в Македония, като влее известна идеологизация в своя образ през социално-консервативни теми, като защита и сигурност на семейството.

Протестната енергия от миналата година не успя да генерира мощна и консолидирана алтернатива на властта. Вместо това, няколко формации се стремят да получат парламентарно представителство, стъпвайки на тлеещите въглени на общественото недоволство. „Има такъв народ“ на Слави Трифонов се опитва, волно или неволно, да влезе в ролята на вечно сърдитата опозиция, която е просто „против", без да предлага реални и работещи решения и политически алтернативи.
Независимо от добрите изходни позиции в социологическите проучвания, тази формация е изправена пред риска да не успее да мобилизира значителна част от потенциалните си избиратели, които са прекалено аморфни в идеологическо отношение.
Предстои да видим как ще се отрази в развитие и пълното разминаване между първоначалните заявки на формацията, че най-демократично ще селектира компетентни и можещи хора за своите листи, и последвалите тежки скандали и разпад на местни структури по повод противоречиви кандидати, „спуснати отгоре".

„Изправи се! Мутри вън" на Мая Манолова също се опитва да се пребори за протестен вот, но липсата на национална мрежа и прекалено аморфният и лишен от ясна идейна база политически профил са сериозен дефицит, който може да осуети преодоляването на 4-процентната бариера.

„Демократична България", която миналата година катализира първия етап от протестите с акцията в „Росенец", загуби позиции в протестния вот и разчита на мобилизацията на своите твърди избиратели от т.нар. „градска десница". Стратегическият проблем пред формацията е нейният коалиционен потенциал. Подозренията, че отново са готови за коалиция с ГЕРБ, както при кабинета „Борисов 2“, от който бяха част, пораждат въпроси около тяхната заявка за алтернатива на настоящото статукво.

ДПС – с цел да е ключов фактор за формулата на властта
ДПС провежда кампания с високо самочувствие и висока степен на мобилизация, насочена към спечелването на позицията на ключов фактор за сформиране на новото управление след изборите. Евентуална избирателна активност под 50% ще бъде особено благоприятна за тях. Заявената радикална позиция за „рестарт на държавата" предполага насочването им към сформиране на правителствена коалиция без ГЕРБ или непартиен, програмен кабинет след изборите.
 

11
Коментара по темата
11.
Жокера
13.03.2021 23:54:12
Имали балъцииии опа айде ръцете горееее дай дай дай яшааа избори у бул гар индепендънт
10.
*********
13.03.2021 19:26:02
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
9.
Питам
13.03.2021 19:13:41
Кой кой е в тази кампания.Проучване и характеристика до девето коляно както правеха комунистите. Едно време да станеш БКП член те проучваха до девето коляно ,,. сега .. записваш се в някоя партия уж антикомунисти както едно време в сдс се записах пък то бъка от ДС доносници мутри (лека им пръст) комуняги
....чудо чудо братя българи . Никола Петковисти и комунисти бяха заедно в сдс .Ех наивници земеделци къде сте вие ,няма ви .И познайте кой приватизира Тези които национализираха 1944 г., приватизираха 1989г.
8.
Питам
13.03.2021 19:13:41
Кой кой е в тази кампания.Проучване и характеристика до девето коляно както правеха комунистите. Едно време да станеш БКП член те проучваха до девето коляно ,,. сега .. записваш се в някоя партия уж антикомунисти както едно време в сдс се записах пък то бъка от ДС доносници мутри (лека им пръст) комуняги
....чудо чудо братя българи . Никола Петковисти и комунисти бяха заедно в сдс .Ех наивници земеделци къде сте вие ,няма ви .И познайте кой приватизира Тези които национализираха 1944 г., приватизираха 1989г.
7.
Красимир М
13.03.2021 15:21:51
Нов бардак със старите курв.
6.
ДО 5 КАВАЛ КОКО /същия с коментар/!!!!!!!!!!!!!!!!
13.03.2021 14:50:13
№1:4 и 5 хаха !!!!!!!!!ТЪРСИШ ШАРАНИ ДА ТИ СЕ ХВАНАТ НА """"""ГОЛАТА """"""""""""КУКА!!!!ТЕ ХОРАТА ВЕЧЕ ЗНАЯТ КОЙ СИ /оня дето е на пулта и буха вот колкото си иска и на КОЙТО СИ ИСКА !!кой ли може да е той ???????????МИ СИГУРНО Е КОЙТО РАБОТИ ТАЯ РАБОТА!!!!!!!!!!!!!
5.
Кавал Кунчев
13.03.2021 14:27:01
Защо под статията за кандидат-депутатката от ПП ГЕРБ е премахната опцията за коментиране и обществото не може да изрази подкрепата си за нея, ПП ГЕРБ и нейният лидер Генерал Борисов
4.
зализан мазен перчем
13.03.2021 14:19:40
Борислав Цеков изтъкнат член на провалилата се с трясък партия НДСВ(известна сред народа кат Жълтата гостенка) на Симо мадридския комарджия
3.
ХАХА КОКО КВИ ПАРИ ТИ ПЛАЩАТ????????????????
13.03.2021 14:17:49
ОТ ГРОБ ДА МЪТИШ ВОДАТА В ТЕХЕН ИНТЕРЕС ???????????????
2.
КОКО ЗНАМ ЗА КОЙ РАБОТИШ ХАХА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
13.03.2021 14:10:17
ИДИОТ СИ ТИ КОКО /имаше в Бургас едно време БЕЗОБИДНИ дебили Коко И софка//!!!!!!!ама ти хич не си безобиден С ХИТРИТЕ СИ ПОСЛАНИЯ !!!!!!!!!!!ДОБРЕ ЛИ ТИ ПЛАЩАТ БЕ ТРОЛ!!!!!!!!
1.
Коко
13.03.2021 14:02:39
Какъв анализатор, браво!
Хали бали и нищо.
Гласувайте преференциално хора!
Объркайте сметките на централите,защо ни смятат за мишки.
  Добави Коментар
Сложете чаша вода в хладилника и ще се удивите от резултата Течността помага за решаването на един много разпространен проблем, а именно - неприятната миризма Грандиозни звездни концерти и музикално-визуални спектакли за празника на Несебър Световноизвестната група Chico & The Gypsies ще завладее сцената на на Крепостните стени навръх 15 август
Сърцето няма почивка- провери го безплатно в УМБАЛ „Дева Мария“ През август тече кампания за безплатни кардиологични прегледи за жени над 50 години В тази държава минималната заплата е над 1 000 евро месечно България остава в дъното на списъка с минимална заплата от 551 евро на месец
Тръмп наложи 15% мита на Северна Македония Ставката за македонски продукти през април беше 33% Как да реагираме, ако попаднем на пожар в гората? Експертите напомнят – подготовката и правилното поведение при бедствия могат да спасят животи
Написа хаплив коментар за Димо Алексиев, Ралица Паскалева го "захапа" Телевизионният водещ Митко Павлов отговори с ироничен коментар, в типичния си хаплив стил, като напомни, че човек трябва да понесе отговорност за действията си, особено ако е рецидивист Куршум отне най-важните мъже в живота на черната вдовица Първите двама са публично убити, а Славков се самоуби миналата седмица
Британец от Кубадин хванат с буркани марихуана и конопена градина в двора 57-годишен английски гражданин е задържан, след като в къщата му край Средец са открити наркотици и засаден канабис Обявиха кога ще изплащат пенсиите за август Остават броени дни
Столичният зам.-кмет Иван Василев: Оставката ми е лично решение, няма натиск Той благодари на кмета Васил Терзиев за добрата работа и пожела успех на него и неговия екип Мохамед пак е най-популярното бебешко име във Великобритания Ноа е на второ място, а Оливър - на трето