Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Маслото на скоростната кутия: Кога да го сменим

Ключови думи: масло, скоростна кутия, автомобил

Всеки - или почти всеки - шофьор знае колко важна е редовната смяна на маслото в двигателя. Но далеч по-малко са онези, които се замислят за маслото в скоростната кутия. А много често то се нуждае повече от вниманието им. Защо е необходимо да се обслужва трансмисията? Маслото в нея всъщност е подложено на повече тормоз. Маслото в двигателя по-често работи при оптималните температури, за които е създадено - просто защото двигателят се загрява от вътрешното горене, и има по-ефективно охлаждане.

В скоростната кутия нагряването идва само от силите на триене, и тя доста по-често прегрява. При топло време и натоварен режим на работа температурата в трансмисията може да надвиши тази на двигателя с 15-20 градуса по Целзий. А прегряването ускорява деградацията на маслото. Отделните компоненти в скоростната кутия се износват от триенето един в друг. Стружките попадат в маслото и единственият начин да се отстранят, преди да са започнали да запушват тънките канали, е именно подмяна на маслото. В редукторните кутии тези стружки са основно стоманени. В механичните скоростни кутии към това се добавят частици от износените синхронизатори - месингови, бронзови и от различни композити.

При автоматиците и вариаторните кутии има и отпадъци от фрикционните дискове. Да не забравяме също и за праха, който прониква през клапаните при цикъла прегряване/охлаждане. При газене в дълбоки локви вътре може да попадне и вода. Съвременните "даунсайзнати" двигатели с турбокомпресори влошават положението, защото създават по-висок въртящ момент и товарят повече трансмисията. Изглежда очевидно, че тя се нуждае от известно внимание, за да се справи. Но колко внимание? Тук производителите не са в състояние да дадат еднозначни отговори, пише Аитомедия.

Руското списание "За Рульом" наскоро се обърна за препоръки към няколко основни производители и получи отговори, които се разминаваха дори за марки от един и същи концерн (и с едни и същи агрегати в тях). Причините вероятно са много, и сред тях е фактът, че всяка марка си има своя политика за следпродажбено обслужване.

Kia
Макар да ползва по същество същите агрегати като Hyundai, Kia например изобщо не препоръчва смяна на маслото в ръчната трансмисия за бестселъра си Sportage и за Rio. При версиите с автомат маслото се сменя на 90 000 км, а в тези с 4х4 се препоръчва и замяна на течността в предния и задния редуктор на всеки 105 000 км.

Hyundai
Корейците препоръчват маслото в механичните им скоростни кутии да се сменя на всеки 120 000 км, а в автоматиците - на всеки 90 000. При моделите с пълно предаване на всеки 120 000 км трябва да се подменя и маслото в раздатъчната кутия и диференциала.

Renault
Французите твърдят, че работните течности са разчетени за целия жизнен цикъл на трансмисиите и трябва да се сменят само при ремонт на агрегата.

Skoda
Чешката компания също настоява, че и механичните, и автоматичните й трансмисии не се нуждаят от обслужване. Това важи и за редуктора на задния мост. Единствено при роботизираните кутии с двоен съединител тип DSG - всъщност най-често срещаните у нас - се препоръчва смяна на маслото на всеки 60 000 км. 

Volkswagen
При роботизираните кутии DSG (с кодове DQ250 и DQ500) маслото се подменя на 60 000 км. При по-съвременната DQ381 - на всеки 120 000 км. В моделите с пълно задвижване маслото в халдекс съединителя се сменя на всеки три години. При ръчните трансмисии на модели като Polo и Jetta се препоръчва проверка на 30 000 км. При по-старите класически автоматици - на 60 000.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Тази бърза вечеря с пълнеж от кренвирши винаги ме спасява, когато нямам време за готвене Наистина си струва да опитате, ще получите перфектно ястие, с бързо и лесно приготвяне Българка отиде в Гърция с кучето си, затвори го за 15 минути в кола и разбра какво е държава с правила Тя е арестувана и глобена
Иновация от България спасява животи Портативен телеметричен ЕКГ апарат позволява навременна диагностика на кардиологични заболявания Направи това с корите и ще имаш божествена баница - мека и сочна, че не можеш да спреш да ядеш! Цялата "тайна" е в малкия трик с нарязването на корите
Автомобил бе ударен от мълния цели три пъти, ето какво се случи Видеорегистраторите на автомобили, които са били близо до мястото на инцидента, са заснели случилото се Трагедия! Блок остана без тераси след прекъснато саниране, бивш футболист падна и загина Балконите на хората са напълно открити и с изрязани парапети, което доведе до смъртен случай
Meteo Balkans: Екстремно суха почва в България Според последните сателитни измервания на почвената влажност от неделя, 17 август 2025 г., голяма част от Балканите е изправена пред сериозен дефицит на влага през това лято Нагли търговци измислят собствен курс евро - лев В повечето случаи умишлено и без причина повишават цените на стоките
Колоездачна обиколка променя движението в участък от Подбалканския път От 14:15 ч. до 16:40 ч. поетапно ще се ограничава движението в 9-километровия участък от разклона за Мирково до Челопеч Числата на седмицата: Средната заплата у нас - над 2500 лева 41% от българите не могат да си позволят едноседмична почивка
Още рокади в полицията Направени са преназначения Мъж се удави в морето край Царево Мъж на 59-години беше изваден от морето в района на Попския плаж в Царево.