Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Това лято не всеки излиза на "по бира"

Ключови думи: алкохол, бира, пиво, заведения, коронавирус

След като в средата на март в страната бе въведено извънредно положение и много хора по принуда започнаха да се хранят и да пият само вкъщи, противно на очакванията, излезе, че консумацията на алкохол е намаляла. Въпреки че много хора отчитат, че са употребявали по-редовно алкохол. Пивоварите са първите, които обявиха сериозен спад в потреблението, най-вече заради затворените заведения. Как се промени консумацията на пиво според тях, какви промени се наложиха в производството и бирата събира ли хората след настъпването на лятото - по тези теми Дневник разговаря с Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.

- Какво се случи с продажбите на бира след въвеждането на извънредното положение?

- С въвеждането на извънредното положение и затварянето на заведенията пивоварният сектор в страната загуби 20% от обема си, тъй като на годишна база толкова е делът на продажбите през каналите на хорека, които в бирената индустрия наричаме студен пазар. Реализацията през магазинната мрежа не може да компенсира този спад. За полугодието стагнацията на студения пазар е силно изразена. Пример за това са продажбите на наливна бира, които са с 60% по-ниски в сравнение с нивата през първите 6 месеца на миналата година.

- Спадът, за който съобщихте в началото на април, ограничи ли се само до това, че заведенията бяха затворени?

- Предизвикателствата за пивоварните компании не се изчерпват само със спада на продажбите. Не е лесно да се управлява и процесът по изтеглянето на кеговете и другите опаковки от пазара поради изтеклия срок на годност по времето, когато заведенията не работеха. Това е повсеместен проблем, характерен за всички страни от ЕС и за редица сектори от хранителната индустрия. На ниво Европейски парламент вече са внесени предложения и инициативи по този въпрос. Въпреки трудностите повечето от бирените компании съумяват да намерят различни форми за подпомагане възстановяването на студения пазар - от безвъзмездни доставки на пиво за обектите на хорека до промоционални и дарителски инициативи.

- Кога и в каква степен започна възстановяване, на отмяна на мерките ли се дължи или на лятото?

- За съжаление затварянето на студения пазар не доведе до увеличение на продажбите на бира за вкъщи. Но тъй като говорим за лято и бира, трябва да подчертаем, че традиционно около 50% от продажбите на пиво се реализират в периода май - септември. През лятото честотата на консумация на бира е 11-12 пъти месечно. Изследванията показват, че през летния сезон 70% от българите пият бира поне веднъж месечно, а 55% - веднъж седмично; 60% от тези активни потребители, определят бирата като най-подходящото за тях питие. Тези тенденции не са се променили независимо от спада на продажбите. В България, която е сравнително малък пазар с три големи компании и 28 малки и средни предприятия, се предлагат 170 различни марки и стилове пиво, произведени в страната, повечето от които по български рецепти. Това е голямо постижение и една от основните причини пивото да е толкова популярна напитка. Бирата е социално питие - тя свързва хората и особено през лятото всеки излиза на "по бира". Но за това се иска потребителите да имат настроение, да не са със стагнирани бюджети, да има силен туристически сезон - обстоятелства, които в момента са далеч от обичайните и познатите на повечето от нас. И най-важното - за да продължим да се виждаме с приятели на чашка бира, трябва да спазваме дистанция и всички необходими хигиенни и други мерки, свързани със здравето и безопасността в условията на пандемия. За всички нас и като пивопроизводители, и като граждани това са водещи и безусловни принципи, към които ние се отнасяме с голяма отговорност и респект.

- Тази ситуация как се отрази на заетостта в пивоварните - има ли и колко освободени, пуснати в отпуск?

- Индустрията няма да спре да се развива, а кризата сякаш ни направи по-солидарни, по-гъвкави, по-креативни в справянето с предизвикателства на деня. Между 35 и 40% от заетите в пивоварните предприятия работят директно и индиректно в продажбите и логистиката, които са най-силно засегнати от кризата. Ще си позволя отново да подчертая, че независимо от трудностите, които имаме, пивоварният бранш успява да запази човешките си ресурси, за което си помагат работодатели и синдикати. Във фирмите, които са членове на Съюза на пивоварите, няма нито един уволнен. През последните месеци цикълът на работа се адаптира към новите условия и всеки работодател въведе допълнителни мерки за здравословни и безопасни условия на труд, включително по веригата на доставчиците и в логистиката. В някои предприятия използват и мярката 60/40. Общо в сектора директната работна заетост през последните година е между 2100 и 2200 души. Поради високата технологичност на процесите и въвежданите ежегодно иновации в бирените компании над 50% от всички заети са с висше и специално образование и с висока професионална квалификация. Преди близо месец със заповед на министъра на труда и социалната политика подписаният през февруари браншов колективен трудов договор беше разпрострян върху всички производители на пиво и малц в страната. Това гарантира, че достойното заплащане на труда, добрите социални практики, обучението на човешките ресурси продължават да са водещи за пивоварния сектор.

- Икономисти прогнозират по-тежка криза от тази през 2008 г. Пивоварите какво прогнозират?

- Експерти от Германия, Белгия и др. страни със силно развита бирена култура прогнозират силен спад в годишните продажби на пиво, достигайки дори минус 25%. Ние все още не сме толкова песимистични, а по-скоро предпазливи в тези тежки прогнози. Все пак трябва да признаем, че индустрията у нас се върна на нивата от 2009 - 2010 г. Вероятно ще приключим годината с продажби под 5 милиона хектолитра, което не се е случвало от 11 години.

- Ситуацията на бирения пазар в България сходна ли е с тази в Европа?

- Негативните тенденции, свързани с COVID-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но на целия общоевропейски бирен бранш. Както и при нас, най-тежко на индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите през сектора хорека. В европейски мащаб това означава моментална загуба на 35% от бирения пазар. Най-засегнати от COVID-19 кризата са държавите, които имаха най-добре развит студен пазар. Това са най-вече средиземноморските страни - Португалия, Испания, Италия, Гърция, Малта, Кипър, както и Ирландия - при тях загубите от затварянето на заведенията са между 69% и 55%. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставките - от производителите на ечемик и хмел, през заводите за кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията. Ето защо общоевропейската организация на индустрията "Пивоварите на Европа" изпратиха редица становища и отворени писма до институциите в ЕС, информирайки ги за отрицателните ефекти, които кризата с корона вируса нанася и предлагайки мерки за тяхното преодоляване. 

3
Коментара по темата
3.
Напревете си експеримент
22.07.2020 14:38:27
Отидете в някой магазин и се опитайде да намерите бира, в която хмелът да преобладава в съдържанието. Съставките са наредени по количество. Нормално е на първо място да е водата, защото тя е до 95% от съдържанието, но след това масово следват ечемик, малц, дори и царевица. В процентно съотношение хмела я някъде на дъното и присъства като аромат най-вече. Та толкоз за чистотата на бирата у нас
2.
ши са сетят
22.07.2020 14:35:50
Дано им дойде малко акъла след този спад от 20% да не раздава пари с широки пръсти на заведения и магазини, защото прецакват пазара. Да не говорим че раздаденият бюджет за определено присъствие, излагане и обем в обекта хтиреците го взимат в комбина с дистрибуторите си, които им надписват до нужното количество. Накрая такъв тип компании ни калкулират маркетинга си в цената, обектите надуват цени и искат непрестанно от всички, а малките нямат ресурса на големите... накрая прецакани са предимно потребителите. Ситуация като сегашната с пандемията действа много отрезвинтелно за всички, защото клиентът започва да диктува и да променя играта
1.
ластика
21.07.2020 22:33:21
то една бира ....трето качество всичката
  Добави Коментар
Магнитни бури връхлитат Земята Най-чувствителните хора трябва да са внимателни След победите над Германия и Словения, трети повод волейболна България да се усмихне Възможно е да срещнем аутсайдер в осминафиналите
Никола Цолов предизвика фурор край морето Пилотът се срещна с много фенове Украинец отиде в Русия да снима филми за възрастни, последва го тежка съдба За 5 години той не получи документи за пребиваване в РФ, сега е зад решетките
Млад моторист се заби в крава и загина Трагедията се случи отвъд океана Мечка се разхожда из голям роден град Изненадваща ситуация в Ловеч
Толкова пиян шофьор скоро не е хващан в Бургас Дрегерът едва не се счупи Учителка съблазни ученик, ще лежи в затвора Драма отвъд океана
Не правете тази грешка зад волана, може да е фатална Защо не трябва да държим волана с една ръка? Българи юнаци! "Лъвовете" доминират в индивидуалните класации на Световното България е на осминафинал на Мондиала
Конър Макгрегър се отказва от надпреварата за президент на Ирландия Макар да се отказа от политическата сцена, той обеща да продължи да работи за доброто на страната 1156 българи с доход над 1 млн. лв., декларираха ги пред НАП Нашенец изкара 70 млн. лв. от продажба на акции