Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Знаете ли какви са ви правата при отменени или закъснели автобуси

Когато закъснението се очаква да бъде повече от 90 минути, тогава за потребителите възникват правата на храна, напитки и нощувки до 80 евро – в зависимост от периода на изчакването
Ключови думи: автобусът закъснее, права на чакащи автобус, права на пътници, игнат арсенов кзп, комисия за защита на потребителите, права на пътници автобусът закъснее, флагман

При закъснение, отменени рейсове или премаршутиране пътуващите с автобус на разстояние над 250 километра имат право на обезщетение, а в някои случаи и да се откажат от пътуването и да получат обратно парите си за билета. За това информира Игнат Арсенов, директор „Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Той направи важно уточнение, че законодателството е единно за Европейския съюз и правилата важат при пътувания на територията на Република България, в друга държава членка на ЕС и между държавите членки, стига да е спазено условието за минимално разстояние над 250 километра между точката на заминаване и тази на пристигане. И изтъкна, че пътниците в ЕС имат най-много права и са най-защитени спрямо всички останали в света. А при проблеми могат да разчитат на съдействието на мрежата Европейски потребителски центрове, каквото бюро има и в България. 

„Когато закъснението се очаква да бъде повече от 90 минути, тогава за потребителите възникват правата на храна, напитки и нощувки до 80 евро – в зависимост от периода на изчакването. Ако закъснението е над два часа, пътниците може направо да се откажат да пътуват и да си получат парите обратно”, обясни Арсенов. 

Когато възникне техническа авария на самото превозно средство или друг проблем, превозвачът трябва незабавно да се погрижи за пътниците на място и да ги превози до крайната дестинация. „Ако автобусът се развали на средата на магистралата, няма как в рамките на час компанията да достави храна и напитки, но тя трябва да осигури възможно най-скоропридвижването на пътниците до крайната дестинация. Иначе те могат да претендират допълнително парично обезщетение в размер на от 50% до 100% от цената на билета”, обърна внимание Арсенов. 

Обезщетението при повреден или изгубен куфарпък е в размер на до 1200 евро за единица багаж. Ако чантата е загубена, пътникът ще трябва да докаже стойността на вещите, които са били в нея, тъй като в противен случай обезщетението може да бъде платено на килограм загубен багаж. „Обикновено трябва да пазим касови бележки, които показват какво е имало вътре, кога е купено, на каква стойност.Например, ако в багажа имаме едни обувки, които са купени преди пет години, чрез касовата бележка може да се установи, че те са много стари, което означава, че имат голяма амортизация и не струват толкова, колкото са стрували при покупката”, посочи Игнат Арсенов. 

Когато пътниците имат проблем, възможно най-скоро да се обърнат към превозвача, като това е особено важно при багажите. „При забавен багаж има 7-дневен срок. Много често хората мислят, че след подаването на протокол на гише „Рекламация на багажа” с това приключват техните задължения. Но те трябва да уведомят и превозвача, тъй като, ако той не е знаел, може да им се прекратят правата”, подчерта експертът. 

При липса на отговор от автобусната компания повече от три месецаили получаването на неудовлетворяващ такъв, пътниците следва да се обърнат към Европейския потребителски център към Комисията за защита на потребителите. Когато превозвачът е регистриран на територията България, те могат да потърсят съдействието на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”. „Ако не получат това, което считат, че им се полага, нека не оставят въпроса неразрешен, да бъдат активни, да не се отказват. Има и извънсъдебни механизми за решаване на потребителски спорове – в България функционират помирителни комисии, има и съдебна администрация, до която се стига на следващ етап”, препоръча Арсенов.

2
Коментара по темата
2.
един дивак каза
01.09.2019 19:22:12
Пътниците в ЕС имат най-много права и са най-защитени спрямо всички останали в света?!А Япония къде я забравихте,а?
1.
Heheh
01.09.2019 11:01:52
Значи ако имаш 2 годишен компютър или фотокамера в багажа трябва да пазиш и касовата бележка. Глупаци.
  Добави Коментар
Смислени преговори - най-рано през втората половина на 2025 г., прогнозира украински топразузнавач Генерал-майор Вадим Скибицки, заместник-началник на ГУР, коментира ситуацията пред списание "Икономист" Олимпиакос срази като гост Астън Вила с 2:4 на полуфинала в Лигата на Конференциите В другата среща от турнира Фиорентина се справи с доста мъка на свой терен с белгийския Брюж с 3:2
Избягвайте местата с бръшлян и високи треви, пълно е с кърлежи! Кърлежът хапе там и се напива с кръв, където е най-тънка кожата – сгъвките на краката и ръцете, ингвиналните гънки, каза проф. Кантарджиев Удари по Израел с крилати ракети „Аркуб“ от Ирак  Насочени били срещу Тел Авив
Разпети петък e, вярващите не пият днес дори и вода Камбаните ще забият траурно след опелото Христово Венелин Венков напуска „Ку-Ку Бенд“ Слави Трифонов ще търси нови барабанист и певица с конкурси
Володимир Зеленски разкри как ще принуди Русия да преговаря за мир По думите му Кремъл ще се опита да направи всичко по силите си, за да разстрои провеждането на предстоящата среща в Швейцария  Петте малки тайни на щастливата връзка Никога не изневерявайте на себе си
5 неща, които карат мъжете да се отдръпват Мъжете следят за това дали имате общи интереси и хобита Май ще е прекрасен за 4 зодии Вижте кои са късметлиите
Рецепта за печено халуми с боровинково сладко Изключително лесна, но толкова вкусна и ефектна рецепта Кой ви каза, че тези храни са вредни - всъщност са здравословни Ето кои са те