Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Полезни съвети как да се справим с първолака

Ключови думи:
Има нещо особено мило в гледката на първокласника, който пуска ръката на майка си и тръгва след учителката. Сълзите, които напират в очите, говорят много - предстоят дни неповторими. Първи правописни букви, първи прочетени думи, нови съученици, непознати изисквания на учителката, други правила, различен режим. Всичко това е ново и различно не само за детето, за родителя и учителя също е. Всеки член в тази система има своите страхове, притеснения и въпроси. Какво да помним, за да преминем леко през тази значима ситуация?

Детето между 6 и 8 години

Физическо развитие - детето расте, големите мускули се развиват по-рано от малките и затова на децата им е по-трудно да се справят с фините движения. Уморяват се и е добре да пишат с чести почивки. Поради възможност за гръбначни изкривявания се следи стойката при учене и писане. На тази възраст детето има нужда от много движение, затова е необходимо да го има в дневния режим.

Възприятия - в тази възраст децата възприемат лесно чрез конкретен образ и онагледяване. Трудно различават сходни обекти и образи, затова могат да бъркат букви, които си приличат.

Паметта е нагледно-образна, т.е. децата помнят ярки събития, конкретни предмети и лица.

Вниманието лесно се отвлича и превключва. Децата задържат вниманието си в дейности, в които участват лично и активно. Привличат ги ярки цветове, блясък, размери. Затова е добре ученето да се разнообразява с игри.

Мисленето е конкретно-образно и ситуативно, опира се на нагледни образи и конкретни ситуации. В тази възраст се развива умението да се планират действия, да се прави програма.

В играта се появяват правила, съревнование и подкрепа. За децата е важен резултатът.

Във възрастта, на която е, първокласникът може съзнателно да си постави цел и да я постигне. В това отношение можем да му помогнем с преценката си за реалистичността на целта и с изработване на стратегия за постигането - стъпка по стъпка.

Децата на 7 години още не умеят да предвидят последствията от постъпките си, затова е необходимо да ги подкрепяме в извършването на различни нови дейности и спазването на правила. Задачата на родители и учители е да създадат ясни правила, да определят граници, да наблюдават спазването им, защото това дава сигурност и спокойствие на децата. Създаването на дневен ритъм носи предсказуемост и доверие към това, което предстои.

По отношение на общуването с връстниците, за първокласника е важен собственият успех и постижения - той не се интересува от тези на съучениците си. Това обаче не им пречи да  си помагат един на друг.

Самооценка - първокласникът се самооценява, като се сравнява с връстниците и съучениците си и, разбира се, самооценката му е не реалистична. Ще го подкрепим в изграждането -, ако избягваме негативните оценки за неуспехите му, а забелязваме и поощряваме постиженията му. Ако му показваме, че вярваме, че ще се справи, ще му дадем смелост да опитва, да греши и да се справя.

Ритуалът, преходът, процесът

Когато детето тръгне в първи клас, то се научава не само да чете, пише и смята. Научава се на нещо много по-голямо - че уменията и постиженията се случват чрез ежедневна постоянна работа, за дълъг период от време, постепенно и плавно. От възрастните в неговия живот зависи какви нагласа и отношение към процеса на овладяване на умение и постигане на успех ще развие. От нас (защото сме най-важните в света му) зависи кой начин ще избере детето - трудния, лесния, забавния, интересния, тежкия, скучния. Който усвои, този ще използва в живота си.

Какво още е ново за първокласника? Ролята - той вече е ученик. В тази своя роля ще усвои навици за учене и за организиране на времето. Ако го подкрепим в създаването на това умение, ще му помогнем в създаването на стратегия за баланс между учене, работа и почивка, а това както знаем, е формулата на успешния и развиващ се съвременен човек.

Нищо не става отведнъж и не е за постоянно - казано с други думи, ученето е процес, овладяването на знание и развиването на умение става с полагането на ежедневни усилия.  На родителя и учителя ще е нужно много търпение и себевладеене ежедневно да помнят това. Няма да е лесно... Танцът между подкрепата и натиска е  съблазнителен. Но да не забравяме, че когато подкрепяме детето в процеса на учене, развиваме неговата нагласа за справяне. Когато осъществяваме натиск и искаме от него постижения, тогава му отправяме посланието: “Не си достатъчно добър, некомпетентен си“.

Пространството и начинът на учене

За да улесним прехода от “дни с игра” към “дни с учене и игра”,  може да оставим в стаята на детето кътче за игра и да създадем заедно с него място за учене. Така то ще е спокойно, че играта не му е отнета, че нея също ще я има в дните на учене, че ще може да прави и двете. Има деца, които учат добре като редуват игра и учене. Има такива, които се справят като редуват почивка и учене. Други се нуждаят от тишина, на трети не им пречи музиката и шумът. Как ще учи вашето дете, зависи от темперамента и нуждите му - важното е да му е интересно и да има успешен резултат.

Дневният режим

Той помага на детето да учи добре и да се чувства спокойно. Нека детето да знае кога учи, играе, посещава други дейности (спорт, занимания с изкуство, език), кои и какви са домашните му задължения (оправяне на стаята, дрехите, ученическата чанта, помагане в кухнята). Времето за лягане и времето за ставане са отговорност на родителите. Те преценяват колко време е нужно на детето да се наспи, за да е спокойно и бодро. В колко часа е нужно да се събуди, за да може да се разсъни, извърши сутрешния тоалет, закуси и тръгне спокойно към училище.

Говоренето на един език

Ще мине време, докато родителите, детето и учителят изградят връзка на доверие и заговорят на един и същ език. Опитът е показал, че това е възможно. Всеки от нас поне веднъж в живота си е разбрал, че гради своя авторитет, когато уважава чуждия.

Борянка БОРИСОВА, психолог
0
Коментара по темата
  Добави Коментар
4 качества на хората, които умеят да избягват провалите Всеки човек в този живот има външни опори: сродна душа, любящи роднини, работа, някакво хоби Как да защитим парите и данните си, ако ни откраднат телефона Експерти дават пет съвета как да се предпазим от злоупотреба, дори и след като телефонът ни е бил откраднат
Габровска с номинация „Порнозвезда на годината“ Розовата актриса иска да превземе и Лас Вегас Чистачки лъскат апартамента за 500 лева Богаташи глезят съпругата с домашна помощница
Вежди Рашидов вае Ламбо за 100 000 лева! Столична община не дава паметникът да е пред Народния театър Кой е бил най-големият страх на Мария Бакалова преди пробива в Холивуд Бургазлийката разказва за пътя си към голямата сцена
Варненци пропищяха от змии От Общината търсят решение на проблема Има надежда! Лекарство на Pfizer срещу вид рак на белия дроб показва добри резултати След 5 години при повече от половината пациенти, лекувани с лорлатиниб, ракът не е прогресирал
Тези три зодии ще са галениците на съдбата в началото на юни Във всеки един аспект ще им потръгне и нещата ще им се получават безпроблемно, казват астролозитe Алчност по съседски: Семейства плащат по 1000 евро за ферибот от Атина до Родос Нашенци масово канселират екскурзии заради надутите цени на морския превоз
Тези 4 навика преди сън ви състаряват жестоко Миенето на лицето преди лягане е жизненоважно за хубава кожа Шок и ужас! Младоженец откри на сватбата, че съпругата му е мъж Двамата имали 1-годишна връзка, в която се въздържали от интинмни контакти