Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Незаконните бензиностанции отиват в историята. Вижте къде са нелегалните канали за горива

Банкови гаранции и висше, за да продаваш гориво. Всички цистерни стават легални
Ключови думи: Закон, Емил Димитров, бензиностанции
Емил Димитров, председател на Комисията за борба със сивата икономика в парламента. Той е депутат в настоящото Народно събрание от групата на Обединени патриоти.

Бил е главен финансов ревизор в МФ-ГУ ДФК, директор на Агенция „Митници”, Главен секретар в ОА-Плевен. Заради работата си получава прякора Ревизоро. Разказва за Законопроекта за 
административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, който разбуни много парламента и получи и хвалби, и критики.  

- Г- н Димитров, кажете какви нови правила предвижда новият Закон за административно регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и нефтопродукти?

- Целта е да постави под контрол този сектор от търговията в България, защото има закон за алкохола, виното, за всичко друго, но нямаме за горивата. Това е секторен закон. Тъй като тези дейности се регулират с 15 закона, но нито един от тях не регулира изцяло и конкретно този вид търговия.
Визира вноса в България, транспорта до бензиностанциите, където е търговията на дребно и другите потребителите (в случая земеделските), които за лични нужди ползват строителни, транспортни фирми, които си зареждат своята техника – строителна, пътностроителна, извън пътна техника, както и земеделски машини, които не могат да се движат по пътищата.

- А какво ще се промени, когато бъде въведен законът?

-  Поставят се ясни правила, че могат да се превозват само с цистерни, които имат АДР. Тъй като в момента гориво се превозва във водоноски, в млекарски камиони, в други хранителни коли, които се преоборудват, слагат се надписи и се превозват горива. А целият този механизъм по превоз е уреден с една международна конвенция – казва се АДР. Ние сме страна от ЕС, длъжни сме да спазваме законите и по този начин се изчиства механизмът. Всеки, който има цистерна, ще я регистрира в автомобилна администрация, съответно ще трябва да плати застраховка. Ако се случи инцидент, да има кой да плати за щетите – било разлив или друго. Урежда се комуникация между трите ведомства – МВР, Министерство на транспорта и Комисията по финансов надзор – да си обменят данни – да е ясно, че когато човек получава този АДР, отговаря на всички условия, платил си е всички данъци и е получил всички застраховки. Обменът на данни ще става по електронен път и не ангажира фирмите с документи.
Ако някой ползва цистерна, която не отговаря на условията, ще конфискуваме и цистерната, и горивото.

- Засяга ли законът нелегалните малки бензиностанции. Бяхте казали, че има 7000 такива?

- Те са много повече. В момента имаме една търговия на дребно. Търговия на едро се извършва от рафинериите, големите бензиностанции, големите складове. Има търговия на едро, която взема на 5-6 бензиностанции или на 5-6 земеделци колите, купува гориво с отстъпки и им го препродава. Трябва да видим колко са и какви депозити имат.
Най-общо казано бензиностанциите са два вида – такива, които са регистрирани и от които автомобилите зареждат гориво. Животът обаче налага да се откриват и други бензиностанции - за строителни фирми, земеделци – за трактори, валяци, булдозери. Те не могат да пътуват цяла нощ до бензиностанциите в града. Затова си имат свои бензиностанции – граждански и на бизнеса, които не служат за продажба на гориво, а само за лични нужди. Проблемът е, че много от браншовете си регистрираха тези обекти, но има и такива, които не са регистрирани. На последната комисия надделя мнението те да бъдат на отделен ред. Но самите земеделци са леко притеснени и искат да има конкретен текст за тях, а те ще бъдат също като другите.

- А как ще регулира законът земеделските бензиностанции?

- Досега тези обекти бяха незаконни, сега им даваме възможност да си ги узаконят.

- По какъв начин ще става това?

- За бензиностанциите – за да си регистрираш, трябва 20 000 лв. да гарантираш в банката.

- По какъв начин се злоупотребява с тези бензиностанции?

- Има бензиностанции, които хората мислят, че са земеделски, а те са нелегални. Те всъщност си зареждат колите. Сега законът ще даде възможност земеделецът да не бъде причисляван към други хора, които от негово име правят пари.

- Какви решения са взеха на комисията?

- При сектора с газта има проблем. Става въпрос за това, че има хора, които имат по една цистерна и по един пистолет, с който зареждат и смятат, че ако сложат пистолет за лека кола, веднага стават авто-газ станция или ако сложат пистолет за бутилка, веднага стават дистрибутори за бутилки. Там трябва да се види и да се прецени собствени бутилки ли ползват, чужди ли са бутилките. Трябва да се уреди с договор – ако нямаш собствени, да вземаш под наем. Примерно, ако нямаш бутилки, но числото, което ползваш, е по-голямо, да се даде един период, в който да си закупиш или да си наемеш. Ако вие сте произвели бутилки и някой ги е взел, да за работи, не е редно за вас. Ако вие сте дали пари, за да си направите газстанция, за да си зареждате автомобили и изведнъж всеки реши, че трябва да зарежда – то тогава защо са вашите усилия.
Този пазар трябва да се урегулира.
Като има минимални правила: 1. Тези, които се занимават с пълнене на бутилки, могат, ако имат обособено място, да пълнят бутилки до 5 литра. 2. Тези, които се занимават с пълнене на бутилки за битово потребление – те са 10 кг, 27 литра на различни фирми. Тези за битово потребление, всеки, който има бутилки, трябва да видим на какви условия да отговаря.
В момента всеки, който има цистерна и пистолет в ръката и се е регистрирал, той иска да работи и много държи да е в този бранш.
Има такива, които са произвели 500 000 бутилки – от тях зарежда по 100 000, а другите бутилки ги няма, някъде се въртят.

- Къде отиват?

- Въртят се при тези, които нямат бутилки. Затова трябва да се урегулира пазарът, трябва да се спрем на цифра бутилка – въпрос на дебат е. Когато разберем каква ще е позволената цифра бутилки, спрямо нея ще гледаме да бъдат и резервоарите, от които си пълнят.
Има хора, които пълнят от цистерната Топливо, тя ми товари, идва при мен, аз пълня цял ден гориво и съм против монополистите. На други ден пак отива в Топливо, пак пълни…

- Колко губи държавата от този вид дейности?

- Каквато и цифра да кажа, ще се намери някой да каже, че е друга.
Самият факт, че има много безконтролни обекти, където се реализират акцизни стоки, говори много.

- Не може да няма цифра…

- Старите изследвания са, че 1/3 от горивата безконтролно се реализират, сега в момента можем да кажем, че са 1/5. Но проблемът е, че ние сме го допуснали това да се случи.

- Новият закон можем ли да кажем, че легализира всички бензиностанции?

- Да, защото тези, които не са легализирани, ще им конфискуват горивото. Нямат интерес. Така че тези, които са си легални, ще си останат легални. Тези, които искат да се регистрират, ще се намери удачна форма да се регистрират. На земеделците трябва да им се даде възможност да си регистрират бензиностанциите и в момента го обсъждаме за тях какви са параметрите, по които това да се случи.
На закрита комисия в парламента се обсъждаше как това да се случи – дадоха се ясни, категорични позиции. Попитах колегите съгласни ли са, ако междувременно постъпват разумни предложения, бихме могли още в доклада по първото четене да ги оповестим.
Ако има нормален диалог, ще стане. Ако пишем глупости от рода - не искаме трактористи с висше образование и т.н.

- Обяснете за образованието – ще има изисквания за висше, за да продаваш гориво ли, за да имаш бензиностанция?

- Няма такова нещо – искахме търговецът, който търгува с милионите литри, искахме да е с висше образование и поне 5 години трудов стаж.
За да е ясно, че това не е някакъв неграмотен регистрирал се без имот, който иска да се занимава. И следващата година защо няма ДДС. И после всички сме изненадани.
Това е единият критерий. Съгласете се, че може да ми кажете – на село има един човек, който много обича хората, хайде да го направим доктор, няма диплома, но искаме да е доктор. По същия начин не може от шофьорите на цистерните да се иска средно образование, а този, който е на бензиностанцията, да не може да чете. Той трябва да спазва няколко закона, да подава декларации.
Търговците на едро – в момента те с 381 човека, при тях няма човек без висше.
Ако е толкова голям проблем в страната да се намерят за тези нови 4000-5000, ако се регистрират обекти, да имат поне средно образование, това ще ги оставим да са неграмотни.
Явно, че от едната страна даваме бюджет и пари за образование, по 1000 завършват висше всяка година, когато ни трябват 4000 човека, се оказва, че в България няма хора със средно образование, за да работят.
Критерият е да има средно образование и поне 3 години да е работил. Не може да вземеш човек от гората и да му дадеш да работи със съдове под налягане, с взривоопасни материали, да спазва противопожарни изисквания, отстояния. Не може неграмотни да ги сложиш да боравят с опасни материали, но пък, ако много настояват от опозицията… Разбира се при първата гръмнала цистерна ще има упреци, защо сте го допуснали, къде е държавата защо направихте такъв закон. Но това ще е следващият дебат, като гръмне цистерната.

- Може ли да ни кажете какви са банковите гаранции, за да влезеш в този бизнес. Законът ги урегулира?

- Търговците на едро нямат проблеми. Той има база за 50 млн.лв., не може да ми кажете, че нямал 3 млн.лв. за гаранция. Тя всяка банка с радост ще му издаде гаранция. Имаме рафинерии, които струват милиарди, няма как банките да не им дадат гаранции. Тези хора изобщо не го поставят това като въпрос. Проблемът е надолу, че от бензиностанциите искаме 20 000 лв. Аз не мога да си представя, че има 1-2-3 бензиностанции, във всеки резервоар има гориво за по 200 000 лв. и изведнъж нямате пари.
Казват, че им е труден този критерий, но подлежи на дебат.
За цистерните казаха, че им е скъпо, ние възприехме идеята да не им искаме депозит.
Всеки трябва да може да гарантира, че ако направи разлив, ако получи акт, ще може да си плати. И затова искаме да не се неграмотни хора и хора без собственост. Сега да имаш 5 бензиностанции, а да нямаш никаква собственост на твое име, тогава да каже чии са бензиностанциите. Нека този, на който са бензиностанциите, той да ви обезпечи депозита.
От 10 г. не можем да решим този закон да влезе в парламента – най-омразният, най-избягваният. Ние го внесохме, постигнахме в голяма си част съгласие с част от заинтересованите групи. Продължаваме напред.

- Какви са нагласите – в коалицията, опозицията, бизнеса?

- Тези, които нямат бутилки, питат, ако може да ползват чуждите, но без да плащат. Тези, които са произвели бутилките, казват „абе не е редно да ни вземат бутилките и да считаме, че това е нормално и трябва да го урегулираме“. Тези, които имат газстанциии, казват „ние зареждаме коли, нека другите да не зареждат пропан-бутан“.
Всяко едно от съсловията си защитава правата, но трябва да ги съберем помежду си, защото все пак те преразпределят един и същи пазари помежду си и се нападат. Разбира се тези параметри, които зададем, ще има срок, в който да се спазят. Всеки, който иска да работи на този пазар, трябва да спазва правила.
Сега ако искаш да имаш болница и трябва да имаш минимум 10 легла – е все едно да кажеш – „нямам 10 легла, защо ми пречите да съм болница“, „искам да превозвам хора с автобуси, но нямам автобуси, защо ми пречите“.
Съжалявам, но трябва да имаш шофьор, трябва да имаш гараж, автобус, технически преглед. Не може да обясняваш, че някой ти пречи, защото ти нямаш нищо, ама много го искаш.

- Какви са нагласите в парламента за закона?

- Вчера опозицията реши да се въздържи, да даде заден ход. Предполагам, че след това ще са най-големите желаещи да се приеме законът, защото да кажеш, че си против изсветляването на сенчестата икономика, означава да нямаш никакви претенции било за заплати, за пенсии, за каквото и да е било. Като дойде бюджетът на нова година, изобщо да не стават от опозицията да говорят за майките, за училища, детски градини. Изобщо да не се обаждат, защото те нали са против да се събират парите. Е как после да сме „за“ изразходването им.
Така че и там ще има един процес, ще има преосмисляне. Защото да правиш вот на недоверие затова, че НАП и митниците не контролират много добре 3000-те бензиностанции, но да не се интересуваш, че изобщо не се контролират останалите 10 000 или 20 000, мисля, че е пагубна стратегия за която и да е политическа сила.
Сигурен съм, че здравият разум ще надделее.

- Кажете в цифра какъв е сенчестият бизнес с горива?

- Януари месец за 12 дни се вдигнаха с 12% приходите, след което премиерът се похвали. След което се отвориха два контрабандни канала и всичко е върна на изходна позиция.

- Къде са тези контрабандни канали?

- Единият е през Турция, другият през Черно море. Вчера в комисията ги разисквахме, има ги и в стенограмата. Но това са неща, които много често се случват.
Преди години говорихме за един такъв контрабанден канал – в Бургас и във Варна. После бяха прекратени за една година, сега отново се отвориха.

- Кажете подробности?

- Детайли не искам. Ако някой го коментира, трябваше това да са службите. А се оказа, че ние трябва да го покажем на службите, да им го докажем, след което те да се изненадат и да разберат, че го има. Нямаше някой от бранша вчера в залата, който да не знаеше какво се случва в България, включително един от гостите от транспортния бранш директно посочи местата, където се разтоварват тези горива. Каза къде отиват камионите, по колко тона влизат, къде точно се разтоварват, поименно обектите и поименно собствениците на обектите.
Така че живеем в два паралелни свята, аз лично съм да се изсветли този бизнес. Някои на думи също са, но после не гласуват даден законопроект. Въпреки съпротивата вървим напред – съпротивата вътре в парламента.
5
Коментара по темата
5.
СПЕЦИАЛИСТЪТ
27.03.2018 09:16:37
А незаконната къща с административен адрес Айтос ул.МОСКВА 18 от РДНСК -Бургас защо не я проверяват....и пратят ''в историята''
И КОЙ Е ДОПУСТНАЛ НЕЗАКОННА КЪЩА ДА ИМА ТОК+ВОДА ....И ДА БЪДЕ РАЗДЕЛЯНА И ПРОДАВАНА ....КАТО НАПЪЛНО "ЗАКОННА"

ДО СПЕЦИАЛИЗИРАНАТА ПРОКУРАТУРА!
4.
4
26.03.2018 23:39:25
Някой нещо разбра ли му на тоя малоумник????
3.
*********
26.03.2018 19:47:43
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
2.
*********
26.03.2018 19:30:59
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
1.
отстрани
26.03.2018 18:08:58
Ревизора - бухалката на Вальо Златев.....
  Добави Коментар
Неприятна изненада за пътуващите с влакове Средно с 20% плащаме повече за билет Глобиха Тръмп и го заплашиха със затвор заради неуважение към съда Причината е нарушаване на заповедта да не прави публични коментари за съдебните заседатели
8 чести грешки в секса, които допускаме през 30-те години 30-те години предлагат уникален пейзаж за сексуално изследване и удовлетворение Любовен хороскоп за 6 – 12 май Време е за повече романтика
Съвети за двойки: Малки промени, с които да повишите своя фертилитет Поддържайте здравословно тегло 4 практични съвета за справяне със сенната хрема Осигурете си по-чист от полени въздух
Палава актриса се омъжи за брат си, вкара го в порното и... 28-годишната Скарлет Вас от Мелбърн става известна покрай работата си в популярната австралийска сапунена опера „Съседи“ Почина един от най-великите футболни треньори в света Издъхна на 85-годишна възраст
Мадалина най-сетне обяви причината за раздялата с Гришо Румънката излезе с официално писмено изявление Голям ли му е на Константин?! Той разкри подробности за "питона в гаража" Шоуменът разказа доста любопитна история, която обяснява защо към днешна дата няма притеснение да се съблече гол пред жените
8 загинали и 11 ранени при катастрофа между микробус и камион в Турция Микробусът бил смачкан при удара и е паднал по склон Германия отзова посланика си в Русия Причината е, че Социалдемократическата партия стана мишена на кибератака, която според Берлин е била организирана от Москва