Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Вижте колко струваше леката кола през соца

За нова лека кола на цена дотирана от държавата при социализма се е чакало с години
Ключови думи: леки коли, автомобили, цени, социализъм, тодор живков, заплати, кореком, лада, мерцедес, волга, флагман
Да имаш кола по време на соца си беше лукс. Някои чакаха с години преди да се сдобият с мечтаното возило. Разбира се, по това време най-разпространените марки автомобили са съветските, като "Жигули" и "Лада", например. Вижте какви бяха цените на леките коли по време на социализма;

През 1977/1978 г. „Москвич 408“ е струвала 4500 лв. Около 10 години по-късно през 1988-1989 г. „Лада 2105“ се е продавала за 8000 лв. През същия период мотоциклет „Ява-638 350“ в СССР струвал 1260 рубли = 1259 лева, а мотопед „Рига-22“ – 265 рубли

През 1983-1986 г. „Лада“ е струвала около 5000 – 6000 лева, а по същото време в Западна Европа същата марка автомобили се е продавала за 10 000 западно-германски марки.

Според публикуван в Държавен вестник от април 1988 г. тиражен лист на Държавната парично-предметна лотария, лек автомобил „Москвич-2140“ е струвал 6400 лева, „Трабант“ – 5660 лева, а колите на елита „Волга“ – 11 860 лева.

За нова лека кола на цена дотирана от държавата, респективно продадена от СССР евтино по линия на СИВ, при социализма се е чакало с години. На пазарна цена, на която СССР продавал на Запад, кола можело да се купи от кореком без чакане.

В ГДР един „Wartburg 353w“ струвал 25 000 източно германски марки или 8 333 лева, Lada Samara – 35 000 M - 11666 лева, а „Volvo 244“ – 45 000 M, които се равнявали на 15 000 лева.

В Западна Германия (ГФР), според списание „Der Spiegel“ брой 45/1988, „Mercedes 420 SE“ (колата на Тодор Живков) през 1988 г. е струвал 80 028 DM. „BMW-316i“ е струвал 25 950 DM. „Opel Omega“ и „Audi 80“ през 1988 г. са вървели почти 30.000 DM.

Най-евтината лека кола в Западна Европа през 1988 г. е „Citroën 2CV“ – 9 000 западно германски марки. Mercedes-Benz S600 през 1990 г. струвал – 120 000 DM.

С идването на демокрацията се променят и цените. През 2012 г. „Mercedes-Benz S600“  е струвал над 160 000 евро (320 000 DM), а „RENAULT Clio 1.2 16V 75“ – 31 000 лв.

При средна заплата от 252 лева през 1988 г. една нова лека кола „Лада“ се е купувала с 32 месечни надника. При средна заплата 670 лева през 2012 г., една нова лека кола „RENAULT Clio“ се купува с 46 месечни заплати.

Между 1981 и 1987 г., според списание „Der Spiegel“, средната цена в Западна Германия за лека кола втора употреба се покачва от 6 800 DM на 8 700 DM поради обедняване на населението. През този период в Източна Европа се провежда перестройка, с което капитализмът вече няма конкуренция и високото заплащане на работниците на Запад става безпредметно.

Най-голям скок в цената за лека кола втора употреба се отбелязва през 1990-1991 г. поради обединението на Германия и култа към леката кола у източно-европейците.


13
Коментара по темата
13.
Олег
21.05.2017 00:56:22
абе каквото и да лаят гегите, през соца потребителската кошница беше голяма а сега се е свила като малка чурка
12.
Антон
20.05.2017 16:56:15
И не сравнявайте цена на тогавашна Лада с цена на сегашно Рено. Сравнявайте Лада със цена на Лада сега. Май сметката ще излезе съвсем друга? По евтини са Ладите сега/боклуци/, по-евтини. Кой ги купува обаче? Имам идея, всеки социалист да се задължи да има само Лада.
11.
Антон
20.05.2017 16:47:18
Добре са изнесени цените, но не е изнесено колко време чакаш за да купиш! Една стока, щом не можеш да извадиш парите и да я купиш, значи това не е реалната и цена. Имаме подвеждане на читателите. Сега кажете колко струваше излязъл ред и колко струваше нова кола без ред за да се разбере реалната стойност. Можете да добавите и други цени на стоки за да се направи коректна съпоставка. Тя статистиката знаем как я правиха тогава в ЦК на БКП. За носталгичните ще кажа, че т.н. соц се срути защото изяде парите, а нямаше кой да произвежда, магазините се изпразваха бързо, на полето работиха за 5лв. за слънчев ден, пилета и прасета се наложи да разрешат да се гледат на частно, за апартаменти се чакаше цял живот или отиваш хамалин в строителството и примери много. Добре беше номенклатурата на партията, те и ритат сега и гласуват за Кори от СДС и за младостта си. Бъдете коректни.
10.
Wowed
20.05.2017 14:47:02
Тъй беше, Тракторе! Впрочем, и ти беше много вървежен по онова време!
9.
Трактор Беларус
20.05.2017 14:28:59
90те бг беше пълно с москвичи лади и тук там някоя волга Тия с месечните заплати ги забравете. Да не споменавам че имаше и фиати шкоди застави. По-късно излезе москвич алеко и лада самара които бяха бракми и никой не можеше да си ги купи
8.
Wowed
20.05.2017 14:07:07
Ебасимо! Роден съм преди 30 лета и с носталгия си спомням повечето от тези мании! :D
7.
Флегмане пак спите
20.05.2017 12:01:42
"При средна заплата от 252 лева през 1988 г. една нова лека кола „Лада“ се е купувала с 32 месечни надника. При средна заплата 670 лева през 2012 г., една нова лека кола „RENAULT Clio“ се купува с 46 месечни заплати."

Изрично сте забравили да споменете че тогава средната 252лв вземаха всички роби без значение умение,знание и колко работиш, докато сега над средното 670 лева вземат милиони българи.
6.
мерси
20.05.2017 11:54:22
гледам :) всичко с връзки тогава с чакане с години ...
5.
Red trash
20.05.2017 11:03:19
Okupaciq
4.
НРБ
20.05.2017 10:03:56
Храната Флагман, цените на храната и жилищата сравнете,а за качеството да не говорим. Колите ги оставете, те са "гевезалък" без който можем, вижте какъв транспорт е осигурил "Чичко", Слънце кмет.
3.
до Флагман
20.05.2017 09:47:32
Копирате статията едно към едно от Блиц, дори и снимката.
2.
e
20.05.2017 08:46:59
Бай Тошо с Мерцедес... ХАХАХАХА... правешкото му магаре ,разбирало е!
1.
Здрасти
20.05.2017 08:40:30
ЧУДЕСАТА НА СОЦИАЛИЗМА
В соца, за всички имаше работни места.
Въпреки, че всички имаха работни места - никой не работеше и хората нямаха травми...
  Добави Коментар
Даниел Петканов стана трейдър Лудия репортер търгува с валути, акции, стоки и индекси Глоба от КАТ ни спъва да си продадем колата Пречката важи и при сделките за имоти, от 3 май нотариусите ни проверяват в НАП за борчове
Митничари намериха 3000 кутии цигари, скрити в издълбан хляб Микробусът е сканиран с рентген и са набелязани подозрителни зони с различна плътност Бургас ще бъде домакин на най-големия форум на креативната индустрия - ФАРА Над 500 професионалисти от комуникационния бранш ще посетят морския град от 6 до 8 юни
Бургаски празнични събития до 6 май Ето програмата Аня Пенчева: Вече нямам снаха! Синът на актрисата се е разделил с дрифтърката Ива Русинова
19-годишна шофьорка на камион се заби в дърво, с опасност за живота е Водачката е откарана в болница в София Красотата в Бургас има ново име –„Sunny Shape“ (СНИМКИ) Местните и гостите на града ще могат да се грижат за своето здраве и красота, посещавайки партерната зона на бл. 158 в ж.к. Славейков. Локацията е изключително удобна точно срещу мол Галерия
От днес може да видим през ГД ГРАО къде ще гласуваме на вота Проверката може да се направи през сайта www.grao.bg/elections и с безплатно обаждане Христо Ковачки се срещна отново с Нийл Буш Христо Ковачки отново се срещна с Нийл Буш и неговият екип по повод въвеждането на иновации в българската енергетика
След спор: Мъж заплаши съседа си с пистолет Започнато е разследване, 62-годишният мъж е задържан  Кои са най-лошите места в самолета Вижте разказа на стюардеса