Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Превръщането на Морска гара във водеща круизна дестинация е дългосрочна кауза, която ще продължим да следваме

За съжаление напрежението в Турция и Украйна спира възможността за превръщането на Бургас в круизен хъб, отбеляза Диян Димов
Ключови думи: Диян Димов, Бургас, Пристанище Бургас
Диян Димов е изпълнителен директор на "Пристанище Бургас" ЕАД. Той е сред основните застъпници на развитието на круизния туризъм. Димов е моторът на идеята за превръщането на Бургас в круизен хъб на Черно море. За съжаление размирната политическа обстановка в района засега стопира тази възможност. Какъв сезон ни очаква, вижте отговорите в интервюто на Диян Димов пред Флагман.бг.

- Г-н Димов, каква е равносметката от откриването на Морска гара в Бургас, има ли шанс градът да се превърне в атрактивна дестинация за круизния туризъм?

- Четвърта поредна година единствено „Пристанище Бургас” ЕАД в пристанищния район освен товарни кораби обслужва и пасажерски такива. Развитието на круизното направление безспорно беше предизвикателство за държавния оператор, като резултатите от това ново направление на дейността от последните три години доказват, че избраната насока е правилна.

Първите презокеански лайнери бяха посрещнати в края на 2013 г. буквално в деня на откриването на Морска гара Бургас. Създадената през същата година неформална платформа –асоциация на круизните портове в Черно море -  BLACK SEA CRUISES и подписания Меморандум между Асоциацията и водещия световен круизен оператор Royal Caribien Cruises очертаха ясната заинтересованост от дългосрочното развитие на сектора в региона на Черно море. Още първият пълен круизен сезон през 2014 г. показа засилен интерес към Бургас като дестинация на круизната карта на Черно море - 27 круизни посещения и обслужени 42 000 чужди туристи. Заявените посещения за 2015 г. вече бяха с над 50 на сто повече – 42 с около 75 000 туристи, като имената на корабите представляваха първите по рейтинги световни круизни оператори - Royal, Carnaval, MSC, TUI, Costa, Viking и др.

- Но последва сривът...

- До 17 юли 2014 година, датата на самолетната катастрофа на малайзиския Боинг 777 в Украйна, обстановката бе благоприятна конкретно за корабния круизен сектор. Факторите за това през този период бяха политическтаа и икономическа стабилност, инвестиционната туристическа динамика в региона, интереса от нова интригуваща дестинация. Но всичко се срина буквално за един ден. В рамките на следващите 48 часа последваха официалните заявления на водещите компании, в т.ч. партньора ни Royal Caribien Cruises, за отмяна на посещенията през следващите години. Последваха кризата в Крим, напрежението в Одеса, Донецк, Луганс, терористичните атаки в Турция, санкциите на ЕС и САЩ към Русия – събития и действия все повече отдалечаващи маршрутите на корабите не само от Черно море, но дори от Мраморно море и Дарданелите.

В тази обективна ситуация запазването на порт Бургас като круизна точка през миналата и тази година за няколкото лайнера на MSC Cruises и Costa е безспорно постижение и признание за потенциала ни. Традиционни портове като Одеса, Сочи, Ялта, Батуми през последните две години не отчитат обслужени круизни лайнери, като новопостроения пасажерски порт Сочи от 01.01.2017 г. официално напусна най-голямата организация на круизния бизнес – MEDCRUISE.

За настоящата година запазваме посещение на Costa и приемаме кораба Golden Iris на новия круизен оператор Mano Maritime. При заявяване и желание от страна на всеки друг пасажерски кораб Морска гара Бургас е във висока степен на готовност за посрещане и качествено обслужване с останалите заинтересовани страни – държавни организации, пилотска служба, маневрени компании, туроператори, агенти.

- Проблемната обстановка в Турция ще се отрази ли на Бургас?

- В края на изминалата година се появиха първите положителни индикации за частично възстановяване на круизната точка – световния мегаполис Истанбул, който е порт, предхождащ или следващ Бургас. След анулираните в началото на 2016 г. повече от 500 /петстотин/ посещения, се появиха абвадеждаващи сигнали - няколко круизни оператора заявили първите десетина кораба за 2017 година. Атентатът в дискотека "Рейна" в Истанбул навръх Нова година обаче отново промениха тези планове и заявкитее бяха отменени.

Круизния бизнес, предвид мащабността на формиращия се едновременен човекопоток за един кораб – хиляди туристи и не по-малък екипаж е силно чувствителен по отношение сигурност и безопасност. Другата специфика – посещения в не по-малко от 4-5 порта в няколко държави поставя пред круизните мениджъри ясни правила и ред за планиране, като всичко това е подчинено и на основната цел – реализиране на печалба.

В този ред на мисли, ще се позова на едно изказване на генералния директор на най-голямата круизна група Carnaval - Арнолд Доналд, който на въпрос, зададен малко след последната терористична акция в Турция споделя: „Не считам, че има основания за увеличаване на степента на безпокойство, предвид предислоцирането на корабите през последните години.”

Географската ни морска зависимост от ситуацията около проливите Босфор и Дарданели пряко ускоряват или въздържат туристическия поток, осъществяван с кораби. Формиралите се нови дестинации - Австралия, Китай, Япония и Куба - поемат увеличаващия се капацитет на круизните пътувания, които неизменно в последните 5 години отчитат годишен световен ръст от около 5 % и достигат цифрата от 25 млн. туристи.

- Кога може да очакваме раздвижване на круизния пазар и превръщането на Черно море в атрактивна дестинация за този вид туризъм?

- Всяко частично или по-генерално подобряване на геополитическата обстановка в региона на Черно море може много бързо да възстанови круизния туристопоток. Ясни са и заявените амбиции на руското президентство за строителство на круизни кораби с цел възстановяване на пасажерското плаване в Черно море. За Турция круизния бизнес беше едно от водещите секторни направления, в това число и експлоатацията на новите портове в региона Трабзон и Самсунг. В инфраструктурен, организационен и културно-исторически план региона като цяло е добре позициониран и доказа, че може да покрие високите изисквания на операторите. Не е тайна и продължаващия висок индивидуален интерес от страна на американски туристи за тази нова дестинация. Но навсякъде по света, колкото и интересна и привлекателен да е даден круиз, той е възможен само при една спокойна, мирна обстановка.

- Има ли място на пазара за местни компании, които да организират круизни турове по Черно море?

- Въпрос на частна инициатива и финансов анализ. Ще припомня, че асоциация „Black Sea Cruises” не случайно беше номинирана на годишния круизен форум в Марсилия, Франция, за най-просперираща световна дестинация за 2013 г. Черно море е сравнително малко море за круизния бизнес, но с шест изключително богати на културно и историческо наследство държави. Само по себе си едно пристанище, една държава не е дестинация. Пристанищата могат само да подпомогнат круизната дейност като предоставят приемливи условия за обслужване на пасажерските кораби и туристите. В Бургас тези условия са налице.

Модерна морска гара с две корабни места с дължина над 300 м. и дълбочина 10 м., което позволява да акостират най-големите кораби, посещаващи Черно море. Реална е и готовността да обслужваме и по два круизни кораба едновременно, след обновяването на „Магазия 1” с функционалност на втори пасажерски терминал. Съвременен брегови център, откъдето се следи за безопасното корабоплаване. Създадени са условия за бързо обработване и проверка на документите на туристите. Има транспортна достъпност. Основните туристически дестинации, към които има интерес, са в близост до града. За три години от построяването на Морска гара Бургас са обслужени общо 127 000 пътници, което е значим резултат и доказва целесъобразността на направената дългосрочната инвестиция.

Превръщането на Морска гара Бургас в притегателна круизна дестинация е дългосрочна кауза и цел, която ще продължим да преследваме. Новата визия на порта в Зоната за обществен достъп не само не е в конфликт на основната ни дейност – обработка и съхранение на товари, а по-скоро ускори темповете на рехабилитация и обновяване на работните ни и технологични площи и складови зони и от средата на 2016 г. чувствително увеличихме номенклатурата и обемите на претоварната ни дейност.

Обективно погледнато единствено корабните оператори по гръцкото крайбрежие и острови могат да бъдат заинтересовани от развитие на линия–дестинация Пирея-Солун -Александруполис-Бургас, като в тази насока организирахме и проведохме няколко работни срещи с ръководството на Celestyal Cruises, опериращи с 6 круизни кораба в региона, както и подписахме на Никулден миналата година Меморандум за сътрудничество в сектора с пристанищните власти на порт Александруполис.
Усилено работим за развитието и на каботажното /крайбрежно/ плаване в региона. Това би било атракция за туристите, но може са се превърне и в предпочитан транспорт между близките крайбрежни градчета /Бургас, Несебър, Поморие, Созопол и Царево/ през летния сезон.

Според нас предоставянето на тази услуга се нуждае от дофинансиране. Това може да стане като черноморските общини Несебър, Поморие, Созопол, Бургас, Приморско, Царево съдействат на частната инициатива за създаването на общ туристически продукт – лятна морска линия, като закупилите билети могат да посетят /по желание или според различните туристически пакети/ и допълнително туристически обекти на територията на всяка община. Това би довело до оживление на местните икономики, повишаване на заетостта, и ще допринесе за атрактивността на туристическия продукт.
Дует от Бургас оглави „Ново 10+2“, тяхната „Хлебарка“ е на крачка от хит на месеца Втори в музикалната класация на БНТ2 са Мартина Табакова от морския град и Коцето Калки с „Търсехме щастие“ Странен въпрос втрещи мрежата: Изневяра ли е сексът с проститутка?  Не, бе - утринна зарядка е, коментира един от възмутените и съветва жертвата да потърси утеха в прегръдките на жиголо 
Разсъблече се и запали пожар Водещата на "Островът на 100-те гривни" Диляна Попова сподели, че имала едно и също гадже със сестра си няколко месеца Вкараха Андреа спешно в болница Феновете й са в потрес, надяват се да не е пипнала коронавирус
Гамени крадат гайки от джантите в Пловдив, стотици животи са застрашени Има опасност гумите да изхвърчат в движение Златка и Дънди: "Хелс Китчън" е истински ад Всеки път имахме таймер, което допълнително увеличаваше стреса, споделя бургазлийката
Съпруга се разрови в телефона на мъжа си и животът й се преобърна на 180 градуса  Не мисля, че има някакъв начин да се справим с това, признава съсипаната жена Галена по бански в скъп хотел Певицата показа и в каква топ форма е
Наводнение взе над 100 жертви  Наводнението в Конго е причинено от проливните валежи и силните ветрове, които са довели до преливането на река Касаба Зеленски към Путин: Украйна е готова за преговори „Целият свят чака това от много дълго време", заяви украинският президент
Всяко четвърто дете е с психически проблеми Начинът на живот със стрес и социални медии води до стряскащата статистика Сгафи жестоко Българският посланик смята, че НАТО остава ключов играч в глобалната сигурност, адаптирайки се към новите геополитически реалности, като същевременно остава последователен в основните си принципи на колективна отбрана