Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

"Трансстрой Бургас" трябвало да ремонтира тунела "Ечемишка", където загина жена

Ключови думи:
Още през 2005 г. тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус", в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви", пише Капитал, позовавайки се на справка в регистрите на Агенцията за обществените поръчки.

Именно с мотив, че съоръжението е в "аварийно състояние", в края на 2005 г. пътната агенция сключва договор с Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство", в който 99% е фирма "Трансстрой-Бургас". Тя получава авансово 2.4 млн. лв., но така и не започва работа, а миналата година е осъдена от държавата да върне получените средства.

За случая е имало образувано разследване, но няма публична информация за това как е приключило.

Тунелът е построен през 1984 г., а първият му ремонт започна едва през септември 2016 г. Тогава е направен преглед на осветителите и електроинсталацията в тунела, обяснява Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). След това е започнал ремонтът в тръбата в посока Варна, а движението досега се извършваше двупосочно в неремонтираната, където е станал инцидентът. От АПИ не отговориха до редакционното приключване на броя кой е направил огледа, кой ремонтира другата тръба и докога "Хемус" ще е затворена.

Ясно е обаче, че това не е първият предвиден ремонт на тунела, макар и предишните да не са се състояли заради неизпълнение на договори от страна на избраните фирми. Преди повече от десет години е констатирано лошото състояние на съоръженията, но заради причини като липса на финансиране или твърде натоварен трафик по "Хемус" заради ремонти на други тунели мерки не са предприети.

От 5 февруари движението по "Хемус" от "Витинска река" до пътен възел "Правец" е забранено за всички превозни средства. До момента нито регионалното министерство, нито АПИ отговаря дали трасето ще бъде затворено за дни или за месеци.

Историята започва преди 12 години

С решение от 5 октомври 2005 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (тогава Изпълнителна агенция "Пътища") открива процедура за договаряне без обявление за "извършването на аварийни ремонтни строителни работи за осушителни мероприятия, конструкции за окачване на ново осветление, електрообзавеждане и осветителна уредба на тунела "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус". Мотивацията на пътната агенция: тунелът е в "аварийно състояние" и "необходимостта от предприемане на незабавни действия за авариен ремонт на съоръжението, което е в аварийно състояние и са създадени предпоставки за възникване на ПТП с непредвидими последствия и възможни човешки жертви, както и причиняването на големи щети за участниците в движението".

За участие в процедурата са поканени няколко фирми, като всички са закупили документи за участие: "Техностил 2001", "Поларис продукт", "Трансстрой-Бургас" и "Трансстрой-Консорциум". Подадена е само една оферта - на "Техностил 2001". Предложената им цена е била 8.6 млн. лв. с ДДС.

На 30 ноември 2005г. е сключен договор с единствения кандидат - Консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство" с водещ партньор "Техностил 2001", на стойност 8.2 млн. лв. с ДДС.

Към онзи момент в управлението на "Трансстрой" са Иван Мирински (впоследствие собственик на свързаната с Пеевски "Водстрой 98") и Милчо Киряков, който е близък на Йордан Цонев от ДПС. Тогава мажоритарен собственик на компанията е люксембургската компания "Нидор", в чийто управителен орган влиза Милчо Киряков.

От последните документи, представени пред Търговския регистър от фирмата през 2016 г., се вижда, че мажоритарен собственик (59%) е Николай Милев. "Капитал" потърси Милев за коментар, но не успя да се свърже с него до редакционното приключване на броя.

На 10 април 2007 г. на събрание на съдружниците в обединението победител пък се взима решение "Техностил 2001" да прехвърли правото си на участие в консорциума на "Трансстрой-Бургас". Впоследствие в консорциума влиза "А груп", което пък получава дял в обединението от "Брод 2002".

Пътната агенция е превела аванс за 2.4 млн. лв. на дружеството с фактура от 18 декември 2007 г.

Има аванс, няма ремонт

След получаването на аванса обаче ремонт не се осъществява. Чак през 2012 г. Агенция "Пътна инфраструктура" завежда дело срещу "Трансстрой-Бургас" (с 99% участие в консорциума), "Брод 2002" и "А груп" (с 1% участие) в Окръжен съд - Бургас. Искът на държавата е уважен, а съдът приема, че "кога и кой е извършил видимите ремонтни работи в тунела вещите лица не са успели да установят поради липсата именно на протоколи за изпълнение".

След получаването на аванса избраният консорциум не е извършвал ремонти на тунел "Ечемишка". От решението става ясно само, че компанията е възложила на "Пътпроект" да изготви технически проект, за което е платила 400 хил. лв. За строителните работи бил сключен договор с "Хидрострой" (чийто собственик днес е възложителят на поръчката Велико Желев, тогава шеф на пътната агенция), който обаче бил прекратен.

Съдът осъжда "Трансстрой-Бургас" да заплати 2.3 млн. лв., както и 601 хил. лв. обезщетение и 229 хил. лв. разноски по делото на ищеца.

Защо не е ремонтиран веднага

В решение на Национална агенция "Пътна инфраструктура" от април 2009 г. става ясно, че са търсени изпълнители на авторски надзор за въпросния ремонт.

В документа се посочва, че изпълнението на строителството не се е състояло "по обективни причини" веднага след подписването му. Между 2005 и 2007 г. са били затворени за ремонт тунелите "Витиня" и "Топли дол", тоест е имало затруднения в автомобилния трафик и това не е позволило да бъде затворен и тунелът "Ечемишка". Освен това по това време не е било осигурено и финансиране за ремонта.

В решението от 2009 г. се твърди, че тези пречки са отстранени и пътната агенция може да започне строително-монтажните работи, което очевидно не се е случило.

От информацията в Агенцията за обществени поръчки става ясно, че през март 2009 г. комисия от представители на област София, Гражданска защита, КАТ-Пътна полиция и Национална агенция "Пътна инфраструктура" е изразила категоричното становище "за незабавни и неотложни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел "Ечемишка".

През последните години пътната агенция е възлагала поддръжката на тунела на държавното дружество "Автомагистрали".

АПИ не отговори до приключването на броя кой ще трябва да изпълни ремонта на тръбата, в която се случи инцидентът.
1
Коментара по темата
1.
cbnm
07.02.2017 15:57:45
После Трансстрой фалира и мангите шъ имат да ги взимат
  Добави Коментар
Откриха рекордни количества фекалии и ешерихия коли 10 пъти над нормата в Темза Как англичани приемат случващото се с любимата река Гърците ни завиждат за евтиния бензин У нас литър А-95 струва средно 2.72 лв., при съседите гони 4 лева
Вземат мерки срещу преписвачите на Матури 2024 На 17 май е задължителният държавен зрелостен изпит по български език и литература Времето днес ще ни ошашави, ето какво да очакваме в неделя Прогноза за неделя - 12 май 2024 г. 
24-годишен и небинарен: Този певец спечели "Евровизия" Конкурсът премина под сянката на протести заради участието на Израел Знаците, че всъщност вие сте проблемът във връзката Не е приятно да чуеш, че си този емоционален терорист, нали?
Кой е единственият признак, че един мъж наистина иска да е с вас По какво да разберете Навици, които имат само сродните души Те улавят своите емоции
Любовен хороскоп за 13 – 19 май Очакват ни положителни събития 4 причини косата ви да спира да расте до определена дължина Възрастта влияе върху растежа на косата
Домакините са луди по тази топ разядка по гръцки и определено има защо Крайният резултат е толкова неустоим, че със сигурност всички ще питат за рецептата и ще ви споменават само с добро Откриха напитката еликсир на дълголетието Ежедневната му употреба е превенция и срещу куп опасни болести