Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

10-те смъртни гряха на българското риалити

Ключови думи: реалити, флагман, тв сезон
Големият Уди Алън казва така: "В Калифорния не си изхвърлят боклука. Вместо това го превръщат в телевизия". Ето че най-сетне по нещо си приличаме с Калифорния. Есенният тв сезон тепърва ще се наводнява с риалитита и всяка вечер зрителят ще има златен шанс да изгуби по няколко точки от коефициента си за интелигентност.
Изглежда промяна няма да има: консервирането на звезди в собствен сос продължава да бъде най-рейтинговото приключение на телевизиите. Тук няма да обсъждаме детайлите от новите брадърски сезони - мислим, че въобще не си заслужава. Вместо тях ето кои са 10-те смъртни гряха на българското риалити.

1. Наложиха дебили

Наложихте пълни дебили. В продължение на десетилетия. Отделихте безценно телевизионно време за изметта на нацията.
Опаковахте я в лъскава опаковка, презентирахте я с тайнствен и дълбок дикторски глас. Искате или не, влязохте в комбина с жълтите медии, които не правят разлика между звезда и псевдозвезда - важното е да спи с някого. Хора невербални, нечленоразделни, с ограничен мироглед, лоша слава и вкус превзеха ефира в праймтайма и с месеци не излизат от там. Максимумът на възможностите ви е тоталният брадърски шампион Тодор Славков да си го извади в ефир - тогава всички продуценти в радиус няколко километра изпитват т.нар. шоубизнес оргазъм: лекарите го определят като състояние на висока възбуда, предизвикана от предчувствието за покачване на рейтинга и радост от надмощието над конкурентното предаване, където - каква трагедия само - никой не си го е извадил, ерго няма какво да му гледаш.

2. Превърна интригите в препитание

Какво е условието, за да влезеш в едно риалити? Да си готов да разкажеш кой какъв боклук е и как се е пропил, по възможност нека даже да си ти самият. Би било добре да покажеш роднина или съпруг, с който си в процес на развод, понеже си разбрал, че е травестит, тъй като е сменил пола си малко след като сте се оженили, за да прикрие факта, че преди много, много години (в една далечна галактика) ти е бил все пак татко.
Оплюването, клюкаренето, интриганстването и скандалът се оказаха много по-доходни за родните пишман звезди - какъв е смисълът да направиш пет страхотни музикални албума, когато вместо това може да те хванат три пъти с кокаин и това да ти осигури вход в жадния за зрелища прайм тайм и десетки хиляди хонорар? Точно така - няма смисъл. Въобще не се занимавай с кино, театър, музика. Вместо това пребий жена си в ефир и стани богат.

3. Рейтингът е цар

Няма нищо по-забавно от това след дебютните епизоди на определено риалити формати да получиш гордо ПР съобщение: "Телевизия еди си коя изпревари с цели 10 процента по зрителски рейтинг другата телевизия". По въпроса с преместването - понеже тъкмо това е единственото, което може да направим - две мнения няма: рейтингът не е мерител на успеха, а на падението ви. Колкото повече хора са консумирали телевизионния буламач, който произвеждате, толкова по-зле за всички нас.

4. Тъпите извинения

Тук идва и един особено интересен момент. Когато мастит продуцент бъде попитан с най-нормалния въпрос (задават го дори студентите в аулата на ФЖМК): "Не мислите ли, че това, което правите, не е морално", започват едни дълги и прелюбопитни обяснения. Маститият продуцент най-често счита, че това е едва ли не назадничав, социалистически въпрос, идващ от неориентирани, глупави хора. И мъдро отговаря така: "Задачата на медиите не е да възпитават обществото". Тук сме съгласни, но да уточним следното - това значи ли, че задачата на медиите е просто да бълват тъпотии всяка есен по цели три месеца в най-гледания час и дори да изпитват известна гордост от това? Маститият продуцент няма да отговори. Вместо това, доволен, че е добър играч на телевизионната сергия, ще затвори бронираното стъкло на лимузината си, осигурена от вашите есемеси дали да изгоним Пенчо или Гошко от Къщата, понеже единият мирише, а другият псува, и ще отпраши напред.

5. Разпадът на семейството

Изгледа някак нелогично разпадащият се брак да е най-търсената и показвана телевизионна ситуация, а в същото време българското семейство да продължава да бъде устойчиво, при положение че и без това е постоянно побутвано от всякакви икономически и социални фактори. Няма нищо по-приятно за окото от гледката на известна двойка, издържала 20 години заедно, която се срива шумно, цветно и весело пред камерите, запечатали сълзите на единия, изневерите на другия, а после и обратното с разменени роли. Ако пък случайно в Къщата попадне едно нещастно детенце, което да види мама и татко съсипани, нещата цена няма да имат. Всеки уважаващ себе си продуцент се чувства връхлетян от дива радост, ако успее да осигури подобна картинка в предаването си: че какво се продава по-добре от детските сълзи?

6. "Нещо, което да се гледа"

Макар и непрекъснато употребявана, едва ли някой може да обясни добре какво по-точно означава тази фраза. Тя обаче се е настанила толкова сериозно в телевизионната глава, че отдавна е осъществила оная мрачна лоботомия, която кара телевизиите да се избиват една друга в надпреварата да си доставят точно определен изкусно провален човек, за да изкарат от него рейтинг вместо конкуренцията. "Нещо, което да се гледа" е мантрата, която дефинира кризата на съвремието по-добре от всичко друго.

7. Претенциите за психологизъм

Един от големите грехове на "Брадър"-а е, че от години таи дълбоки претенции за психологизъм. Цялата работа се представя с лозунга за социален експеримент, който дори ще доведе публиката до определени истини, изплуващи само и единствено в подобна телевизионна ситуация. Верно ли? Зрителят всъщност преминава през две фази, в които въобще няма нито откривателство, нито развитие: в началото на риалитито подозираш, че звездите вътре са суетни, скучни и бездарни, и накрая всичките ти опасения се потвърждават: ами да, такива са, ето на - току-що изгуби три месеца, за да го разбереш.

8. Извадка на обществото

Другата най-голяма претенция на "ВИП" и "Биг брадър", е че по някакви причини лансира идеята, че наблюдаваме "извадката" на обществото. Че в това има грешка и някой бърка извадка с утайка е безспорно. По какви причини една силиконка, две чалгарки, няколко извадени от нафталина на естрадата звезди и внимателен подбор на известни с това, че са известни хора, може да бъде представително за обществото? Всъщност се вижда друго: че независимо дали става дума за олд скуул звезди, които нямат нова песен от 15 години, но са участвали в шест риалитита за последната петилетка, или за ламтящи за ранен дебют в сбърканата бг машина за публичност младоци, контактът с действителността във всяко риалити е крайно нарушен.

9. Примери за подражание

Накрая се стига и до това. Искаш не искаш, налагаш примери за подражание. Най-уязвими от българското риалити по дефиниция са подрастващите, които още на 14 вече са напълно убедени кои са качествата, които трябва да притежават, за да успеят в живота: всичко друго, но не и трудолюбие, търпение, упоритост, воля, талант. Всеки трети тийнейджър започва да мечтае да стане "известьен" и от екрана ефектно струят изключително изобретателни начини да го направиш. Пребий жена си, напий се в ефир, съблечи се гол и си го размахай пред камерата. После направи същото в обратен ред, а накрая кажи през сълзи, че "дължа всичко на родителите, приятелите ми и зрителите, които ме подкрепяха през цялото време"

10. "Разнообразие" от формати

Кое е най-тягостно в цялата ситуация? Че тя предлага страховито разнообразие в потресаващата си еднотипност. Какво по-весело от това да изгледаш ВИП брадър и откачените известни, а след тях да погледаш пък откачените неизвестни, които се стремят да станат известни в оригиналния "Биг брадър", и накрая да затвърдиш познанието в "Ол старс" и да се порадваш на всички известни и неизвестни, но все откачени, събрани заедно. Роенето и множенето на различните формати е особено потискащо: не сексът, а тъпотията продава. Абе нещо да се гледа.

Източник: standartnews.com
0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Съседка ми, която е ендокринолог, слага щипка канела в сутрешното си кафе, ползите са невероятни Откакто научих този трик, вече не пия чисто кафе Хората, родени на тези 4 дати, променят света Те не се отказват пред нищо, притежават силен дух и оставят трайна следа
Този гений отказа 1 млрд. долара от Марк Зукърбърг През февруари Тулок основава стартъпа за изкуствен интелект Thinking Machines Lab заедно с бившия главен технологичен директор на OpenAI, Мира Мурати От баба ми знам чудна рецепта за лъжлив оцет Той се прави без яйца
Лют скандал между тези две чалгаджийки Роксана се изпокара с колежката си Бони, заради големия си син Защо този комик стана една от най-мразените личности в държавата Мнозина го наричат Мики Маус и се гаврят с него заради хейта по легендата Аксел Роуз
Някой с извратено чувство за хумор шокира стотици в столичен парк Находката, придружена със снимки и ироничен коментар, бързо се разпространи в социалните мрежи Това е твоята сила според зодията Звездите и планетите влияят на вътрешния ни свят, а магията се превръща в начин за намиране на хармония и преминава и в ежедневието
Мнозина вярват, че това е един от най-смахнатите българи, но той е такъв, защото истински обича любимия си клуб Как едно име се превърна в кауза, символ и съдба Проститутки-пенсионерки плъзнаха по морето, готови са на всичко и за една цигара Това е нова форма на взаимна договорка, в която мъжете получават внимание, а дамите – храна, напитки и временно бягство от реалността
Входът на Бургас откъм АМ "Тракия" е напълно блокиран, не приближавайте града Летовници към Южното Черноморие и Варна плюс обичаен трафик на работещи влошиха окончателно картината Продадоха най-скъпата Лабубу, милиони хора работят цяла година за тези пари Цената е над 10 бона в американски долари