×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес Бургас чества Летния Никулден, ще има богата програма
  • Днес е 9 май е обявен за Ден на Европа, н тази дата през 1950 г. в Париж е направена първата стъпка към създаването на Европейския съюз
  • Испански министър заговори за "геноцид" в Газа, Израел се ядоса
  • Жертвите на наводненията в Южна Бразилия станаха 100
  • Отново обстреляха с ракети граничния пункт "Керем Шалом"
  • Времето днес, прогноза за четвъртък, 9 май: Остава облачно, валежи на запад
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спасяването на Панамския канал ще струва милиарди, ако изобщо е възможно


Спасяването на Панамския канал ще струва милиарди, ако изобщо е възможно
Глобалното затопляне създаде сериозен проблем за панамския канал
06 Януари 2024, Събота, 21:00 ч.
Автор: Флагман.бг

Тъй като нивото на водата пада на 1,8 метра под нормалното, властите на канала ограничиха броя на плавателните съдове, които могат да преминават

Останките от древна гора разказват колко лоши са нещата в засегнатия от суша Панамски канал. На няколкостотин метра от масивните кораби, превозващи стоки по целия свят, мършави пънове се издигат над водолинията. Те са всичко, което е останало от гора, наводнена преди повече от век, за да се създаде канала. Не е необичайно да ги видите в разгара на сухия сезон - но сега, непосредствено след обикновено дъждовния период, те трябва да са напълно потопени.

Те напомнят за това как сушата е осакатила водният път, през който минават 270 милиарда долара годишно в световната търговия. И няма лесни решения. Органът на Панамския канал претегля потенциални решения, които включват изкуствено езеро за изпомпване на вода в канала и засяване на облаци за увеличаване на валежите, но и в двата варианта ще са нужни години, ако изобщо са осъществими.

Засяването на облак е вид модификация на времето, която има за цел да промени количеството или вида на валежите, които падат от облаците чрез разпръскване на вещества във въздуха, които служат като кондензация на облака или ледени ядра, които променят микрофизичните процеси в облака.

Тъй като нивото на водата пада на 1,8 метра под нормалното, властите на канала ограничиха броя на плавателните съдове, които могат да преминават. Ограниченията, наложени в края на миналата година, бяха най-строгите от 1989 г., когато каналът беше затворен, когато САЩ нахлуха в Панама, за да извлекат нейния де факто владетел Мануел Нориега. Някои спедитори плащат милиони долари, за да прескочат нарастващата опашка, докато други предприемат по-дълги и по-скъпи маршрути около Африка или Южна Америка.

Оттогава ограниченията леко намаляха поради по-дъждовния от очакваното ноември, но при 24 кораба на ден максимумът все още е доста под дневния капацитет преди сушата от около 38. Тъй като сухият сезон се задържа, тясното място е готово да се влоши отново.



„Като канал, като държава, ние трябва да предприемем някои мерки, защото това не е приемливо“, каза в интервю Ерик Кордоба, мениджър на водния отдел към органа на канала. „Трябва да калибрираме системата отново.“

Трудностите на канала отразяват как изменението на климата променя глобалните търговски потоци. Миналата година сушата създаде затруднения по река Мисисипи в САЩ и Рейн в Европа. В Обединеното кралство покачващите се морски нива повишават риска от наводнения по Темза. Топенето на леда създава нови морски маршрути в Арктика.

При нормални обстоятелства Панамският канал обработва около 3% от обемите на световната морска търговия и 46% от контейнерите, движещи се от Североизточна Азия към Източното крайбрежие на САЩ. Каналът е най-големият източник на приходи в Панама, донасяйки 4,3 милиарда долара през 2022 г.

За да позволи 24 кораба на ден през сухия сезон, каналът ще изпуска вода от езерото Алахуела, вторичен резервоар. Ако дъждовете започнат да се увеличават през май, каналът може да започне да увеличава трафика, според Кордоба.

Но това са краткосрочни решения. В дългосрочен план основното решение на хроничния недостиг на вода ще бъде да се прегради река Индио и след това да се пробие тунел през планина, за да се прекара прясна вода на 8 километра (5 мили) в езерото Гатун, основният резервоар на канала.

Проектът, заедно с допълнителни мерки за опазване, ще струва около 2 милиарда долара, изчислява Кордоба. Той казва, че ще отнеме поне шест години, за да се изгради язовир и да се запълни мястото. Инженерният корпус на армията на САЩ провежда проучване за осъществимост.


Резервоарът на река Индио ще увеличи трафика на кораби с 11 до 15 на ден, достатъчно, за да поддържа най-големия производител на пари в Панама да работи с пълен капацитет, като същевременно гарантира прясна вода за Панама Сити, където предприемачите издигнаха мини-Маями от блестящи небостъргачи през последните две десетилетия. Страната ще трябва да прегради още повече реки, за да гарантира вода до края на века.

Придвижването на предложението напред няма да е лесно. Ще се нуждае от одобрение от Конгреса и хилядите фермери и животновъди, чиито земи ще бъдат наводнени за резервоара, вече се организират, за да му се противопоставят.

Друга потенциална корекция определено е по-експериментална. През ноември малък самолет, управляван от базираната в Северна Дакота Weather Modification Inc., пристигна в Панама, за да тества засяването на облаци, процесът на имплантиране на големи солни частици в облаците, за да се увеличи кондензацията, която създава дъжд. Но засяването на облаци се използва успешно предимно в сух климат, а не в тропически страни като Панама.

Някои спедитори изразиха разочарование, че органите на канала не действат по-бързо, за да се справят с ниските нива на водата. Комбинация от изменението на климата и разширяването на инфраструктурата са виновни за проблемите на канала. Органът на канала завърши нов комплект шлюзове през 2016 г., за да увеличи трафика и да бъде в крак с нарастващия размер на товарните кораби. Това, което не направи, беше да построи нов резервоар, за да изпомпва достатъчно прясна вода.

Тогава удари сушата. Към ноември 2023 г. беше най-сухата година в историята на остров Баро Колорадо в езерото Гатун, според Стив Пейтън, директор на програмата за физически мониторинг в Института за тропически изследвания Смитсониън.

Глобалното затопляне засилва метеорологичния феномен, известен като Ел Ниньо, който донесе сухи условия в Панама и се очаква да продължи поне през март в Северното полукълбо.


В категории: Животът


6
Коментара по темата
6.
Гъмзата
07.01.2024 08:37:31
0
12
Толкова некадърно преведено ,...закривай флагман
5.
Изкуствените раЛти са така
07.01.2024 05:30:58
2
7
Изкуствените сиси са същата раЛта
4.
до 2
06.01.2024 23:53:12
10
21
ти знаеш ли къде е панамския канал и какво свързва ? хахах сладка вода отиди си прочети урока по география от 5 клас и не се излагай
3.
Сребролюб Мангизлиев
06.01.2024 23:40:28
4
14
Айде да го затрупват и да обикалят Америките както преди да го изкопаят
2.
1
06.01.2024 22:39:05
21
11
1 капут говорят за сладка вода а не морска
1.
психоАналитик
06.01.2024 22:28:02
9
31
нали уж глобалното затопляне водеше до топене на ледове и съответно вдигане на водното ниво ? как сега има намаляване на същото. Аман от тъпотии писани в интернет
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Карнавал, велопоход и познавателен тур са в програмата на предстоящия зелен уикенд в Бургас Карнавал, велопоход и познавателен тур са в програмата на предстоящия зелен уикенд в Бургас Това е поредният тематичен уикенд в Бургас Инструкции за дами: Как да дешифрирате скрития подтекст в неговите съобщения Инструкции за дами: Как да дешифрирате скрития подтекст в неговите съобщения Психолозите са подготвили няколко важни съвети, които ще ви помогнат 5 причини, заради които мъжът не ви прави подаръци 5 причини, заради които мъжът не ви прави подаръци Ето кои са те  Това са най-странните зодии, не бъдете близо до тях Това са най-странните зодии, не бъдете близо до тях Ето кои са топ 4 Рецепта за бразилски бонбони "Бригадейро" Рецепта за бразилски бонбони "Бригадейро" Какаови бонбони, които се приготвят за различни празници в Бразилия Иван Сухиванов произведе поредния скандал в бургаската писателска общност Иван Сухиванов произведе поредния скандал в бургаската писателска общност Над 20 творци възстанаха срещу опитите му да спасява кожата си чрез внушения, че списание "Море" е пред закриване Напитките, които унищожават тялото отвътре Напитките, които унищожават тялото отвътре Тези напитки не трябва да заменят консумацията на вода Ето как прецакахме туристите по нашето море на Великден Ето как прецакахме туристите по нашето море на Великден На 5 май времето бе слънчево, с високи температури и спокойно море, но хотелиерите не си направиха труда да извадят шезлонги и чадъри   Знаете ли какво укриха в трезор на бургаския бул. "Богориди" Знаете ли какво укриха в трезор на бургаския бул. "Богориди" На 18-и май всички ще видят най-прочутото съкровище у нас, каза директорът на РИМ д-р Милен Николов Размерът му значение:  Заради 1 см ни сваля от самолета Размерът му значение: Заради 1 см ни сваля от самолета Затягат правилата с багажа на борда, пътници плащат 70 евро отгоре за дребно нарушение
Голям проблем в Русия заради санкциите - няма резервни части за автомобилите Голям проблем в Русия заради санкциите - няма резервни части за автомобилите Няма също нови коли, а автопаркът е значително остарял  Вижте как планирали да убият Зеленски Вижте как планирали да убият Зеленски Най-важната задача на групата - осъществяване на план за отвличането и убийството на украинския президент Конфискуваха 48 млн. фалшиви евро в Неапол Конфискуваха 48 млн. фалшиви евро в Неапол Производството на фалшивите банкноти е било денонощно Две трети от евродепутатите припечелвали в частни компании Две трети от евродепутатите припечелвали в частни компании Напълно законно е да имаш странична работа, но е необходима прозрачност Тръмп казал на порноактриса, че му напомня на дъщеря му Тръмп казал на порноактриса, че му напомня на дъщеря му Двамата имали  връзка за една нощ след голф турнир през 2006 г. Силвестър Сталоун пуска на търг колекцията си часовници Силвестър Сталоун пуска на търг колекцията си часовници Само за един от нея се очаква да бъдат платени 5 млн. долара Европа забранява партиите, взели пари от Русия Европа забранява партиите, взели пари от Русия Мерките се вземат, за да се ограничи намесата на Путин в евроизборите Трагедия: Майка с трите си деца се хвърли река Трагедия: Майка с трите си деца се хвърли река Арестуван е бащата, той е с обвинение за подтикване към самоубийство Естония прие закон за гласуване по мобилен телефон Естония прие закон за гласуване по мобилен телефон Промяната в закона трябва да влезе в сила през октомври и няма да може да се използва за изборите за Европейски парламент през юни Удариха с US далекобойни ракети руска база в Луганск, горят украински ТЕЦ-ове Удариха с US далекобойни ракети руска база в Луганск, горят украински ТЕЦ-ове Рано сутринта Русия започна въздушна атака срещу Киев и Лвов, чуват се взривове
Калина КРУМОВА, бивш депутат Калина КРУМОВА, бивш депутат Българският избирател е като нацупено дете Виц на деня Виц на деня Жена в аптеката:
- Може ли едно лекарство?
- Какво точно лекарство?
- Препоръчайте ми някое по ваш вкус!
Виц на деня Виц на деня Ако на кораб са Байдън, Путин и други лидери, и потъне, кой народ най ще тъгува? Българския - от мъка че и нашия не е бил там!

Статус във фейсбук Статус във фейсбук Мога да повярвам, че щъркела носи бебетата, но паяк да вдигне кола... не!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори