×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени


Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени
снимката е илюстративна
17 Юни 2023, Събота, 14:31 ч.
Автор: Флагман

55% повече турбуленции заради климата

Самолетите днес летят в по-негостоприемно небе, отколкото преди 40 години, а турбуленциите са се увеличили с 55% заради глобалното затопляне. Това показва изследване на учени от Университета в Рединг. Според тях все по-често в самолета ще чуваме: “Заемете местата си и затегнете коланите!”

Проф. Пол Уилямс и екипът му от 10 г. работят по връзката между климатичните промени и турбуленциите в авиацията. И техните изводи са безапелационни: “Извършихме симулации, които показаха, че турбуленциите ще се увеличат двойно и дори тройно през следващите десетилетия”, пише 24 часа.

Всъщност това вече е факт. За последните 40 г. те са се увеличили по честота, интензивност и продължителност в различни краища по света, включително над Европа. В публикацията на своето проучване в сп. “Писма за геофизични изследвания” учените твърдят, че явлението е директно свързано с климатичните промени:

“След десетилетие на научна работа, които показват, че климатичните промени ще повишат турбуленциите в бъдеще, имаме доказателства, че увеличението вече е започнало - казва проф. Пол Уилямс. – Затова трябва да инвестираме в подобрени системи за предвиждане и засичане на моментите, когато машините започват силно да се тресат във въздуха. Така ще избегнем възможността това “по-развълнувано” небе да превърне полетите в нещо доста неприятно.”

Данните показали, че по един от най-натоварени летателни маршрути – този над Атлантическия океан, силните турбуленции са се увеличили с 55% годишно.  През 1979 г. тяхната продължителност е била 17,7 часа, докато през 2020 г. е била 27,4 часа. Умерените пък са нараснали с 37% минавайки от 70 на 96,1 часа. Леките турбуленции са скочили със 17%. Това се дължи на затоплянето на въздуха заради емисиите от въглероден двуокис, което води все по-често до рязка и

бърза промяна на посоката и скоростта на ветровете във въздушните течения.

Турбуленциите в ясно небе са непостоянни въздушни течения, които са най-силни над планинските зони. На пръв поглед условията може да изглеждат идеални и безопасни и да не са свързани с никакви визуални индикации като облаци и бури, но те пак биха могли да предизвикат щети по самолетите и да доведат до нараняване на пътници.

“Турбуленциите правят полетите опасни. Авиокомпаниите трябва да започнат да разсъждават върху начина, по който биха могли да управляват увеличаването на честотата на това явление, което води до разходи между 150 и 500 млн. долара на година само в САЩ - казва изследователят Марк Просер. – Всяка допълнителна минута на полет в турбуленция води до изхабяване на самолетите и до риск за нараняване на пътниците и екипажа.” Независимо че САЩ и Северният Атлантик регистрират най-голямо увеличение на хаотичните въздушни течения, изследването показало, че силно натоварените маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също са потърпевши.

В друго по-ранно свое изследване проф. Пол Уилямс показва, че глобалното затопляне ще има силно отражение и върху излитането на самолетите, което става по-трудно при обичайни вече летни температури от над 40 градуса. По концепция летателните машини са много тежки. Например един “Боинг 777-300ER” за далечни пътувания може да има 351 тона максимална маса при излитане. Гравитацията повелява телата да остават на земята. “За да бъде победена гравитацията, трябва да се генерира сила на издигане, т.е. атмосферата да изтласка самолета нагоре – казва Уилямс. – Това изтласкване зависи от много фактори, но най-важният от тях е температурата на въздуха. При затоплянето си той се разширява и така броят на молекулите, които играят роля за издигането на машините, намалява.”

По този начин големите жеги от последните години имат измеримо отражение върху силите, издигащи самолетите. Те намаляват средно с 1% при повишаване на температурата с 3°. “Екстремните жеги затрудняват излитането на самолетите, а в крайни случаи могат да го направят невъзможно”, казва британският климатолог.

Проблемът е изключително тежък за летищата, които се намират на по-голяма надморска височина (там въздухът е по-разреден), както и на аеропортите с по-къси писти. Уилямс твърди, че при 20° един самолет се нуждае от 2 км писта, докато при 40 дължината трябва да е поне 2,5 км.

Прибавя се и друг елемент – вятърът. “Насрещният е благоприятен за излитането. А има доказателства, че климатичните промени предизвикват т. нар. глобален покой.

Сякаш ветровете се забавят”,

продължава обясненията си британският учен. Според доклад на космическата програма “Коперник”, натоварена да събира данни за състоянието на планетата, в някои части на Европа, сред които Ирландия и Великобритания, през 2021 г. са духали ветрове с най-слабата средна скорост от 1979 г. насам.

За момента не е изяснено дали става дума за инцидентно, или за по-дългосрочно явление. Учените обаче посочват, че с голяма вероятност ветровете над Северна Европа и в средиземноморските райони ще отслабнат до средата на века, ако глобалното затопляне надвиши 2 градуса.

Вълните от екстремна жега вече причиниха съществени щети на авиацията.  През 2017 г. в някои райони на САЩ термометрите минаха 50 градуса и се наложи

стотици полети да бъдат отменени

Година след това в летните горещини в Лондон много самолети оставиха пътниците си на земята, защото при 35 ° се оказаха много тежки да излетят.

Изследване на Колумбийския университет показва, че с повишаването на температурите самолетите ще трябва да станат по-леки, ако искат да излитат в по-горещите часове. Прогнозите са, че до 2050 г. машини като “Боинг 737” ще трябва да намалят теглото си от 50 до 200% през лятото. 

Пол Уилямс все пак смята, че има редица възможности за решение. Едното от тях е полетите да се програмират според особеностите на климата – например през горещите месеци повечето излитания да стават рано сутрин или късно вечер. Освен това трябва да се преосмисли концепцията на самолетите и те да станат по-леки и аеродинамични. Някои самолетостроители вече са започнали да приспособяват машините си според климатичните обстоятелства. А в новите инфраструктурни проекти летищата ще трябва да бъдат проектирани с по-дълги писти.

 Български пасажери: Вярно, дали от времето, но след COVID паузата е страшничко на борда

 Българи, които работят, учат или живеят в Европа и САЩ и пътуват често до София, признават, че през последната година преживяват истински ужас при полети. Освен че и най-големите авиокомпании не спазват своите часове на излитания и това коства нерви и губене на време и пропускане на бизнес срещи, вече е рядкост да няма турбуленции.

Преди дни семейство българи след полет на австрийските авиолинии от Виена до столицата ни сподели, че е било повече от страшно на борда - отваряли са се багажните отделения над седалките, самите стюарди били притеснени от турбуленцията. Сънародничката ни, която поне веднъж в месеца използва тази дестинация, потвърди, че и на нея ѝ правят впечатление тежките пътувания.

Студент, който учи в Швейцария, също притеснен слезе от борда на една от нискотарифните компании след полет от Женева. “Подобна неприята турбуленция преживявам тази година за трети път”, обяснил на близките си в София 23-годишният младеж.

В последните 3-4 години наистина се наблюдава тенденция за засилване на турбуленцията и над българското въздушно пространство, потвърди Виктория Фитова, началник на отдел “Аеронавигационно и метеорологично обслужване” в РВД. Тези случаи обаче могат да се засекат единствено от докладите на пилотите. Не е ясно дали те са станали по-прецизни, или наистина измененията в климата са причината за зачестилите случаи на турбуленция. Но по думите на Фитова са се увеличили и дните с турбулентност на по-ниска височина над летище София, което се дължи на по-интензивните средиземноморски циклони, които преминават през Европа.


В категории: Животът


Флагман.БГ "Петлите" с фурор на фестивал в Прага "Петлите" с фурор на фестивал в Прага 19/05/2024, Неделя 15:53 0
2
Коментара по темата
2.
Инсайдер
17.06.2023 17:01:22
1
0
Интересно когато е сутрин/вечер къде - при излитане, прелитане, кацане?
Южният Атлантик не е с натоварен трафик, макар че турбуленции сигурно има и там.
1.
Няма нужда
17.06.2023 15:21:13
1
3
от такива фермани. Отдавна разбрахме, че животът ни свърши.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Вече има пет жалби срещу епархийския избор за сливенски митрополит Вече има пет жалби срещу епархийския избор за сливенски митрополит Трима от тях са от Малкотърновската духовна околия и двама - от Бургаска духовна околия Двама загинаха при сблъсък на круизен кораб с лодка в Дунав Двама загинаха при сблъсък на круизен кораб с лодка в Дунав За инцидента е съобщено късно снощи, след като на пътя, 55 километра северно от Будапеща, е открит мъж с рана на главата Утре шофьорите да се движат с повишено внимание между 60-ти и  62-ри км на АМ „Тракия“ в посока Бургас Утре шофьорите да се движат с повишено внимание между 60-ти и 62-ри км на АМ „Тракия“ в посока Бургас Трафикът поетапно ще е само в изпреварващата лента за частични ремонти на настилката Стана ясно на кого е скъпият джип от катастрофата с два трупа в Пловдив Стана ясно на кого е скъпият джип от катастрофата с два трупа в Пловдив От прокуратурата проверяват как мощният джип, чиято стойност се оценява на над 100 000 лева, се е озовал в ръцете на неопитния младеж, който притежавал свидетелство за управление на МПС едва от 3 години Зоозащитници излязоха на протест в Бургас срещу садизма над животните Зоозащитници излязоха на протест в Бургас срещу садизма над животните Свидетелствайте, ако станете очевидец на подобна сцена, зоват те Въпреки провала си, тя няма да се откаже от телевизията Въпреки провала си, тя няма да се откаже от телевизията Още, когато приела да стане водещ на „Вечерното шоу”, младата дама била наясно, това не е нейното предаване Киара доживя да получи извинение от нахална фолкпевица Киара доживя да получи извинение от нахална фолкпевица Изпълнителката на "Нотариално заверен" е взела страха на култовата участничка от риалити формата Киара, която проговори в подкаста "Не съм такъв човек" през какъв ужас е преминала при запознанството си с певицата Тони Стораро хвърли една торба пари за ново Ферари Тони Стораро хвърли една торба пари за ново Ферари Справка показва, че цената на подобни модели е почти като на музейни експонати – най-евтиният модел достига почти 200 000 евро Той е мамино момченце - разглезен е до безобразие, сега КАТ го остави без книжка Той е мамино момченце - разглезен е до безобразие, сега КАТ го остави без книжка Безразсъдният на пътя фолкаджия преди 2 години остана без контролен талон при проверка в ранните часове на нощта в столичния „Студентски град“ Иска ли ЕС да забрани любимия на българите розов домат Иска ли ЕС да забрани любимия на българите розов домат Преди десетина години смут и тревога предизвикват гръмки медийни заглавия
Още един инцидент с кораб в Черно море Още един инцидент с кораб в Черно море Вчера службите в Румъния не коментираха причината за инцидента и не разпространиха информация за вероятен сблъсък С морков и тояга започва нова мобилизация в Украйна С морков и тояга започва нова мобилизация в Украйна Предвижда се и стимули за военнослужещите като парични премии или пари за покупка на жилище или автомобил, които според някои политически наблюдатели Украйна не може да си позволи Ирина Шейк си крие лицето, сякаш е пъпчива тийнейджърка, а не топмодел Ирина Шейк си крие лицето, сякаш е пъпчива тийнейджърка, а не топмодел Доскоро красавицата дори не отказваше селфита с феновете си, защо се крие сега обаче? Чоткин с голямо решение за бъдещето си, избра... Чоткин с голямо решение за бъдещето си, избра... Шеф Ангелов ще му е кум на сватбата с Камелия Почина световноизвестна знаменитост Почина световноизвестна знаменитост Той беше звезда в няколко култови ленти  Трима испански туристи са убити в Афганистан Трима испански туристи са убити в Афганистан Още четирима са ранени Мъж предизвика мащабно наводнение, за да попречи на жена си да се прибере Мъж предизвика мащабно наводнение, за да попречи на жена си да се прибере Той умишлено къса дига на река Мисисипи, за да не прекъсне половинката му купона в дома им Брутално видео след отслабване взриви мрежата (18+) Брутално видео след отслабване взриви мрежата (18+) Мъж се терзае, че е увиснал, но по-интересното се случва зад него Роберт Фицо е бил опериран за втори път Роберт Фицо е бил опериран за втори път По-рано днес полицията претърси дома на заподозрения за атаката срещу словашкия премиер Путин заяви, че Русия няма да превзема Харков Путин заяви, че Русия няма да превзема Харков Руските въоръжени сили постигат напредък всеки ден  
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня - Имам чувства към теб!
- Наистина ли? Какви?
- Чувствам че ми лазиш по нервите!
Виц на деня Виц на деня - Геле, чух оти у вазе ти миеш прозорците.
- Ааа, я мием и подо.
- А жена ти?
- Е па она е голема, она сама си са мие...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Щастието е като пръднята... ако е твое, притеснява другите.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори