×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес Бургас чества Летния Никулден, ще има богата програма
  • Днес е 9 май е обявен за Ден на Европа, н тази дата през 1950 г. в Париж е направена първата стъпка към създаването на Европейския съюз
  • Испански министър заговори за "геноцид" в Газа, Израел се ядоса
  • Жертвите на наводненията в Южна Бразилия станаха 100
  • Отново обстреляха с ракети граничния пункт "Керем Шалом"
  • Времето днес, прогноза за четвъртък, 9 май: Остава облачно, валежи на запад
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Големите вериги реализират 30% от продажбите на храни у нас


23 Март 2023, Четвъртък, 12:00 ч.
Автор: Флагман

През 2021 г. големите предприятия бележат продажни на дребно на храни, напитки и тютюневи изделия за 5,5 млрд. лв.

През последните седмици институционалното и обществено внимание е силно фокусирано върху цените на хранителните стоки и дейността на големите хранителни вериги. Докато се коментират цени и надценки, търговски практики и отношения на веригите с местни производители, прави впечатление липсата на знание и въобще информация за реалната роля на веригите в продажбите на дребно в страната. Дори сравнително прост въпрос, като това какъв е делът на т. нар. модерна търговия в продажбите на дребно по групи стоки, така и не е получил ясен отговор от отговорните институции. След продължително изследване на този въпрос и след обработване на голямо количество информация от националната статистика и фирмени отчети, тук представяме данни, които помагат да дадем отговор, пише вестник Труд.

Оценката на дела на модерната търговия в продажбите на дребно по група стоки изисква 1) информация за общите продажби на дребно по групи стоки в страната и 2) детайлни данни за продажбите на дребно по групи стоки, извършени от големите предприятия (с над 250 заети). Статистиката за продажбите на дребно дава продажбите на дребно по цени на крайна реализация (с вкл. ДДС и акцизи) и обхваща абсолютно всички продажби на дребно в страната, независимо от формата на търговията (в магазин, открит пазар или дори онлайн) и вида на предприятието. Данните за продажбите на големите предприятия са до голяма степен представителни за ролята на модерната търговия, като по-долу представяме разбивки за продажбите на дребно както за хранителните стоки, така и за основните групи нехранителни стоки.

През 2021 г. големите предприятия (с над 250 заети) реализират продажби на дребно на храни, напитки и тютюневи изделия за 5,5 млрд. лв. на фона на общо продажби на дребно от близо 21 млрд. лв. Пазарният дял на големите предприятия в продажбите на дребно варира по групи стоки, като средно при храните и напитките (без тютюневите изделия) е около 30%.

По-нисък е делът на големите предприятия единствено в продажбите на дребно на хляб и хлебни изделия (под 20%), докато при месото и месните продукти, рибата и рибните продукти, както и млякото, млечните продукти и яйцата, делът на големите предприятия е от порядъка на 30-35% от всички продажби на дребно. При плодовете и зеленчуците делът на големите предприятия в продажбите е съответно 37% и 28%. Най-висок дял имат големите предприятия в продажбата на захар, захарни изделия и шоколад - над 40% от продажбите на дребно.

При напитките картината е сходна. В големите предприятия се реализират над 30% от продажбите на безалкохолни напитки и около 35% от продажбите в групите кафе, чай и какао, вино и бира. При спиртните напитки делът е малко под 30%, а единствено при тютюневите изделия делът на големите предприятия е чувствително по-нисък - под 15% от всички продажби на дребно.

През 2021 г. продажбите на дребно на нехранителни стоки, без автомобилите и горивата, от големите предприятия (над 250 заети) достигат 5,9 млрд. лв., което е близо 28% от всички продажби на дребно на нехранителни стоки. Картината по групи стоки е много различна. При стоките за домакинството, инструментите и оборудването, както и при материалите за текущ ремонт на жилището, делът на големите предприятия е от порядъка на 28-29% от всички продажби на дребно. При мебелите, обзавеждането и осветителните дела този дял е 38%, а при домакинските уреди достига над 50% от всички продажби на дребно. При облеклата и обувките делът на големите предприятия в продажбите е средно 32%, но този дял е значително по-висок при облеклата (40%) и по-нисък при обувките (11%).

В продажбите на дребно на техника и стоки за свободното време се наблюдава висок дял на продажбите на големите предприятия. При игрите и играчките и стоките за спорт големите предприятия имат дял от около 40%, а при принадлежностите за лична хигиена и козметика делът на големите предприятия достига 47%. При съобщителната и радио- и телевизионната техника делът на големите предприятия е над 70%, докато в оптиката и фото принадлежностите е под 5%. По нисък е делът на големите предприятия в продажбите на дребно на компютърна техника - около 15%, както и в продажбите на канцеларски стоки, книги, вестници и списания - около 25% от продажбите на дребно се реализират от големите предприятия.

Важно е да се отчете много ниският дял на големите предприятия в продажбите на фармацевтични стоки - едва 1-2% от всички продажби на дребно. Причината за това е специфичната регулация на аптеките, която ограничава явното обединение в големи вериги и от гледна точка на статистиката оперират множество малки предприятия, обединяващи до едва няколко аптеки, макар де факто те да работят като една цяла верига. Ако изключим фармацевтичните продукти, както и автомобилите и горивата, делът на големите предприятия в продажбите на дребно на нехранителни стоки достига около 32-33% от всички продажби на дребно.

Данните ясно показват, че големите вериги генерират средно около 30-32% от продажбите на дребно в страната, като над 50% дял в продажбите на дребно се наблюдава само при някои нехранителни стоки. При хранителни стоки обаче делът на големите вериги не надвишава 50% в нито една група стоки, а най-често е около 25-35% от всички продажби на дребно. На фона на тези данни изглежда странно целият дебат за цените и търговските практики в продажбите на различни храни да се фокусира почти изцяло върху веригите. Да, те имат значителен пазарен дял и всички останали играчи трябва да се съобразяват с тяхното поведение, но все пак преобладаващата търговия с хранителни стоки се реализира в останалите видове магазини, включително пазари, преки продажби и др. под. И ако често аргументът за силно конкурентния сектор на търговията на дребно стъпва на огромния действащи брой обекти, в т. ч. малки квартални магазини, сега този аргумент е подкрепен и от реалните данни за реализираните продажби. Българският потребител не просто е изправен пред богат избор от обекти, но на практика се възползва от това разнообразие.


В категории: Бизнес


Коментари
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Спипаха бизнесмен от Свети Влас да кара джипа си на кокаин Спипаха бизнесмен от Свети Влас да кара джипа си на кокаин Иво Петков е задържан, а Мерцедесът му иззет Рачков му се плаче от тази новина, ще загуби половин милион Рачков му се плаче от тази новина, ще загуби половин милион От няколко години насам Митко печели сериозна част от доходите си именно от участията си в мащабни рекламни кампании на популярна верига казина Бургаски моторист се блъсна с висока скорост в тротоара в ж.к."Изгрев", потроши се Бургаски моторист се блъсна с висока скорост в тротоара в ж.к."Изгрев", потроши се "Сузукито" му се преобръща и буквално пада върху него Майката на убития Пейо притеснена за внучетата си, защото не се знае психическо състояние на Габриела Майката на убития Пейо притеснена за внучетата си, защото не се знае психическо състояние на Габриела Знаете, че има много случаи, в които майки посягат на децата си, каза Иванка Пеева Феноменално представяне от този участник в "Стани богат" Феноменално представяне от този участник в "Стани богат" На стола на богаството срещу Ники Кънчев седна Милко Стоянов, който бе представен като пионер на музикалната журналистика и преводач, който днес се вихри в рекламния бизнес Личната история на новия министър на туризма, която не знаете Личната история на новия министър на туризма, която не знаете Евтим, който ще навърши 56 години на 2 май, прави първите си стъпки в телевизията в легендарното „Ку-ку” Четирима нови заразени с коклюш в Бургас за седмица Четирима нови заразени с коклюш в Бургас за седмица апочна ваксинацията на бременни жени в имунизационния кабинет на РЗИ Защо Ботев Пловдив изгони Радостин Кишишев Защо Ботев Пловдив изгони Радостин Кишишев Не е успял да картотекира три месеца няколко от зимните попълнения  Затвор до три години грози веселякът от Бургас, спипан с 4,25 промила в кръвта Затвор до три години грози веселякът от Бургас, спипан с 4,25 промила в кръвта Това е второто му подобно нарушение, разкри главен инспектор Пламен Николов Голям гаф в "Ергенът", зрителите чуха как продуцентите накараха Алек да прегърне Магдалена Голям гаф в "Ергенът", зрителите чуха как продуцентите накараха Алек да прегърне Магдалена Алек е просто една ходеща марионетка със слушалка 
Тази фолкаджийка напира да стане депутат Тази фолкаджийка напира да стане депутат Тази участничка от "Ергенът" скъса синджира след излизането си от шоуто Тази участничка от "Ергенът" скъса синджира след излизането си от шоуто Според кадрите ѝ в Инстаграм всяка вечер Барби се подвизава в различен клуб, а компания ѝ правят както дами, така и мъже Почина най-големият пропагандатор на династията Ким Почина най-големият пропагандатор на династията Ким Нам почина поради напреднала възраст и "мултиорганна дисфункция", за която е получавал лечение от 2022 г., съобщи официалната агенция KCNA Слави е съсипан след тази снимка. Има ли предателство в екипа му? Слави е съсипан след тази снимка. Има ли предателство в екипа му? Барабанистът Венелин Венков празнува напускането си с Гъмзата и Краси Радков Северна Македония си избра жена-президент, която е на нож с България Северна Македония си избра жена-президент, която е на нож с България Проф. Гордана Силяновска-Давкова е против договора за приятелство с България Празнуваме Деня на Европа и День Победы в сянката на изборите Празнуваме Деня на Европа и День Победы в сянката на изборите Българската пророчица Ванга е считала този ден не просто за празничен, а за свят, защото от него зависило дали ще живеем в мир и съгласие Украински дронове повредиха петролни резервоари в руска база край Черно море Украински дронове повредиха петролни резервоари в руска база край Черно море Украинските атаки с дронове срещу руска енергийна инфраструктура зачестиха през последните месеци Голям проблем в Русия заради санкциите - няма резервни части за автомобилите Голям проблем в Русия заради санкциите - няма резервни части за автомобилите Няма също нови коли, а автопаркът е значително остарял  Вижте как планирали да убият Зеленски Вижте как планирали да убият Зеленски Най-важната задача на групата - осъществяване на план за отвличането и убийството на украинския президент Конфискуваха 48 млн. фалшиви евро в Неапол Конфискуваха 48 млн. фалшиви евро в Неапол Производството на фалшивите банкноти е било денонощно
Любомир Стефанов, политолог: Любомир Стефанов, политолог: Бързо амортизираме политиците си, без да си даваме сметка, че нови просто няма откъде да дойдат Виц на деня Виц на деня Баща на сина си:
- Мило, искам да ти кажа, че скоро ще си имаш братче.
- Супер! Дай да се похвалим на мама!
Виц на деня Виц на деня Съвет за мъжката половина:
У всяка жена "спи" гадина, глупачка, вещица, ангел, принцеса! Която разбудиш, тази и ще получиш!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жена казва на приятелката си:

- Откакто взех да карам с очила забелязах колко много други коли има по улиците.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори