×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Командир на „Хизбула” е убит при израелско нападение с дрон в Ливан
  • Хванаха товарен автомобил в Свищов, издирван от властите в Белгия
  • Днес е Световен ден за борба с хипертонията
  • Плевен отбелязва градския си празник днес, 15 май
  • Държавният департамент на САЩ придвижи помощ от 1 млрд. долара за Израел към Конгреса
  • Регистрираха поредното мощно слънчево изригване, очакват ни силни магнитни бури
  • Жълт код за обилни валежи е обявен в областите Перник, Кюстендил, Благоевград, Пазарджик, Смолян, Пловдив, област София и София-град
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

В Европа? Със самолет? Забравете!


В Европа? Със самолет? Забравете!
Пътници на летището в Брюксел. Brussels Airlines обявиха, че в пика на лятната ваканция на учениците ще отменят 675 полета, за да удовлетворят исканията на летищните оператори и на синдикатите, които настояват за облекчаване на работата на наземните работ
17 Юли 2022, Неделя, 16:59 ч.
Автор: Флагман

Ваканциите на стотици хиляди европейци се провалят, защото авиосекторът се оказа неподготвен да отговори на нарасналия интерес

Истински AIRmageddon - така някои чуждестранни медии находчиво определиха хаоса по летищата в Европа през последните седмици. Отменени полети в последния момент, огромни закъснения, километрични опашки за чекиране и граничен контрол, изгубен багаж - това преживяват десетки хиляди пътници от началото на сезона на летните почивки, пише вестник Сега.

Положението е драматично и според наблюдатели това е само началото. Затова те съветват да не се пътува със самолет в Европа това лято. Но дори и да не искат да променят плановете си, голяма част от потребителите ще са принудени да го направят - редица европейски авиокомпании обявиха драстично орязване на полетите си до есента

Най-големият британски авиопревозвач British Airways съобщи преди седмица, че ще свие с 13% своя график до октомври, след като през май обяви, че намалението ще е 10%. Близо 30 000 полета на ВА вече са анулирани от и до лондонските летища "Хийтроу" и "Гетуик" - полети на близки разстояния, основно до ваканционни дестинации в Испания, Португалия и Гърция. Компанията е започнала да се свързва с клиентите си, за да се извини и да предложи нови резервации или да възстанови парите.

Германската Lufthansa анулира около 3000 полета от Франкфурт и Мюнхен през лятото. Белгийският авиопревозвач Brussels Airlines, който е част от групата Lufthansa, също отмени над 700 полета. Подобна стъпка предприе и нискотарифната авиокомпания EasyJet.  KLM също обяви, че до август премахва от 10 до 20 полета на ден до европейски дестинации.

Причините за орязването на полети изобщо не са високите цени на самолетните билети вследствие на поскъпването на петрола. Просто големите летищни хъбове в Европа не смогват да поемат огромния поток пътници. А те след две години пандемични ограничения са особено активни това лято. Виждайки огромното търсене, авиокомпаниите и туроператорите направиха супер амбициозни графици, които надхвърлят нивата на пътувания преди пандемията.

Още през първата година на коронавируса заради локдауни в повечето държави и замразяване на самолетния транспорт авиоиндустрията съкрати огромна част от наземния персонал. Сега летищата се оказват неподготвени да възобновят оборотите, защото не са направили навреме нови назначения и съответните обучения. Надигащата се поредна ковид вълна доведе и до ръст на служителите в отпуск по болест.

Летищни хъбове като "Хийтроу" и "Гетуик" в Лондон, както и тези в Амстердам и Франкфурт капитулират пред виещите се опашки от пътници извън сградите на терминалите, пред лагеруващите вътре хора с отменени или изпуснати полети и пред купищата ненатоварен багаж. Затова и отправиха призиви към авиокомпаниите да намалят натовареността с пътници на полетите. Главното летище „Скипхол“ в Амстердам направо обяви през юни, че налага таван на броя на пътниците до 20% под обичайните нива, заради което и много авиокомпании избраха да кацат и излитат от други по-малки регионални аеропорти. На 12 юли лондонското летище "Хийтроу" заяви, че ще обслужва само до 100 000 пътници на ден, и предупреди авиокомпаниите да спрат да продават билети.

Опитите на летищните оператори да наемат нова работна ръка се сблъсква с липсата на желаещи. Съкратените преди две години работници са намерили ново препитание, а условията в авиационния сектор не са толкова атрактивни, за да се върнат така лесно. Работата е напрегната, на смени, често през почивните дни и с много извънредни дежурства, а заплащането вече не е по-добро от повечето други сектори.

Авиокомпаниите също изпитват затруднения да попълнят редиците с пилоти и стюарди EasyJet се принуди да премахне местата от някои от своите самолети, за да работи с по-малоброен екипаж.

Профсъюзите още повече напрягат ситуацията с непрестанни стачки срещу лошите условия на труд и ниските заплати на фона на инфлацията. Служители на нискотарифните Ryanair и EasyJet заплашиха с нови стачни действия до края на юли, след като в началото на месеца кабинните екипажи в Испания, Португалия и Белгия организираха тридневно спиране на работа. Към тях се присъединиха колегите им във Франция и Италия. Близо 450 стюардеси и стюарди от EasyJet призоваха за спиране на работата на 15, 16, 17, 29, 30 и 31 юли, настоявайки за уеднаквяване на условията им на труд с тези на колегите им от другите авиокомпании в Европа.

В Обединеното кралство планираните тези дни стачни действия на 700 служители на British Airways - наземен персонал, отговарящ за чекирането на летище "Хийтроу", бяха отменени, след като авикомпанията е направила предложение за повишаване на заплатите. Остава нерешен обаче проблемът със зареждащите с гориво, които планират 72-часова стачка.

Скандинавските авиолинии се озоваха в дълбока криза, след като не успяха да се споразумеят с 1000 нейни пилоти, базирани в Дания, Норвегия и Швеция, обявили стачка с искане за по-високи заплати миналата седмица. Обидени, че са били излъгани в преговорите, пилотите отказаха да изпълнят чартърни полети, предназначени да върнат от Родос, Крит, Ларнака и Сплит блокирани скандинавски туристи.

Заради стачка на наземния персонал Службата за гражданска авиация на Франция нареди намаляване на 1/5 от полетите на летище „Шарл дьо Гол“ в Париж на 2 юли.

Войната в Украйна също допринася за европейския AIRmageddon. 

Ограничаването на въздушното пространство води до голям брой "тесни места" в небето. Самолетите трябва да летят по по-дълги и заобиколни маршрути и това води до допълнително закъснение на полетите.

Имаме уникална комбинация от обстоятелства, която не позволява на авиокомпаниите да се възползват от нарасналото търсене, казват авиационните анализатори. Така вместо силно завръщане след две години ограничения авиосекторът е изправен пред нови загуби. От тази ситуация страдат и туроператорите.

Правителствата на най-засегнатите страни предприемат специални мерки за решаване на проблема поне с работната ръка. И обвиняват индустрията, че въпреки антикризисните ковид мерки за запазване на заетостта, са предприети мащабни съкращения.

Германските министри на транспорта и на труда обявиха планове за  внос на работници по обработка на багажа и други наземни операции, основно от Турция, с бързи процедури по наемане.

Ирландското правителство планира да привлече армията, за да помогне за сигурността на летището в Дъблин, ако възникнат допълнителни смущения. Британското правителство ще помогне на авиационната индустрия да наеме нови служители, като ускори процедурите за проверка за сигурност на новоназначените.

Авиационните анализатори обаче са скептични, че ситуацията ще се подобри преди идването на зимата. "Малко вероятно е да се върнем към нормалното в краткосрочен план, до края на годината. Има риск сътресенията да подкопаят възстановяването, като накарат хората да се откажат от пътувания", коментира главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Шпор.

Ходене по мъките

На фона на хаоса по европейските аеропорти у нас летище София засега изглежда леко засегнато. Анулации в последния момент през юли има за минимален брой полети на авиокомпании, които летят до и от София. Справка в полетната информация на летището показва, че закъснения на полетите в рамките на повече от час са сравнително малко. От фирмата концесионер на летището увериха, че няма проблем с обработката на багажи и чекирането на пътниците, както и че не е имало съкращения на персонал по време на пандемията.

Засега единствените случаи на отменени полети са от нискотарифната Wizz Air. На 2 юли в последната минута бяха анулирани полетите за и от Бари, като компанията обясни това с технически проблеми на самолета. Тя обяви, че ще компенсира засегнатите с алтернативни полети с Wizz Air, пълно възстановяване на сумата или 120% кредит в техния WIZZ акаунт.

Седмица по-късно нискотарифната авиокомпания отново отмени полетите от София до Бари и обратно и ги премести за следващия ден. Без предварително предупреждение авиокомпанията отмени на 8 юли два свои полета от София до Лондон Лутън и обратно, както и до Милано и обратно. Този път не бяха посочени причините за анулациите.

Ситуацията с отменения на два пъти полет до и от Бари създаде проблеми за туроператорите, които водят групи българи на почивка в района на Пулия в Италия. Туроператорът „Абакс“ е настанил за своя сметка хората, които не са от София, в столичен хотел за изчакване на полета на следващия ден. Същата е била ситуацията и за групата в Бари, която е трябвало да се прибере у нас. Всички българи там са настанени в два местни хотела отново за сметка на туроператора.

 

Права

Авиокомпанията дължи обезщетение на пътниците, ако е отменила полета по-малко от 14 дни преди датата на полета, ако самолетът е излетял много преди първоначално обявеното време или ако има над 3 часа закъснение в крайната дестинация. Размерът на паричното обезщетение зависи от разстоянието до желаната дестинация. Под 1500 км то е до 250 евро, до 3500 км - 400 евро, а над 3500 км - до 600 евро. Авиокомпанията може да предложи и замяна с алтернативен полет. Ако самолетът излети със закъснение над 2 часа, авиокомпанията е длъжна да осигури на пътниците храни, напитки, достъп до телефон. За анулирани полети поради стачка, терористичен акт или лошо време обезщетение не се дължи.


В категории: Бизнес


0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
85% са в собствен дом, ама едва го отопляват 85% са в собствен дом, ама едва го отопляват Страната ни и на челна позиция по липса на вътрешна баня и тоалетна За една нощ инцидент стъжни живота на 30 милионери За една нощ инцидент стъжни живота на 30 милионери Девет пожарникари се борят с огнената стихия Влоши се състоянието на пожарникаря, ранен при спасителната акция след катастрофата в Пловдив Влоши се състоянието на пожарникаря, ранен при спасителната акция след катастрофата в Пловдив Той е преместен от Клиниката по травматология в интензивното отделение Маскирани разбиха автомати на автомивка и задигнаха само 20 лева Маскирани разбиха автомати на автомивка и задигнаха само 20 лева Ремонтът им е по-скъп от оборота, каза един от собствениците Затварят университетите от 20 май, студентските такси остават Затварят университетите от 20 май, студентските такси остават Недопустимо е магистър да взима колкото хигиенист, каза председателят на Съвета на ректорите Ще надуят ли сметките ни за ток заради дефицита във фонд „Сигурност“? Ще надуят ли сметките ни за ток заради дефицита във фонд „Сигурност“? Нелепо е да товарят с това задължение битовите потребители, коментира проф. Владимир Колев  Главболгарстрой и Смарт Консултантс представиха Twin Tower – проект от ново поколение Главболгарстрой и Смарт Консултантс представиха Twin Tower – проект от ново поколение Освен с футуристичен облик, проектът привлича и с отличната си локация, а транспортната достъпност ще бъде обезпечена с отлично изградената инфраструктура в района Има ли опасност от наводнения? Ще прелеят ли Струма и Места? Има ли опасност от наводнения? Ще прелеят ли Струма и Места? На територията на нашата област е обявен жълт код за валежи, каза губернаторът на Благоевград За четвърти път "Ден на таланта" в Бургас, нямаше празна седалка в Летния театър! За четвърти път "Ден на таланта" в Бургас, нямаше празна седалка в Летния театър! Скечове, латиноритми и хип-хоп, песни - беше взривяващ спектакъл на самородни таланти от абитуриентите на сериозна гимназия Едночасов инфотур не стигна, за да се покажат на ръководители от ЕК успешните проекти на Бургас Едночасов инфотур не стигна, за да се покажат на ръководители от ЕК успешните проекти на Бургас Градът е емблема на кохезионната политика, каза Йорданка Чобанова, ръководител на представителството на ЕК
И проститутките ще стават хорат, ще имат социални придобивки И проститутките ще стават хорат, ще имат социални придобивки Ще имат социални придобивки като право на пенсия, отпуск по майчинство и трудов договор Катастрофа с частния самолет на Доналд Тръмп Катастрофа с частния самолет на Доналд Тръмп Мощни взривове в Крим, а Путин изненадващо подкрепи китайския план за мир в Украйна Мощни взривове в Крим, а Путин изненадващо подкрепи китайския план за мир в Украйна Руски блогъри пък тръбят за масово бягство на украински войници от Волчанск, след като руснаците превзеха кметството  Блинкен отправи послание с китара в ръка в киевски бар Блинкен отправи послание с китара в ръка в киевски бар Битката не е само за Украйна, но и за свободния свят, коментира той Не е време за забавления, отсече кметът на Тел Авив и отмени гей парада Не е време за забавления, отсече кметът на Тел Авив и отмени гей парада В последните години гей парадът събира над 300 000 участници Футболна звезда изпрати брат-близнак да играе в Румъния и получава 18 хил. евро заплата Футболна звезда изпрати брат-близнак да играе в Румъния и получава 18 хил. евро заплата Смутените шефове на Динамо дори са възнамерявали да подложат играча на ДНК тест Венецуела стана първата държава, която изгуби всичките си ледници Венецуела стана първата държава, която изгуби всичките си ледници Ледникът Хумболт, известен още като Ла Корона, беше последният във Венецуела Арестуван е главният руски военен кадровик Арестуван е главният руски военен кадровик Ген. Юрий Кузнецов е заподозрян за вземане на подкупи, а в дома му са намерени милиони рубли, златни монети и часовници Едва ли ще я познаете, но това е Камелия след основния ремонт на фейса Едва ли ще я познаете, но това е Камелия след основния ремонт на фейса В социалните мрежи подозират, че любимката на няколко поколения българи се е подлагала на естетични и пластични интервенции, с които е прекалила и е заприличала на нищо Тя ще съди Слави, защото я нарекъл "луда жена" Тя ще съди Слави, защото я нарекъл "луда жена" Певицата на Дългия била категорична, че иска да изчисти имиджа си, който гологлавия шоумен зацапал
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня Млад тираджия слиза от камиона и пита стария:
- Защо като слизаш от кабината, риташ гумите на камиона?
- Да ми се отлепят топките.
Виц на деня Виц на деня Две блондинки си говорят:
- Най-много мразя тайните. Трябва на всеки един поотделно да разказваш.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Безалкохолната бира е като сутиен на простора - най-хубавото го няма вътре.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори