×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости


Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости
Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено
31 Януари 2022, Понеделник, 21:19 ч.
Автор: Флагман.БГ

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека

В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.

Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.

През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.

Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.

Със съкращения от www.tsarevo.info




9
Коментара по темата
9.
с.Кости
01.02.2022 11:31:43
0
6
Нямате и представа с какви трудности бе свързана експлоатацията на тази теснолинейка - като например една година като имаше много гъсеници. За да върви влакчето ученици с метлички от вършина почистваха релсите от гъсениците. Сега няма училище , няма ученици , няма хора. И забравяте р.Велека - тя е непредсказуема и силна, може да поднесе големи неприятности. няма връщане назад
8.
Чудно
01.02.2022 08:08:40
1
10
И ще се казва Качур експрес
7.
Тоня
01.02.2022 06:55:31
0
12
Когато кмета на МТ-во имаше в предвид че в Странджа ще има влак, имаше в предвид туристическо теснолинейка както до Велинград така и по този маршрут Лесово Ахтопол по вечеизграденото трасе.
6.
Министъра на транспорта
01.02.2022 06:10:15
5
14
Това е отживелица, сега ще пуснем самолет по линията :D
5.
Бистра
01.02.2022 05:59:40
2
8
Лесово Ханчето Близнак Босна Тъмна река Качул Ахтопол . 2 часа ако е двулентов.
4.
Дида
01.02.2022 05:54:53
1
9
Може да се мине с по проходим автомобил и е дълъг 30 км. Екзотичен . Правен за път до морето.
3.
Карчев
31.01.2022 22:51:48
5
22
Браво. Който се е сетил за този проект е истински дълновист. Вярно е. Това е най добрия туристически маршрут и същевременно най привлекателния маршрут в Странджа планина.
Този маршрут държи всички капитали в себе си и идните поколения със своя ум ще го реализират. Този маршрут е по изгоден и със сигорнос ще привлече повече инвестиции и повече тористи от цял свят . Ще има кръстопът на Качул. Ще свързва Местноста Босна със Тагаревско Ханче и от там към Европа.
Елате да го видите.
2.
местен
31.01.2022 22:27:15
5
15
Нищо не късно въпреки пропиляните години на лошите ни държавници То отново да се активизира възстановяването и
1.
Юс
31.01.2022 22:22:21
24
8
Това Ала Бала ли го измисли
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
За четвърти път "Ден на таланта" в Бургас, нямаше празна седалка в Летния театър! За четвърти път "Ден на таланта" в Бургас, нямаше празна седалка в Летния театър! Скечове, латиноритми и хип-хоп, песни - беше взривяващ спектакъл на самородни таланти от абитуриентите на сериозна гимназия Едночасов инфотур не стигна, за да се покажат на ръководители от ЕК успешните проекти на Бургас Едночасов инфотур не стигна, за да се покажат на ръководители от ЕК успешните проекти на Бургас Градът е емблема на кохезионната политика, каза Йорданка Чобанова, ръководител на представителството на ЕК Арестуваха бургазлията Христо Радев дрогиран, конфискуваха Тойотата му Арестуваха бургазлията Христо Радев дрогиран, конфискуваха Тойотата му 32-годишният мъж е бил спрян при рутинна проверка вчера, около 23 часа на ул."24-ти Черноморски пехотен полк" Направих уникални домашни рогчета, цялата улица ухае на тях Направих уникални домашни рогчета, цялата улица ухае на тях Рецепта-мечта, непременно я опитайте 18 нови български филма ще представи „Златната липа“ 2024 18 нови български филма ще представи „Златната липа“ 2024 В продължение на 5 дни старозагорци и гостите на града ще гледат над 50 заглавия от Европа при вход свободен Камарата на архитектите в България провежда общото си събрание на 16 и 17 май в Поморие Камарата на архитектите в България провежда общото си събрание на 16 и 17 май в Поморие Близо 400 делегати от цялата страна ще се включат в най-големия форум на архитектурния бранш за 2024 година Катастрофиралата кола в Пловдив била пълна с райски газ Катастрофиралата кола в Пловдив била пълна с райски газ Разследващите са иззели от колата голямо количество флакони Служители на АПИ засадиха дървета в района на обходния път на Бургас Служители на АПИ засадиха дървета в района на обходния път на Бургас Дърветата от този вид са известни със своята устойчивост, възможността си да растат в бедни почви и замърсена среда, което го прави изключително подходящи за градско и извънградско озеленяване В Слънчев бряг изпратиха бъдещите кадри в туризма от Випуск 2024 В Слънчев бряг изпратиха бъдещите кадри в туризма от Випуск 2024 Сред тях са бъдещи бармани, хотелиери и представители на туристическия бранш Защо синята зона от ул. „Ген. Гурко“ до бул.“Булаир“ позеленя (ВИДЕО) Защо синята зона от ул. „Ген. Гурко“ до бул.“Булаир“ позеленя (ВИДЕО) Ще трябва ли да плащаме втори път стикери, питат живущите в този район
Не е време за забавления, отсече кметът на Тел Авив и отмени гей парада Не е време за забавления, отсече кметът на Тел Авив и отмени гей парада В последните години гей парадът събира над 300 000 участници Футболна звезда изпрати брат-близнак да играе в Румъния и получава 18 хил. евро заплата Футболна звезда изпрати брат-близнак да играе в Румъния и получава 18 хил. евро заплата Смутените шефове на Динамо дори са възнамерявали да подложат играча на ДНК тест Венецуела стана първата държава, която изгуби всичките си ледници Венецуела стана първата държава, която изгуби всичките си ледници Ледникът Хумболт, известен още като Ла Корона, беше последният във Венецуела Арестуван е главният руски военен кадровик Арестуван е главният руски военен кадровик Ген. Юрий Кузнецов е заподозрян за вземане на подкупи, а в дома му са намерени милиони рубли, златни монети и часовници Едва ли ще я познаете, но това е Камелия след основния ремонт на фейса Едва ли ще я познаете, но това е Камелия след основния ремонт на фейса В социалните мрежи подозират, че любимката на няколко поколения българи се е подлагала на естетични и пластични интервенции, с които е прекалила и е заприличала на нищо Тя ще съди Слави, защото я нарекъл "луда жена" Тя ще съди Слави, защото я нарекъл "луда жена" Певицата на Дългия била категорична, че иска да изчисти имиджа си, който гологлавия шоумен зацапал Почина известен нотариус Почина известен нотариус Завинаги ни напусна нашият скъп колега и приятел“, заяви председателят на камарата Димитър Танев Целият свят не може да откъсне очи от уникалните тоалети на тази дама Целият свят не може да откъсне очи от уникалните тоалети на тази дама Първата дама на Франция може да напише истински наръчник за елегантност Той имаше всичко, стана дори министър, но преби жена си до смърт и днес влиза в затвора Той имаше всичко, стана дори министър, но преби жена си до смърт и днес влиза в затвора Бишимбаев не се призна за виновен и заяви в съдебната зала, че съпругата му е починала от самонараняване 3000 евро бонус в Гърция за сигнал за фалшива касова бележка 3000 евро бонус в Гърция за сигнал за фалшива касова бележка Съдействат за разкриване на измами в големи размери
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня - Докторе, кажете как съм? Умирам от любопитство.
- Спокойно... не е от любопитство.
Виц на деня Виц на деня Две блондинки си говорят:
- Най-много мразя тайните. Трябва на всеки един поотделно да разказваш.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Какво е жизнен опит?
- Отново настъпваш мотиката, но вече си с каска.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори