×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование


Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование
Приех да бъда номиниран, защото превес в управлението трябва да имат знаещи, грамотни и образовани хора, категоричен е Станимир Баев, втори в листата на „БСП за България“ от Бургас
12 Октомври 2021, Вторник, 17:20 ч.
Автор: Радостина ГЕОРГИЕВА

От много години само се говори за публично-частното партньорство между училища и бизнеса, както и за дуално обучение

Станимир Баев е втори в листата на „БСП за България“ във Втори МИР-Бургас. Той е на 47 години, роден и израснал в Бургас. В момента е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. Завършил е бакалавър и магистър „Специална педагогика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, притежава бакалавърска степен „История“ отново в СУ, както и магистър по трудова и организационна психология пак в Алма матер. Завършил е и специалност „Стопанско управление“ в Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ в Бургас, в момента е дипломант в магистърска програма „Детска и юношеска психология“ към Бургаския свободен университет. Средното си образование е завършил в Руската гимназия в Бургас.

През 2001 г. започва работа в системата на средното образование. Близо 5 години е педагогически съветник и зам.-директор на ОУ „Св. Княз Борис I”. От над 15 години е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. От 15 години е и член на БСП-Бургас, но тази година за пръв път се кандидатира на избори.

 

- Г-н Баев, какво Ви мотивира да се кандидатирате за депутат от „БСП за България“ от Бургас?

- Основният мотив да се кандидатирам преди всичко е стремежът към промяна. Аз съм от поколението, което може би е най-засегнато от промените. Над 30 години живеем в променливо време и животът ни преминава през непрекъснати кризи и промени. Считам, че ние сме поколението, което трябва да приключи с прехода и да се стреми към по-добър живот както в социално, така и в политическо отношение. Това е основният ми стимул.

Категоричен съм също, че превес в управлението трябва да има на знаещи, грамотни и образовани хора.

- От 15 години сте в БСП, какво Ви накара да прегърнете червената идея и защо чак сега се кандидатирате?

- Поради естеството на работата си нямам голяма възможност да участвам активно в партийния живот. Образованието и политиката също така са две различни неща и не трябва в никакъв случай да се смесват. Доста години паралелно си вървяха нещата по-скоро като контакти с хора и съмишленици. Не мога да кажа, че съм активен деец или член на партията, но винаги съм бил привърженик и симпатизант.

- Кои са проблемите в образованието, касаещи също и Бургас, които ще поставите още с влизането си в 47-ото Народно събрание?

- Проблемите в средното образование не са малко. Те първо са свързани с различните подходи и виждания по отношение на делегираните бюджети. Доста политици в медиите се застъпват с различни позиции „за“ и „против“.

За мен по-скоро основният проблем е унифицирането на учебниците, т. е. по всеки предмет да има по един учебник, а не както е в момента – по някои предмети има повече от 10 учебници. Само по „История и цивилизация“ за 5 клас са 10 различни одобрени варианти на учебници. Не виждам смисъл в това.

Вторият проблем в образованието е навлизането на технологиите в обучението. Това е видно и от пандемичната ситуация през последната година и половина. Изисква се един ресурс, който донякъде е свързан със снабдяването на учителите, както и на най-засегнатите ученици с техника, за да може да се провежда както синхронното обучение – присъствено и онлайн, както и ако е необходимо то да бъде само онлайн. Необходими са и обучения със софтуер и платформи за електронно обучение.

Ние като гимназия имаме доста богат опит.

През 2010 г. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ спечели един от най-големите проекти тогава, които бяха финансирани от Центъра за развитие на човешки ресурси. Той беше за създаване на електронна академия, т. е. електронно обучение. Това е почти 10 г. преди ситуацията в момента, така че можем да говорим и за иновации в проектното писане. Тогава Математическата гимназия в Бургас получи най-високия грант и проектът беше изпреварващ за времето си. Това е една от гордостите ми.

Повече от 10 години работя както по национални, така и по европейски проекти, главно по „Еразъм+“, която е част от Програмата „Учене през целия живот“. През цялото това време работим без прекъсване по 10 проекта, а аз съм координатор на почти всички. Дори да звучи нескромно, мога да кажа, че заслугата за развитието на гимназията в тази насока в голяма степен е моя.

- Разбирам, че познавате добре европейските възможности пред училищата. Възползват ли се те достатъчно и изпълняват ли основните цели, заложени в европрограмите?

- През последните години има широк интерес към кандидатстването по европейските проекти. Една от причините е, че самото участие е по-лесно – става чрез стандартизирани формуляри, които подпомагат дейността на училищата и учителите, които кандидатстват. В началото това изискваше повече творчество, интелектуален продукт, докато в момента нещата са по-конкретни и лесни.

Сред бургаските училища нямам информация за провален проект. Това означава, че се усвояват средствата. Това е много важно, тъй като обикновено тези програми, особено „Еразъм+“, са свързани с обмен на ученици. За самите деца представлява изключителен интерес да се запознаят с културата, достиженията на други държави от ЕС, така осъществяват и контакти с техни връстници, което е много важно. Една от най-важните устойчивости на проектите е, че тези контакти продължават и след това, както и постигането на крайните цели на всеки един проект. Лично мога да кажа, че нивото на управление и използване на европейски програми и ресурси за Бургас е много добро. В различните училища има много силни екипи, които работят системно, имат богат опит и повече познания.

- Казахте и за унифициране на учебниците. Смятате ли обаче, че в изготвянето на един учебник трябва да се поиска и мнението на учениците дали информацията е представена на достъпен език за тях?

- Колегите, които преподават, най-добре знаят от практиката си кое е разбираемо и кое – не. С богатия опит, който вече имаме от онлайн обучението във всички училища, това предполага обучение, което е насочено и към презентиране, използване на различни сетивни усещания при учениците и най-вече на визуалното. Всеки урок е във вид на презентация, той няма как да бъде по друг начин представен онлайн, освен по най-простия метод – предаване на текст, което не отговаря на съвременните изисквания, камо ли пък на методиките за обучение и запомняне. Лично аз не смятам, че учениците имат роля точно в писането на учебниците, а по-скоро част от техните презентации, които са одобрени от учителите, могат да бъдат използвани. Насоката трябва да бъде точно към онагледяването на учебния материал чрез използване на различни информационни и комуникационни техники – презентации, учебни документални филми. Това е много важно, защото придобиването на трайни знания е по-добро чрез използването на различни сетивни възможности на учениците. В моята работа като учител изключително много залагам на нагледните и визуалните материали.

- Има ли достатъчно добре подготвени учители в Бургас, от няколко години се забелязва тенденция за подмладяване в гилдията? Има десетки пуснати конкурси и съставът в цяла Бургаска област се подменя доста сериозно.

- Така е. Това се случва във всички училища, включително и в нашето. Интересът към работата в училище се засили в последните години. Това се дължи най-вече на работата на синдикалните организации, както и на делегираните бюджети и волята на правителството за увеличение на работните заплати в сектора. Те станаха по-примамливи, а това даде възможност на млади хора да се ориентират към нашата професия.

Тук вече остава въпросът доколко висшето образование в момента е адекватно на нуждите и е добро за подготовката на кадри, които да подменят застаряващия персонал. Няма какво да се заблуждаваме, че средната възраст в сферата на образованието е висока и през последните години по разчети на синдикалните организации предстои един голям процент от учителите да се пенсионират. Това е глътка свеж въздух. Интересът на младите хора, които години наред не обръщаха внимание на този сектор, не бяха привлечени да работят като учители в сферата на средното образование, сега се засилва. Вече възможностите за придобиване на педагогическа правоспособност, за навлизане на специалисти са подобрени. Самото Министерство на образованието и науката развива няколко програми, свързани с привличане на експерти и специалисти, които да имат възможност да преподават знанията си, макар и в извънкласни форми. Това е един по-широк поглед и обогатяване на образователния процес.

- Според Вас, въведено ли е иновативното образование на адекватно ниво, или все още е основно на думи? Това по мои наблюдения като журналист е доста сложен, високопарен, но в някои отношения абсолютно кух термин.

- Ние не сме иновативно училище, но имам наблюдения върху няколко такива. Според мен, тази иновативност първо трябва да бъде доказана във времето. Второ – не мисля, че като експеримент е удачно навсякъде. Има своите плюсове и предполагам, че училищата затова кандидатстват по иновативните програми, но лично ние за нашето училище считаме, че иновацията е част от това, което трябва едно училище да заложи, но така само проформа или например две седмици в срока да се провежда занятие, което да е извън училище – да, добре е, но не мога да кажа какъв е резултатът и каква е целта.

Ние не сме иновативно училище и нямам толкова наблюдения, но да кажем иновативно училище като ОУ „Ал. Г. Коджакафалията“ е за пример. Така е, защото ако имаш базата, ресурсите, материалите, много по-лесно можеш да въведеш иновации и нови методи на преподаване. Такива например са STEM центровете, за които могат да кандидатстват училищата и които подпомагат обучението. За да има иновация, трябва да има капиталовложение, трябва да има възможности да прилагаш тези методи. Иначе всичко остава само на думи и на хартия. Ако иновациите не са свързани с добра материално-техническа база, те остават проформа, няма как да се случат нещата.

- Какво, според Вас, трябва да се подобри в комуникацията между трите основни участници в образователния процес – родителската общност, педагогическия колектив и бизнеса, като последният не е никак малък участник в процеса?

- Това е и част от иновациите. От много години се говори за публично-частното партньорство и за спомоществователството, т. е. бизнесът да се ориентира така, че още от средното образование да се създават кадри. Говорим, например, че в страната са необходими огромен брой специалисти в ИТ технологиите, ИТ фирмите имат нужда, бизнес инкубаторите и центровете също казват, че имат нужда от кадри в различни области. В един момент някъде се къса нишката, защото учениците трябва да завършат два етапа на образование – до 10 клас и профилиран – 11 и 12 клас. Имаше идея бизнесът да навлезе в образованието, т. е. да преподават специалисти, както се случва чрез програми от МОН, но те по-скоро съм към професионалните, а не толкова към профилираната подготовка. Отделно бизнесът трябва по някакъв начин да подпомага, ако има интерес, чрез стипендии за изявени ученици в дадена област, чрез съвместни проекти между училища и фирми, стажове, което все още не е станало.

Така е и с дуалното образование. Говорим го от години за професионалните училища, но никак не се случва. Аз съм виждал дуалното образование в Германия в действие и съм категоричен, че то е много мощен фактор. Проблемът на града, в който бях, беше свързан с това, че преди 20 години повечето ученици са искали да продължат образованието си във висше учебно заведение, съответно е произведен висок брой студенти и малък брой на хора, които са подготвени за професионална работа. Те ни показаха центрове и за дървообработване, и за автомобилостроене, и за ремонтни дейности. В тях привличаха ученици и им предлагаха добро възнаграждение. По този начин още от училище децата се ориентират към професията, която ще им донесе добър стандарт на живот и така професионално се ориентират още от училище. Това е естествено за Германия, а тук трудно би станало. Това обаче е пример за действащо дуално образование – ученикът учи и работи едновременно – три дни в училище, два дни в практиката и така.


В категории: Просвета , Бургас


Флагман.БГ Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска 10/06/2024, Понеделник 17:40 2
България Всички новини
„Военна полиция“ разкри опити за измами с мними имоти на Министерството на отбраната „Военна полиция“ разкри опити за измами с мними имоти на Министерството на отбраната На потенциални купувачи са предлагани имущества в София с фалшиви договори за собственост Наталия Кобилкина разцепи: От 7 месеца не съм лягала с мъж, но имам чуднички играчки Наталия Кобилкина разцепи: От 7 месеца не съм лягала с мъж, но имам чуднички играчки Сексоложката заяви, че за момента мъж не й трябва   Храни, които да ядем редовно за по-добро цялостно здраве Храни, които да ядем редовно за по-добро цялостно здраве Ето кои са те  ЦСКА поиска 1,5 години за изграждане на нов отбор ЦСКА поиска 1,5 години за изграждане на нов отбор За това са нужни три трансферни прозореца, обявиха "червените" Извънредно! Голямо наводнение в Бургас Извънредно! Голямо наводнение в Бургас Комлука заприлича на Венеция Нужна е постоянна изборна администрация и ценз в Секционните комисии Нужна е постоянна изборна администрация и ценз в Секционните комисии - Г-жо Семерджиева, дълго броене беше. Минаха повече от 24 часа от началото на изборния ден. Как се чувствате? - Наистина беше дълго. Отчитането на резултатите стартира в 23 ч. вчера, тъй като секционните комисии доста се позабавиха с пристигането им до РИК. Това е разбираемо, обемът на работа, който трябваше да свършат изобщо не беше малък - брояха се хартиени и машинни бюлетини за Европарламент и за Народно събрание, в същото време и преференции за двата избора. Правили сме двоен избор, но при последните, които организирахме - за НС и за президент, единият преференциален вот липсваше. Трудно беше за хората. Някои от секциите, които участваха в обученията, бяха насочени да си проверят протоколите в създадената система от ЦИК и тези, които го направиха, бяха без нито една грешка. Надявам се да си получат и бонуса от 25 лв., въпреки че до момента не е ясно каква ще е системата за отчитане на безгрешните протоколи. - Но имаше доста, сякаш нехайно попълнени протоколи, заради което имаше известно забавяне. - Това се дължи основно на два фактора. Членовете на комисиите се сменят често и в последния момент. От години се настоява да има постоянна изборна администрация, да има някакъв ценз за хората в Секционните комисии. Сега единстввеното изискване е да владеят български език, но все пак се работи с числа и са нужни елементарни познания за това коя политическа сила каква е. Идваха протоколи, които бяха изписани добре на чернова, но когато се стигна до белова, бяха записани резултатите на съвсем други партии. ЦИК много настоява да няма грешки и зачерквания в протоколите, но когато е очевидно, че резултатът от черновата е преписан грешно, няма как да не се направи корекция. Слаба е и заинтересоваността на хората в комисиите. Голяма част от тях отиват, само за да получат възнаграждение, а не да участват активно в работата. Комисиите в областта са 7 и 9-членни, но на практика капацитетът е не повече от 4 човека. Това създава тези неразбории в отчитането на резултатите. - Имаше ли изнервени хора, както в предходни години? - Не. Смея да твърдя, че приключихме сравнително бързо, предвид факта, че бяхме двойни избори, с двоен протокол, с преференции и машинно плюс хартиено гласуване. На местните избори също приключихме по същото време - около 22 ч. Обработката в РИК-Бургас не е бавна, организацията е много добра. Всички бяха настанени в зала „Арена Бургас” без да чакат в автобуси, без да мъкнат тежки чували. На 340 секции - горе-долу половината от общия брой, Община Бургас беше организирала да се взимат чувалите и да се предават резултатите. Хората бяха доволни, ръкопляскаха, когато се освободеше трибуна. Беше осигурена и приятна музика. При нас всичко се случи много добре. Областна управа също съдействаха за осигуряването на залата. Но това, което се случва на места по секциите е притеснително. - Какво всъщност се случи в тези по-малки секции, където имаше забавяния? Преминалите през обучението членове на СИК бяха перфектни в предаването на протоколите, каза председателят на РИК-Бургас Фани Семерджиева - Имахме секции, които се наложи да заплашваме с полиция, за да дойдат да предадат резултатите. Тръгват си и отказват да дойдат при нас. Имахме такива ситуации в Руен, Несебър, Созопол. Разбираемо е ако например на председател му стене лошо, да бъде заменен с друг член. Но да откажеш категорично да се появиш? Да настояваш, че даже един член може да предаде резултати? Това е несериозно. Много нерви изпотрошихме, за да ги накараме да бъдат в състава, в който трябваше да предадат. - Как беше организиран транспортът от по-отдалечените от областния център общини? Имаше ли проблеми там? -Транспортът беше осъществен добре за разстоянията, на които се намираха. Но идвайки тук, те се бавеха при нас, в ЦИК, защото протоколите им не са коректно изработени. Почти нямаше интерес към обученията в Руен, Сунгурларе, Айтос, въпреки финансовия стимул за тях. Затова е сложно. А сментие, които партиите правят в последния момент, водят до това, че няма как хората да се подготвят за това, което ги очаква в днешния ден. - Санкционирани ли бяха тези членове на СИК, които не си вършеха правилно работата? - Санкцията се касае в това, че те бяха отстранени от комисията и няма да могат да си получат възнагражденията. Имаме и други механизми за налагане на наказания, защото те са длъжностни лица, но процедурата отнема време. Затова решихме да се самосезираме, да ги санкционираме по този начин и да знаят занапред, че това несериозно поведение няма да се толерира. Не може един да работи, а друг да се заяви, че е дошъл на място и да си тръгне. - Какво бихте казали на всички хора в РИК-Бургас, които успяха за толкова кратко време да свършат толкова голям обем работа? - Първо искам да благодаря на всички. Областният управител проф. Мария Нейкова положи наистина неимоверни усилия от първия ден, в който застъпи като областен управител, да осигури тази зала. Община Бургас оказа изключителна подкрепа към нас - каквото сме поискали, това сме получили. Министерството на вътрешните работи си свърши задачата чудесно - охрана, съдействие. Най-вече благодарности на членовете на Районната избирателна комисия и нашите сътрудници, които бяха железни. Не на последно място Информационно обслужване, от които в най-скоро време очакваме да видим обработени на 100% резултати. И отново да се похвалим, че като една от най-големите Районни избирателни комисии, ние приключихме първи.   Повдигнаха обвинение на мъж, прострелял полицай с пушка Повдигнаха обвинение на мъж, прострелял полицай с пушка Униформените са се отзовали на сигнал за междусъседски скандал Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска Близки до Ивайла Бакалова разкриват, че делата срещу мъжа й Веселин Денков се отразяват зле на психиката й и тя почти не се храни Над 200 тела на загинали има на Еверест Над 200 тела на загинали има на Еверест Разчистват и 11 тона отпадъци от най-високия връх Община Царево събира всички спортисти за плувен маратон В дните между 12.07.2024 г. и 14.07.2024 г. в морския град ще се проведат редица спортни събития
Хърватия, Литва и България с най-ниска активност на евровота Хърватия, Литва и България с най-ниска активност на евровота Белгия води, следвана от Люксембург и Малта Kaĸ щe ce oтpaзи нa xopaтa пъpвoтo нaмaлeниe нa лиxвитe нa EЦБ Kaĸ щe ce oтpaзи нa xopaтa пъpвoтo нaмaлeниe нa лиxвитe нa EЦБ Бaнĸaтa нaмaли ocнoвния лиxвeн пpoцeнт нa цeнтpaлнaтa бaнĸa дo 3,75% Тя е драг кралица и се оказа шеф на секция за евровота в Испания Тя е драг кралица и се оказа шеф на секция за евровота в Испания Облечена като травестит, Питита ръководи гласуването в Испания Възход за крайнодесните в Европа, но ЕНП увеличава мнозинството си Възход за крайнодесните в Европа, но ЕНП увеличава мнозинството си Най-голямо сътресение предизвикват изборните резултати във Франция Лидерите на сензацията на вота проговориха Лидерите на сензацията на вота проговориха Ще осветим процеса, по който се правят законите и как се изпълняват, каза полк. Марков Става мазало: 24-годишен инфлуенсър от Кипър влиза в Европейския парламент (ВИДЕО) Става мазало: 24-годишен инфлуенсър от Кипър влиза в Европейския парламент (ВИДЕО) В първата си реч след обявяването на данните той заяви, че е било постигнато "чудо" не само в Кипър, но вероятно и в света ТикТок политикът: Кой е Жордан Бардела - 28-годишният лидер на крайно десните във Франция ТикТок политикът: Кой е Жордан Бардела - 28-годишният лидер на крайно десните във Франция Той има 1,2 млн. последователи в ТикТок След съкрушителното поражение: Макрон разпуска парламента на Франция, обяви предсрочни избори След съкрушителното поражение: Макрон разпуска парламента на Франция, обяви предсрочни избори Решението го е взел след резултатите от евровота ЕНП с най-много депутати в ЕП, "Зелените" отбелязаха огромна загуба ЕНП с най-много депутати в ЕП, "Зелените" отбелязаха огромна загуба Губят цели 24 места Шенген се отдалечава - крайнодесните печелят евровота в Австрия Шенген се отдалечава - крайнодесните печелят евровота в Австрия Това са първите европейски избори след излизането на Великобритания от ЕС
Николай СЛАТИНСКИ Николай СЛАТИНСКИ Ако Европа не направи така, че Русия да загуби войната, Голямата европейска война няма да ни се размине Виц на деня Виц на деня Пиян мъж се доближава до полицай.
- Господин полицай, колко цицини имам на главата?
- Три.
- Значи още три стълба и съм вкъщи.
Виц на деня Виц на деня На младини - правиш с*кс - появяват се деца.
В зряла възраст - тъкмо се наканиш да правиш с*кс и се появяват децата.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В семейството трябва да има баланс и хармония. Тя истеричка, той непукист!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори