×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?


Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен
25 Юли 2019, Четвъртък, 21:20 ч.

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България, предава Днес.БГ

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obshtestvo/2019/07/25/zashto-biznesyt-predpochita-da-investira-v-turciia-a-ne-v-bylgariia.417576
 


В категории: Бизнес


9
Коментара
9
Коментара по темата
9.
Николай
26.07.2019 10:24:28
0
0
.За завода на WV все още няма окончателно взето решение.Единствено държавната телевизия ARD публикува някакво уж сигурно предположение,в Сайта си ,което обикновенните немци коментираха гневно и с недоумение,че е избрана Турция вместо БГ страна от ЕС .Въобще общественото мнение тук е в полза на България .А единствения аргумент в полза на Турция който е споменат е уж по добрата локация на Измир
8.
XX
26.07.2019 10:02:19
0
1
1. "Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура," - "In the most recent Akamai report, an internationally recognized analysis of digital capabilities, the Bundesrepublik lags behind much poorer countries like Bulgaria in 25th place in a global comparison of average internet speeds."
2. "България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, " - резултат от споделянето на ония ценности дет съвета на европата и олихофрени кат плевнелиев и цветанов ни ги проповядваха...
@6
Да разбирам ли, че си съгласен, че членството на България в ес ни вреди?
За ако-то за завръщането на младите пак ще ти кажа "ако баба ти беше мъжка..."
7.
bai kosta
26.07.2019 05:51:01
1
4
Работната ръка ли е проблема?Че това не е никакъв проблем.Само да построят завода в България ,ще докараме работници от Украйна и Молдова, както е в туризма.Тъй се.
6.
www
26.07.2019 00:25:03
7
5
Първо, не е бизнесът, а Фолксваген. Фолксваген не са целия бизнес и в никакъв случай не са образец за коректен и изцяло законен бизнес. Само да припомня, че са доказани измамници с фалшификацията на показателите на дизеловите двигатели.

Второ, никога няма да разбера тези българи, които изпадат в някакъв перверзен оргазъм, когато плюят всичко родно и превъзнасят всеки и всичко, стига да не е наше. Отидете да поживеете малко в Турция бе, нали е много хубаво!

А сега за завода: ФВ избра Турция, защото ще им построят цялата инфраструктура, обещани са стотици милиони евро помощ в пари, ще ги освободят от данъци, включително осигуровки за служителите си, а отделно им гарантират и изкупуване на автомобили от държавата. Това по правилата на ЕС е нерегламентирана държавна помощ и като такава е забранена, затова и България не може да направи същото, дори да разполага с възможности (а ние разполагаме). Отделно, държавата Катар притежава 17% от акциите на ФВ, които не са мажоритарен пакет, но са достатъчно, за да бъдат фактор. А Турция е най-големият приятел в арабския свят на държавата джудже, която има много пари, по скромно население и ако не беше подкрепата Саудитска Арабия щеше да ги е анексирала отдавна. Затова и катарците с цената на всичко връщат жестовете на подкрепящите ги. За тези, които не знаят, Турция има военна база в Катар. Толкова.

Последно, за липсата на работна ръка - в България има към 400 000 души с инженерни специалности. Ако прибавим среднистите цифрата ще е над милион. Дори в момента имаме кадри за поне 10 такива завода, а ако се върнат хората от чужбина и 30 ще можем да захраним без проблеми. Образованието ни все още е доста по-добро от турското, а аз лично, в кола произведена в Турция от тамошните инженери, моето семейство няма никога да го кача, каквото ще да ме убеждават бизнесмените от ФВ и други печалбарски групи.
5.
Дог
25.07.2019 23:14:58
0
7
Заменям стар фолк-сваген за млада фолк-певица !
4.
Зако
25.07.2019 22:21:39
2
9
Да не са луди да инвестират у нас .
3.
Marinero
25.07.2019 22:16:55
1
0
0899976854
2.
наблюдател
25.07.2019 21:56:53
2
13
То беше пределно ясно от самото начало че ще инвестират в Турция. Какво ще правят в тази крадлива държава като нашата и кой щеше да работи в тези заводи. Нито кадри нито специалисти
1.
7887
25.07.2019 21:41:19
1
21
За турците фолксвагени,за нас- фолк с вагини. хаха
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Срязаха спирачките на влак в Лом Срязаха спирачките на влак в Лом Срязаха спирачките на влак в Лом Николай пред журналисти в Бургас: Кой ще е патриарх и наум не ви идва, но няма да съм аз Николай пред журналисти в Бургас: Кой ще е патриарх и наум не ви идва, но няма да съм аз Той не отговори на въпрос дали е декларирал официално в писмен вид отказа си за участие в избора на нов патриарх, който ще се проведе на 30 юни тази година със свикването на Патриаршеския Избирателен църковен събор Бургас почете паметта на Христо Ботев Бургас почете паметта на Христо Ботев На поклонението присъстваха кметът Димитър Николов, председателят на Общинския съвет Михаил Хаджиянев, общински съветници, представители на държавната и местната власт Кандидат-депутатът от "Левицата" Севда Димитрова със силно послание от Топчийско Кандидат-депутатът от "Левицата" Севда Димитрова със силно послание от Топчийско Трябва да се обединим за високи цели, те ще ни диктуват и друго поведение, и друг диалог в парламента, посочи тя БСП почете паметта на партизани и ятаци от отряд „Народен юмрук“ БСП почете паметта на партизани и ятаци от отряд „Народен юмрук“ Поднесоха венци и цветя на мемориала в Топчийско Кога най-после ще се оженят тези двамата Кога най-после ще се оженят тези двамата Появата на дъщеря им Амая през 2019 г. даде нов фокус на известните родители и плановете им за сватба минаха на заден план Демони живеят в това българско село Демони живеят в това българско село Става въпрос за родопското Югово  Сливенският митрополит Арсений с първа служба в Бургас (НА ЖИВО) Сливенският митрополит Арсений с първа служба в Бургас (НА ЖИВО) Вижте церемонията по посрещането на главата на Сливенска епархия в морския град Очаквано: ПП-ДБ не можа да събере кворум за извънредно заседание на НС Очаквано: ПП-ДБ не можа да събере кворум за извънредно заседание на НС Заседанието бе свикано от зам.-председателя Росица Кирова 200 частни линейки работят като копърки по Черноморието 200 частни линейки работят като копърки по Черноморието В Бургас и Варна цените за транспортиране на болен с такъв превоз в границите на градовете започват от 40-50 лева и стигат до 120 лева, ако поръчаният превоз е през нощта, тогава е двойно по-скъпо
Китай се опитва да провали мирната конференция, избухна Зеленски Китай се опитва да провали мирната конференция, избухна Зеленски Китай, който предложи свой мирен план за конфликта, смята, че все още не са налице подходящи условия за неговото уреждане Турските власти арестуваха двама заради рухналия блок в Истанбул Турските власти арестуваха двама заради рухналия блок в Истанбул Загина един човек, а осем души са ранени Лъсна таен чат на ергенът Алек, няма да повярвате Лъсна таен чат на ергенът Алек, няма да повярвате От дискусията за Ергенът Алек става ясно не само, че той е бил наясно със ситуацията и с девойките в шоуто от самото начало, но и това при коя искал да бъде точно Тя е 46 години, а изглежда на 20 Тя е 46 години, а изглежда на 20 Мария Илиева е в страхотна форма Какво уби ISQ Какво уби ISQ Нacĸopo cтaнa яcнo, чe oĸoнчaтeлнo cпиpa cъщecтвyвaнeтo cи Южна Корея ще прави мисия до Марс Южна Корея ще прави мисия до Марс C oтĸpивaнeтo нa ĸocмичecĸaтa aгeнция влacтитe нa cтpaнaтa възнaмepявaт дa пpoдължaт paбoтaтa нa индycтpиaлнaтa пoлитиĸa пpeз пocлeдния пoлoвин вeĸ Каква зодия са най-жестоките личности Каква зодия са най-жестоките личности Хитлер е Телец Как Отварачката се изложи брутално Как Отварачката се изложи брутално Последната й песен предизвика голям скандал Той е ром и е милиардер, гордее се с произхода си Той е ром и е милиардер, гордее се с произхода си 54-годишният мъж натрупа богатството си, след като основа титана за паркиране на каравани Wyldecrest Parks - който в момента струва около 947 милиона лири Температурите полудяват днес, ще стигнат 32 градуса Температурите полудяват днес, ще стигнат 32 градуса В следобедните часове е възможно да превали 
Владимир ЧУКОВ, анализатор Владимир ЧУКОВ, анализатор В Москва искат идването на Тръмп, в Техеран искат точно обратното Виц на деня Виц на деня Майка при джипи-то:
- Детето се буди в три сутринта... какво да го правя?
- Миии, Фурнаджия или баничар!
Виц на деня Виц на деня - Жена, ако спечеля от тотото, какво ще направиш?
- Взимам половината и те напускам!
- Е, спечелих 10 лв... на ти 5 и айде чупка!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Щастието е като целувката. Трябва да го споделиш, за да му се насладиш

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори