×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Още през май дадоха старт на сезона, очаква се ръст на туристите Още през май дадоха старт на сезона, очаква се ръст на туристите Прогнозите на ресорното министерство много добри 69-годишният Начо от Винарско щял да става бизнесмен, като пласира оръжие на черния пазар 69-годишният Начо от Винарско щял да става бизнесмен, като пласира оръжие на черния пазар Синът му Борис го издал в полицията за нелегалното снаряжение   6 неща, които показват, че ще сме успешни в живота 6 неща, които показват, че ще сме успешни в живота Любопитните хора задават въпроси, защото който пита, получава и отговори 5 сигурни признака, че той все още не е забравил бившата си 5 сигурни признака, че той все още не е забравил бившата си Ако той постоянно проверява профилите на бившата си в социалните мрежи, харесва публикациите ѝ или дори ги коментира, това е ясен показател Тези зодии са най-големите флиртаджии на зодиака Тези зодии са най-големите флиртаджии на зодиака Ето кои са те  Продаде ли Пламен Янев на частник културното наследство на Созопол? Продаде ли Пламен Янев на частник културното наследство на Созопол? Доскорошният областен управител от ПП „Продължаваме промяната” е възложил оценка на земята, което значи, че е било въпрос на дни да се реализира сделката Добата от жк. "Изгрев" крещя на ченгета от Пето РУ: Ще ви изкормя, ще ви отрежа главите Добата от жк. "Изгрев" крещя на ченгета от Пето РУ: Ще ви изкормя, ще ви отрежа главите 40-годишният агресор си изпати жестоко за заплахите към служителите Президентът Румен Радев даде старт на Лято 2024 от Несебър Президентът Румен Радев даде старт на Лято 2024 от Несебър Кметът и екипът му са свършили тук страхотна работа, дано повече български общини изглеждат така, каза държавният глава Синдикалист: Лъжа е твърдението, че ще отпаднат студентските такси Синдикалист: Лъжа е твърдението, че ще отпаднат студентските такси След проведената среща между синдикатите и кабинета е подписано постановление за 39 милиона лева Почина майката на Веско Маринов Почина майката на Веско Маринов Прочутият музикант отложи концертите си, потъна в скръб
Роберт Фицо е бил опериран за втори път Роберт Фицо е бил опериран за втори път По-рано днес полицията претърси дома на заподозрения за атаката срещу словашкия премиер Путин заяви, че Русия няма да превзема Харков Путин заяви, че Русия няма да превзема Харков Руските въоръжени сили постигат напредък всеки ден   Катастрофа с участието на бившия сръбски президент Катастрофа с участието на бившия сръбски президент Няма пострадали САЩ готови да наложат санкции на Китай заради визитата на Путин? САЩ готови да наложат санкции на Китай заради визитата на Путин? Не може едновременно да сте и със Запада, и с Москва, обявиха от Държавния департамент Пекин и Москва укрепват връзките си на фона на засиленото руско настъпление в Украйна Пекин и Москва укрепват връзките си на фона на засиленото руско настъпление в Украйна Двудневното държавно посещение на Путин в страната, която е сред най-големите съюзници на Русия, идва в момент, когато въоръжените сили на Москва засилват настъплението си в Харковска област в Североизточна Украйна Заради Олимпиадата нощувка в хотел в Париж струва около 411 евро Заради Олимпиадата нощувка в хотел в Париж струва около 411 евро Тази цена е ниска, по-рано нощувките струваха до 699 евро средно Байдън срещу Тръмп в директен дебат на 27 юни Байдън срещу Тръмп в директен дебат на 27 юни Готов за мошеника Джо, коментира бившият президент Той бе най-привлекателният илюзионист, но днес го обвиняват в сексуално насилие над непълнолетни Той бе най-привлекателният илюзионист, но днес го обвиняват в сексуално насилие над непълнолетни Дейвид Копърфийлд в продължение на десетилетия тормозил 16 жени, които тогава били непълнолетни, се казва в обвинението Това се случва на почти всеки тийнейджър, а може да говори за страшна болест Това се случва на почти всеки тийнейджър, а може да говори за страшна болест Тя мина през Ада, докато майка й подозираше, че всичко се дължи на възрастта й Гардовете на Фицо действали като аматьори? Ген. Коджейков с мрачна прогноза за Европа заради мигрантите Гардовете на Фицо действали като аматьори? Ген. Коджейков с мрачна прогноза за Европа заради мигрантите Ако има втора атака някъде отзад, премиерът на Словакия щеше да бъде доубит, коментира бившият началник на българската национална служба за охрана 
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня - Имам чувства към теб!
- Наистина ли? Какви?
- Чувствам че ми лазиш по нервите!
Виц на деня Виц на деня - Геле, чух оти у вазе ти миеш прозорците.
- Ааа, я мием и подо.
- А жена ти?
- Е па она е голема, она сама си са мие...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Щастието е като пръднята... ако е твое, притеснява другите.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори