×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Основателят и лидер на форума в Давос Клаус Шваб се оттегля
  • Руски дронове поразиха енергийни обекти и оставиха на тъмно Сумска област
  • Русия показа новите коли "Волга", които всъщност са изцяло китайски
  • Подобрява се състоянието на жената, пострадала при катастрофата на входа на Аксаково с автомобил на НСО
  • Прокурорската колегия освободи апелативния прокурор на София Радослав Димов и го награди
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо няма да имаме истински бърз влак от Бургас до София, но ще похарчим 676 млн.лева


Защо няма да имаме истински бърз влак от Бургас до София, но ще похарчим 676 млн.лева
Влаковете ще са ограничени до 160 км/ч. Хвърлят ли се пари на вятъра?
11 Септември 2018, Вторник, 16:16 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ

Заданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител


Обществената поръчка за новите влакове на БДЖ, която бе обявена официално в средата на август, едва ли ще превърне железниците в алтернативен и бърз транспорт, както е в Европа. Това става ясно още след първи прочит на съдържанието й, което можете да прочетете в детайли тук

Заданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител. Правилата бяха утвърдени без обсъждане – нито такова с ползващите услугите на железниците, нито на служителите на БДЖ. Това е осъществено въпреки обществения интерес и въпреки факта, че новите влакове ще се използват от българските граждани и ще бъдат закупени с техни пари.

Надеждите за новите влакове бяха по европейски пример да се превърнат в предпочитан заради скоростта и комфорта превоз. Това обаче изглежда няма да е така, тъй като умишлено в поръчката е въведена рестрикция за скоростта до 160 км/ч., докато очакванията бяха влаковете да се движат с не по-малко от 200 км/ч. Това на  практика значи, че прибавяйки всяко спиране по различните гари в страната, разстоянието между Бургас и София с новия „бърз“ влак ще се взима за не по-малко от 5 часа.



Няколко експерти от българските академични среди са дали оценката си по въпроса, от която ясно личи, че те са на мнение, че скорости, по-ниски от 200 км/ч не са целесъобразни. Това обаче се случва преди повече от година.

„Поради  факта, че при закупуване на нов подвижен състав е необходимо да се гледа в перспектива от около 30 години, не е целесъобразно при сегашното закупуване на нови влакове, максималната им скорост  да се ограничава на 160 км/. Тези влакове трябва да оперират и с 180, а в обозримо бъдеще може би и с 200 км/ч. В този смисъл е целесъобразно конструктивната им скорост да бъде поне 200 км/ч.“, съветват експертите.

А може ли при съществуващата инфраструктура влаковете да се движат с над 200, та дори 250 км/ч. Експертното мнение е, че може.

Към днешна дата тяхното мнението е променено. В изявление във фейсбука си от 24 юли т.г. министърът в оставка Ивайло Московски заявява, че основен аргумент за намаляването на скоростта от 250 до 160 км/ч е поддръжката на влаковете, т.е. цената. „...подвижен състав, който да отговаря на тези параметри, би струвал с около 30 до 50%  повече от този, който сме заложили към момента“, пише Московски.

С други думи поръчката, която е за общо 42 влака, ще излезе на по-голяма стойност ако бъдат добавени машини, развиващи скоростта от 200 км/ч. Ето как се е променила заявката само за 1 година.



Проста сметка установява следното. Предложението от м.г. е за общо 8690 пътника с 41 влака. 6 от тях, движещи се със скорост по-висока от 200 км/ч, което на практика значи, че могат да изминат 2 до 3 пъти повече курсове дневно от останалите влакове. Стойност 679 млн. лв.

Предложението от тази година има "значително" по-голям капацитет. С капацитет от 8700 пътника, 1 влак повече и 3 млн. лв, по-малко (0.44% от общата стойност), с него българският пътник губи 6 влака, с които да стига от Бургас до София за не повече от 2.5-3 часа – нещо, което би било истинска конкуренция на автомобилния транспорт.

Странен отчет и „пропуснати“ опции

През юни т.г. излиза един меко казано странен отчет. От него става ясно, че БДЖ трябва да се конкурира с автобусните фирми. Явно е пропуснат фактът, че 80% от транспорта в България се извършва с автомобили и именно те са „прайс-мейкъра“, пишат от Гражданска инициатива за обществен и релсов превоз.

Лошо впечатление прави и фактът, че от ръководството на БДЖ излиза със становище в обществената поръчка да не се разглеждат варианти, различни от мотрисни влакове. (бел. а. Мотрисните влакове представляват състав от няколко неразделни вагона, като обикновено двигателите се намират в двата крайни вагона. Те се ползват предимно за градски и крайградски превоз и не са удобни за междуградски такъв)



„Пропуснатата“ умишлено или не опция е т.нар. концепция "пуш-пул". При нея, както при сегашните влакове, утилизирани от БДЖ, имаме бутащ или дърпащ локомотив, който води цялата композиция. Хубавото при този модел е, че е разглобяем – казано с други думи, ако се наложи, има опция няколко локомотива да бутат или дърпат по-голяма или по-тежка композиция, а при аварии, вместо до мястото да пътува втори мотрисен влак, може да се стигне с прост локомотив. Снимката долу описва точно предимствата и недостатъците.



С тези и други нередности и „пропуски“ към обществената поръчка, възниква един въпрос.

Редно ли е след като обществото не е попитано за въпросната процедура, обществената поръчка да продължи в този вид и парите на българския данъкоплатец да бъдат похарчени за нещо, което не е оптимално.

Отговорът оставяме на вас.

В категории: Бизнес , Политика


5 неща, за които мъжете лъжат
5 неща, за които мъжете лъжат 23/05/2024, Четвъртък 21:40 1
Флагман.БГ Задържаха близо 400 г наркотици в Софийско Задържаха близо 400 г наркотици в Софийско 23/05/2024, Четвъртък 18:24 1
17
Коментара по темата
17.
bai hui
12.09.2018 20:21:01
0
1
С тези нови влакове Бургас-София за 5,5 часа... едно време с експреса беше 6 часа. Трябва да е не повече от 3 иначе файда - йок!
16.
Дернев
12.09.2018 10:09:44
0
6
Докато повечето министри на транспорта, шефове на БДЖ и Пощите от 89г насам не влязат в затвора няма да имаме транспорта система такава каквато отдавна теябваше да имаме, като страна на много важен международен кръстопът.
А на пощите, защото вървяха по пътя на БДЖ и ги съдипаха и тях.
15.
boko
12.09.2018 09:11:47
0
10
поредната кражба на наркобарона Боко главата
14.
ггг
12.09.2018 07:48:15
0
6
не разбирам много от релси и влакове но мисля че за да се движи влак с 200км трябва и път.а нямаме...и ако ги правят както магистралите Пази Боже.
13.
видял и патил
12.09.2018 07:30:40
1
1
"The railway from Paris to Marseille is a 862-kilometre long railway line".Ей ТОВА РАЗСТОЯНИЕ 1999г с техния бърз влак -tgv,го минахме за около 4 часа !
12.
до 1, 2, 3 и 4
12.09.2018 07:20:33
2
4
Ама как ДПС и Делян Пеевски щели да вземат БДЖ ? Вие чувате ли се ? ДПС е в ОПОЗИЦИЯ ! А една от основните цели на управлението на ГЕРБ вече десета година е "НЕДОПУСКАНЕ НА ДПС ДО ВЛАСТТА" ! Затова и Обединените Патриоти се включиха в управлението на България. А вие Пеевски, ДПС щели да купят стратегически сектор на страната !
Все едно ГЕРБ и Борисов са техни !
11.
Петър
12.09.2018 06:42:08
4
3
БДЖ трябва да се приватизира, незабавно! Тези пари са дълг за поколенията! А, тези дългове не спират, спират влаковете, като взимат и жертви!
10.
Ебах мързела
12.09.2018 00:29:34
1
3
Както ис глупавите пътища строи се без бъдеще.
Защото ако това разстояние се взима за 1 час никой няма да иска да живее в тъпа София.
9.
Е
12.09.2018 00:27:36
1
5
Няма никакъв смисъл от влакове с 160км.
В Китай се строят бързи влакове това разстояние Бургас София трябва да се взима за 1 час със хидравличен влак.
8.
каруцата
11.09.2018 23:17:40
0
13
флегмани вие все се правите че не знаете, заради вашите крадливи покровители не само бърз влак ами изобщо нищо няма да имаме само кредити имаме да плащаме ние и внуците ни , станаха 19 милиарда вече
7.
Така де
11.09.2018 22:46:43
2
17
Крадците от ГРОБ не се наядоха. Само ядат и серат и после пак са гладни изр*дите. Един бърз транспорт от София през Пловдив за Бургас ще задвижи морската икономиката, защото така софиянци и пловдичани ще идват по-бързо на разходка и почивка. Туристите в Бургас ще могат да посещават София и Пловдив и обратното. Това ще е добре и за бургазлии, които по-бързо ще отиват на лечение и по работа в София и Пловдив. Трябва да има влак, който се движи с минимум 200км/ч, а най-добре около 250км/ч. Просто народа трябва да ги измете тия Гробари на нацията, които открадоха държавната хазна, евро фондовете и забатачиха държавата с десетки милиарди кредити
6.
АЕЦ
11.09.2018 22:38:23
1
12
А между другото.... кво стана с АЕЦ Белене след поредния транш и започване от преди няколко месеца?
5.
Пенсионер
11.09.2018 22:35:43
0
12
Това се нарича оздравяване по Бойко Борисовски!
4.
GCHQ Chetelham
11.09.2018 21:54:35
1
11
фирмата ЖП Строи е на бизнесмена Д.ПЕЕВСКИ сьздадена е с цел облажване ИТОЧЕНЕ с ПАРИ от ОП-Оперативни Програми на ЕС за Транспорт.
ЖП ЗАЕМА над 25 МИЛИОНА лева ор австриската ЕРСТЕ Банк и ПИБанк за срок от 8 години са да задвижи фирмите ЖП преговаря с ТРРЕИС груп Холдингза ЖПлинията Пловдив-Бургас и Септември-Пловдив зацелта ЖП Строи на ПЕЕВСКИ купува машините Plasser & Theurer австрииско производсво за25 милиона с надежда да ЛАПНЕ 20 пьти по толкоз от ОП наЕС
3.
Слънчасал
11.09.2018 21:29:09
0
11
Нищо ново под слънцето
2.
Пфууу
11.09.2018 21:25:04
0
14
Има ли сектор, в който да няма корупция, поръчки за "наши" хора, лицемерие,лъжи...?
Да се мисли за хората, за тяхното удобство, да се подобри живота им...???????????? НЯМА! И няма да има с тези управляващи!!!
1.
Безаконие
11.09.2018 21:12:08
1
14
И желанието е на вашия шеф прасьо да "поеме" обществената поръчка и да се облажи с едни милиони и закупуване на "бързи" влакове от Турция.... Тоя филм вече го играха със спалните вагони, стига се правихте на ощипани. Обществена тайна е, че след закупуването на влаковете "Пътнически превози" ще премине в ръцете на дпс!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
6 кандидат-депутати от ГЕРБ-СДС, които заслужават Вашата подкрепа 6 кандидат-депутати от ГЕРБ-СДС, които заслужават Вашата подкрепа Те с добри биографии, притежават знания и умения, за да защитават интересите на своите съграждани БДЖ получи първите 19 вагони втора ръка от Германия, чака още 51 БДЖ получи първите 19 вагони втора ръка от Германия, чака още 51 Страната ни продължава традицията железопътният ни транспорт да е мърляв със стари изтърбушени влакове ЛГБТИ разбра, че няма как да пробие сред консервативните българи и таргетира децата чрез киното ЛГБТИ разбра, че няма как да пробие сред консервативните българи и таргетира децата чрез киното Ролята на лошите, разбира се, поемат закостенелите родители, които не разбират поривите на младите души Училището не трябва да е само сбор от уроци, изпитвания, оценки, а свят, в който учениците умеят да се забавляват Училището не трябва да е само сбор от уроци, изпитвания, оценки, а свят, в който учениците умеят да се забавляват Не можем да заменим ролята на учителя с робот, но в много от предметите дигитализацията навлезе  Жена почина в зъболекарски кабинет Жена почина в зъболекарски кабинет ИА „Медицински надзор“ назначи проверка по случая Разследват полицай, предлагал секс на 13-годишно момиче Разследват полицай, предлагал секс на 13-годишно момиче Униформеният е временно отстранен, след като в социалните мрежи е публикуван скандален клип Банките затягат ипотечното кредитиране Банките затягат ипотечното кредитиране От АББ отбелязват още, че банковата система у нас се характеризира с високи нива на капиталова адекватност Популярните бургазлии, които изпращат абитуриенти своите деца от Випуск 2024 Популярните бургазлии, които изпращат абитуриенти своите деца от Випуск 2024 Сред тях има бъдещи лекари, прависти, криминалисти и IT специалисти За екипа ми няма задна скорост, отсече Иван Гешев и представи листата на КП „Граждански блок” в Бургас За екипа ми няма задна скорост, отсече Иван Гешев и представи листата на КП „Граждански блок” в Бургас Партии в България няма, те са търговски дружества, които целят само едно - търговия с власт и влияние, каза лидерът на Коалицията Акад. Николай Денков, ПП-ДБ: За 3 години напреднахме 3 пъти по-бързо, отколкото за 12 г. с ГЕРБ и Борисов Акад. Николай Денков, ПП-ДБ: За 3 години напреднахме 3 пъти по-бързо, отколкото за 12 г. с ГЕРБ и Борисов Делян Пеевски и Бойко Борисов "дръпнаха ръчната спирачка" на държавата и затова отиваме на избори. България може да се управлява и без ГЕРБ, категоричен е доскорошният премиер
Какви изненади се очакват на изборите в Нидерландия Какви изненади се очакват на изборите в Нидерландия Крайнодясната Партия на свободата набира сила Шок: Крал Чарлз III удари шамар на Елизабет II след смъртта й Шок: Крал Чарлз III удари шамар на Елизабет II след смъртта й Едва ли някой е очаквал точно това да се случи с монарха на Великобритания Русия мести едностранно границата си в Балтийско море, за сметка на Литва и Финландия Русия мести едностранно границата си в Балтийско море, за сметка на Литва и Финландия Настоящите географски координати, установени от Съвета на министрите на СССР през 1985 г., „не отговарят напълно на сегашното географско положение“, твърдят авторите на проекта Той задмина по богатство майка си Той задмина по богатство майка си Имението Сандригам и замъкът Балморал са най-ценните активи Рейтингът на Джо Байдън се срива Рейтингът на Джо Байдън се срива Падна до най-ниското си равнище за последните две години Руски дипломат размаха пръст на ЕС, Брюксел ще си върне това, което възнамерява да "открадне" Руски дипломат размаха пръст на ЕС, Брюксел ще си върне това, което възнамерява да "открадне" Кирил Логвинов коментира плана за подаряване на Украйна печалбите от замразените руски активи  Украйна загуби и Клещеевка, а от Генщаба заговориха и за „маневри“ край Покровск Украйна загуби и Клещеевка, а от Генщаба заговориха и за „маневри“ край Покровск Руски дронове поразиха енергийни обекти и оставиха на тъмно части от Сумска област. Очаква се и там настъпление на окупаторите Телецът може да спечели много пари, а Овенът да се пази от досадници и насилници! Телецът може да спечели много пари, а Овенът да се пази от досадници и насилници! Хороскоп за деня – 22 май 2024, сряда Руснаците окупират Бали и на местните това не им харесва Руснаците окупират Бали и на местните това не им харесва Местен курорт беше преименуван на шега на "Новата Москва", но опасенията от колонизация не са на майтап Коя е хитовата прическа на Лято 2024 Коя е хитовата прическа на Лято 2024 Бретони и рошави коси за непринудена, но разкошна визия
Министърът на образованието Галин ЦОКОВ като Соломон: Министърът на образованието Галин ЦОКОВ като Соломон: Всички зрелостници ще получат точките от проблемната задача в матурата по БЕЛ Виц на деня Виц на деня - Разделихме се с жената!
- Вземи бутилка, да "удавиш" мъката!
- Не става!
- Защо, пари ли нямаш?!
- Пари има, мъка НЯМА!...
Виц на деня Виц на деня -Както казва Кобилкина: Има два вида рускини - вменяеми и невменяеми.
По време на с*ксове едните викат "в меня", а другите - "не в меня".
Статус във фейсбук Статус във фейсбук 9. Наистина харесвам обувките си. Удобни са, когато тъпчеш хората.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори