Защо няма да имаме истински бърз влак от Бургас до София, но ще похарчим 676 млн.лева
11 Септември 2018, Вторник, 16:16 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВЗаданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител
Обществената поръчка за новите влакове на БДЖ, която бе обявена официално в средата на август, едва ли ще превърне железниците в алтернативен и бърз транспорт, както е в Европа. Това става ясно още след първи прочит на съдържанието й, което можете да прочетете в детайли тук. Заданието на процедурата изглежда крайно съмнително, сякаш е подготвено за определен победител. Правилата бяха утвърдени без обсъждане – нито такова с ползващите услугите на железниците, нито на служителите на БДЖ. Това е осъществено въпреки обществения интерес и въпреки факта, че новите влакове ще се използват от българските граждани и ще бъдат закупени с техни пари.
Надеждите за новите влакове бяха по европейски пример да се превърнат в предпочитан заради скоростта и комфорта превоз. Това обаче изглежда няма да е така, тъй като умишлено в поръчката е въведена рестрикция за скоростта до 160 км/ч., докато очакванията бяха влаковете да се движат с не по-малко от 200 км/ч. Това на практика значи, че прибавяйки всяко спиране по различните гари в страната, разстоянието между Бургас и София с новия „бърз“ влак ще се взима за не по-малко от 5 часа.
Няколко експерти от българските академични среди са дали оценката си по въпроса, от която ясно личи, че те са на мнение, че скорости, по-ниски от 200 км/ч не са целесъобразни. Това обаче се случва преди повече от година.
„Поради факта, че при закупуване на нов подвижен състав е необходимо да се гледа в перспектива от около 30 години, не е целесъобразно при сегашното закупуване на нови влакове, максималната им скорост да се ограничава на 160 км/. Тези влакове трябва да оперират и с 180, а в обозримо бъдеще може би и с 200 км/ч. В този смисъл е целесъобразно конструктивната им скорост да бъде поне 200 км/ч.“, съветват експертите.
А може ли при съществуващата инфраструктура влаковете да се движат с над 200, та дори 250 км/ч. Експертното мнение е, че може.
Към днешна дата тяхното мнението е променено. В изявление във фейсбука си от 24 юли т.г. министърът в оставка Ивайло Московски заявява, че основен аргумент за намаляването на скоростта от 250 до 160 км/ч е поддръжката на влаковете, т.е. цената. „...подвижен състав, който да отговаря на тези параметри, би струвал с около 30 до 50% повече от този, който сме заложили към момента“, пише Московски.
С други думи поръчката, която е за общо 42 влака, ще излезе на по-голяма стойност ако бъдат добавени машини, развиващи скоростта от 200 км/ч. Ето как се е променила заявката само за 1 година.
Проста сметка установява следното. Предложението от м.г. е за общо 8690 пътника с 41 влака. 6 от тях, движещи се със скорост по-висока от 200 км/ч, което на практика значи, че могат да изминат 2 до 3 пъти повече курсове дневно от останалите влакове. Стойност 679 млн. лв.
Предложението от тази година има "значително" по-голям капацитет. С капацитет от 8700 пътника, 1 влак повече и 3 млн. лв, по-малко (0.44% от общата стойност), с него българският пътник губи 6 влака, с които да стига от Бургас до София за не повече от 2.5-3 часа – нещо, което би било истинска конкуренция на автомобилния транспорт.
Странен отчет и „пропуснати“ опции
През юни т.г. излиза един меко казано странен отчет. От него става ясно, че БДЖ трябва да се конкурира с автобусните фирми. Явно е пропуснат фактът, че 80% от транспорта в България се извършва с автомобили и именно те са „прайс-мейкъра“, пишат от Гражданска инициатива за обществен и релсов превоз.
Лошо впечатление прави и фактът, че от ръководството на БДЖ излиза със становище в обществената поръчка да не се разглеждат варианти, различни от мотрисни влакове. (бел. а. Мотрисните влакове представляват състав от няколко неразделни вагона, като обикновено двигателите се намират в двата крайни вагона. Те се ползват предимно за градски и крайградски превоз и не са удобни за междуградски такъв)
„Пропуснатата“ умишлено или не опция е т.нар. концепция "пуш-пул". При нея, както при сегашните влакове, утилизирани от БДЖ, имаме бутащ или дърпащ локомотив, който води цялата композиция. Хубавото при този модел е, че е разглобяем – казано с други думи, ако се наложи, има опция няколко локомотива да бутат или дърпат по-голяма или по-тежка композиция, а при аварии, вместо до мястото да пътува втори мотрисен влак, може да се стигне с прост локомотив. Снимката долу описва точно предимствата и недостатъците.
С тези и други нередности и „пропуски“ към обществената поръчка, възниква един въпрос.
Редно ли е след като обществото не е попитано за въпросната процедура, обществената поръчка да продължи в този вид и парите на българския данъкоплатец да бъдат похарчени за нещо, което не е оптимално.
Отговорът оставяме на вас.
Изкуственият интелект и големите данни създават треска за центрове за данни в Европа
200 000 евро за семейството на Шумахер заради генерирано с ИИ интервю
Край на сагата, Левски преподписа с Марин Петков
Вдигат паметник на гларуса във Варна
Празнична селекция „За буквите“ по случай 24 май в EON Видеотека
Ето колко време трае идеалният секс
23/05/2024, Четвъртък 22:00
2
5 неща, за които мъжете лъжат
23/05/2024, Четвъртък 21:40
1
Ябълковият сладкиш, който домакините не спират да обсъждат
23/05/2024, Четвъртък 21:21
0
Тази диета намалява риска от хронични проблеми
23/05/2024, Четвъртък 21:00
0
Шок: Крал Чарлз III удари шамар на Елизабет II след смъртта й
23/05/2024, Четвъртък 20:40
5
Кошмар застига 3 зодии до края на май
23/05/2024, Четвъртък 20:20
0
Историческо! Всички бургаски абитуриенти дефилираха в морския град ден преди бала си (СНИМКИ)
23/05/2024, Четвъртък 20:17
0
Това е перфектната рецепта за бухтички – без мая, но се надуват двойно в тигана и не попиват олио!
23/05/2024, Четвъртък 20:00
0
Терзиев дарява заплата за пострадали от наводненията
23/05/2024, Четвъртък 19:42
0
Изкуственият интелект и големите данни създават треска за центрове за данни в Европа
23/05/2024, Четвъртък 19:14
0
Край на сагата, Левски преподписа с Марин Петков
23/05/2024, Четвъртък 18:50
0
Задържаха близо 400 г наркотици в Софийско
23/05/2024, Четвъртък 18:24
1
А на пощите, защото вървяха по пътя на БДЖ и ги съдипаха и тях.
Все едно ГЕРБ и Борисов са техни !
Защото ако това разстояние се взима за 1 час никой няма да иска да живее в тъпа София.
В Китай се строят бързи влакове това разстояние Бургас София трябва да се взима за 1 час със хидравличен влак.
ЖП ЗАЕМА над 25 МИЛИОНА лева ор австриската ЕРСТЕ Банк и ПИБанк за срок от 8 години са да задвижи фирмите ЖП преговаря с ТРРЕИС груп Холдингза ЖПлинията Пловдив-Бургас и Септември-Пловдив зацелта ЖП Строи на ПЕЕВСКИ купува машините Plasser & Theurer австрииско производсво за25 милиона с надежда да ЛАПНЕ 20 пьти по толкоз от ОП наЕС
Да се мисли за хората, за тяхното удобство, да се подобри живота им...???????????? НЯМА! И няма да има с тези управляващи!!!