×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България


Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България
През лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно
11 Август 2017, Събота, 00:01 ч.
Източник: Животът днес

На тричленно семейство пътуването със самолет за морето му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума

България беше една от държавите с най-развита мрежа за вътрешни въздушни съобщения. До 1990 година БГА „Балкан“ поддържаше редовни целогодишни самолетни линии до Варна, Бургас, Силистра, Търговище, Русе, Горна Оряховица и Видин. През 80-те години на миналия век бяха организирани и полети до Кърджали, които се изпълняваха с вертолет „Ми-8“.


Пътнически вертолет „Ми-8“


В различни периоди от развитието на българската авиация са изпълнявани полети от София до Стара Загора, Пловдив и Плевен, както и от Горна Оряховица до Варна и Бургас.

За относително малката територия на България гъстата вътрешна самолетна мрежа се обяснява с планинския релеф и липсата по онова време на скоростни автомобилни пътища, както и с дългите авиационни традиции на страната. Преди изграждането на съвременните магистрали и първокласни пътища пътуването от София до Варна със съветските автомобили отнемаше поне 8 – 10 часа. Дори до отдалечения на едва 211 км. Видин с автомобил или влак се пътуваше около 5 часа. Затова самолетите бяха много желан транспорт, особено при служебни командировки, в които билетът се заплащаше от държавата.

Схема на вътрешните самолетни линии на БГА „Балкан“ през 80-те години на ХХ в.

Цените на самолетните билети през 80-те години на ХХ в. бяха следните:
София – Варна (респективно Варна – София): 22 лв.
София – Бургас: 20 лв.
София – Силистра: 22 лв.
София – Търговище: 16 лв.
София – Русе: 16 лв.
София – Горна Оряховица: 12 лв.
София – Видин: 11 лв.

За сравнение влаковият билет втора класа София – Варна редовна цена струваше 10.50 лв.



„Ту-134“ беше сред основните самолети във флотилията на „Балкан“ както за международни, така и за вътрешни полети

На фона на днешните цени на самолетните билети посочените по-горе може да изглеждат ниски, но не бива да се забравя, че обичайната начална заплата на висшист се движеше между 150 и 200 лв. Т.е. ако тричленно семейство тръгне със самолет за морето, това му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума.

Особено през лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно. В докомпютърната ера купуването на билет за самолета си беше цяло приключение. Мнозина си спомнят бюрото на БГА „Балкан“ за вътрешни линии на софийската улица „Софийска комуна“ 10. Днес улицата се казва „Княз Александър“, а на мястото на билетните каси е разположена сладкарница. Пред врата на бюрото от ранна сутрин се извиваха опашки. Вътре на отделни гишета се продаваха билетите за различните направления, като на самото гише на лист хартия бяха написани датите и часовете за полетите до съответния град за месец напред. Често се означаваше и типът на самолета, с който ще се изпълнява полета.

Всеки пътник се записваше в специална тетрадка под пореден номер и получаваше билет, написан на ръка от служителката. За бързина и улеснение често те не написваха пълните имена на градовете, а София беше „Сф“, Варна – „Вн“, Бургас – „Бс“, Видин – „Вд“ и т.н. За разлика от сега, изгубването или забравянето на хартиения билет създаваше големи главоболия и без този документ просто не можеше да се лети. Друга особеност е, че обикновено от София не можеше да се купи билет и за връщане със самолета. В столичното бюро имаха някаква квота от билети в обратната посока, но тя се изчерпваше много бързо и често се налагаше пристигналият в който и да е град със самолет веднага да отиде в местното бюро на „Балкан“, за да търси билет за връщане.

Затова с голям ентусиазъм беше посрещнато въвеждането на така наречената видеорезервационна система „Габриел“, нещо като прадядо на сегашните дигитални системи за резервация и продажба на самолетни билети. Така или иначе цените бяха твърди и не се влияеха нито от това колко време преди полета е купен билетът, нито от това дали е еднопосочен или двупосочен.

През лятото до Варна и Бургас имаше над 20 полета дневно, при това с всички типове самолети, с които БГА „Балкан“ разполагаше. Естествено, желанието на хората беше да летят с по-големите и бързи машини като „Ту-154“ и „Ту-134“, но при липсата на места, никой не се отказваше и от „Ан-24“. По тези линии летяха също „Ил-18“ и „Як-40“.


Салонът на „Ан-24“ не предлагаше особен комфорт, но побираше 48 – 50 души, които за час стигаха до другия край на България

По-големи самолети („Ту-134“ и „Ил-18“) изпълняваха вътрешни полети и до Търговище, докато до Русе, Силистра, Видин и Горна Оряховица летяха само станалите нарицателни „Ан“-чета.
Правилата изискваха при вътрешен полет пътникът да е на летището най-късно 20 минути преди часа, определен за излитането. Минаваше се на гише, където се представя билетът и се приема багажът. Всеки получаваше и бордна карта, но без конкретно определено място. Затова когато автобусът, закарал пътниците от терминала до стълбичката на самолета, отвореше врати, наставаше сериозно бутане кой ще влезе в салона по-напред, за да заеме желаната седалка.
По време на вътрешните полети се предлагаха бонбони за смучене, мокри кърпички за почистване на ръцете, кафе, чай и вода.

Продължителността на полетите беше приблизително следната:
София – Варна:
„Ту-154“ – 35 минути
„Ту-134“ – 40 минути
„Ил-18“ – 50 минути
„Як-40“ – 45 минути
„Ан-24“ – 1 час и 15 минути

До Бургас времетраенето на полета със съответните типове самолети беше с около 5 мин. по-кратко.
От София до Видин „Ан-24“ летеше 35 минути, до Русе – 50 минути, до Горна Оряховица – 40 минути, до Силистра – 1 час и 10 минути, до Търговище – 50 минути.

С изключение на Варна и Бургас, чиито летища бяха свързани с центъра на града с редовна автобусна линия, в останалите градове автобусните връзки бяха предвидени според съответните полети.

До Видин целогодишно се поддържаха два полета дневно – сутрин и вечер; до Горна Оряховица – 3 полета, до Русе – три полета, до Търговище, което практически обслужваше и Шумен и Разград – между 3 полета през зимата и 5 – 6 през лятото, до Силистра – 2 полета.



Днес летището в Русе не обслужва редовни полети, както и летищата във Видин, Горна Ораховица, Силистра и Търговище

Поради постоянните зимни мъгли над София и особено в района на летище Враждебна, честа картина беше закъснението и отмяната на полети заради лоши метеорологични условия. Тогава в тесния салон на „Вътрешни линии“ наставаше истинско стълпотворение. Както и пред касата за билети, защото много от пътниците се опитваха да сменят отменения полет с друг – до възможно най-близкия до целта им град.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
4
Коментара по темата
4.
fsd
12.08.2017 18:03:32
1
1
Няма са притеснявате след три години краденето свършва. През 2020 спират eврофондовете защото се смята че до тогава страната се е стабилизирала иконимически.Така че който крал до тогава крал пък който не е да му мисли как ще връща чужди пари. Затова кака ви Кури толкоз я е яд че неможа нищо да излапа от тез фондове само боко и герб:)
3.
до 2
12.08.2017 16:07:56
4
3
Горбачов-предателя и агент на ЦРУто и българските му вербовани агенти в ЦКто направиха преврата и предадоха България като колония на хамеркиканците
2.
Въпрос
12.08.2017 12:47:45
9
10
Щом имаше държава,защо направихте преврат и я разрушихте бе комунисти ?
1.
mtv
12.08.2017 09:29:17
9
31
тогава имаше ДЪРЖАВА !!!сега има КОЧИНА с подивели нерези......
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Обединителна фигура застана начело на БСП в Бургас Обединителна фигура застана начело на БСП в Бургас Паруш Парушев получи подкрепата на днешната общинска конференция  Кои партии изненадващо могат да станат част от следващото НС, вижте водачите им в Бургас Кои партии изненадващо могат да станат част от следващото НС, вижте водачите им в Бургас „Левицата“ и „Център“ на Васил Божков са с най-големи шансове да преминат 4-процентовата бариера, убеден е проф. Александър Маринов Тежка катастрофа на "кръстовището на смъртта" Тежка катастрофа на "кръстовището на смъртта" От Агенция „Пътна инфраструктура” преди дни представиха проект за евентуално изграждане на кръгово движение в участъка Стартира първото издание на „Созопол рън“, дъждът не уплаши спортните ентусиасти Стартира първото издание на „Созопол рън“, дъждът не уплаши спортните ентусиасти Целим чрез спорт да удължим сезона в крилата му – април-май и септември-октомври, каза кметът Тихомир Янакиев Това ли е зубърът, който все реве на класната в "Хелс Китчън" Това ли е зубърът, който все реве на класната в "Хелс Китчън" Поведението на Чоткин е абсурдно - не е подходящо за възрастен човек Готвят големи промени в застраховките на МПС-та, шофьорите ще плащат яко, ако предизвикат ПТП с превишена скорост Готвят големи промени в застраховките на МПС-та, шофьорите ще плащат яко, ако предизвикат ПТП с превишена скорост Предложението е шофьорите да плащат за обезщетенията за увредено имущество и пострадали хора, ако катастрофата е станали след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км/ч Борислав Сандов, "Зелено движение": Бяхме изолирани от ПП-ДБ Борислав Сандов, "Зелено движение": Бяхме изолирани от ПП-ДБ Нашите политики бяха изключени напълно, подчерта той Извънредно! На бул. "Струга" в Бургас почерня от полиция, шест патрула заклещиха джип БМВ на дрогиран шофьор Извънредно! На бул. "Струга" в Бургас почерня от полиция, шест патрула заклещиха джип БМВ на дрогиран шофьор Според непотвърдени данни проверката е за алкохол и наркотици Динко пред Флагман.бг: Никой не ме издирва, в „Сърце и мозък“ съм с опасност за живота Динко пред Флагман.бг: Никой не ме издирва, в „Сърце и мозък“ съм с опасност за живота Ямболският бизнесмен е приет по спешност в болница преди няколко дни Без Шенген по земя пазаруваме стоки с до 18% по-скъпо Без Шенген по земя пазаруваме стоки с до 18% по-скъпо Над 1 милиард лева е загубила българската икономика само за година
Консулът ни в Одрин: Има пострадали българи при катастрофата с автобус в Турция Консулът ни в Одрин: Има пострадали българи при катастрофата с автобус в Турция Генералният консул допълни, че причините все още се разследват Той още не може да повярва, че е министър Той още не може да повярва, че е министър Не мога да свикна с обръщението "господин министър", призна Евтим Милошев Може ли да познаете коя е тази очарователна гимнастичка Може ли да познаете коя е тази очарователна гимнастичка Оказа се, че Киара е тренирала художествена гимнастика в националния отбор на България Усмивката му ще замръзне, експертизата доказа, че е карал със 165 км/ч при убийството на Ферарио Спасов Усмивката му ще замръзне, експертизата доказа, че е карал със 165 км/ч при убийството на Ферарио Спасов Обвинението срещу Начо е преквалифицирано  Службите започват да работят срещу нас, когато идват избори, убеден е Даниел Лорер Службите започват да работят срещу нас, когато идват избори, убеден е Даниел Лорер Според него прокуратурата трябва да си върши работата професионална по случая с Живко Коцев, а не да се окаже, че сега трябва да плащаме на НЕКСО 4 млрд. лв Цирк взриви ефира: Бонев и Хекимян побесняха, хванаха се за гушите Цирк взриви ефира: Бонев и Хекимян побесняха, хванаха се за гушите Обещанията за увеличение на заплатите в градския транспорт и персонала в детските градини и ясли ще остане само на хартия, убеден е общинският съветник от ГЕРБ В Гърция не си поплюват - глобиха с 1,5 млн. евро 11 търговски вериги В Гърция не си поплюват - глобиха с 1,5 млн. евро 11 търговски вериги Стриктното спазване на върховенството на закона от всички не подлежи на обсъждане, заяви министъра на развитието Костас Скрекас Мъж се самозапали пред съда, в който се води процесът срещу Тръмп Мъж се самозапали пред съда, в който се води процесът срещу Тръмп Човекът е горял в продължение на няколко минути Пари за Скорпиона, а Рибите да внимават, защото им се дава магическа сила Пари за Скорпиона, а Рибите да внимават, защото им се дава магическа сила Хороскоп за деня – 28 февруари 2024, сряда Служебният премиер се срещна с американския посланик. Какво си казаха? Служебният премиер се срещна с американския посланик. Какво си казаха? Изграждането на 7-и и 8-и блок на АЕЦ "Козлодуй" е основен приоритет, гарантира Главчев
Антон КУТЕВ, съветник на президента Антон КУТЕВ, съветник на президента "Симпатичният" Даниел Митов може да повлияе на вота в чужбина Виц на деня Виц на деня Между приятелки:
- Моят мъж толкова се уморява на работа, че не си чувства нито ръцете, нито краката, нито рогата.
Виц на деня Виц на деня Две съседки си говорят:
- Сийке, вече си избрах един семеен лекар!
- Аз пък си избрах един несемеен!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Сега имаме цяло поколение прецакани нарциси, защото мамчетата им са им казвали, че са специални
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори