Спомени от соца: С кораб по канала Пловдив – Бургас, историята на един неосъществен проект


Спомени от соца: С кораб по канала Пловдив – Бургас, историята на един неосъществен проект
От изхода на Пловдивското пристанище – до моста при входа в Бургаския залив каналът е дълъг 300 километра
04 Февруари 2017, Събота

Социалистическа България планира да прокопае канала Бургас – Чирпан – Пловдив и така да свърже Черно море с Марица



При цялата си днешна бедност нашата земя е пълна със зарити съкровища. Но не от антични или прабългарски времена, а от продължилата само девет петилетки епоха на планова икономика. Голяма част от външния дълг – тази, която не беше открадната или изядена – беше погребана в мегаломански проекти, чиито руини и днес стърчат тук-там из родината, съобщава socbg.com.

София щеше да стане пристанище на река Искър чрез плавателен канал от Панчарево до Павлово. Хиляди работници копаеха, чакаха с часове автобуси и имитираха ентусиазъм. Каналът край София беше изкопан, но след това се разбра, че за него няма вода. Безсмисленият ров беше изоставен по ирония на съдбата точно тогава, когато се започна строежът на „Кремиковци“. Друг мегаломански проект, за който сме ви разказали е плавателният канал Варна – Русе, който за зло или добро остава само на хартия.

Но най-перфидният замисъл на режима беше да издърпаме килимчето изпод съседна Турция, членка на вражеския военен блок НАТО. От времето на Петър Велики проливите към Средиземно море – Босфорът и Дарданелите, са били цел на руската имперска политика, която Сталин превърна в съветска. Социалистическа България щеше да реши проблема, като прокопае канала Бургас – Чирпан – Пловдив и така да свърже Черно море с Марица

През 1972 година се планираше по този канал да минават 150 хиляди тона товари. А после, разбира се, презокеанските кораби щяха да предпочетат този по-кратък път от Одеса до Солун през Карнобат и Истанбул щеше да остане на сухо. Това, разбира се, бяха комични планове, но никой не смееше да го изрече на глас.

В следващите редове ви представяме един репортаж, за това как би изглеждал този плавателелен канал през 1970 г., ако се беше изградил дотогава.


Синият тролейбус лети плавно и без шум по асфалтирания крайбрежен булевард. Отдясно красиви, жилищни блокове са потънали в зеленина, а отляво лъщи като сребърно огледало широко разлялото се езеро. По него браздят спортни глисери, лекокрили яхти, разперили платна като пеперуди, и гребни лодки с подранили спортисти. На укрепения и богато залесен насрещен бряг се издигат дворците, на международния мострен панаир. По средата на езерото е „Острова“ —любимо място за отдих на пловдивчани. Вляво са пристанищните постройки и складове. Високо над покривите им като човки на гигантски птици се спускат и отново се вдигат стрелите на кейовите електрически кранове, които товарят и разтоварват кораби и шлепове.

Тролейбусът спира пред кокетна пристанищни сграда. Минаваме през украсената с табла и картини, от наши известни художници чакалня и излизаме на кея… Ето и самото пристанище с кейовите стени, складовете, съоръженията. Басейнът му има водна площ, широка около 200 метра — и най-големият кораб може свободно и безопасно да маневрира. (При завъртването си един кораб прави кръг с диаметър три пъти по-голям от дължината му.)

Два маяка ограждат входа на пристанището. Зад тях се простира езерото, което стига до бреговете на изложбения град.

Белият като лебед пътнически кораб „Тракия“, с който ще пътуваме по канала до Бургас, ни чака. В осем часа, след последния сигнал на сирената, въжетата ое отвързват от кея. На командния мостик се чуват отсечените заповеди на капитана. Телеграфът звъни и предава нарежданията до машинното отделение. Тялото на кораба затреперва. Винтът хвърля високо няколко водоскока и започва да плете сребърен път по тихата водна повърхност. Завързаните до кея рибарски и спортни лодки танцуват под тласъците на образуваните от минаването на кораба вълни. Нашето пътуване по канала започна! Прекосяваме езерото, в което е се е разляла Марица от преграждането й с бента, и навлизаме в самия канал. Той се губи и блести в далечината като стоманена, лента. А от двете му страни като безмълвни стражи издигат чела стройни тополи.

***

Напоително-плавателният канал е построен, за да служи главно като основен резервоар за набиране, пренасяне и разпределяне на идващите от Родопите, Рила и Стара планина води, които се използуват за напояване на Тракийската равнина от Пловдив до Бургас. Размерите му дават възможност по него да плават кораби със среден тонаж. С построяване на някои допълнителни съоръжения и необходимия брой шлюзове – той е превърнат в плавателен. От изхода на Пловдивското пристанище – до моста при входа в Бургаския залив каналът е дълъг 300 километра. Средната широчина на водата е 30 метра при най-малка дълбочина 3 метра. Размерите и формата на коритото са определени така, че по него могат да пътуват кораби с максимални размери: дължина — 60 метра, ширина — 6.50 метра и газене (потъване)’ — 2 метра. Когато един кораб се двйжи по тесен канал, съпротивлението на водата е много по-голямо, отколкото в езеро или море. За да бъде това съпротивление в границите на допустимото, напречното сечение на потопената част на кораба трябва да се отнася към напречното сечение на водата в канала от 1:5 до 1:6. Колкото е по- голяма скоростта, толкова по-голяма вълна се надига след кораба и залива и руши бреговете. За всеки канал в зависимост от корабите, които плават по него, се определя една „критична скорост“, която те не трябва да надвишават. В нашия канал тази критична скорост е 9 километра в час.

По дължината си каналът се състои от прави и криви участъци. Кривите части представляват дъги с радиуси 6 пъти по-големи от дължината на плаващите по него кораби. Така корабите спокойно и безопасно завиват.

Коритото на канала следва една хоризонтални линия. Той не може да има плавни завои и същевременно да бъде навсякъде еднакво вкопан в земята. Коритото му на места е вкопано от 10 до 30 метра, а другаде то минава върху изкуствено създаден насип. Над дълбоките и тесни долове, както и над железопътните линии и шосета коритото минава по „мост-канали“. Един „мост-канал“ представлява обикновен стоманен или бетонен мост, който вместо перила има стени. Другаде пък каналът се провира в къс тунел под някоя река или път. А на едно място, за да избегне голям завой, водата и корабите минават през тунел, дълъг 6 километра.

Каналът се врязва през различни видове почви, някои от които задържат водата, а други я пропускат повече или по-малко. За да се намалят огромните загуби на вода, участъците, където коритото е вкопано в пясък, чакъл или напукани скали, са уплътнени, като дъното е постлано с трамбована глина, дебела средно 80 сантиметра. За да не се размива и поврежда тази глина от движението на корабите, върху нея е насипана защитна покривка от чакъл, пясък и пръст, дебела метър. В скалистите места, които са силно напукани, стените на канала са облицовани с бетон.

Въпреки всички тези мерки за една година се загубва вследствие поливане, изпарение и пропуски при различните съоръжения към 200 милиона кубически метра вода!

Малките поройни дерета (няколкостотин на брой) са прекарани или под канала с „дюкери“, или над него с улеи. Дюкерът представлява една го¬ляма крива тръба, по която водата на рекичката слиза, от едната страна, минава под дъното и излиза от другата страна на канала.

Но ние казахме, че като тръгваме от Пловдив, ще пристигнем в Бургас. И всеки правилно ще си зададе въпроса, дали този канал не представлява една бързотечна река, чиито води трябва да слязат със 160 метра на 300 километра път, тъй като Пловдив е на височина 160 метра над морското равнище, а каналът завършва при морето. Каналът не е никаква течаща река, а се състои от няколко хоризонтални части, свързани помежду си със стъпала — „шлюзове“. За да напоява колкото е възможно повече площ, каналът е прокаран на границата между полите на планината и равнината. От Пловдив до километър 45 той върви хоризонтално и на височина 157 метра над морското равнище. След това посредством два шлюза и една помпена станция нивото му се повдига на 200 метра над морското равнище и така продължава с хоризонтално дъно 100 километра, до пресичането на река Тунджа. Оттам вече започва слизането. При тази пресечка реката е преградена с един бент, за да се образува езеро с постоянно ниво, по-ниско с два метра от горния канал. Оттук нататък, на едно протежение още 100 километра, нивото на водата остава 198 метра над морето до влизането в голямото Поляновградско езеро, където с шлюз се слиза на 180 метра. С друг шлюз се излиза от езерото и след 30 километра, при язовира „Българево“, започват няколко групи шлюзове, с които се слиза от 170 метра до морското равнище в Бургаското езеро.

По нашия канал има всичко 24 шлюза, които дават 43 метра качване откъм страната на Пловдив и 200 метра слизане от страната на Бургас.

Водата в канала въпреки хоризонталното дъно не е в покой. През зимата тя тече към Поляновградското езеро, където се складира. През лятото се връща обратно на запад, за да напоява плодородните полета на Тракия.


Надлъжен и напречен разрез на канала

Мнозина задаваха години наред въпроса: „Откъде ще се вземе водата?“ Вие вече сигурно се питате откъде идват десетките кубически метра вода в секундата, които текат по канала и се разливат по жадните за влага полета? — Те идват от Баташкия водносилов път, от язовирите на Топол¬ница. Стряма, Тунджа и други укротени и регулирани реки слизащи от Средна гора и Стара планина.

За нуждите на напояването по южния бряг на канала, на подходящи места, има изградени саваци, през които става пускането на вода в напоителните канали. От своя страна тези канали се разклоняват на все по-малки и по-малки канал чета и вади, докато водата достигне до корените на растенията.
Бреговете на канала извън населените места са богато озеленени и засадени с декоративни и плодни дървета. По единия бряг върви широко асфалтирано шосе, по другия — по-тесен — служебен път за нуждите на поддържането на канала.

По протежението на канала има три големи, модерно обзаведени пристанища — Пловдив, Стара Загора и Сливен, и 50 средни и малки — за обслужване на селата, през и покрай които минава самият канал.

За построяването на напоително-плавателния канал са извършени 40 милиона кубически метра изкопи и са излети 500 хиляди куб. метра бетон.

***

Нашият параход „Тракия“ продължава да се носи плавно между двата зелени бряга, като завива ту вляво, ту вдясно. Зад кърмата вълните образуват разперено ветрило, чиито краища се бият в укрепените с каменна облицовка брегове. Задминаваме влекач с четири шлепа, натоварени с цимент от Димитровград за Бургас. Каква икономия се постига с този воден път, личи от факта, че четирите шлепа с товар 2,000 тона се влачат от малък влекач с 200 конски сили!

В салона става вече горещо. Всички излизат на палубата, където под прохладната сянка на разпънатото платно са наредени лежащите столове. Лекият ветрец, образуван от движението на кораба, гали лицата и създава прохлада. Всеки от пътниците търси удобно място, за да се разположи и да се наслаждава на красивите гледки, които една след друга се сменят пред погледа. С нас пътуват към 300 души пътници.
Спираме за няколко минути на пристанището до село Скутаре. На кея има голямо оживление. Товарят се два шлепа. Много хора чакат редовния пътнически кораб от Стара Загора, който ще ги откара в Пловдив. След 10 минути престой корабът отново се отделя от кея и завйва на североизток … Пристанище Трилистник също е изпълнено с чакащи пътници. Току-що е пристигнал пътническият кораб „Септември“, поддържащ редовен рейс Стара Загора—Пловдив и обратно. По палубата му цари веселие. Младежи и девойки танцуват под звуците на радиоуредбата.

Престоят тук е още по-кратък, защото нашият кораб е „експрес“, който се спира само на големите пристанища, а спирането му на тези две малки пристанища е по изключение.

С голям завой каналът се насочва на изток и постепенно започва да потъва в земята. Бреговете стават все по-високи и достигат до 10 метра. Като че се движим по улица, оградена с непрекъснати високи здания. На предени израства някакъв чудноват бетонен мост, под който минава каналът. Това е улеят на река Стряма. Тук се кръстосват реката и каналът. Каналът минава под реката, а нейните води са събрани и текат по този мост. След минаването под улея бреговете отново започват да се снижават, докато полето пак изплува пред погледа ни.

Не спираме в пристанищата на селата Манолско Конаре, Шишманци, Опълченец и Оризово. Само когато се изравнява с тях, корабът намалява хода на машината, за да не се повредят лодките и корабите, вързани на кейовете, от движението на вълните. Отляво хълмовете започват да се възвишават и сливат с полите на Средна гора. „Тракия“ намалява скоростта си и внимателно плава по мост-канала на река Омуровска. След няколко минути пред нас се изправят стените и вратите на първия шлюз.

С приближаването ни 15 метра високата врата бавно се вдига нагоре като завеса на театър и открива входа на първия двоен шлюз. Тук разликата между горния и долен канал е 43 метра и се преодолява чрез два двойни шлюза. Първият повдига корабите на 22 метра, а вторият — на 21 метра. Между двата шлюза има канал от три километра за разминаване на корабите.

Внимателно и с умение капитанът вкарва кораба между високите стени на първия басейн. Задната врата се затваря. Около кораба започват да се образуват кръгове от навлизащата през долните канали вода. Стените започват бавно да слизат във водата. Това ни изглежда така, защото с пълненето на басейна корабът се вдига нагоре. След 15 минути водата в двата басейна се изравнява, 1 вратата между тях се отваря и ние преминаваме във втория. А след още 15 минути влизаме в междинния канал. Ние сме се покачили на 22 метра! След пропътуване на този канал, по който срещаме няколко кораби и шлепове, чакащи ред за слизането към Пловдив, влизаме във втория двоен шлюз. Тук се повтаря същото действие и корабът ни се качва с още 21 метра. Тези шлюзове са изградени от бетон, а вратите им — от стомана и тежат всяка по 60,000 килограма! Отварянето и затварянето на вратите, пълненето и изпразването на басейните и свързаните с тези действия сигнали и заповеди се извършват от едно централно място.

Ние сме вече в главния канал, на височина 200 метра над морското равнище. Тук в широко изкуствено езеро пристигат водите от Баташкия водносилов път, от язовирите на Тополница, от Стряма и други укротени реки. Те се движат по напоителния канал през Пазарджишкото поле и се вливат в това езеро, откъдето каналът продължава като напоително-плавателен.

Часът е 16. Продължаваме пътуването.

Околността тук е но-красива и разнообразна. Нашият кораб се носи между лозя с натежали гроздове и грижливо подредени овощни градини. Надясно, в низината, се вият и блестят на слънцето релсите на железопътната линия София —Пловдив — Бургас, а вляво става все по- стръмно и по-стръмно… Спираме за 5 минути на Чирпанското пристанище и пак гледката започва да се мени непрекъснато. Завой вляво, и пред нас се изправят величествено две вертикални стени, между които се провира каналът. Това е големият просен при Чирпан. Тук каналът е трябвало да мине през хълма, който се спуска срещу града. Най-голямата височина на просичането е 30 метра, при дължина 2 километра.
След няколко часа пътуване в хълмистата местност при село Ездач навлизаме в Старозагорското поле…

Един час след като сме задминали село Християново, вляво пред нас се изправя красивата бяла постройка на ВЕЦ „Стара Загора“.


Камерите и шлюзовете на мегапроекта

Водите, които движат мощните турбини на тази водно-електрическгг централа, идват чак от язовир „Георги Димитров“. Покорни на човешката воля, те лъкатушат по изкуствените канали, провират се през тунелите, докато най-после стремглаво летят по стоманените тръби към Старозагорското поле. След като предадат своята енергия на турбините, усмирени и тихи, навлизат в напоително-плавателния канал.

Стара Загора има две пристанища. Едното е товарно и се намира в западните покрайнини на града, а другото е пътническо и е в центъра, до главния площад.

„Тракия“ застава на пътническия кей. Оживлението покрай канала и по залетия в светлина площад е голямо. Никой не би познал задушния прашен град Стара Загора от преди десет го-дини! Какви невероятни промени донесе този канал за градовете и селата, през които минава, може да разбере само очевидецът.

Точно в 22 часа, сред възгласите и маханията на изпращачите, корабът ни се отделя от кея и пътуването продължава…

Лятната нощ е вече настъпила. За безопасното водене на кораба всички светлини отвън са затъмнени. На командния мостик също е пълна тъмнина, само прожекторът размахва сноп от светлина и постоянно удря с него ту единия, ту другия бряг… Къщите остават зад нас. Минаваме мост-канала над река Бедечка и пак навлизаме в Старозагорското поле. Окъпани в електрическа светлина, се редят по бреговете голе­ми и малки села. Всяко от тях си има пристанище. За всяко селище кана­лът е път за съобщение, извор на благодатна влага за полета, място за игра и спортуване на младежите. Ре­дят се: Зора, Хрущене… Корген… Попово.

Часът е 5. На изток руменее зора­та. Пред нас и вляво се издигат стръмните склонове на Средна гора. Каналът като че ли потъва и изчез­ва в недрата на изпречилата се на пътя му височина.

Макар и да е още рано, всички са излезли на палубата. Предстои да се види нещо наистина интересно. Това е тунелът. Тук каналът пресича про­стрелия се на пътя му склон с ту­нел. Това обаче не е обикновен тунел, а тунел-гигант, през който минават параходи!

Този корабоплавателен тунел, най- скъпото и най-трудно за изпълнение съоръжение от целия канал, е дъ­лъг 6 километра, широк 12 метра и висок 10 метра. От двете страни, към стените на тунела, над водната повърхнина по цялата му дължина има построени площадки, широки по 1.50 метра. По тях се движат хората, занимаващи се с поддържането на тунела. Тези площадки същевременно и направляват корабите по средата на водата, като не им позволяват да се удрят в стените. Отгоре на тунелния свод е прокаран релсов път, по който се движат специални електролокомотивчета.

Тъй като в тунела напречното се­чение на водата се стеснява почти на­половина, то течението значително се увеличава. При такива условия никой кораб не би могъл да се движи и управлява със собствената си машина. Затова корабите се прекарват през тунела, като се теглят от едно локо­мотивче, а по-големите — от две. Преминаването трае средно 1 час. Всеки кораб се провежда отделно, като при това се изисква особено вни­мание. Ако потъне някой плавателен съд вътре в тунела, ще прекъсне ця­лото движение, а изваждането му ще бъде много трудно.

Ето и нашият кораб „Тракия“ е за­станал пред входа. Въжетата от локомотивчетата се подават и закрепват здраво за носа и кърмата. Сигналите показват, че пътят през тунела е сво­боден. Няколко минути минават и не­босводът с угасващите звезди се за­меня с бетоновите стени на тунелната облицовка. От двете ни страни бле­стят и се отразяват във водата като безкрайни златни нишки електриче­ските лампи. Водата клокочи и се бие в стените, измествана и тикана на­пред от тялото на кораба. Всеки шум, всеки удар и звук отеква многократно в звучно ехо… Страх и възторг се смесват при мисълта, че плаваме под земята с кораб. Също като в романи­те на Жул Верн!

Току-що изгрялото слънце блясва в очите ни при излизането на другия край. Недалеч зад завоя се синеят во­дите на някакво езеро. Локомотивчетата пускат кораба ни на свобода. Ка­питанът ги поздравява с три къси из­свирвания на сирената и дава пълен ход на машината… Зад нас остава да се чернее отворената уста на тунела.

Половин час път, след което през един малък шлюз корабът слиза с два метра и плава на воля в широкото езеро, образувано от преграждането на река Тунджа. Предназначението на това езеро е да създаде възможност за кръстосването на канала и реката на едно ниво. Тук е 150-тият киломе­тър. Средата на канала Пловдив— Бургас!

Каналът завива на изток покрай полите на Стара планина. Корабът минава, без да спира, като намалява само хода на машината покрай при­станищата на селата Гаврилово, Чинтулово и Речица. След един голям завой вляво пред нас израства в ця­лата си красота индустриалният град Сливен. И неговото пристанище е го­лямо и обзаведено както Пловдив­ското.

След половин час престой нашият кораб е отново на път. Звънецът звъ­ни за обед. След вкусния обед от ри­ба, наловена в канала, всички почи­ваме.

17 часа. Пак сме на палубата. Ще влизаме в „Поляновградското море“!… Вдига се пред носа на кораба стома­нената завеса на долния басейн и след няколко минути ние се носим по набраздената от вълните шир на „мо­рето“. Корабът се люшка от игриви­те вълни, които, гонени от силния се­вероизточен вятър, плющят по левия борт и заливат предната палуба. Ня­кои от спътниците ни плащат данък на Нептун. Хвана ги морската бо­лест.

При големи бури вълните достигат значителни размери, опасни за мал­ките кораби.

Това „море“, едно от най-големите изкуствени езера в Европа, обхващащо към 200,000 хектара площ, се об­разува след преграждането на корито­то на Азмака. Така се получи най-ев­тиният и най-голям наш извор. „По­ляновградското море“ служи като аку­мулатор. През зимата и пролетта в него се събират излишните води от Рила, Родопите и Стара планина, които текат по плавателния канал на изток. През лятото и есента тези съ­брани води се връщат обратно, пак по същия канал и по други канали, оти­ващи на югозапад, юг и изток, за да напояват полетата между Сливен и Бургас, където сушата най-често вър­лува. Понякога част от тях отиват до­ри до Старозагорското поле.

След един час пътуване корабът влиза в тихото пристанище на Поляновград. То е истинско морско при­станище с вълнолом. Пътническият кей се намира срещу широката, бога­то осветена алея, водеща към центъ­ра на града. Източно от пътническия кей се намира рибарският басейн. Трябва да се знае, че едно от богат­ствата на „Поляновградското море“ това е риболовът, за използуването на който е създаден специален риболо­вен флот от няколко десетки моторни и платноходни кораби.

Пак сме на шът…. С настъпване на нощта наближаваме другия бряг на „морето“. Два маяка —червен и зелен — показват входа за басейна пред шлюзовете. С два шлюза влизаме в канала за Айтос—Бургас.

От „Поляновградското море“ до Ваякьойското езеро при Бургас раз­ликата във (височините от 180 метра се преодолява посредством 17 шлю­за, групирани по два и по три заед­но. Между всяка група има по ня­колко километра канал, който служи както за разминаване на корабите, та­ка и за резервоар за пълнене на по-долните шлюзове. Излишната вода се пуска по отделни канали и докато слезе в езерото, движи няколко мощ­ни електростанции.

Цялата нощ нашият кораб се дви­жи от шлюз в шлюз, за да слезе 180-те метра. На много места тряб­ва да се чака минаването на движе­щите се към Пловдив кораби и шле­пове. Зората ни посреща с лъха на прохладния морски вятър. Корабът спокойно се носи вече по тихите во­ди на Ваякьойското езеро,. Вляво и напред пушат комините на заводите, а по-нататък стърчат мачтите на го­лемите морски кораби.

Наближаваме моста, свързващ гра­да Бургас с предградието Кумлука. Движението от двете му страни спи­ра. Единият край започва да се пов­дига нагоре и след минута-две це­лият мост застава сякаш мирно, ка­то ни дава път към морето. Корабът навлиза в тесния проход. Отляво се издига високият 30 метра скелет на моста, а отдясно, зад бариерата, при­ветливо ни махат бургаските граж­дани

Подвижният мост се спуска бавно зад кърмата на „Тракия“, отново на мястото си.

Ние пристигнахме в Черно море!

Из „Наука и техника за младежта“, 1956 г.

В категории: Ретро Флагман


6
Коментара по темата

Добавете коментар

Вашето име:
Моля, въведете Вашето име
Коментар:
Моля, въведете Вашият коментар
Защитен код:
Моля, въведете защитния код
 
6.
Напрет
04.02.2017 13:28:06
4
2
Некакви празни мисли на едни празни хора а реолюцията им беше напред напред кръъгом и пак напреед
5.
Амон-Ра
04.02.2017 12:02:14
10
3
При 8 млн. роби тогава, защо да не мислят за грандиозни проекти. Те, комунистите нали имаха една максима "Човекът е по-силен от природата". Това означава, че ако се наложи ще накарат водата да тече нагоре .
4.
Винетка
04.02.2017 10:38:36
15
5
Те не можеха да осигурят дамски превръзки и тоал. хартия камо ли нещо такова.Ако бяхме Дубай ,нямаше да има горива по бензиностанциите.И пясъка в пустинята щеше да е дефицитен.ВИЖТЕ ВЕНЕЦУЕЛА...
3.
Имали са "топки" тогава!
04.02.2017 10:24:34
10
11
Имало е идеи,проекти,мислели са за страната!
Ако бяхме Дубай, сега щяхме да честваме 60-години от построяването на ГЕНИАЛНОТО за България съоръжение!
2.
Emo
04.02.2017 10:09:40
12
3
Добре щеше да се осъществи този проект, но мечтите са безплатни!
1.
545
04.02.2017 09:05:55
17
9
Три пъти фалираха България.Глупостта им бе безкрайна.Лъжите също.Тодор Живков сам каза:социализма е недоносче...


Новините
Парламентарни избори'2017
Вашият сигнал до ФЛАГМАН
Животът
Политика
Крими
Темида
Бизнес
Разследване
Просвета
Здраве
Лична драма
Лайфстайл
Астро
Пътна обстановка
Ретро Флагман
Спорт
Животът
Крави пасат на булевард
Крави пасат на булевард Тази "ферма" докога ще я търпим и ще вземе ли някой най-накрая да свърши работата, за която му плащат, пита възмутен гражданин
Всичко в категорията
Водачът на листата на БСП Петър Кънев: Основният проблем на Бургас е липсата на индустрия
Водачът на листата на БСП Петър Кънев: Основният проблем на Бургас е липсата на индустрия Няма друг такъв град в България – с магистрала, пристанище и летище, необяснимо е защо не се развива

Всичко в категорията
Потресаващо: Бизнесмен убива кучета и пали труповете им
Потресаващо: Бизнесмен убива кучета и пали труповете им Тодор Тодоров - Рифа е бил забелязан, докато пали труповете на четири каракачанки
Всичко в категорията
Вижте защо заверка на пълномощно може да ни струва между 5 и 100 лева
Вижте защо заверка на пълномощно може да ни струва между 5 и 100 лева Много често определени институции и учреждения – НАП, НОИ, банки и пр. изискват не само писмено, но и нотариално заверено пълномощно


Всичко в категорията
Слънчев бряг оценен от Post Office като второто най-изгодно място за почивка в света
Слънчев бряг оценен от Post Office като второто най-изгодно място за почивка в света Агенцията е разгледала 44 туристически дестинации и ги сравнява, като изчислява колко струват най-често използваните от туристите неща

Всичко в категорията
Възможно ли е? Бъдещият български консул във Франкфурт крие баба си
Възможно ли е? Бъдещият български консул във Франкфурт крие баба си 87-годишната жена бе изхвърлена от своето жилище, Иван Йорданов отказва да каже къде е
Всичко в категорията
Бургаският ж.к."Славейков" завря заради отсечени дървета до Поморина. Инвеститорът: Всичко ни е законно Възмутени контрольори: От сутринта се води кампания против новата система за градски транспорт! Зловещи разкрития от нощта, в която мъжът на Анита Мейзер издъхна Нешка за скандала в Бургас: И аз съм удряла, но... Нови разкрития! Убиецът на Георги въртял ножа като Рамбо Айтоският бизнесмен Стоян Колев: Бях в САЩ. Лъжат, че не са взели заплати в хлебозавода! Само във Флагман! Нелегален запис от опита на платени експерти да наложат завода за птича тор в Карнобат Наглост! Във Велики Преслав се появи джамия, кръстена на преврата срещу Ердоган Неочаквано! Почина директорът на "Уикилийкс" „Господарите” подхванаха Замъка в Равадиново за укриване на доходи (ВИДЕО) Карбовски бесен на родила в домашни условия майка заради мъртвото й бебе
Бащи налитат на бой заради разправия с учители
Бащи налитат на бой заради разправия с учители Децата били натъпкани в клетка като наказание, твърдят родители

Всичко в категорията
Падне ли монополът на Здравната каса, пациентът ще стане господар на системата - няма да се моли на джипито, нито ще целува ръка на лекаря Помогнете! 6-месечно бебе се нуждае от спешно лечение Мъж с неистови болки в крака почина, след като часове наред лекарите не му обръщат внимание Защо феталните прегледи са важни за родилките? Специалист с богат опит от Лондон пристигна в УМБАЛ „Дева Мария“ (ВИДЕО) В червата ни има 9 кг отпадъци, част от които са мазнини. Само за 7 дни може да изхвърлите всичко Диетата на Огнян Симеонов дава първи резултати за 2 дни! УМБАЛ Бургас подобрява връзката лекар-пациент: Пуска анкета при изписване, съветва – подай сигнал Специалист по фетална медицина с богат опит в Лондон ще консултира бременни жени в УМБАЛ „Дева Мария” Безплатни ортопедични прегледи в „Бургасмед“ Съдов хирург от УМБАЛ Бургас спаси 63-годишен бургазлия от ампутация С 14 лечебни добавки към чая забравяте болестите
Марс и Плутон са в съвпад, отложете важните срещи!
Марс и Плутон са в съвпад, отложете важните срещи! Внимателно шофирайте, не играйте хазарт и не давайте пари на заем!
Всичко в категорията
Ретро Бургазъ! Ето кога бизнесът пробива в Общинския съвет
Ретро Бургазъ! Ето кога бизнесът пробива в Общинския съвет През 1937 година стопанските сдружения се възползват от либерализацията на Закона и прицелват в местните парламенти

Всичко в категорията
Спомени от соца: Призраци от Аркутино (СНИМКИ) Ретро Бургазъ! Регионът е разделен на 744 района, всеки квартал избира съветник Бургазъ преди 80 години! Демографски бум - 207 процента ръст на населението Ретро Бургазъ: Министерството на благоустройството забрани строежа на градската гимназия Ретро Бургазъ! Ето как Община Айтос е харчела парите си през 1937 година Ретро Бургазъ: Когато Меден рудник беше село... „Ретро Бургазъ“: Аферистът Каракашев плаче в затвора, години източвал Търговската камара Нови изумителни разкрития: Ето какво скриха хората на Людмила Живкова за разкопките в Странджа през 1981! Спомени от соца: Разказ на един гларус за свалячите на чуждестранните туристки в Слънчев бряг Ретро Бургазъ! 17 февруари 1937 година - злоупотреби за милиони левове разкрити в Търговската камара Ретро! Бюджетът на Бургас преди 80 години – 4 милиона за павета, 500 000 за култура
http://www.AVTOCHASTIonline24.Bg
Общините
Бургас Бургас
Меден Рудник Меден Рудник
Айтос Айтос
Карнобат Карнобат
Несебър Несебър
Поморие Поморие
Созопол Созопол
Царево Царево
Приморско Приморско
Средец Средец
Малко Търново Малко Търново
Камено Камено
Сунгурларе Сунгурларе
Руен Руен
Карнобат
Опасният чаровник Орлин Горанов омая гостите на ресторант „Златна котва“ в Бургас (СНИМКИ)
Опасният чаровник Орлин Горанов омая гостите на ресторант „Златна котва“ в Бургас (СНИМКИ) Певецът завладя гостите с едни от най-популярните си парчета, а черешката на тортата бе нежна оперна ария
Всичко в категорията
Дават на ДАНС езиков център в Айтос, подозират го във връзки с Фетхуллах Гюлен
Дават на ДАНС езиков център в Айтос, подозират го във връзки с Фетхуллах Гюлен Сигналът е подаден от Галина Димитрова, която преди две години засне със скрита камера фанатична реч на Хюсеин Хафъзов

Всичко в категорията
Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Ретро Бургазъ! Ето как Община Айтос е харчела парите си през 1937 година Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас Ръководството на БСП определи "гражданската квота" за листата в Бургас - пет ще са външните лица Корнелия Нинова: Предлагаме Петър Кънев за водач на листата в Бургас, той няма нужда от представяне (допълнена)
Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Строителният техникум дари чинове и столове на читалище в с. Добриново Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургаски лекари спасиха живота на мъж, ударен с метална тръба, замениха част от черепа му с титаниева мрежа Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Кметът на Карнобат намери решение за снежните блокади на АМ „Тракия” без отчуждителни процедури и финансови разходи за държавата Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас
Загадъчен кораб изплаши жители на Стария град в Несебър (СНИМКИ)
Загадъчен кораб изплаши жители на Стария град в Несебър (СНИМКИ) От Морска администрация обясниха, че на капитана на IZMAIL вече е разпоредено да отплава към нос Емине


Всичко в категорията
Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Окончателно! Няма да вадят Несебър от ЮНЕСКО Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Бъчварова: Събрахме 400 млн. лева повече от курорта Слънчев бряг след допълнителните мерки за сигурност Несебър се поклони пред Апостола на Свободата Обзор отбеляза 144 години от обесването на Апостола на свободата - Васил Левски Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Ченгета щурмуваха апартамента на 22-годишната Недка на Свети Валентин, откриха кутия с дрога Вино, любов, песни и танци за празничния Трифон Зарезан в Несебър
Министърът на туризма Стела Балтова на посещение в Поморие, обсъжда предстоящия летен сезон
Министърът на туризма Стела Балтова на посещение в Поморие, обсъжда предстоящия летен сезон Всички строителни и ремонтни дейности в градчето ще приключат до средата на май месец, категоричен е кметът Иван Алексиев
Всичко в категорията
Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас Окончателно: „Бургас – Александруполис“ изпадна от предизборната платформа на БСП Георги Николчев: 1000 павилиона и бараки в Слънчев бряг трябва да бъдат премахнати (ВИДЕО) Строят незаконно къмпинг в частна гора край Созопол (ВИДЕО) Ръководството на БСП определи "гражданската квота" за листата в Бургас - пет ще са външните лица
Украинци и българи скочиха срещу тричането в Бродилово, усмиряват ги с полиция
Украинци и българи скочиха срещу тричането в Бродилово, усмиряват ги с полиция Един час продължиха споровете между бродиловци и природозащитниците


Всичко в категорията
Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Само във Флагман.бг: Бракониери стържат морското дъно край Лозенец за бяла мида! (СНИМКИ) Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас Потулват ли делото за незаконния лов на несебърския прокурор Георги Русев Хванаха вандала от Царево, напил се и решил да пука гуми
Хванаха младеж от Стряма с 15 грама наркотици, "пазарувал" от гларус в Пловдив Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Бургаски дилъри се млатиха до кръв, спипаха ги с метамфетамин Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Показват златното съкровище на Приморско на "Българска археология на 2016" Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Гордост! Каратисти от Приморско спечелиха златните медали на Републиканското първенство Приморско представи туристическия си потенциал на „Ваканция и СПА ЕКСПО“ Кукери гониха злите сили във Веселие (СНИМКИ) Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност
Като д-р Емилова! Инвеститор превърща изоставено училище край Бургас в център за здравословно хранене
Като д-р Емилова! Инвеститор превърща изоставено училище край Бургас в център за здравословно хранене Петко Георгиев иска да възстанови парка в селото и да изгради спортен център, където да се практикува йога


Всичко в категорията
Ето кои ще се борят за шеф на болницата в Средец Спасиха Странджа от екокатастрофа! Дебелт ще има собствена канализация Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Аварирал ученически автобус край село Дебелт изправи на нокти десетки родители Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Певицата Кристина Димитрова удари рамо на „Обединени патриоти”, СЕК се включи в коалицията (снимки) Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така!
Малко Търново съхранява традициите, вижте Белия кукер - живото наследство на Странджа (ВИДЕО)
Малко Търново съхранява традициите, вижте Белия кукер - живото наследство на Странджа (ВИДЕО) В 17.30 часа кукерите ще се съберат в центъра на града  за представяне на ритуала „Заораване”

Всичко в категорията
Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Община Малко Търново представя автентично изпълнение на обреда Кукер без маска Страховити български войводи са били... вампири Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Контрабандистка на злато се размина леко, съдът в Бургас я пожали Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас
С 257 хиляди лв. от Европа Камено се грижи за 500 малчугани и техните семейства
С 257 хиляди лв. от Европа Камено се грижи за 500 малчугани и техните семейства Квалифициран екип от педиатри, медиатори, психолози и други специалисти ще се грижат за най-малките 
Всичко в категорията
Защо Цветанов отличи петима от бургаската листа на ГЕРБ на официалното представяне в НДК Кметът на Камено: Ако бяхме продължили да продаваме земи, след 5-6 години щяхме да се лишим от този приход Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Стотици кукери гониха злото с огън и звън на чанове на площада в Камено Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас С много настроение и танци жителите на Камено отбелязаха Трифон Зарезан
Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас Ръководството на БСП определи "гражданската квота" за листата в Бургас - пет ще са външните лица Корнелия Нинова: Предлагаме Петър Кънев за водач на листата в Бургас, той няма нужда от представяне (допълнена) Първо във „Флагман“! Петър Кънев ще е водач на БСП-листата в Бургас (ДОПЪЛНЕНА) Шефът на КЕВР пред „Флагман”: Положението в Бургаско е тежко заради пътната обстановка, ЕВН е на висота
Кои може да станат „случайно“ депутати заради куриозите с преференциалния вот в Бургас Петър Кънев е разумен вариант за Бургас, но ГЕРБ е най-доброто на тези избори Първо във „Флагман”: Цялата листа кандидат-депутати на БСП за Бургаска област Гражданската квота на БСП в Бургас - двама партийци и "шестак" от Държавна сигурност Бургас има огромен потенциал, но индустриално изостана страшно от Пловдив Корнелия Нинова за казуса „Зафиров”: Ръководството на БСП няма да се намесва в Бургас, листата остава така! Изненада: Георги Гергов пое структурите на БСП в Бургас Ръководството на БСП определи "гражданската квота" за листата в Бургас - пет ще са външните лица Корнелия Нинова: Предлагаме Петър Кънев за водач на листата в Бургас, той няма нужда от представяне (допълнена) Първо във „Флагман“! Петър Кънев ще е водач на БСП-листата в Бургас (ДОПЪЛНЕНА) Ето как снегорин си проправя път през огромните преспи в Руенско (ВИДЕО)
Падне ли монополът на Здравната каса, пациентът ще стане господар на системата - няма да се моли на джипито, нито ще целува ръка на лекаря Интервю Всички интервюта Семир Абу Мелих, кандидат-депутат от ГЕРБ: Падне ли монополът на Здравната каса, пациентът ще стане господар на системата - няма да се моли на джипито, нито ще целува ръка на лекаря
Преди 20 години Холандия бе на подобен кръстопът, направи реформата и сега имат най-добрата здравна система в Европа

Глас отвътре Всички Lentata.com, Lentata.com Защо мълчахте като медузи за убийството в Борисовата градина Мъча се да прескоча първите предположения, които ми хрумват като например – гнусна страхлива пасмина, която не схваща  ценността на човешкия живот и къта своя, щото не техен близък е наръган

Вашият сигнал до Флагман Всички сигнали Вижте ромския катун до Зеленчуковата борса в Бургас! Докога ще им позволяваме? Вижте как паркира идиот с БМВ пред ОДЗ Веселушко Първата дама Деси Радева с прочувствено писмо: Не съм тъпа селянка! Премахнаха дърветата на бул."Демокрация" в Бургас Вижте „мафията на маратонките” в Бургас, познавате ли ги? (ВИДЕО)
Вижте какво Ви очаква днес - здраве, работа, учение, пари, любовwww.karm-krag.com
Дневен хороскоп за 27.02.2017на Светлана Тилкова - Алена
Овен Телец Близнаци Рак Лъв Дева
Днес сте притеснени от поредните неочаквани препятствия на пътя си, но причината не зависи от вас. Примирете се и се занимавайте с други задачи, които зависят само от вас. Пазете се от самохвалство и не се поддавайте на ласкателства, целящи да измъкнат информация за идеите, които имате. В този ден облаците над главата ви ще се разсеят и ще погледнете към бъдещето с повече оптимизъм. Посъветвайте се дали трябва да промените някои клаузи в подготвените договори. Ще усетите прилив на енергия, която ще ви помогне да се справите с всяка възложена ви  работа. Сделките, които сключвате в този ден са успешни. Анализирайте действията и грешките си. На работното си място очаквайте осъществяване на полезни делови контакти и професионални успехи. Юридически проблеми намират добро решение. Следобед посетете свои делови партньори, с които имате възможност да уговорите нова съвместна дейност. Рутинни задължения заемат голяма част от мислите и времето ви. Днес оказвате силно влияние върху колегите си, но този факт не ви дава право да ги използвате заради материалните си стремежи. Трудностите в последните дни са ви притеснили. Проявете търпение и сдържаност и ще видите как всичко набелязано и плавно се осъществява с успех. Предстои ви изясняване на отношенията на работното място. Сутринта ще се ядосате, че ви пречат да осъществите плановете си заради капризите на ваши колеги. Следобед пристъпете към изпълнение на най-важните си задачи и подгответе документите за подпис. Обмислите разширяване на дейността си. Денят е благоприятен за обогатяване с нова информация. Възможни са сблъсъци с ръководството, но ако сте търпеливи и знаете какво искате, ще изясните проблемите без много усилия. Въпреки, че не ви се работи се постарайте да бъдете активни, ако вашата намеса е от значение за авторитета ви. Ще отхвърлите много работа, но резултатите няма да ви задоволят. Няма да сте доволни и от подписаните договори и споразумения, но те ще ви донесат добри приходи. Възможни са грешки, които с усилие ще поправите. Бъдете особено внимателни към новите предложения. Жените да внимават при работа с делови документи. Стабилизирайте постигнатото в служебен план и не поставяйте ново начало. Целеустремеността ви и творческият подход ще доведат до добри резултати в работата, ако сдържате емоциите си, в чиято власт сте от сутринта. Не сключвайте сделки. Ако ви предлагат нова работа, не бързайте да я приемете, без да сте сигурни, че отговаря на очакванията ви. Обмислете начинанията с вашите колегите си и проведете разговорите си на работното място. Не се изкушавайте да предприемате инвестиции, които не сте обсъдили с ръководството. Трудностите на работното място и тези, които са свързани с бизнеса ви преодолявате с лекота, ако повярвате в силите си. Поставете началото на новите си задачи, които ще ви донесат признание и материални успехи. Денят е идеален за сключване на сделки, особено ако са свързани с финанси. Ще направите голяма крачка по пътя към поставената цел. Пригответе се за  запознанства, които няма да ви бъдат приятни, но са наложителни. Не допускайте лошото настроение да попречи на професионалните ви успехи. Не се вживявайте във всяка казана дума и не прекалявайте с критиката на работното си място, само защото не сте доволни от някого или нещо. Насочете усилията си към обогатяване с информация в различни области на живота. Запишете се в образователни курсове, без значение на каква възраст сте. Осъществете всичките си професионални цели за деня.  Възможни са приходи, както и нови изгодни предложения.
Везни Скорпион Стрелец Козирог Водолей Риби
Автори Флагмани
Маркетинг Екип